Rébus nerébus

Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

11. 1. 2022, 7:42

Josef píše: 11. 1. 2022, 7:26 Záleží na konstrukci toho suportu, ale to tvoje předpokládá volně loženou tu slave kolejnici. Pro nenáročné aplikace to možné je, ale delší kolejnice bych nedoporučoval. Musíš mít zaručenou osu vozíky - kolejnice na master i slave.
Nechci nijak rozporovat Tvůj názor, na to jsem v dané oblasti příliš velký amatér.
Ale jak by se projevil nějaký problém u delší kolejnice?

Pokud mám tu master srovnanou a zafixovanou, a vozíky na kolejnicích neklechtají, tak kde vznikne neměřitelná a nekompenzovatelná odchylka?

Slave kolejnici bych teda nenechával volně, ale lehce bych ji přitáhl. Natolik lehce, aby se s ní dalo s drobným úsilím pohnout.
Pokud budou vozíky po celé trase jezdit hladce, ani hodinky při projížďce po celé délce kolejnic nic neukážou, tak si neumím problém moc představit.
(projížďka s měřením hodinkama portál proti každé z kolejnic, a pak i proti provizorně upevněnému pravítku)
A nakonec rovnost té slave kolejnice po přitažení pak můžu zkontrolovat zase tím pravítkem.
Uživatelský avatar
Pipik
Příspěvky: 865
Registrován: 9. 11. 2016, 3:32
Bydliště: České Budějovice

11. 1. 2022, 9:19

Oukej, rovnat druhou kolejnici podle "master" kolejnice. Jenže - už při malé vzdálenosti kolejnic od sebe se musí výrazně projevit jakékoliv zkroucení master kolejnice. Chci říct, že i kdyby bylo lože master kolejnice přefrézované, neznásobila by se díky dlouhému rameni obrovsky nepřesnost mašiny, která ji frézovala?
Zatím dle mého vyhrává mít hodinky na rameni na čepu uprostřed a otočit si do každého rohu. Takhle ostatně i ladívám vřetena do kolmice vůči stolu, akorát je tady ještě větší rameno.
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit :wink:
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

11. 1. 2022, 9:30

Pokud mám nějaký čtvercový stůl se 4 vozíky z rozích, a ten mi bude hladce jezdit po obou kolejnicích, a při jízdě proti vedle upnutému pravítku na hodinkách nic nenaměřím, tak si já osobně myslím, že ty kolejnice jsou upevněné správně.

Samozřejmě pokud nejsou vyšeptané vozíky. Ale pokud jsou, tak pak je stejně fuk jak dobře nebo špatně jsou koleje umístěné.

Podle mě to nejenom nezvětší odchylky, ale naopak každá případná odchylka ať už master nebo slave (nebo obou) kolejnice bude o to líp poznatelná.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7201
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

11. 1. 2022, 9:49

Pipik píše: 11. 1. 2022, 9:19 Oukej, rovnat druhou kolejnici podle "master" kolejnice. Jenže - už při malé vzdálenosti kolejnic od sebe se musí výrazně projevit jakékoliv zkroucení master kolejnice. Chci říct, že i kdyby bylo lože master kolejnice přefrézované, neznásobila by se díky dlouhému rameni obrovsky nepřesnost mašiny, která ji frézovala?
Zatím dle mého vyhrává mít hodinky na rameni na čepu uprostřed a otočit si do každého rohu. Takhle ostatně i ladívám vřetena do kolmice vůči stolu, akorát je tady ještě větší rameno.
napadlo mě zkontrolovat přímost master kolejnice vodováhou
v jedné rovině normálně na stole
ve druhé kolmé to kontrolovat " hozené na ucho"
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5699
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

