Arduino a já

arduino, teensy, atmega, pic a jine (software, hardware)
Odpovědět
lubbez
Příspěvky: 1307
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

19. 2. 2019, 3:11

Já se polepším.
Jinak máš pravdu, je to cuprex, dokonce jenom vrtaná bastldeska. Chci bejt alespoň jako Yamaha. Dělal jsem pro ně záruční servis nástrojů a ti nic jiného než cuprex neznají. Mají na něm pěknou tmavězelenou nepájivku. A tam byla pěkná sranda sundavat třeba DSPčko se 120 nohama.

Co se týká těch součástek, tak ta D146 je jeden z nejlepších dekodérů, které se vyráběly. Já sám jsem jich použil minimálně 5000 - 6000 kusů. Podotýkám, že to pracovalo v zařízení 24/7 a -10/+90°C. Texasácký 7447 na tom byly docela bolestivě. Posledních 3000 kusů mi sehnali kluci z bazaru na Karláku. Ano, už v té době to byl inkurant, ale ne všechny věci z komunistické éry byly špatné. Protože jsem tehdá vyráběl série 100 a více kusů, myslím tím kompletních zařízení, tak spolehlivost součástky byla vždy na prvním místě a cena pak příjemný bonus. Protože jsem nakupoval dost ve velkém, tak mi pár součástek samozřejmě zbylo (dvě skříně polovodičů) a přijde mi zbytečné tyhle věci vyhodit a kupovat něco nového.
lubbez
Příspěvky: 1307
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

4. 4. 2019, 11:15

Po delší odmlce malý reportík. Drážkovač neumřel, ale vystrčil drápky. :o Původní představa, že hardvare bude brnkačka soft taky nic moc, vzala rychle za své. Od "železa" sice nevyžaduju žádnou velkou přesnost, stačí +- 0,2mm a zatížení je ve stovkách gramů, ale i tak docela hoňka. Hlavně ty poháněné nástroje. Sice jsem nemusel k focení používat metrovou sirku, ale ta HSS pilka má průměr 20mm. Dost mi tady pomohla 3D tiskárna, nejvíc jsem "pyšnej" na kryt řemenu. Elektronika standard, tady se žádné překvapení nekonalo, ale soft je docela složitější. Jak jsem již psal, používám dvě Ardu, abych mohl precizně synchronizovat obě osy a hlavně sladit jejich rychlost při řezání šikmé drážky. Fakt je, že se sice nakonec vše podařilo, ale už mě to programování nebaví. Kód má v současnosti přes 2000 řádků a nejsou v něm prakticky žádné opakující se sekvence. Teď ještě pár fotek a příště už bude finální video.
drzak_motoru.jpg
držák motoru, materiál copolyester nGEN
drzak_motoru.jpg (7.39 KiB) Zobrazeno 1236 x
nastroj1.jpg
pila pohled 1
nastroj2.jpg
pila pohled 2 - průměr kotouče 20mm
lubbez
Příspěvky: 1307
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

21. 7. 2019, 2:47

Myslím, že nastal čas tohle vlákno ukončit. Svůj původní účel beze zbytku splnilo a já se po počátečních peripetiích naučil programovat ve "wiringu" (případně v céčku). Přesto, že pyšně říkám naučil jsem se, v reálu je to spíš takové "koktání". Obrovská výhoda je předchozí znalost jiných programovacích jazyků, ale asi to není nezbytné. Teď jsem dokončil jednoúčelový stroj na řezání drážek do plastového výrobku, který má tvar komolého kužele. Tady už jsou Arduina dvě a v průběhu programu si předávají data. Celý soft má cca 700+200 řádků.

Tady by se hodilo říci, že 32bitové STMko by to dalo suše levou zadní. To je fakt, ale na hobby úrovni na které pracuji, mi obyčejné AVR bude stačit až do smrti, případně mohu přidat pod kotel xAVR a nebo SAM.

Prosím o zamknutí vlákna. Děkuji. :D
Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 1998
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

21. 7. 2019, 5:16

A kde je to slibované video jak to pracuje? :(
lubbez
Příspěvky: 1307
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

21. 7. 2019, 9:16

Začátkem srpna budu zase něco dělat a tak sem něco postnu. Dokonce už mám i slušnou kameru.
Mex
Příspěvky: 6041
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

21. 7. 2019, 9:35

Právě z takových důvodů bych se přimlouval, aby se nějaké zamykání vláken nedělalo.
Výhody to podle mě žádné nepřinese. Ale nevýhody ano - nebude později možné vznést dotaz, popsat zkušenosti z provozu atd.

To uspořádání mi přijde šikovné. Protože zrovna plánuju řezačku/drážkovačku na tišťáky, tak se asi nechám inspirovat. Původně jsem chtěl dát osu s motorem do jedné linie. Ale takhle to snadněji budu moct udělat plovoucí nad deskou.
Koupil jsem si kotoučky o průměru 40mm. Snad na laminát bude stačit řezná rychlost 25m/s, což by dělalo nějakých 12000 RPM. To by snad i ozubený řemen na průměru 13mm mohl dát (rychlost řemene 8.2m/s).

