Malá DIA bruska (in progress)
Ahoj,
vyrábím si malou jednoduchou brusku, abych měl na čem recyklovat zlámané karbidové nástroje (a že jich je):
Hned na úvod mohu říci, že Milan měl pravdu, když mi (buď tady nebo možná jinde) radil sehnat a použít na přímo malý asynchronní motor Ale tento motorek byl po ruce (zatímco měnič ne) a chtěl jsem si to i zkusit takto. Bruska je stavěna na 100mm koutouče, nominální otáčky 5000rpm. Spotřeba brusky na prázdno je zhruba 90W* (65W na samotném motoru, zbytek si vezme můstek a trafo), což jsem absolutně nečekal (čekal jsem mnohem méně) a má to pár celkem nepříjemných důsledků. Zaprvé jsem myslel, že vystačím s nějakým notebookovým zdrojem (do kterého jsem si plánoval dobastlit regulaci), ale hlavně jsem podcenil chlazení motoru a vynechal jsem samoofuk (nestavím to na dlouhodobý provoz a také jsem to nechtěl přehánět s nějakým velkým průvanem kvůli prachu z broušení). S delším provozem spotřeba mírně klesá (počítám, že se prohřejí ložiska) a asi se to zaběhnutím o něco zlepší (před tím ale zkusím nějaký ten samoofuk dobastlit, jinak by motor shořel), uvidíme..
Další věc, která mne nepříjemně překvapila, je házivost samotného kotouče. Talířek, o který se disk opírá, hází na rádiusu 20mm cca stovku, na čele brusné obruče kotouče je skoro desetina.. To je normální, počítá se i u těchto kotoučů s nějakým orovnáním? Je to nový Narex (D181).
Díky, T.
*Jsem mírně nad nominálním napětím (15.5V vs. 14.4V)
vyrábím si malou jednoduchou brusku, abych měl na čem recyklovat zlámané karbidové nástroje (a že jich je):
Hned na úvod mohu říci, že Milan měl pravdu, když mi (buď tady nebo možná jinde) radil sehnat a použít na přímo malý asynchronní motor Ale tento motorek byl po ruce (zatímco měnič ne) a chtěl jsem si to i zkusit takto. Bruska je stavěna na 100mm koutouče, nominální otáčky 5000rpm. Spotřeba brusky na prázdno je zhruba 90W* (65W na samotném motoru, zbytek si vezme můstek a trafo), což jsem absolutně nečekal (čekal jsem mnohem méně) a má to pár celkem nepříjemných důsledků. Zaprvé jsem myslel, že vystačím s nějakým notebookovým zdrojem (do kterého jsem si plánoval dobastlit regulaci), ale hlavně jsem podcenil chlazení motoru a vynechal jsem samoofuk (nestavím to na dlouhodobý provoz a také jsem to nechtěl přehánět s nějakým velkým průvanem kvůli prachu z broušení). S delším provozem spotřeba mírně klesá (počítám, že se prohřejí ložiska) a asi se to zaběhnutím o něco zlepší (před tím ale zkusím nějaký ten samoofuk dobastlit, jinak by motor shořel), uvidíme..
Další věc, která mne nepříjemně překvapila, je házivost samotného kotouče. Talířek, o který se disk opírá, hází na rádiusu 20mm cca stovku, na čele brusné obruče kotouče je skoro desetina.. To je normální, počítá se i u těchto kotoučů s nějakým orovnáním? Je to nový Narex (D181).
Díky, T.
*Jsem mírně nad nominálním napětím (15.5V vs. 14.4V)
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
K tomu axiálnímu házení :
Ta "pevná" příruba měla být trochu větší. Kotouč neorovnávej na to musí být dost robusní vybavení.
Kotouč podlož planžetkou nebo papírkem - je to chvilka práce a výsledek potěší.
DIA / CBN kotouče se z trnů / nábojů nesundavají a já je neupínám centrální maticí ale pomocí tří šroubků M4. Ty tři závity mezi jsou na odtlačovací šroubky, pomocí kterých srovnám axiální házivost. Ten prstenec závitů okolo je na vyvážení // pokud není vyvážení na trnu //.
Ta "pevná" příruba měla být trochu větší. Kotouč neorovnávej na to musí být dost robusní vybavení.
Kotouč podlož planžetkou nebo papírkem - je to chvilka práce a výsledek potěší.
DIA / CBN kotouče se z trnů / nábojů nesundavají a já je neupínám centrální maticí ale pomocí tří šroubků M4. Ty tři závity mezi jsou na odtlačovací šroubky, pomocí kterých srovnám axiální házivost. Ten prstenec závitů okolo je na vyvážení // pokud není vyvážení na trnu //.
