Zázraky pokračují:

aneb pokec o vsem co se netyka CNC
takova nase CNC hospudka

Moderátor: sysel

Odpovědět
HellGrip
Příspěvky: 1282
Registrován: 21. 5. 2019, 10:26

2. 7. 2020, 9:20

Aris píše: 1. 7. 2020, 9:20 Jsem věděl, že se od technické stránky auta dostaneme ke geopolitice. :D
A není náhodou větší problém koncentrace výrobních kapacit, prostředků a sil v Číně, dodávání jim západního know how atd...
Přechod na ekonomiku služeb je dlouholetý problém. Jeden produkt (auto) opravdu nezapricini 3ww. Vždyť sami je podporujete, všechny ty plátky a vrtaky z aliexpresu a dalších obchodu.
Nie je to taký problém v relevancii s nahraditeľnosťou .
Dodávky a objednávky vieš v zásade(zo stratami) uťať a presunúť inam do menej významného štátu - napr. Vietnam(čo sa už deje).
Ale základné suroviny im(Číne) nezoberieš/nepresunieš.
Uživatelský avatar
shaolin
Příspěvky: 1189
Registrován: 11. 9. 2011, 7:17

2. 7. 2020, 11:33

Charon píše: 2. 7. 2020, 9:10 A ponorka taky mrcha jede na baterky :!:
Teda tá Verneova išla určite a už v 19. storočí ... :)
Uživatelský avatar
Sajmon
Příspěvky: 456
Registrován: 13. 1. 2017, 10:49

2. 7. 2020, 1:18

Charon píše: 2. 7. 2020, 7:40
Sajmon píše: 2. 7. 2020, 7:09
Charon píše: 2. 7. 2020, 7:02 No tak to nevim proc Edison prohral s Teslou resp. s Westinghausem, kdyz prosazoval stejnosmerny... Jara Cimrmann tomu rika slepa ulicka vyvoje, jen ji musi nekdo projit a oznamit svetu, takhle ne pratele!
ani zabiti slonice stejnosmernym proudem mu nepomohlo..
https://www.elektrina.cz/nikola-tesla-v ... lka-proudu
Ale toho slona zabil Edison a to střídavým proudem, kvůli demonstraci jaký je to prevít.
Proto taky vzniklo elektrické křeslo, překvapivě taky střídavý :lol:
evidentně jsem si článek měl přečíst celej a nespoléhat na paměť..., četl jsem to kdysi a už tehdá ta paměť stála za...
miv
Příspěvky: 777
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

2. 7. 2020, 1:57

Charon píše: 2. 7. 2020, 7:02 No tak to nevim proc Edison prohral s Teslou resp. s Westinghausem, kdyz prosazoval stejnosmerny... Jara Cimrmann tomu rika slepa ulicka vyvoje, jen ji musi nekdo projit a oznamit svetu, takhle ne pratele!
To je vcelku jednoduché, proč prohrál. 1/ Nebylo potřeba tolik energie, takže ztráty skin efektem nebyly významné. 2/ Střídavý proud měnit pomocí transformátorů nebyl problém. Dnes se ovšem požadované parametry změnily a změnily se také dostupné technologie. Takže se možná začnou měnit i výběrová kriteria.
Uživatelský avatar
Charon
Sponzor fora
Příspěvky: 5241
Registrován: 27. 7. 2019, 4:31
Bydliště: Praha

2. 7. 2020, 2:14

miv: z mého příspěvku ironie odkapává, ale holt někdo to nepochopí :roll:
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

2. 7. 2020, 3:32

milan584 píše: 2. 7. 2020, 4:59 To je samozřejmě naprostý nesmysl -protože ty elektrokomedie nebudou připojené prodlužovačkou a nebudou jezdit s stabilním odběrem, který se v průběhu 24h vůbec nemění. Navíc celý cyklus (někteří asi nejsou schopni zjevně domyslet) má taky nějakou účinnost.
Takže je třeba to počítat jako součást odběrového diagramu (tj. na maximum, které vznikne při nabíjení) - takže ve skutečnosti to vyjde minimálně 3-4x, možná i 5x hůř.
A na závěr si doporučuji zkusit zjistit, CO stojí energie v špičce (tzv. čtvrthodinové maximum - když to někdo - třeba celá Praha :mrgreen: při večerním nabíjení těch komedií na sídlištích překročí).
Jojo, je to přesně tak.
Proto se taky nikdy nemůže rozšířit automobilismus. Vždyť pohonné látky (benzín nebo ether) lze koupit jen v lékárnách, a to ještě jen ve velkých městech. Kdežto trávu pro koně seženu všude.

