Betonovy Frezovaci Pionier - BFP
- Oliver Rovný
- Příspěvky: 283
- Registrován: 23. 11. 2010, 2:55
- Bydliště: Okres Malacky, SK
Cjuz:
Hovoríš, že dlho nevydrží? Ale asi záleží aj od typu čerpadla, toto čerpadlo, čo mám na mysli je origo od Litovelu, vyzerá celkom kvalitne (mám ho doma na pokusy). Máš odskúšaný nejaký konkrétny typ?
To čo mám ja namysli (viz. obrázok) je to zubové čerpadlo s bronzovými kolieskami. Riedky olej by snáď zvládlo, len neviem či by sa neprehrievalo po dlhšej dobe, lebo to nie je na trvalú prevádzku určené.
Čerpadlo na naftu by mohlo dobre fungovať, vďaka za tip O spôsob prívodu oleja k ložiskám mi až tak nešlo, mám ho viacmenej vyriešený. Skôr mi ide o to, čo potom s olejom ďalej, keď pretečie cez ložiská až úplne dolu na veko predného ložiska. Nemôžem jednoducho odviesť olej samospádom, lebo nie je kam, keďže veko ložiska je úplne dolu. Rozmýšľal som nad zásobníkom oleja dolu, za vretenníkom. Musel by mať dostatočný objem, tak to je trochu problém, lebo musel by byť dosť veľký a asi by trochu zavadzal. Alebo ploužiť čerpadlo, na odsávanie oleja spod ložísk?
To odsávacie čerpadlo by však muselo ťahať rýchlejšie, ako by olej pritekal (aby nemohlo dôjsť k zatápaniu ložísk olejom) a tým pádom by ťahalo aj vzduch a asi by to "chrchlalo" ako keď u zubára človeku odsávajú sliny. A to nechcem, aby to chrchlalo
Hovoríš, že dlho nevydrží? Ale asi záleží aj od typu čerpadla, toto čerpadlo, čo mám na mysli je origo od Litovelu, vyzerá celkom kvalitne (mám ho doma na pokusy). Máš odskúšaný nejaký konkrétny typ?
To čo mám ja namysli (viz. obrázok) je to zubové čerpadlo s bronzovými kolieskami. Riedky olej by snáď zvládlo, len neviem či by sa neprehrievalo po dlhšej dobe, lebo to nie je na trvalú prevádzku určené.
Čerpadlo na naftu by mohlo dobre fungovať, vďaka za tip O spôsob prívodu oleja k ložiskám mi až tak nešlo, mám ho viacmenej vyriešený. Skôr mi ide o to, čo potom s olejom ďalej, keď pretečie cez ložiská až úplne dolu na veko predného ložiska. Nemôžem jednoducho odviesť olej samospádom, lebo nie je kam, keďže veko ložiska je úplne dolu. Rozmýšľal som nad zásobníkom oleja dolu, za vretenníkom. Musel by mať dostatočný objem, tak to je trochu problém, lebo musel by byť dosť veľký a asi by trochu zavadzal. Alebo ploužiť čerpadlo, na odsávanie oleja spod ložísk?
To odsávacie čerpadlo by však muselo ťahať rýchlejšie, ako by olej pritekal (aby nemohlo dôjsť k zatápaniu ložísk olejom) a tým pádom by ťahalo aj vzduch a asi by to "chrchlalo" ako keď u zubára človeku odsávajú sliny. A to nechcem, aby to chrchlalo
chci se jenom tak pro zajimavost zeptat co tě ktomu vede že to chceš mazat trvale olejem?
mam doma vřeteno MAS do 8000 ot SK40, dvě vřetena perske do 24k otaček, a nějaké další a všechno je mazane vazelinou a bez problemu... pokud ti jde o chlazení tak chlazeni u toho masu je řešeno řeznou emulzí ktera jde přez kanaly ve vřetenu a pak jde na nastroj.
prostě to přez maznici jedenou za čas maznu a je to...
