CNC řezačka polystyrenu

fotky našich strojů, aneb co máme doma
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8912
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

19. 4. 2020, 5:26

První verze http://thmq.mysteria.cz/gcuv/

gcuv_nahled.1920.png

Načti tvůj gcode, zaškrtni Convert for V-Plotter (viz obr) a dej Save Code. Dej pozor, ať nemáš zaškrtlé Skip Redundant G-Codes (pár věcí mne tam ještě zlobí, ale vařim, tak poladim později :)).

T.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Uživatelský avatar
quak
Příspěvky: 136
Registrován: 24. 6. 2012, 11:51

19. 4. 2020, 5:39

Skvělé jdu to vyzkoušet...

Vypadá to dobře, teď jsou na řadě štafle. Jdu to předrátovat na Arduino Mega.
Uživatelský avatar
quak
Příspěvky: 136
Registrován: 24. 6. 2012, 11:51

19. 4. 2020, 8:58

FUNGUJE TO !!!

Udělal jsem kraťoučký kod vyjeď 100mm nahoru a pak 500mm vlevo a pak 1000mm vpravo a měřil jsem výšku nad podložkou a zdá se, že geometrie sedí :-) Krásná práce ....

Jen mám připomínku. Výstupní kod udává X Y jako délku řemínku, tedy v nulovém bodě je to 1880. Já potom musím v GRBL senderu nastavovat jako nulové souřadnice právě hodnotu 1880. Což je malinko neintuitivní a nepohodlné v tom, že sender má tlačítka pouze pro 3 osy a čvtrou osu musím dělat z příkazového řádku. Nešlo by to nějak otočit aby výstupní g-kod začínal nulou a přitahování řemínku by šlo do kladných hodnot a povolování do záporných ?
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8912
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

19. 4. 2020, 10:09

quak píše: 19. 4. 2020, 8:58 FUNGUJE TO !!!

Udělal jsem kraťoučký kod vyjeď 100mm nahoru a pak 500mm vlevo a pak 1000mm vpravo a měřil jsem výšku nad podložkou a zdá se, že geometrie sedí :-) Krásná práce ....
Paráda, byl jsem docela napnutý :) Díky za pochvalu! :)

quak píše: 19. 4. 2020, 8:58 Jen mám připomínku. Výstupní kod udává X Y jako délku řemínku, tedy v nulovém bodě je to 1880. Já potom musím v GRBL senderu nastavovat jako nulové souřadnice právě hodnotu 1880. Což je malinko neintuitivní a nepohodlné v tom, že sender má tlačítka pouze pro 3 osy a čvtrou osu musím dělat z příkazového řádku. Nešlo by to nějak otočit aby výstupní g-kod začínal nulou a přitahování řemínku by šlo do kladných hodnot a povolování do záporných ?
Aha, musel jsem si to přečíst víckrát, ale už jsem se chytl. To by asi jít mělo, zkusím to zítra.

Dobrou, T.

EDIT: Je to tam! :)
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Uživatelský avatar
quak
Příspěvky: 136
Registrován: 24. 6. 2012, 11:51

20. 4. 2020, 1:22

Tak už jsem nařezal první kousky, funguje to úžasně. Geometrie sedí, kontroloval jsem jí v celém pracovním prostoru. Máš můj hluboký obdiv ...

Jen bych ještě poprosil otočit znaménka v zadávání offsetu.

Zítra po poledni odjíždím na 2-3 dny, takže se k dalšímu řezání nedostanu, ale až se vrátím, pošlu i pár fotek nebo nějaké video a samozřejmě další zkušenosti... Mám velkou radost, že se to podařilo.

Zdar a sílu a veliké díky

Ota
hrucho
Příspěvky: 18
Registrován: 15. 8. 2013, 10:53
Bydliště: Ružomberok

20. 4. 2020, 10:00

Super čítanie !!!
Už sa teším na to video :D
MN80, ALG200, SUI32A
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8912
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

20. 4. 2020, 1:30

quak píše: 20. 4. 2020, 1:22 Tak už jsem nařezal první kousky, funguje to úžasně. Geometrie sedí, kontroloval jsem jí v celém pracovním prostoru. Máš můj hluboký obdiv ...
To se hezky čte, díky :)

quak píše: 20. 4. 2020, 1:22 Jen bych ještě poprosil otočit znaménka v zadávání offsetu.
Momentálně jsou to souřadnice bodu na zadaných L1 a L2, zkus s tím chvilku přežít, trošku to zreviduji, vymyslím korektní popisky a dám to do pořádku.