- tumlik
- Sponzor fora
- Příspěvky: 3579
- Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
- Bydliště: já su z Moravskej :-)
- Kontaktovat uživatele:
takhle jsem srovnával pár ruských dia kotoučů, normálně jsem to přitlačil koníkem přes díru na lícní desku a lízl to čelo upínací plochy, těsně k hrotu, zbytek šábr, když nemáš lícní desku sundej čelisti a přitlač to přímo na univerzálu, které samože neháže čelo
výsledek stoprocentní ..... taky se to dá obrousit na brusce naplocho, ale tu předpokládám nemáš, někde to mám i vyfocený, ty staré ruské kotouče nejsou na hliníku, ale na nějaké slitině, která smrdí jak močůvka když se to brousí, nevím co to je, dobrej nebyl ani jeden
výsledek stoprocentní ..... taky se to dá obrousit na brusce naplocho, ale tu předpokládám nemáš, někde to mám i vyfocený, ty staré ruské kotouče nejsou na hliníku, ale na nějaké slitině, která smrdí jak močůvka když se to brousí, nevím co to je, dobrej nebyl ani jeden
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Aha, díky za tipy, zkusím to líznout, zatlačím buď proti univerzále nebo proti přírubě, minimálně ta by měla být v cajku. Ještě mám čínský dia kotouč, ten mi kdysi srovnal soused strojař, ten bude geometricky superior. Jen si musím vytočit redukci 20 na 22mm, protože tento kotouč házel všemi směry a bylo potřeba líznout i díru (haha ).
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Normální ozubenej klíňák.. je to jen kvůli lepšímu ohybu.
https://www.arkov.cz/p/xpa-12-5x1450-lw ... que-146373
Jj, konkrétně MB V belt 6x4mm 40° (kupodivu Made in Japan). Už jsem ho zmiňoval tady, řemenička je nakonec mix (a to na ní ještě možná přijde vytisklá vrtulka ). Chtěl jsem zkusit i klasický černý řemínek (jestli by to s ním třeba nebylo efektivnější, tento je dost "lepivej"), ale i nejkratší byl příliš dlouhý.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Tu vejárovitú podložku odtial vyhoď. Ak máš možnosť, vytoč si upínaciu maticu zo závitom rezaným nožom a na jedno upnutie aj s pretočeným čelom. Ta matica nemá čelo kolmé na závit, a zatlačí na bok kotúča, a tým to chytí balanc. Alebo si vysokú maticu ručne dolaď zbrúsením na čele podľa hádzavosti kotúča, keď sa s tým pohráš, dá sa dosiahnuť slušný výsledok. Alebo prejsť na systém čo má Milan.
Kolik má ten motor otáček? Že to máš ještě do pomala. Ten diamanťák by měl mít obvodovou rychlost 20-25 m/s. Takže při 100 mm průměru cca 4000-4750 ot za minutu. - to by odpovídalo těm Tvým udávaným 5000 na kotouči. Aby to taky brousilo.
Jinak jak píše qwer s těma maticema, je to tak. Vem tu matku a otáčej s ní na šroubu a uvidíš, jak hází.
Mě se nejvíc nelíbí to uložení ložisek, ale proti gustu...
Kdybych něco takového čisté teoreticky dělal, tak vezmu třeba 500 W motor 2880 ot. a 150ku kotouč frknu přímo na hřídel přes nějakou nábu.
Jinak jak píše qwer s těma maticema, je to tak. Vem tu matku a otáčej s ní na šroubu a uvidíš, jak hází.
Mě se nejvíc nelíbí to uložení ložisek, ale proti gustu...
Kdybych něco takového čisté teoreticky dělal, tak vezmu třeba 500 W motor 2880 ot. a 150ku kotouč frknu přímo na hřídel přes nějakou nábu.
Náhoda jako blázen Motor má nominálně 10000rpm, viz jedna z fotek. Na metry jsem se tu doptal a zařídil se podle toho. Brousí to, udělal jsem rychlý pokus, ale nechci to trápit, dokud nedám do pořádku to házení.
Já měl za to, že referenční plocha toho kotouče jsou záda axiálně a díra radiálně, není to tak? Na to jsem napřel většinu snahy o přesnost (tj. co nejpřesnější mezikus mezi zády a ložiskem /příruba?/ a co nejpřesnější průměry hřidele i děr). Ta matka ze předu to má jen na to ložisko tlačit a vějířovka je tam tak trochu i proto, aby nepřesnost matky korigovala (a zároveň zabránila kotouči v protočení - optimálně by tam vzhledem ke směru otáčení měl být asi levý závit, ale do toho se mi nechtělo). Asi chybná úvaha, zítra na to mrknu..
Myslíš vzhledem ke geometrickým nepřesnostem (obyčejný profil atp.) nebo ještě něco jiného?
