Hračka do obýváku

fotky našich strojů, aneb co máme doma
Odpovědět
Uživatelský avatar
CZ_Pascal
Příspěvky: 870
Registrován: 14. 1. 2008, 8:24
Bydliště: Brno

6. 11. 2010, 8:03

Jo jo nejspis jsem to trochu dost prepisknul s posuvem :( Zdalo se ze si to necha skoro vsechno libit tak jsem to tam "tlačil jak vidle do psa" :twisted: , ale precejen jsou tam urcite hranice za ktere se s "Hračkou" nedostanu :oops: . S 3mm frezkou jsem zatim jel 1mm hluboko asi 120mm/min, a zdalo se to jakstaks v pohode, ale ono clovek nepozna ze tomu ublizil dokud se nedostane za tu pomyslnou hranici kdy uz frezka rekne "ne". Popravde receno tam ty posuvy a hloubky hazim naprosto od oka jak mne napadne. Mam v planu az dodelam elektro trochu se podivat na nejaky zakladni vzorecky at mam aspon nejakou vychozi rychlost/otacky/hloubku. Takhle to zatim "šudlám" bez jakychkoliv zkusenosti s obrabenim a kupodivu to zatim nedopada tak katastrofalne i kdyz k idealu to ma daleko.
Kdyby mnel nekdo typ na nejakou literaturu ohledne techto zakladu (treba nejaky skrypta ze strojárny (škoda že jsem si nestahnul nejaky z VUTu když jsem mel pristup i k jinym fakultam), nebo pro moje potreby by mohly stacit i nejaky z učňáku)...
Uživatelský avatar
Bob
Příspěvky: 702
Registrován: 5. 10. 2007, 12:02
Bydliště: Slavkov u Brna
Kontaktovat uživatele:

6. 11. 2010, 8:32

Petře, víš, pokud vrtáš dural, nebo hliník, tak je zapotřebí - mazat a chladit, a ten posuv spíš menší, než větší. Úplně bude stačit, trochu emulzního oleje s vodou, stačí klidně nanášet štětečkem, vspomeň, jak jsme u mě doma vrtali, třeba posledně ty otvory pro závity pro ťapky - no však se u mě zastav, pro ten emulzní olej, něco ještě budu mít, a něco ještě seženu :wink: Rosťa
Uživatelský avatar
CZ_Pascal
Příspěvky: 870
Registrován: 14. 1. 2008, 8:24
Bydliště: Brno

6. 11. 2010, 9:39

Ahojky Rosťo,

Jo jo ja vim ze nasucho to nejni ono, ale zatim se snazim drzet vse pokud mozno v suchu. Spony (v mem pripade spis prach :P ) se pak snadno odsava. Ale po zlomeni dvou vrtacku jsem pridal aspon kapku WD40 a zvolil rozumnejsi posuv. (To uz jsem ale jen naznacil 0,8mm vrtackem kde chci vrtat a dojel to rucne) Az jsem mnel vyklizenej stred otvoru tak jsem to ofrezoval po sroubovici na pozadovany rozmer 3,9mm.

Taky si nejsem moc jisty s tim rychoposuvem (na vytazeni sponek z obrobku a zase spatky) Vzhledem ke gumovosti te konstrukce se to mohlo i trosicku zatrepat a vrtak tak ulomit, ale je pravda ze se odporoučel pri posuvu do materialu.

Zatim jak rikam testuju a vyrabim soucastky abych frezku dotahl do konecne podoby. Pak prijde na radu teprve zkouseni tech spravnych reznych podminek pro jednotlive operace.

Nicmene uz ted jsem pomerne spokojeny, protoze vysledky jsou s presnosti hoodne lepsi v porovnani s tím co by "dala ruka".
Uživatelský avatar
Krutor
Sponzor fora
Příspěvky: 995
Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
Bydliště: Moravské Bránice
Kontaktovat uživatele:

6. 11. 2010, 7:50

Peťo, gratuluju k dokončení frézky. Funguje to velmi pěkně.
Nejsem si ale jist, jestli nezaměňuješ názvy nástrojů. Vrták je na vrtání děr, tedy jen na posuv v ose Z. Nemá podbroušené boční břity, takže s ním nelze frézovat "do boku", na druhou stranu ty boční břity dobře vedou nástroj v díře. Čelní břity jsou broušené do kuželu (vrcholový úhel 118 - 120 stupňů), což umožňuje průběžné ustřeďování nástroje v díře, a lépe to odebírá šponu ze středu díry, kde je minimální obvodová rychlost, nahony vzdálená od optimální.

Naproti tomu fréza (stroj se jmenuje frézka) je přednostně určená na boční úběr, proto má obvodové břity podbroušené. Většina fréz má čelo uzpůsobené tak, že je možné s ní i zavrtávat, ale čelní břity se velmi ochotně zalepí duralem, tím přestanou téměř ubírat materiál, ale protože posuv Z jede dál a nástroj nemá kam, začne uhýbat do boku, rozvibruje se, zakousne se bočními břity a ukroutí se. Pomáhá zavrtávání často přerušovat, mazat, či rozjíždět do boku.

U zavrtávání frézou také velmi významně záleží na slitině hliníku. Zatímco do automatového duralu (slitiny s označením 2xxx) to jde velmi dobře, tak např. do litiny 6060 (pásoviny, profily, trubky) to nejde skoro vůbec! Často si pomáhám tím, že vyvrtám díru vrtákem, a z té pak teprve zahajuju frézování.

Peťo, jako jeden z mála CNCéčkařů jsi zde zvolil malý posuv a velkou hloubku záběru. To jsi můj člověk, také to tak dělám, a to samozřejmě proto, abych se na klasice tolik nenajezdil. Myslím, že je to i lepší z hlediska rovnoměrného opotřebení břitu nástroje. Ale je to náročnější na tuhost stroje a nástroje, a hlavně na mazání a vyfukování špon z drážky. A hlavně to zavrtání do té hloubky je problematické.

Ještě mohu doporučit jednu fintičku - hrubé celoobvodové frézování proveď s offsetem o cca 0,1 mm větším, než má být výsledný tvar, a úplně nakonec to ojeď 1x napřesno, najednou v celé hloubce, sousledně. Tím že frézuješ jen tu desetinu, špony jsou malinké, mají spoustu místa kam mizet, a vzniká krásný povrch.
Petr Spáčil
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22371
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

6. 11. 2010, 8:19

jeste k tomu upinani na tom videu kde frezujes mas material ve sveraku a frezujes celkem dost mimo na vylozenem konci
ten muze vybrovat a minimalne to tupi nastroj maximalne si to sroubovice nastroje vytahne nahoru a je konec

dal taky pozor na ty odrezky v rohach pripadne vyrizly obrobek uvnitr plechu dokaze to taky nadelat paseku pri uvolneni
nakopne to nastroj a je hotovo
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
CZ_Pascal
Příspěvky: 870
Registrován: 14. 1. 2008, 8:24
Bydliště: Brno

6. 11. 2010, 10:48

Ahojky Krutore.

Mozna ze jsem se nekde upsal, ale rozdil mezi vrtakem a frezou je mi jasny :D . Prave protoze jsem se bal o posuv frezy v ose Z pri relativne malem posuvu v rovine XY tak jsem si to napred predvrtal vrtakem (aby freza nehrnula material pod sebou, ale jen krajela po krajich). Teprve potom jsem to frezou valil po šroubovici na pozadovanou velikost diry.

S "ojížděním" načisto až budu mít ohrubováno se taky počítá, ale teď jsem G-kod valil narychlo (ručně) a nechtelo se mi prepocitavat souradnice takze jsem jel rovnou pozadovanou konturu.

Vylozeni od sveraku jsem si byl vedom, ale uz tak jsem to delal na 3 upnuti. Zatim nemam skoro zadne pripravky na upinani takze to resim jak se v ramci moznosti da.

Odrezany material jsem moc neresil protoz nehrozilo velke nebezpeci ze se zasekne mezi obrobek a frezu. Temer vzdy mel misto kam uhnout.

Kazdopadne vsem dekuji za rady.
Uživatelský avatar
Krutor
Sponzor fora
Příspěvky: 995
Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
Bydliště: Moravské Bránice
Kontaktovat uživatele:

8. 11. 2010, 9:32

CZ_Pascal píše:rozdil mezi vrtakem a frezou je mi jasny :D
Tak to se omlouvám, že tady dělám chytrýho :)
Petr Spáčil
paveljuna
Příspěvky: 71
Registrován: 30. 12. 2009, 4:09
Bydliště: Kladno

8. 11. 2010, 9:54

Chytrého rozhodně neděláš, mě jako neznalému přinesl ten tvůj výklad zase nějaký ten poznatek. Nebylo mě totiž jasné, jestli se frézka dokáže sama zavrtat do materiálu.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22371
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

8. 11. 2010, 10:04

kdyz se podivas na jeji celo tak to poznas
nektere nemaji brity uprostred
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
PetrNC
Sponzor fora
Příspěvky: 423
Registrován: 19. 6. 2007, 7:32
Bydliště: Náchodsko

8. 11. 2010, 7:36

Frézy s čelním zanořením musí mít alespoň jeden břit přes prostředek ( např. u dvoubřité to vypadá jako by byla "blbě broušená" ) nebo břity symetricky buď tesně nebo lehce podbroušeny přes prostředek. V katalozích nástrojů to bývá u každé frézy napsáno nebo zobrazeno, zdali umožňuje čelní zanoření. Zkus jednobřitý nástroj - na malé průměry ( do 5mm ) nic jiného na hliník a plasty nepoužívám.
Uživatelský avatar
Krutor
Sponzor fora
Příspěvky: 995
Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
Bydliště: Moravské Bránice
Kontaktovat uživatele:

8. 11. 2010, 8:59

Každopádně i u sebelepšího nástroje je zavrtávání nejrizikovější operace.
Petr Spáčil
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8159
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

8. 11. 2010, 9:07

Nejlepší je se zařezávat do materiálu po rampě nebo po spirále (v katalogu bývá uveden maximální úhel) :-)
Aleš Procháska
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22371
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

8. 11. 2010, 9:27

to zanorovani slusne proveri i tuhost masiny, hlavne vetsi prumery dokazou zacvicit i s litinou
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
Krutor
Sponzor fora
Příspěvky: 995
Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
Bydliště: Moravské Bránice
Kontaktovat uživatele:

9. 11. 2010, 9:15

prochaska píše:Nejlepší je se zařezávat do materiálu po rampě nebo po spirále
Samozřejmě, pokud to ovšem použitý software podporuje.
Petr Spáčil
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8159
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

9. 11. 2010, 9:56

A když nepodporuje tak holt si díru předvrtáme, což je ještě lepší než jakékoliv zanořování - tedy až na ten další nástroj navíc :-)

Ale zanořování po rampě se dá v nejhorším dopsat do kódu ručně, stačí si jen pohrát se Z, ostatní souřadnice zůstávají. A když se při tom spleteme tak se nám naše milovaná mašinka odmění za snahu aspoň zajímavými zvuky :-)
Aleš Procháska
Odpovědět

Zpět na „naše mašinky“