Program má jeden zásadní problém, u prvních motion instrukcí (G0-3 atp., typicky je to G0) si u chybějících souřadnic doplní nuly, což by mohlo nepříjemně překvapit, snažím se to opravit, ale chvilku to potrvá. Dej kdyžtak pozor, ať ti to kvůli tomu neprofrčí materiálem nebo něco.

quak píše: 20. 4. 2020, 1:22 Zítra po poledni odjíždím na 2-3 dny, takže se k dalšímu řezání nedostanu, ale až se vrátím, pošlu i pár fotek nebo nějaké video a samozřejmě další zkušenosti... Mám velkou radost, že se to podařilo.

Zdar a sílu a veliké díky

Ota
Také mám radost a těším se na slíbená multimédia :)

Rádo se stalo, ať se daří, T.

PS: Soused se rozhodl, že to s mou pomocí postaví, odpo máme domluvený první meeting :lol: Snaha bude udělat tam i homing (možná sensorless - motor bude povolovat a řemínek se na maximální délce zasekne, to by mohlo být jednoduše realizovatelné).
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Uživatelský avatar
OompaLoompa
Příspěvky: 459
Registrován: 28. 6. 2017, 1:45
Bydliště: Západný Slovakistan

20. 4. 2020, 5:12

pekný prevodník :)
ak vám taký workflow plne vyhovuje, tak proti gustu samozrejme žiaden dišputát :D

keďže tazatel používa práve to MEGA, tak sem zavesím toto:
https://github.com/jasonwebb/grbl-mega-wall-plotter

ak by stačila kinematika pre 2D (X+Z,Y+A) a manuálne houmovanie/kalibrácia, šlo by to hádam použiť aj bez úprav :roll:
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8912
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

20. 4. 2020, 6:47

Jo, to je dobré, pokud by se mu to povedlo rozchodit, tak by na tom byl skoro určitě lépe, to jsi sem mohl hodit už posledně.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Uživatelský avatar
OompaLoompa
Příspěvky: 459
Registrován: 28. 6. 2017, 1:45
Bydliště: Západný Slovakistan

20. 4. 2020, 8:32

no jo, nechcel som vám kaziť zábavu :oops:

okrem GRBL by sa to asi dalo aj cez MARLIN-a :roll:
ten by mal mať túto kinematiku už tiež dáky čas integrovanú (ak si zo mňa dědo Alzheimer nedělá prču)

EDIT:
otázka pre aliena:
rozmýšlal som nad ubastlením dákeho portabilného mega-malovátka na stenu (na princípe wallplotra + airbrush), no ohladom tých "sprejovadiel" mám takmer nulové skúsenosti.. zvládlo by to aj farby na báze akrylu, resp. bežné maliarske farby (riedené)? či k tomu by už bolo treba iného kanóna? :D

za odpoveď, či prípadnú radu, vopred ďakujem :)
Uživatelský avatar
quak
Příspěvky: 136
Registrován: 24. 6. 2012, 11:51

22. 4. 2020, 11:15

Tak jsem z5.
Thomeeque:
Začnu shora: Nevím jestli si jsem to napsal správně, ale otočením znamének v offsetu jsem myslel jen to, že všechno funguje v pohodě jak jsem si představoval, jen když chci usadit “výpalek” o 300mm doprava a o 400mm výše, tak musím zadávat Offset X= -300 a Z=-400. Samozřejmě že se s tím dá žít, ale měl jsem na mysli jen otočit znaménka aby plus znamenal offset doprava a nahoru. Ale to je jen drobnost, jsem rád za to, že to jádro počítá správně.

Zmiňuješ se o instrukcích G0-3, znamená to, že v této verzi zpracováváš i oblouky na sadu úseček? Zatim jsem řezal jen rovný věci, tak jsem neměl možnost to prověřit.

Ohledně senzorless homingu? Přesně o tom samém jsem už taky uvažoval, protože zejména v začátcích na jeden vyříznutý kus jsem tak 6x nastavoval ručně nulu a hlasitě u toho klel… Když už to bude zmáknutý, tak opravdu bude stačit jednou nastavit nulu a můžeš půl dne nerušeně řezat, ale všichni víme jak tyhle mašinky fungují: udělají vždy co jim přikážeš, ale málokdy to co chceš….