V tom se s tebou určitě přít nebudu, viz první post.
Dík, T.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Na otáčky jsem nekoukal. Abych se přiznal. Jen jsem to prolítnul.
Tak ty matky jsou jedna z nejvetších slabostí většiny brusek. Příložky můžeš mít jaký chceš - dělaný na jedno upnutí, broušený atd. Jenže jedna strana té příložky se ti matkou přitáhne a druhá odlehčí...
Myslel jsem tím ty profily a i to, že půlka toho ložiska je venku. Vzhledem k tomu, jak jsou ty účka křivý a ty plocháče taky nevynikají přesností (jsou na tom trochu lépe než U), tak si nedělám iluze, že je to v jedné ose... chtělo by to aspoň přejet na frézce. Nebo udělat z trubky domek.
Tak ty matky jsou jedna z nejvetších slabostí většiny brusek. Příložky můžeš mít jaký chceš - dělaný na jedno upnutí, broušený atd. Jenže jedna strana té příložky se ti matkou přitáhne a druhá odlehčí...
Myslel jsem tím ty profily a i to, že půlka toho ložiska je venku. Vzhledem k tomu, jak jsou ty účka křivý a ty plocháče taky nevynikají přesností (jsou na tom trochu lépe než U), tak si nedělám iluze, že je to v jedné ose... chtělo by to aspoň přejet na frézce. Nebo udělat z trubky domek.
Matice opravdu dokážou překvapit. Kupoval jsem KM matice (KM4-M20x1). Říkal jsem si že na tom není co zkazit, přece to vytočí na automatu na jedno upnutí. Omyl. Na každé matici jiný průměr závitu, závit do kuželu a házelo to axiálně jak Helena Fibingerová. Příště si to radši vytočím sám než abych se nechal vytáčet od jiných.
Sám bych nevěřil jak dokáže křivá matice už při dotažení holou rukou ohýbat hřídel o průměru 25mm. Ale zkusil jsem to změřil a uvěřil.
Já bych dal nejdříve mezi příruby přesný tenší kroužek, a změřil příruby při co možná nejjemnějším dotažení a pak znovu dotažené. Ono to házení může dělat kde co, třeba i nepřesně obroušené čelo vnitřního kroužku ložiska. Rychle se prohnutí při dotažení hřídele dá změřit také na středícím důlku na jejím konci.
DIA kotouč s pryskyřičnou vazbou jsem orovnával na soustruhu. Obyčejné radeko a nízké otáčky. Původně jsem srovnával na hliníkovém těle kuželové plochy. Co by člověk chtěl za přesnost za 599Kč. Na závěr jsem neodolal a přejel tím radekem na nízké otáčky neorovnanou vnitřní hranu brusné vrstvy. Šlo to krásně, až jsem pojal podezření že tam nic podobné diamantu není. Na 5000 otáček to pak ale pěkně brousilo vrtáky do betonu, tak tam asi něco bude.
Přeji hodně úspěchů ale bojím se že to bude při nízké hmotnosti a malé tuhosti extrémně citlivé na jakoukoliv nevyváženou hmotu.
Sám bych nevěřil jak dokáže křivá matice už při dotažení holou rukou ohýbat hřídel o průměru 25mm. Ale zkusil jsem to změřil a uvěřil.
Já bych dal nejdříve mezi příruby přesný tenší kroužek, a změřil příruby při co možná nejjemnějším dotažení a pak znovu dotažené. Ono to házení může dělat kde co, třeba i nepřesně obroušené čelo vnitřního kroužku ložiska. Rychle se prohnutí při dotažení hřídele dá změřit také na středícím důlku na jejím konci.
DIA kotouč s pryskyřičnou vazbou jsem orovnával na soustruhu. Obyčejné radeko a nízké otáčky. Původně jsem srovnával na hliníkovém těle kuželové plochy. Co by člověk chtěl za přesnost za 599Kč. Na závěr jsem neodolal a přejel tím radekem na nízké otáčky neorovnanou vnitřní hranu brusné vrstvy. Šlo to krásně, až jsem pojal podezření že tam nic podobné diamantu není. Na 5000 otáček to pak ale pěkně brousilo vrtáky do betonu, tak tam asi něco bude.
Přeji hodně úspěchů ale bojím se že to bude při nízké hmotnosti a malé tuhosti extrémně citlivé na jakoukoliv nevyváženou hmotu.
Díky moc za cenné připomínky (i Staníkovi)! Přepl jsem momentálně na něco jiného, ale brzy se k brusce zase vrátím. Že matka zdeformuje samotnou osu mne vůbec nenapadlo a vlastně je to naprosto logické. Tj. určitě začnu vytočením přesné matice a uvidí se, zvažuji i tu trubku.
Pěkný den, T.
Pěkný den, T.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino