Hobby portálovka

fotky našich strojů, aneb co máme doma
Odpovědět
atlan
Příspěvky: 3345
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

21. 4. 2020, 7:17

Lenze staci blbe zapojenie drivera a ten nemusi prud znizovat. Ono je rozdiel ci je na step v necinosti log 0 alebo 1.
Uživatelský avatar
Pipik
Příspěvky: 865
Registrován: 9. 11. 2016, 3:32
Bydliště: České Budějovice

21. 4. 2020, 8:29

atlan píše: 21. 4. 2020, 7:17 Lenze staci blbe zapojenie drivera a ten nemusi prud znizovat. Ono je rozdiel ci je na step v necinosti log 0 alebo 1.
Nesouhlas. Každej driver a ostatně většina věcí co je řízena pulsy co jsem kdy poznal reaguje na náběžnou či sestupnou hranu. Takže to rozdíl není. Schválně si to můžeš vyzkoušet - z nuly přejdi na jedna, počkej, a pak zas na nulu. Motor se pravděpodobně hne pouze při jednom přechodu.
Ale souhlasim že u většiny driverů lze nastavit zda mají proud při nečinnosti snížit a popřípadě o kolik. A necháš-li tam 100% proudu tak se opravdu motor hřeje. Ale 100% proudu při zastavení je potřeba snad jen při nějaké specifické aplikaci, kde potřebuješ aby byl motor držel nastavenou pozici co největší silou. Což zrovna frézování není. Možná tak u čtvrtý rotační osy, nastavit a držet, ale ani tam bych to neviděl.
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit :wink:
Milan199
Příspěvky: 2933
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

21. 4. 2020, 9:22

atlan píše: 21. 4. 2020, 7:17 Lenze staci blbe zapojenie drivera a ten nemusi prud znizovat. Ono je rozdiel ci je na step v necinosti log 0 alebo 1.
Statický vazební moment stačí nastavit na 20-30 % maximálního. Driver přechází do parkovacího //úsporného // režimu cca 500 ms po posledním pulzu.
Uživatelský avatar
OompaLoompa
Příspěvky: 459
Registrován: 28. 6. 2017, 1:45
Bydliště: Západný Slovakistan

21. 4. 2020, 11:07

Kuci, trochu vás poupravím :D

Atlan má aj kus pravdy - daktoré menej inteligentné jednočipové drajvre (napr. aj populárna TB6600) má to znižovanie pri nečinnosti riešené externe, a často velmi jednoduchým obvodom s fixnou časovou konštantou, ktorý je budený priamo zo vstupu STEP.

V tomto majú servá ďalšiu obrovskú výhodu oproti krokáčom - tam sa to "peče" len vtedy, keď naozaj treba :mrgreen:
atlan
Příspěvky: 3345
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

21. 4. 2020, 12:16

Ved prave, pri log 0 je prud znizeny, ked sa tam objavy log1, prud sa zvysi. A krok sa vykona az pri zostupnej hrane. Tj zmene z log1 na log0.
Pri log0 chvilku trva kym sa prud znava znizi (z dovodu keby islo viac krokov za sebou)

Fungovat to bude aj ked si signal invertuje niekto v machu, akurat z motora sa stane ohrievac.
Ja len som chcel upozornit ze aj taka. Moznost je, aby sa niekto necudoval ze to velmi hreje.

Ano TB6600 to maju vecsinou takto.
Uživatelský avatar
Pipik
Příspěvky: 865
Registrován: 9. 11. 2016, 3:32
Bydliště: České Budějovice

25. 4. 2020, 5:53

atlan píše: 21. 4. 2020, 12:16 Ved prave, pri log 0 je prud znizeny, ked sa tam objavy log1, prud sa zvysi. A krok sa vykona az pri zostupnej hrane. Tj zmene z log1 na log0.
Pri log0 chvilku trva kym sa prud znava znizi (z dovodu keby islo viac krokov za sebou)

Fungovat to bude aj ked si signal invertuje niekto v machu, akurat z motora sa stane ohrievac.
Ja len som chcel upozornit ze aj taka. Moznost je, aby sa niekto necudoval ze to velmi hreje.

Ano TB6600 to maju vecsinou takto.
Tak ještě jednou - driver reaguje na HRANU, ať už sestupnou či vzestupnou. A ta reakce je, že když přijde ta HRANA, tak "pootočí" magnetická pole v jednotlivých cívkách, eg. hodně zjednodušeně řečeno vypne jednu cívku a zapne tu vedle. To udělá při HRANĚ. Už z toho principu plyne že je úplně buřt jestli ti tam zůstane viset jednička či nula, pač čin změny je dokonán.

A celý ještě jednou jinak - vstup STEP není ekvivalentní tomu, jestli mi do té které cívky motoru teče proud či nikoli. Jaký proud do jaké cívky teče je věc driveru a změna na vstupu step jen řekne driveru aby ty proudy změnil, nikoli aby je zapnul či vypnul.

Dle tvé teorie by při log.1 do motoru šel proud, při log.0 nešel, takže by motor co, vypnul? To asi ne, hele.

