Proč nemají dopravní letadla brzdný padák ?

Odpovědět
doncarlos
Příspěvky: 760
Registrován: 9. 1. 2008, 9:49

1. 3. 2022, 10:51

Čumím v telce na pořad "Letecké katastrofy", je opravdu hodně případů,
že se letadlo s nějakým průserem podaří nouzově dostat až na letiště,
ale nestačí mu dráha - sedlo příliš daleko, nejdou brzdy, musí přistávat nadměrnou rychlostí apod.,
pak by brzdný padák vypuštěný z ocasu mohl významně pomoci, proč se to nepoužívá ?
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10105
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

1. 3. 2022, 11:36

Spočítej si počet startů a přistání všech letadel za rok a počet nehod jako je vyjetí z dráhy.
Aby jsi to letadlo mohl brzdit padákem tak bys ho musel upravit ,a tu cenu si neumím představit.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8159
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

1. 3. 2022, 11:38

Tu-104 ho mělo.
Aleš Procháska
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4861
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

1. 3. 2022, 12:01

Dobrá otázka. Za vším budou finance. Občas něco spadne, ale lidé rychle zapomenou. Před pár dny byl zrovna kapitán hovorný a hlásil vzletovou hmotnost 82tun. Upřímně jsem čekal, že ta potvora plně naložena a natankovaná váží víc. Neříkají to často asi dobá nálada. Pokud se letadlo nemá s padákem přetrhnou bude to znamenat upravy v konstrukci, zvýšení hmostností, zmenšení přepravy carga a to přeci nikdo nechce.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7176
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

1. 3. 2022, 12:02

současná dopravní letadla nemají padák protože ho prostě a jednoduše nepotřebují
těch několik málo případů kdy by se to MOŽNÁ vyplatilo je naprosto zanedbatelných
pro brždění mají jiné daleko chytřejší a praktičtější systémy, počínaje výkonnými vztlakovými klapkami které snižují přistávací rychlost
rušiče vztlaku, aerodynamické brzdy
výkonné obraceče tahu (reverzy) v motorech
výkonné brzdy v kolech
tohle všechno je je schopno dopravák typu B737/A320 ubrzdit z nějakých +- 300 km/hod při dosednutí na nějakých 30-50 km/hod při pojíždění na pár stovkách metrů
typicky na první třetině běžné dráhy
cvaknutím vypínače to lze za jízdy všechno uklidit a znovu použít - na rozdíl od padáku
navíc brzdy v kolech a reverzy dokáží letadlo zastavit až na nulu, na reverzy se dá i couvat
padák je tam od nějakých 100km hod k ho...
.....
TU104 takové systémy prostě neměl
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

1. 3. 2022, 1:36

Niektoré Learjety mali brzdný padák, ale problém padákov je, že od určitej rýchlosti je ich brzdná sila skoro nulová. Navyše sa stalo, že bol padák omylom vypustený pri štarte a posádka lietadla zahynula, takže tie padáky na learjetoch možno reálne viac ľudí zabili než zachránili.
Tos C45-2000
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

1. 3. 2022, 4:56

prochaska píše: 1. 3. 2022, 11:38 Tu-104 ho mělo.
Ovšem taky 104 neměla obraceče tahu, jako každý jiný normální současný proudový dopravní letadlo.
104 totiž nebyla od začátku dopravák, ale předělaný bombardér TU-16 (respektive byla použitá celá koncepce TU-16, akorát trup byl nový).
Mj, 104 byla proslulá vysokou přistávací rychlostí, tendencí k padání při tahání na malé (ona ale malá ani nebyla) rychlosti a značně obtížné pilotáži.
Prostě 104 byl takový problém, že i ty dva padáky musela mít.
Normální současné dopravní letadlo opravdu vypadá (a funguje) zcela jinak.
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

1. 3. 2022, 5:13

Mj, Caravelle taky měla brzdicí padák.
U LJ je to jako option (zákazník si to musel objednat a zaplatit) a zrovna moc se to (pokud není nějaký zásdní problém) nepoužívá.
lubbez
Příspěvky: 3148
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

7. 3. 2022, 6:43

Letěl jsem TU-104 z Vilniusu do Moskvy. :D :D Bylo to jediné letadlo, ve kterém jsem blil. :oops: I když to mohlo být tím, že jsem se předchozí večer s kámošema v Kaunasu strašně ožral.
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8159
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

7. 3. 2022, 7:50

A z běžných letadel ještě Tu-144 :-)
Aleš Procháska
Odpovědět

Zpět na „Rébusy“