Vrtačka V20

fotky našich strojů, aneb co máme doma
Uživatelský avatar
Kratus
Příspěvky: 510
Registrován: 1. 5. 2015, 2:36
Bydliště: Příbram

15. 9. 2019, 10:42

Konečně jsem se dostal k rozpůlení v20ky.
Na to, že se k ní chovali na dílně jako opice a stáří 57 let, je v celkem dobrém stavu. Všechna kola jsou bez požkození a pinola není nijak strašně vydřená.
Jeden problém se ale přeci jen objevil. Spodní ložisko u vstupní hřídele vybagrovalo uložení. :(
Je tam ložisko 6304(20/52x15)

Jediné, co mě napadá, je to nechat vyvařit a pak to protáhnout na vyvrtávačce zase na rozměr 52mm.
Máte někdo jiný nápad, co s tím? Popřípadě znáte někoho, kdo by to uložení dokázal zavařit a vyvrtat?

Díky
IMG_20190915_185348.jpg
IMG_20190915_185354.jpg
Uživatelský avatar
stanik84
Příspěvky: 2258
Registrován: 3. 8. 2016, 9:29

16. 9. 2019, 5:21

Osobně bych tam svářečkou nesahal a udělal něco jako šály na klice ... Kroužek a říznout z něj dvě pánve. Zalepit.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7174
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

16. 9. 2019, 6:33

stanik84 píše: 16. 9. 2019, 5:21 Osobně bych tam svářečkou nesahal a udělal něco jako šály na klice ... Kroužek a říznout z něj dvě pánve. Zalepit.
Přesně tak.
V žádném případě nevařit, ani garážistou, ani odborníkem, ani práškem a už vůbec ne jakoukoli elektodou, přestože Franta má ty zaručeně správný.
Vyvrtat tam větší díru a buď tam dát pánve, nebo natáhnout na ložisko kroužek.
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
zverodoktor
Příspěvky: 2959
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

16. 9. 2019, 7:25

Garážové riešenie:
1. ja by som osústružil kus teflonu na potrebný priemer, pritlačil ho o ešte dobrý zvyšok osadenia pre ložisko. V predu zatesnil plastelínou a vylial tekutým kovom. Predpoklad samozrejme je, že časť pôvodnej diery je neporušená (nieje to z obrázka celkom jasné). Povrch samozrejeme zdrsniť, ideálne navŕtať niekoľko jamiek na lepšie ukotvenie.
2. Možno jednoduchšie by bolo otočiť postup: urobiť vaničku s plastelíny, napatlať tekutý kov a vtlačiť teflonovú os.
3 Ak by sa použilo ložisko 2RS, bez obáv by som ho usadil do toho tekutého kovu rovno.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
t256
Příspěvky: 2816
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

16. 9. 2019, 8:58

Pred casem jsem neco podobneho resil, technik z firmy co prodava lepidla rikal, ze ty "tekute kovy" jsou spis jen takova marketingova zalezitost pro bezne spotrebitele. Ze ten kovovy prasek je jen plnidlo a moc ho tam stejne neni. Pry je celkem jedno co tam je, pokud to ma pozadovane vlastnosti. Doporucoval mi nejake jejich ridsi lepidlo, aby tam pekne zateklo a pomalu tuhlo. Zadne 5minutove zalezitosti. Zminoval taky minimalni smrstitelnost pri vytvrzovani a odolnost proti oleji.. Bohuzel konkretni vyrobek uz jsem nenasel, je to doba co jsem to delal, a lozisko bez problemu drzi. Naposled jsem podobne usazoval lineary na 3D tiskarnu kde se mi nechtelo opracovavat plochy, tak jsem smontoval osy, vedeni podlil nejakym lepsim epoxidem a seridil ze spodu vedeni sroubkama podle strojni vodovahy. Kolik se to mrsklo netusim, ale chodi to krasne lehoucce, na cvrnknuti prstem.
novic
Příspěvky: 1835
Registrován: 19. 10. 2014, 10:30

16. 9. 2019, 3:01

prebehnut to na horizontke a dat vecsie lozisko az to okolnosti dovolia
pripadne lozisko + opravnu sadu a je to tak ako ma byt
Cash Rules Everything Around Me
C.R.E.A.M
Britt
Příspěvky: 1830
Registrován: 8. 5. 2019, 5:36

16. 9. 2019, 4:06

Já bych tam zalepil ložisko lepidlem na kov a fertig. Doma toho moc nevykouzlíš.
Uživatelský avatar
Kratus
Příspěvky: 510
Registrován: 1. 5. 2015, 2:36
Bydliště: Příbram

16. 9. 2019, 6:44

Lepidlo to neudrží. Je to vydřené ve směru viz. příloha. Nahoře to táhne řemen směrem k motoru a na spodním ložisku zase k pinole. Ložisko mělo rozpadlou klec.

Jak je na tom ten epoxid? Pod lineáry bych se ho nebál, tam není moc namáhanej, ale neproklepe se ložisko zase měkčím epoxidem? Když to dokázalo udělat toto do litiny.

Asi nejlepší bude testoneho varianta s kroužkem, řekněme pr.55mm. Pokud neseženu vyvrtávačku, zkusím ten epoxid a budu kontrolovat, co to časem udělá.

Díky za rady
v20.png
t256
Příspěvky: 2816
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

16. 9. 2019, 7:13

Tim lepidlem jsem myslel taky nejaky lepsi dvouslozkovy epoxid. Zkus zavolat do nektere z firem typu loctite a probrat to s technikem. Vydrelo se to proto, ze se lozisko kouslo. Pokud se takova vec stane, je jedno jestli je tam litina nebo epoxid.
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6930
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

16. 9. 2019, 7:19

pokud to chceš lepit tak bych do každé půlky zavrtal dva červíky cca 8mm a seřídil je natěsno k ložisku a pak to tedy celé vylil , měly by podržet ten největší tlak.
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4856
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

16. 9. 2019, 10:57

Když už to musí bejt polovičatá práce, tak Belzona.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
103106103106
Příspěvky: 33
Registrován: 7. 6. 2009, 1:53
Bydliště: Protivanov

17. 9. 2019, 2:24

Loctite 638
Uživatelský avatar
stanik84
Příspěvky: 2258
Registrován: 3. 8. 2016, 9:29

17. 9. 2019, 3:19

Loctite 638 vezme mezeru do 0,25 mm a pak to nikdo nerozebere...
Uživatelský avatar
picom
Příspěvky: 2087
Registrován: 11. 8. 2006, 2:07
Bydliště: Praha

17. 9. 2019, 4:03

Já bych to zalepil epoxydem a případně do mezery vložil planžetu, pokud se lozisko znovu nekousne, tak to vydrží. Někdo asi moc našponoval řemen.
Uživatelský avatar
stanik84
Příspěvky: 2258
Registrován: 3. 8. 2016, 9:29

17. 9. 2019, 4:09

Pokud vidím dobře, tak jsou tam čtyři ložiska a tohle je na hnací hřídeli dole. Takže to šponováním asi moc nebude a navíc psal, že bylo vysypané. Je tam vidět mazání, takže tam spíš nebyl olej... Je vidět doba lepidlová, místo toho to udělat pořádně.
Odpovědět

Zpět na „naše mašinky“