Klasická logická chyba: předpokládat skokový vývoj v jedné oblasti a současně předpokládat, že ve všech jiných oblastech zůstane svět statický. Takže modelovat stav e-automobilizmu, jaký (možná) bude v roce 2070, ale snažit se to napasovat na energetiku roku 2020.
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

2. 7. 2020, 3:44

Milan199 píše: 2. 7. 2020, 6:53
Mex píše: 1. 7. 2020, 11:15 ... Použít silnější lana, místo jednoho lana natáhnout trojici, místo trojice zavěsit pod ní ještě jednu trojici atd.
Obávám se, že takhle jednoduše by to nešlo. Ty sloupy mají nějakou nosnost a trojnásobné zatížení by nedaly. Už takhle to občas rupne //námraza , boční vítr, kotvení...//.

Kamarád silnoproudař mi tvrdil, že jediné řešení je přejít na stejnosměrný proud. Dost odborně to vysvětloval // jsem od železa tak to nechci zkomolit //. Číňani mají někde nad Shanghaí přehradu ze které vedou na velkou vzdálenost energii právě takto.
Ano, může být, že by se musely i zesílit nebo vyměnit stožáry. To by sice stálo nějaké peníze, ale je to realizovatelné. A realizovatelné rychle.
Kdežto chtít dneska natáhnout nějaké nové dálkové vedené není až tak o jeho ceně, ale o strašné době realizace. Je třeba se dohodnout s každým Frantou Vomáčkou (nebo ještě hůř s jeho starou) na trase. A to je velmi-velmi velký problém.
Němci nejsou schopni postavit vedení ze severu na jih už spoustu let. Peníze jim asi nechybí, ale souhlas vlastníků pozemků ano.

Stejnosměrný přenos velmi vysokého nebo ultravysokého napětí se vyplatí jen u přenosu opravdu velké energie na hodně velké vzdálenosti. Jedině tam se vyplatí velké investice do usměrňovačů na jedné a střídačů na druhé straně vedení. Včetně ztrát, které to přináší. Výhodou DC přenosu pak je omezení vlivu kapacity a indukčnosti dlouhého vedení.
Ale v naší rozměrově malé zemi s hustou sítí zdrojů by to asi ani nebylo kde postavit.
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

2. 7. 2020, 3:52

tak ono celá ta teorie má mnoho proměnných a predikovat bez jejich znalostí může mít samozřejmě mnoho scénářů a realita může být uplně jinde..
z celkové spotřeby PHM, když kamiony, dodávky, vlaky, lodě a co já vím co všechno těžko budou plně elektrifikované a přitom tvoří významnou spotřebu z celkové spotřeby vycházet nelze
další věc je, že počítáte s plným nabytím všech aut najednou to je taky přece nesmysl.. taky všechna auta nejezdí najednou tankovat.. kolik takové typické elektro auto ujede denně? do práce a zpět 25+25km, takže třeba v průměru 50km? tedy cca 10kW/hod to i s 1f 16A dobíječkou hravě dobije za odpoledne..
další věc ty nabíječky jsou/budou inteligentní takže pokud může pumpuje maximum, pokud nemá kde brát, omezí dodávanou energii.. nejsou to hloupé spotřebiče typu rychlovarná 2kw konvice..
jiná věc je u rychlonabíječek někde na benzince pro dálkové jezdce..
ale dokud to nebude dávat ekonomickej smysl tak to je nesmysl..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Mart76
Příspěvky: 1011
Registrován: 17. 12. 2016, 11:04
Bydliště: Prostějov

2. 7. 2020, 4:06

Mex píše: 2. 7. 2020, 3:44 Stejnosměrný přenos velmi vysokého nebo ultravysokého napětí se vyplatí jen u přenosu opravdu velké energie na hodně velké vzdálenosti. Jedině tam se vyplatí velké investice do usměrňovačů na jedné a střídačů na druhé straně vedení. Včetně ztrát, které to přináší. Výhodou DC přenosu pak je omezení vlivu kapacity a indukčnosti dlouhého vedení.
Ale v naší rozměrově malé zemi s hustou sítí zdrojů by to asi ani nebylo kde postavit.
Vliv kapacit u střídavého vedení je hlavním důvodem používání stejnosměrného přenosu u podmořských kabelů, tj. přívody el. energie na ostrovy, případně přenos energie z větrných parků umístěných v moři.
Vývoj HW, návrhy DPS (OrCAD, Eagle, Pads)
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8163
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

2. 7. 2020, 4:16

Mex píše: 2. 7. 2020, 3:32Klasická logická chyba: předpokládat skokový vývoj v jedné oblasti a současně předpokládat, že ve všech jiných oblastech zůstane svět statický. Takže modelovat stav e-automobilizmu, jaký (možná) bude v roce 2070, ale snažit se to napasovat na energetiku roku 2020.
Nj, ale to mluvíš o roce 2070, jenže aktivisti chtějí zrušit auta k 1.1.2025 :-) Tam už jsou ty obavy relevantní :-)
Aleš Procháska
kiko01
Příspěvky: 1597
Registrován: 27. 10. 2008, 9:06
Bydliště: Martin,Slovakia
Kontaktovat uživatele:

2. 7. 2020, 4:42

prochaska píše: 2. 7. 2020, 4:16
Mex píše: 2. 7. 2020, 3:32Klasická logická chyba: předpokládat skokový vývoj v jedné oblasti a současně předpokládat, že ve všech jiných oblastech zůstane svět statický. Takže modelovat stav e-automobilizmu, jaký (možná) bude v roce 2070, ale snažit se to napasovat na energetiku roku 2020.
Nj, ale to mluvíš o roce 2070, jenže aktivisti chtějí zrušit auta k 1.1.2025 :-) Tam už jsou ty obavy relevantní :-)
Tak budeme slapat na bajkoch a v zime bezky alebo psi zaprah :D
t256
Příspěvky: 2835
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

2. 7. 2020, 4:47

U tech stejnosmernych vedeni je mozne vest proud jen jednim dratem, zpet se vede proud zemi. Usetri se tak na vedeni.
lapa
medaile za lepsi forum
Příspěvky: 2573
Registrován: 6. 5. 2009, 7:18
Bydliště: Praha

3. 7. 2020, 12:19

miv píše: 1. 7. 2020, 10:28 Baterie to z principu nemohou vyřešit, protože mají příliš malou hustotu energie an jednotku hmotnosti.
No zrovna u baterek bych vubec nebyl jisty budoucim vyvojem, myslim, ze tady je pole jeste hodne neprobadane.

A fotovoltaika neni jen kremik, resp. anorganicke clanky, jak se zjednodusuje ...
Vyvoj na vyuziti organickych barviv (analogie funkce chlorofylu) je teprve v zacatcich - napr. staci obycejne sklo, na nem naparene pruhledne vodive vrstvy (titan/cin apod.), neco na tom nasitrovaneho TiO2 (titanova beloba) pro prechod mezi "elektrolytem" a "elektrodou", barvivo napr. z boruvek :-) a clanek je na svete.
Tady to teprve zacina a jak to skonci - to vedet, tak byt majitelem akcii takoveho startupu, tak jsem za vodou ....
"Kytky" na tom postavily cely svuj zivot a vypada to, ze uspesne ...
Kostka těžko vysvětlí úsečce, natož bodu, že život má i jiné dimenze než má ten jejich ...
lapa
medaile za lepsi forum
Příspěvky: 2573
Registrován: 6. 5. 2009, 7:18
Bydliště: Praha

3. 7. 2020, 12:21

miv píše: 1. 7. 2020, 10:28 Baterie to z principu nemohou vyřešit, protože mají příliš malou hustotu energie an jednotku hmotnosti.
No zrovna u baterek (presneji akumulatoru, protoze jde o akumulaci, ne primarni zdroj :-) ) bych vubec nebyl jisty budoucim vyvojem, myslim, ze tady je pole jeste hodne neprobadane.

A fotovoltaika neni jen kremik, resp. anorganicke clanky, jak se zjednodusuje ...
Vyvoj na vyuziti organickych barviv (analogie funkce chlorofylu) je teprve v zacatcich - napr. staci obycejne sklo, na nem naparene pruhledne vodive vrstvy (titan/cin apod.), neco na tom nasitrovaneho TiO2 (titanova beloba) pro prechod mezi "elektrolytem" a "elektrodou", barvivo napr. z boruvek :-) a clanek je na svete.
Tady to teprve zacina a jak to skonci - to vedet, tak byt majitelem akcii takoveho startupu, tak jsem za vodou ....
"Kytky" na tom postavily cely svuj zivot a vypada to, ze uspesne ...
Kostka těžko vysvětlí úsečce, natož bodu, že život má i jiné dimenze než má ten jejich ...
miv
Příspěvky: 777
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

3. 7. 2020, 11:08

lapa píše: 3. 7. 2020, 12:21
miv píše: 1. 7. 2020, 10:28 Baterie to z principu nemohou vyřešit, protože mají příliš malou hustotu energie an jednotku hmotnosti.
No zrovna u baterek (presneji akumulatoru, protoze jde o akumulaci, ne primarni zdroj :-) ) bych vubec nebyl jisty budoucim vyvojem, myslim, ze tady je pole jeste hodne neprobadane.
U baterií je to dáno fyzikálním principem. Na svém blogu to popisuje Petr Kubáč, což je chemik. Doporučuji k přečtení.
Odpovědět

Zpět na „Prevazne nevazne“