11. 1. 2022, 10:05

Milan199 píše: 11. 1. 2022, 7:40
Josef píše: 11. 1. 2022, 7:26
Milan199 píše: 11. 1. 2022, 7:21
Josefe - jak by jsi se díval na postup srovnat master kolejnici, dát na ni suport s vozíky a popojíždět a postupně utahovat tu druhou kolejnici ? Základny jsou broušené.
Záleží na konstrukci toho suportu, ale to tvoje předpokládá volně loženou tu slave kolejnici. Pro nenáročné aplikace to možné je, ale delší kolejnice bych nedoporučoval. Musíš mít zaručenou osu vozíky - kolejnice na master i slave.
Díky za info.
Nedávno jsem se s tím setkal u mašiny co se tvářila hodně profi. Moc se mi to nezdálo. Osobně mám raději kolejnice do lůžek i z boku, dva vozíky na plochu i do boku a dva nechat "plovoucí" a dotáhnout je podle sestavy.
A na ty plovoucí vozíky mít dolícovací podložky a z druhé strany klíny. A je to pak nafest.
testone píše: 11. 1. 2022, 9:49
Pipik píše: 11. 1. 2022, 9:19 Oukej, rovnat druhou kolejnici podle "master" kolejnice. Jenže - už při malé vzdálenosti kolejnic od sebe se musí výrazně projevit jakékoliv zkroucení master kolejnice. Chci říct, že i kdyby bylo lože master kolejnice přefrézované, neznásobila by se díky dlouhému rameni obrovsky nepřesnost mašiny, která ji frézovala?
Zatím dle mého vyhrává mít hodinky na rameni na čepu uprostřed a otočit si do každého rohu. Takhle ostatně i ladívám vřetena do kolmice vůči stolu, akorát je tady ještě větší rameno.
napadlo mě zkontrolovat přímost master kolejnice vodováhou
v jedné rovině normálně na stole
ve druhé kolmé to kontrolovat " hozené na ucho"
Nebo podle pravítka, pokud délka stačí. Potom je tu třeba způsob "na drát". Použije se kalibrovaný drát. Odporový zaky stačí, nebo snad by posloužil i z drátovky. Normálně je na to mikroskop s komparací, ale pro hobby stačí mikrometr a řešit to na pípák. Tím se dá měřit přímost kolejnice z boku.
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5699
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

11. 1. 2022, 10:16

Mex píše: 11. 1. 2022, 7:42
Josef píše: 11. 1. 2022, 7:26 Záleží na konstrukci toho suportu, ale to tvoje předpokládá volně loženou tu slave kolejnici. Pro nenáročné aplikace to možné je, ale delší kolejnice bych nedoporučoval. Musíš mít zaručenou osu vozíky - kolejnice na master i slave.
Nechci nijak rozporovat Tvůj názor, na to jsem v dané oblasti příliš velký amatér.
Ale jak by se projevil nějaký problém u delší kolejnice?

Pokud mám tu master srovnanou a zafixovanou, a vozíky na kolejnicích neklechtají, tak kde vznikne neměřitelná a nekompenzovatelná odchylka?

Slave kolejnici bych teda nenechával volně, ale lehce bych ji přitáhl. Natolik lehce, aby se s ní dalo s drobným úsilím pohnout.
Pokud budou vozíky po celé trase jezdit hladce, ani hodinky při projížďce po celé délce kolejnic nic neukážou, tak si neumím problém moc představit.
(projížďka s měřením hodinkama portál proti každé z kolejnic, a pak i proti provizorně upevněnému pravítku)
A nakonec rovnost té slave kolejnice po přitažení pak můžu zkontrolovat zase tím pravítkem.
Vždy utahuješ kolejnici mimo oblast vozíků. Ta se velmi ráda při utahování trošku přemístí, mrška. No a potom už vzniká vlečná chyba. Taky utahovací moment umí udělat paseku, pokud se přežene. A to i když jsou přítlačné lišty. Každý výrobce udává, jaký má být.
Jemně přitáhnutou lištou se pohybuje dosti obtížně jen tam, kde chci já. Ona si jde zpravidle kam chce ona. Chce to opravdu trpělivost a gríf. Kontrolovat na hodinky souběh pomocí vozíků. Jo, a vozíky jsou ochotny na kolejnici taky kapánek uhnout.
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

11. 1. 2022, 10:35

V tom stolku vyvrtat díru pro šroubovák uprostřed mezi vozíky.
Takže budu dotahovat vždy kolejnici mezi dvěma vozíky, které ji v té chvíli budou stabilizovat.
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5699
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

11. 1. 2022, 10:42

Mex píše: 11. 1. 2022, 10:35 V tom stolku vyvrtat díru pro šroubovák uprostřed mezi vozíky.
Takže budu dotahovat vždy kolejnici mezi dvěma vozíky, které ji v té chvíli budou stabilizovat.
A co když jsou vozíky, a to jsou, tak, že máš mezi nima třeba 6 - 8 šroubů? Pokud budeš utahovat prostřední, tak to zase uteče. Zkrátka je lepší to dělat tak, jak se to dělat má a úspěch se snáze dostaví.
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

11. 1. 2022, 10:57

Ale jo.
Zadání ale znělo, že mám jenom pravítko.
Už tak jsem to nedodržel, protože jsem si k tomu přidal hodinky. Takže za to mi asi strhnou půl bodu.

Přesto všechno si ale myslím, že s dírou mezi vozíky by to i matlák jako já udělal docela slušně.
Odpovědět

Zpět na „Rébusy“