zajímavost - motor/ojnice

chb
Příspěvky: 3787
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

20. 2. 2022, 4:06

máme dva motory, stejný průměr pístu, stejný zdvih ... liší se jen délkou ojnic

má to na něco vliv ? a která varianta je k čemu dobrá ?
.
Přílohy
ojnice.jpg
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
lapa
medaile za lepsi forum
Příspěvky: 2567
Registrován: 6. 5. 2009, 7:18
Bydliště: Praha

20. 2. 2022, 4:36

Jako laik bych rekl, ze to ma vliv na zatizeni a tedy i dimenzovani spoje ojnice/pist:
V pripade extremne kratke ojnice bude v dolni/horni uvrati snaha ten pist tlacit/tahnout i do strany - tedy nutnost materialove dimenzovat ten spoj i pro stranove vychylky, kdezto v pripade extremne dlouhe ojnice tam bude vicemene pouze tlak/tah nahoru/ dolu.
Naposledy upravil(a) lapa dne 20. 2. 2022, 4:37, celkem upraveno 1 x.
Kostka těžko vysvětlí úsečce, natož bodu, že život má i jiné dimenze než má ten jejich ...
atlan
Příspěvky: 3343
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

20. 2. 2022, 4:37

U dlhsej Menej tlaci piest na stenu.
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4859
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

20. 2. 2022, 4:57

Delší ojnice znamená i potřebu vyššího bloku tj. dražší na výrobu, víc materiálu. Víc materiálu zase dovede odebrat víc tepla. Víc materiálu znamená větší váhu, větší váha znamená větší potřebu výkonu.

Míň materiálu u kratší ojnice bude potřebovat výkonnější chlazení. Větší tlaky na stěny u kratší ojnice budou vyžadovat lepší mazání, lepší materiály.

U menší ojnice bude větší kývavý pohyb, větší nápor na uložení pístního čepu. Kratší ojnice váží míň, opět lepší pro výkon. Bude taky mít větší tuhost.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8159
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

20. 2. 2022, 5:05

U jednoho typu vysokotlakého kompresoru bývala častá závada, že začal podcházet píst vysokotlakého stupně. Výrobce šetřil, dal krátkou ojnici a nepoužil křižák a píst vykotlal válec do oválu, protože měl malý průměr, vysoký tlak a kvůli krátké ojnici velkou boční složku síly.
Aleš Procháska
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10105
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

20. 2. 2022, 5:14

U závodních motorů jsou osvědčené poměry délky ojnic a zdvihu ,kdo nevěří ať si koupí brzdu a přijde na to sám ,rozhodně k nim nepatří krátké ojnice v poměru vrtání zdvih a ani extrémně dlouhé.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
stanik84
Příspěvky: 2263
Registrován: 3. 8. 2016, 9:29

20. 2. 2022, 5:40

Že by něco jako podčtvercové, čtvercové a nadčtvercové motory? :wink:
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6935
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

20. 2. 2022, 5:42

stanik84 píše: 20. 2. 2022, 5:40 Že by něco jako podčtvercové, čtvercové a nadčtvercové motory? :wink:
to je něco jiného - čtverec a podčtverec je v poměru vrtání zdvih - tady jde o délku ojnice při stehném zdvihu a vrtání .
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10105
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

20. 2. 2022, 5:43

Ne, to je teď o poměrech délky ojnice a zdvihu ,né o poměrech vrtání a zdvihu .
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Modros
Příspěvky: 1652
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

20. 2. 2022, 5:45

podčtvercové, čtvercové a nadčtvercové se řeší z hlediska zdvihu a vrtání a jsou duležité pro otáčky motoru...tady ta otázka nemění vrtání ani zdvih

edit...já než něco napíšu tak tu odpoví dvacet lidí... :lol:
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

20. 2. 2022, 7:19

levému obrázku bych neříkal motor, ale "zařízení co změní tvar a fci hned s prvním spuštěním" :lol:
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

20. 2. 2022, 8:01

ono nelze říct co je lepší, záleží hlavně na otáčkách motoru novodobý vysokootáčkový motor bude mít kratší ojnici, staré pomaloběžné motory delší.. zajímavě popsaná teorie je v dobových knihách o konstrukci spalovacích motorů, bohužel si nepamatuju název, obecně nelze ale říct co je lepší
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
HellGrip
Příspěvky: 1282
Registrován: 21. 5. 2019, 10:26

21. 2. 2022, 11:19

Môžem odporúčiť Motory závodních automobilů od Július Mackerle.
Modros
Příspěvky: 1652
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

21. 2. 2022, 11:27

Při tomhle pohledu je vám šumák jak dlouhou ojnici to má :lol:
Přílohy
IMG_20200517_085818.jpg
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
lapa
medaile za lepsi forum
Příspěvky: 2567
Registrován: 6. 5. 2009, 7:18
Bydliště: Praha

21. 2. 2022, 2:38

Modros:
Doba, kdy se mi hodne libilo v recenzi o Lancii Stratos Integrale - volne cituji
... jedovate brzdy, ktere slouzi presne podle sloganu, ze prijde chvile, kdy budete potrebovat byt strasne rychle strasne pomali ...
je uz sice pryc, ale hezke kousky si rad prohlidnu i ted :-).
Naposledy upravil(a) lapa dne 21. 2. 2022, 2:43, celkem upraveno 1 x.
Kostka těžko vysvětlí úsečce, natož bodu, že život má i jiné dimenze než má ten jejich ...
Odpovědět

Zpět na „Rébusy“