zajímavost - motor/ojnice

chb
Příspěvky: 3787
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

21. 2. 2022, 2:40

vše uvedené je pravda - jak velikost a hmotnost motoru, vliv na chlazení, větší zatížení boků válců při krátké ojnici ... ale je tam ještě jeden prvek

krátká ojnice při stejných otáčkách uděluje pístu větší zrychlení/zpomalení - při pootočení ojnice o 90st je píst níže než při dlouhé ojnici
to má vliv na chvění motoru
omezuje to maximální otáčky motoru jak z důvodu mechanických
tak z důvodu že rychle klesající píst může ve vysokých otáčkách být rychlejší než hořící směs
.
ojnice02.jpg
.
ROD RATIO (neumím přeložit) u F1 může mít hodnotu až 2,8
.
ojnice03.jpg
.
ojnice04.jpg
.
čerpáno odtud
https://www.youtube.com/watch?v=C_YNn3ZkJmU
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
HellGrip
Příspěvky: 1282
Registrován: 21. 5. 2019, 10:26

21. 2. 2022, 3:23

myslíš niečo ako stredná piestová rýchlosť?
chb
Příspěvky: 3787
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

21. 2. 2022, 4:56

pokud je tím myšlena rychlost pístu v okamžiku, kdy klikovka je na/okolo 90 st - tak ano
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7176
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

21. 2. 2022, 5:01

rod ratio - klikový poměr
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
atlan
Příspěvky: 3343
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

21. 2. 2022, 6:18

HellGrip píše: 21. 2. 2022, 3:23 myslíš niečo ako stredná piestová rýchlosť?
Ta zavisi od zdvihu, nie dlzky ojnice.
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8159
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

22. 2. 2022, 7:23

Dík za zajímavé informace :-)

Přidám, co jsem si někde přečetl a teď se mi to povedlo najít. Ta situace s ojnicemi nabývá na dramatičnosti u hvězdicového motoru s hlavní a vedlejšími ojnicemi. Viz třeba tahle diplomka:
http://docplayer.cz/105858974-Hnaci-ust ... otoru.html
Každý válec má jiný zdvih, jiný průběh rychlostí a zrychlení pístu, ojnice mají nestejnou úhlovou vzdálenost, ... Docela zajímavá optimalizační úloha, navrhnout takový motor :-)
Aleš Procháska
HellGrip
Příspěvky: 1282
Registrován: 21. 5. 2019, 10:26

22. 2. 2022, 1:13

Ako to je? Horná 1/3 ojnice koná vratný pohyb a 2/3 ojnice rotačný?
Modros
Příspěvky: 1652
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

22. 2. 2022, 2:57

já mám u vozítka rod ratio 1.86
je zajímavé že v případě montáže titanových ojnic se snižuje na 1.79 samosebou i s výměnou pístů

takže délka ojnice se prodlužuje o 4.3mm
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

22. 2. 2022, 3:53

Nemas to nejak naopak? Delsi ojnice vetsi pomer..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Modros
Příspěvky: 1652
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

22. 2. 2022, 4:02

RaS píše: 22. 2. 2022, 3:53 Nemas to nejak naopak? Delsi ojnice vetsi pomer..
proto píšu že je to zajímavé...to sem si nevymyslel..čerpám z dokumentu HKS motorsport

edit: To je k sadě i s klikovou hřídelí...takže tam to bude překopané celé....
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

22. 2. 2022, 5:26

no pokud změněj i zdvih kliky tak je pak možné všelico, nicméně i to že někdo někde něco napsal neznamená že to je dobře, třeba jen ty poměry prohodili..

nicméně obecně delší ojnice větší poměr při stejné klice, proto mi nesedělo to co jsi napsal..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Selic
Příspěvky: 647
Registrován: 17. 2. 2010, 1:58
Bydliště: Novopacko

23. 2. 2022, 7:12

prochaska píše: 22. 2. 2022, 7:23 Dík za zajímavé informace :-)

Přidám, co jsem si někde přečetl a teď se mi to povedlo najít. Ta situace s ojnicemi nabývá na dramatičnosti u hvězdicového motoru s hlavní a vedlejšími ojnicemi. Viz třeba tahle diplomka:
http://docplayer.cz/105858974-Hnaci-ust ... otoru.html
Každý válec má jiný zdvih, jiný průběh rychlostí a zrychlení pístu, ojnice mají nestejnou úhlovou vzdálenost, ... Docela zajímavá optimalizační úloha, navrhnout takový motor :-)
Někde na netu se povaluje povídání k vývoji a řešení problémů při vývoji čtyřhvězdicového motoru do bombardéru B29. Naprosto fantastická práce, když člověk vezme, že to dělali bez počítačů jen s použitím logaritmických pravítek a mechanických kalkulaček.
Elektrikář, mechaniku dělám jen z donucení a jako hobby.
Uživatelský avatar
Habešan
Příspěvky: 994
Registrován: 12. 12. 2013, 2:25
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

25. 2. 2022, 7:51

Předpokládám, že prototypovou dílnu měli přímo v baráku.
Nabídněte mi, prosím, formy na PET lahve z limonádoven i pivovarů (i kovošrotu).
Odpovědět

Zpět na „Rébusy“