Zarážky na opačném konci řemínku jsem plánoval udělat poměrně těžké (každé z nich 25%-50% hmotnosti zavěšeného řezacího Účka, což by jako protiváha pomohlo motorům. Trochu mě ale odrazuje skutečnost, že zarážka musí být ještě o pořádný kus dál, než je poloha nuly pro řezací drát (v mém případě asi 225cm). Takže,bych musel nastavovat nulu trochu krkolomě: Nejdřív max. délku dorazem a potom popojet nějakou definovanou vzdálenost na “nulovou délku” a teprve pak vynulovat souřadnice v SW. Nakonec uvidím co mi ukáže praxe, pokud budu trávit víc času nastavováním nuly, než řezáním začnu hledat nějakou možnost automatizace nastavení nuly.

Pokud by jsi se to rozhodl realizovat, a kamarádíš se s Fusiom 360, tak ti nasdílím model mého řešení. Popřípadě celý firmawre pro arduino tak, jak ho používám já, zkompilované v jenom souboru (*.hex)
Uživatelský avatar
quak
Příspěvky: 136
Registrován: 24. 6. 2012, 11:51

22. 4. 2020, 11:22

OompaLoompa:
Zběžně jsem prolétl tvůj odkaz na wall plotter. Škoda, že jsi to postnul tak trochu s křížkem po funuse, ale vypadá to jako zajímavé řešení. Protože ale není čas na hrdinské činy, tak nyní zůstanu u stávajícího řešení a časem to možná vyzkouším. O Marlinu jsem uvažoval taky, ale neznám ho natolik, abych mohl z fleku začít jako u GRBL. Kdo ví, jestii by dokázal fungovat jako V plotter, je to sice podobný princip, ale úplně jiná matematika než delta systém na kterou je stavěnej (navíc vždy ve 3D) Myslím, že Marlin umí CORE XY, ale to je diametrálně odlišné od toho co já potřebuji.

Co se týká Mega malovátka na stěnu, tak tím jsme se zabýval společně s mým bratrancem před dobou dávno minulou, to bylo v době, kdy jsem postavi svůj úplně první CNC stroj https://youtu.be/EGuUFrkmo8o . Měl jsem pro to i vymyšlené komerční využití, ale osud mě zavál trochu jiným směrem :-)

Jinak co se týká barev, moje zkušenosti s airbrush jsou takové, že tam můžeš použít jakoukoliv barvu, která je určená pro vzduchové stříkání. Naopak nevhodné jsou barvy na bázi rozpouštědel aromatické řady (nitro a atd..) a barvy obsahující drobné částečky (což akryláty mohou)
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8912
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

23. 4. 2020, 8:48

quak píše: 22. 4. 2020, 11:15 Začnu shora: Nevím jestli si jsem to napsal správně, ale otočením znamének v offsetu jsem myslel jen to, že všechno funguje v pohodě jak jsem si představoval, jen když chci usadit “výpalek” o 300mm doprava a o 400mm výše, tak musím zadávat Offset X= -300 a Z=-400. Samozřejmě že se s tím dá žít, ale měl jsem na mysli jen otočit znaménka aby plus znamenal offset doprava a nahoru. Ale to je jen drobnost, jsem rád za to, že to jádro počítá správně.
Jj, tak jsem to pochopil správně, jen si nejsem jistý, jestli je pak správné říkat tomu offset? Možná spíš Shift? Jde jen o slovíčka, nechci tam mít napsané blbosti.

quak píše: 22. 4. 2020, 11:15 Zmiňuješ se o instrukcích G0-3, znamená to, že v této verzi zpracováváš i oblouky na sadu úseček? Zatim jsem řezal jen rovný věci, tak jsem neměl možnost to prověřit.
Ano, směle do toho :)

quak píše: 22. 4. 2020, 11:15 Takže,bych musel nastavovat nulu trochu krkolomě: Nejdřív max. délku dorazem a potom popojet nějakou definovanou vzdálenost na “nulovou délku” a teprve pak vynulovat souřadnice v SW.
Počkej, to by přeci mělo fungovat automaticky. Nastavíš, že home (moment, kdy narazí) je těch zhruba 1880 - 2250 a nula bude po zahoumvání přesně tam, kde potřebuješ. Tj. jen spustíš homing, pak už nic nenuluješ.