Ale pokud jsi to zkoušel, tak vysvětlení je možná v tom, že pokud podržíš na step log.1, tak zřejmě nedojde k onomu snížení proudu při zastavení motoru, za což by asi mohla logika starající se o toto snížení. Ovšem při běžném provozu motoru by se to neprojevilo. Ale nelze to dávat logice za vinu, kdo by čekal že tam někdo bude záměrně držet log.1 :) Ledaže by ten někdo chtěl aby se nesnížil proud do cívek (nesnížil, ne vypnul).
Sákryš - nepsal to tu někdo...? :-D :-D
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit :wink:
Uživatelský avatar
OompaLoompa
Příspěvky: 459
Registrován: 28. 6. 2017, 1:45
Bydliště: Západný Slovakistan

25. 4. 2020, 6:05

Pipík, ale on nepíše o tom ako funguje krokovanie cez STEP signál.

On píše o princípe fungovania toho "znižovania prúdu pri nečinnosti". Teda minimálne napr. pri drajvroch na báze TB6600, či kope ďalších bežne používaných "low-cost" riešeniach :wink:
lubik
Příspěvky: 63
Registrován: 16. 11. 2014, 4:33

26. 4. 2020, 12:47

Presne tak, napr. obľúbené drivery s TB 6600 HY-DIV268N-5A samozrejme reagujú taktiež na hranu, ale TB6600 má vstup na zníženie prúdu, bežné je primitívne zapojenie s dvomi tranzistormi, pár odpormi a kondíkom, teda aspoň tie "lepšie" s rýchlymi optočlenmi 6N137, tie pri trvalej 1 na step pečú 100% prúdu, pri 0 sa po čase zníži na 30%, tie s pomalými optočlenmi 4N25 už používajú 74HC123 a reagujú na hranu. Problémom je, že mne napríklad nestihlo nabiť elyt v obvode prvej verzie hneď a pár pulzov bol ešte znížený prúd, tak niekedy motor stratil kroky hneď na začiatku pohybu, takže bolo lepšie nastaviť niečo nižší prúd motora (cca 80%) aby toľko nekúril, a invertovať logiku :D . Tá druhá verzia zase stráca kroky pri vyšších rýchlostiach kvôli pomalým optočlenom. Po výmene za DM542 boli odrazu motory vlažné a minimálne o 100% rýchlejšie a svižnejšie na rovnakom "strúhatku"......
Uživatelský avatar
Pipik
Příspěvky: 865
Registrován: 9. 11. 2016, 3:32
Bydliště: České Budějovice

4. 6. 2020, 9:46

Hele, chlapi, jen taková filozofická otázka - jaká je smysluplná délka závitu? Je definována minimální, ale je nějaká maximální, nad kterou už to nemá smysl? Vždycky mě svrbí prst na myši když vymejšlim jak hluboko mám ten závit dělat... :roll:
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit :wink:
Uživatelský avatar
Sajmon
Příspěvky: 456
Registrován: 13. 1. 2017, 10:49

4. 6. 2020, 9:51

jestli si dobre pamatuj tak tu kdysi proběhlo v nějaké diskuzi že je to rozměr (vyska) standartni matice.
pak už to nemá vyznam...
Uživatelský avatar
Pipik
Příspěvky: 865
Registrován: 9. 11. 2016, 3:32
Bydliště: České Budějovice

4. 6. 2020, 9:52

to je docela krátký :shock:
a krom toho se třeba u hliníku uvádí minimální délka 2D (2x průměr)

Ale asi tu myšlenku vidim - při víc jak výšce matice by nejspíš dřív odpadla hlava šroubu než ta matice... :?:
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit :wink:
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7209
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

4. 6. 2020, 10:02

do oceli 1,0 D
litina 1,25D
hliník 1,5-2,0 D
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
Sajmon
Příspěvky: 456
Registrován: 13. 1. 2017, 10:49

4. 6. 2020, 10:04

testone píše: 4. 6. 2020, 10:02 do oceli 1,0 D
litina 1,25D
hliník 1,5-2,0 D
dá se tohle někde dohledat tabulky? nebo jsou za tím léta praxe?
Uživatelský avatar
Pipik
Příspěvky: 865
Registrován: 9. 11. 2016, 3:32
Bydliště: České Budějovice

4. 6. 2020, 10:11

Tabulka - http://domes.spssbrno.cz/web/DUMy/SPS,% ... _13-01.pdf

Jenže to jsou minimální. Otázka je maximální smysluplná. Něco jako "víc jak 5D už nemá smysl, víc to držet už nebude, akorát se zvyšuje tření při šroubování a tím riziko zalomení šroubu" :)

Ale to je asi fakt jen filozofická otázka.
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit :wink:
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7209
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

4. 6. 2020, 11:02

Sajmon píše: 4. 6. 2020, 10:04
testone píše: 4. 6. 2020, 10:02 do oceli 1,0 D
litina 1,25D
hliník 1,5-2,0 D
dá se tohle někde dohledat tabulky? nebo jsou za tím léta praxe?
léta praxe a někde nějaké tabulky
stačí rozebrat cokoli hromadně vyráběného
asi by šel někde dohledat i nějaký výpočet
na vyzkoušení stačí i svěrák, šroub a klíč
nevymejšlejte zase pí....
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Odpovědět

Zpět na „naše mašinky“