Jak rychle to prosím točíš Ty?
Díky.
lubbez
Příspěvky: 1307
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

22. 7. 2019, 5:30

No překvapivě málo 1200ot/min. V podstatě jsem testoval rychlost od 500 - 10000ot/min a vyselektoval jsem těch cca 1000 otáček jako pěkný kompromis mezi vibracemi, smradem z materiálu a samozřejmě chlazením (kapu na to vodu), protože materiál je termoplast. Teď ještě dolaďuju mechaniku, hlavně tu tangentu při šikmém řezání a samozřejmě hloubku drážky (osu Z). To byly dva problémy, se kterými jsem se potýkal od samého začátku. Původně jsem to chtěl tak trochu ojebat, ale nakonec to vyjebalo se mnou a mám (budu mít do konce týdne) klasické 3 osy, s tím že pila je na točně, kdy střed točny je v ose upnutí pily. Tím pádem ať otočím tu pilku do libovolného úhlu, bude vždy nad osou obrobku. Je to samozřejmě trochu prostorově náročnější, ale tady mi maximálně pomáho 3D tiskárna. Tisknu z PET_G a nemá to chybu jak designově (tisk je naprosto excelentní) a i pevností. :-)
lubbez
Příspěvky: 1307
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

7. 8. 2019, 10:20

Tak pár posledních změn (cca půl stroje :-)). Rotační osu jsem nahradil 100mm otočným stolem a ušetřil jsem za patní ložisko a zvýšil -výrazně- tuhost, nové vřetýnko vč. držáku motoru, který je z PET-G. Nakonec jsem musel na frézku dát otočný stůl a frézovat kolečko. Včera jsem to poprvé zapnul a mám radost. Ještě dolíznout soft, změnit konstanty rychlostí a nějaké počítání, ale to už není problém. 17.8. musím večer předat kompletní vzorek. Tak to mám dost času. :-)
IMG_2627.JPG
držák motoru vřetena
IMG_2628.JPG
vřeteno - průmět 20mm
IMG_2628.JPG (38.88 KiB) Zobrazeno 667 x
IMG_2636.JPG
otočný stůl
IMG_2641.JPG
nějaké to frézování
IMG_2643.JPG
výsledek
lubbez
Příspěvky: 1307
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

13. 8. 2019, 5:58

Teď jedna technická.
********************************************
při úpravách SW jsem narazil na problém s kódem. Proměnná (integer), ve které je aktuální poloha jedné osy může nabývat hodnoty cca +- 28000 vzhledem k referenčnímu bodu. Použitím funkce ABS() jsem tedy získal počet kroků. Změnou HW se mi ale maximální počty zvedly na cca 75000 kroků a ejhle problém. Původně jsem pouze zaměnil int za long, na displeji vše OK, ale krokování ne. Celou konstrukci krokování řeším for i=0 to i<kroky; i++; Pokud je i + kroky INT, je vše ok, pokud je to long tak to nefunguje.
Nechci tu vířit programátorskou diskuzi, ale třeba se někomu tato informace hodí. Sám jsem to řešil dvouvrstvým cyklem FOR NEXT.
Mex
Příspěvky: 6041
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

13. 8. 2019, 6:09

Sorry jako, ale pokud by překladač g++ neuměl správně pracovat s proměnou typu long, tak to by teda byl opravdu velký průser, všichni by o něm věděli a bylo by to dávno opravené.
Takže problém bude zřejmě někde mezi židlí a klávesnicí.
prcek
Příspěvky: 204
Registrován: 31. 10. 2016, 2:26

13. 8. 2019, 7:38

Nenarazil jsi na nejake implicitni typovani? (Ccko neni muj kamos) http://gammon.com.au/forum/?id=12146

zkusil bych neco jako

long i;
long kroky;

for (i=0L;i<kroky;i++) {
...
}

edit: jeste je mozne, ze na neco takoveho narazis nekde pozdeji nejsem si jisty jaky typ je vysledkem operace int+long a long+int (jenom, kdybys treba nekde pricital nejakou konstantu)
edit2: tak udajne promenna long + konstanta int je vysledkem long
Naposledy upravil(a) prcek dne 13. 8. 2019, 8:17, celkem upraveno 1 x.
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
Mex
Příspěvky: 6041
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

13. 8. 2019, 8:06

Ještě drobná poznámka.
Skoro si myslím, že bys ten problém měl najít. Aby to nebyla nějaká plíživá chyba, kterou jsi sice obešel, ale nevyřešil.
A plíživé chyby jsou při programování to nejzrádnější.

Poznámka pro neprogramátory: Plíživá chyba znamená, že se někde chybou třeba přepíše nějaká proměnná, ale ta se zrovna nepoužívá a tak se to v té chvíli nepozná. Chyba se pak vyvalí někde úplně jinde a jindy, a tam se pak hodně špatně hledá, jak k takové "nemožné" situaci mohlo dojít.
lubbez
Příspěvky: 1307
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

13. 8. 2019, 10:27

EDIT - špatná noc, špatné ráno :-(. Když jsem si vypíchnul kousky kódu a začal testovat, jeví se všechno dobře.-, tedy tak jak má.
lubbez
Příspěvky: 1307
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

14. 8. 2019, 9:25

Vypadá to, že jsem vyjebal sám se sebou. Syntaxe!!
lubbez
Příspěvky: 1307
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

14. 8. 2019, 4:10

Tak a závěrečná. Dneska jsem udělal první drážky do PVC . Jak jsem slíbil, videa jsou zde, teda přesně řečeno budou tak za hodinu.

https://www.youtube.com/watch?v=UFO78Zl ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=TGGlGjr ... e=youtu.be

Teď ještě pár dodělávek a zítra odpoledne se na to přijde podívat zákazník. Samozřejmě budu dodávat pouze "službu", tedy drážky a ne celou mašinku. Ještě otestuji drážky do PP, to dostanu v pátek a měl bych mít klid.
Odpovědět

Zpět na „MCU“