quak píše: 22. 4. 2020, 11:15 Pokud by jsi se to rozhodl realizovat, a kamarádíš se s Fusiom 360, tak ti nasdílím model mého řešení. Popřípadě celý firmawre pro arduino tak, jak ho používám já, zkompilované v jenom souboru (*.hex)
S Fusion 360 se kamarádím stále víc :) Už jsem to také začal kreslit, přizpůsobené naším možnostem (L profil, jednoduché vrtání, pár závitů, naohýbaný kousek plechu..), na protizávaží jsem nepomyslel (dobrý nápad!), takže konec by byl v poutku:

Screenshot 2020-04-23 at 00.32.45.png

Jenže hned první projektový meeting mi vzal vítr z plachet :( Soused to má momentálně na dva projekty a u jednoho z nich bude potřeba hodně pružné 3D řezání (já věděl jen o tom druhém, kde by stačilo 2D). Je tam úhel 30° a to už by na toto imho bylo moc, takže my budeme asi stavět větší obdobu tohoto https://vimeo.com/138558233 (pokud mu šéf schválí rozpočet cca 800E :mrgreen:). Ale děkuju!

T.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Uživatelský avatar
OompaLoompa
Příspěvky: 459
Registrován: 28. 6. 2017, 1:45
Bydliště: Západný Slovakistan

23. 4. 2020, 12:08

Ten wall plotter pre ATmegu je čisté GRBL - ergo žiaden experimentálny paškvil. Môžeš to použiť priamo, bez úprav. Teda ak za "hrdinský čin" nepovažuješ preflešovanie firmwéru :lol:

MARLIN som spomenul len ako možnú alternatívu, lebo pred nedávnom tam bola pridaná podpora funkcie V plotra (ak ma pamäť neklame :roll: treba overiť).

Homing a kalibráciu by som riešil tak, že si na začiatku manuálne zrovnáš drát do roviny na hranu rezanej dosky, zadefinuješ si to ako výchoziu pozíciu, a pri každom ďalšom rezanom bloku už budeš len ustavovať hranu dosky k drátu (a nie naopak).

PS: Riešenie prevodu danej kinematiky spôsobom re-procesingu G-kódu na vstupe (ako to robíte teraz) bude vždy obnášať "rozsekanie" všetkého na malé časti. Jedná sa totiž o prechod z lineárneho na nelineárny (cirkulárny) systém.

Howgh :)
Uživatelský avatar
quak
Příspěvky: 136
Registrován: 24. 6. 2012, 11:51

25. 4. 2020, 9:57

Tak pomalu začínám řezat ty věci, kvůli kterým řezačka začala vznikat.

Thomeeque :
Zkušenosti z provozu:
mít tam zabudovaný nějaký způsob homování (byť i jen na dorazy) se jeví jako dobrý nápad. Příliš mnoho času trávím tím, že nastavuji řemínky na značky. Je to nepřesné a nepohodlné, jelikož jsou značky pod stropem a je na ně špatně vidět.

Koukám na to tvoje řešení přítlaku řemínků pomocí ložisek. Taky jsem si s podobnou myšlenkou pohrával, ale nakonec jsem zvolil úzkou štěrbinu tvořenou plexisklem. Je to z důvodu, když vsunu řemínek mezi řemeničku a plexisklo, tak krásně vyjede sám na druhé straně (mínus je, že mírně dře o plexisklo), naopak u ložisek bych musel ručně nasměrovat řemínek pod první a pak pod druhé ložisko a to všechno na štaflích pod stropem.

Ta řezačka na videu je fakt pěkná,to už je řešení bez kompromisů (a taky to není žádná raketová věda) Ale teď jde o to jaký software pro ovládání? Fusion asi podporu horkýho drátu nemá, tak jedině nějaký specializovaný sw.

Co se týče úhlu o kolik lze drát vyosit, tak ve vodorovné rovině je 30° na hranici, ale ve svislé rovině si myslím tak do 15°.

P.S: Offset se mi zdá přesnější výraz, než Shift. Ale je to jen takový můj neodborný názor.

OompaLoompa:
K tomu co píšeš snad jen jednu věc: Nahrát dvouosý firmware pro V plotter do čtyřosého hardwaru opravdu není “hrdinský čin” to je prostě hloupost…

...a snad zítra sem dám nějaký fotky…
Odpovědět

Zpět na „naše mašinky“