mam doma vřeteno MAS do 8000 ot SK40, dvě vřetena perske do 24k otaček, a nějaké další a všechno je mazane vazelinou a bez problemu... pokud ti jde o chlazení tak chlazeni u toho masu je řešeno řeznou emulzí ktera jde přez kanaly ve vřetenu a pak jde na nastroj.
prostě to přez maznici jedenou za čas maznu a je to...
to mazani by bylo nejlepsi primo z vany na spodku skrine, vackovou pumpickou a rozvodem trubickami a skapnutim do loziska a ozubeni, v podstate tak, jak je to vetsine stroju
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
- Oliver Rovný
- Příspěvky: 283
- Registrován: 23. 11. 2010, 2:55
- Bydliště: Okres Malacky, SK
Je vlastne viacero dôvodov, prečo chcem mazať olejom:Kvako1 píše:chci se jenom tak pro zajimavost zeptat co tě ktomu vede že to chceš mazat trvale olejem?
mam doma vřeteno MAS do 8000 ot SK40, dvě vřetena perske do 24k otaček, a nějaké další a všechno je mazane vazelinou a bez problemu... pokud ti jde o chlazení tak chlazeni u toho masu je řešeno řeznou emulzí ktera jde přez kanaly ve vřetenu a pak jde na nastroj.
prostě to přez maznici jedenou za čas maznu a je to...
1. Olejom chcem mazať celý vretenník odvrchu až dole - olej chcem rozprašovať na prevodovku, aby hladko radila, na prevody, aby boli tiché (použil by som nejaký neagresívny olej, na remeňové prevody), na ložiská predlohy. Preto by som chcel aby olej stekal až na predné ložiská vretena. On by tam stekal, aj keby som ich nechcel mazať olejom čo by robilo problémy, takže radšej chcem mzať olejom.
2. Z dôvodu chladenia celého vretenníka vrátane ložísk vretena. Možno by to nebolo nevyhnutné, ale myslím, že by sa tým nemalo nič pokaziť.
3.Pozeral som v katalógu max. dovolené otáčky ložiska 7210, výrobcovia uvádzajú limitné otáčky pre vazelinou mazané ložiská okolo 7000 min-1 a pri oleji o 1000 viac. Pri SKF sú limitné otáčky s olejom 8500 min-1. Ja by som potreboval aj viac, tak do 10000. Preto som zvolil olej.
To tvoje vreteno s SK do 8000 si niekedy nechal bežať na tých 8000 otáčok? By som čakal, že sa to začne hodne zahrievať, keby to nebolo ničím chladené. Ale ty píšeš, že máš to vreteno chladené emulziou, čo u mňa nie je možné. Zaujímali by ma tvoje skúsenosti, ako sa ten vretenník hreje pri tých horných otáčkach.
ty ten celej vřeteník zabiješ normálníma ložiskama? proč tam nedáš přesná vřetenová, ty snesou cca 24000 v oleji..
co použiješ za řemeny že je chceš máchat v oleji? já kdysi takovej řemen sháněl a nikdo mě nenabídl HTDčkovej řemen kterej můžu koupat v oleji, co tam máš?
co použiješ za řemeny že je chceš máchat v oleji? já kdysi takovej řemen sháněl a nikdo mě nenabídl HTDčkovej řemen kterej můžu koupat v oleji, co tam máš?
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
oprav se!pavlaxy píše:Ahojky
obávám se že :je snem mnoha konstrukérů....filla píše: nejaký neagresívny olej, na remeňové prevody
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
- Oliver Rovný
- Příspěvky: 283
- Registrován: 23. 11. 2010, 2:55
- Bydliště: Okres Malacky, SK
Asi máš na mysli, že to je tak riešené na väčšine klasických strojov. Lenže na klasických strojoch bol vretenník obyčajne pevný a olej z vretenníka mohol byť relatívne bezproblému samospádom zvedený do zásobníka kdesi v podstavci stroja. Bolo by to ideálne, ale ja mám problém s tým odvedením samospádom, pretože najprv by musel olej ísť proti gravitácií na suport a až odtiaľ samospádom dolu do zásobníka s olejom v podstavci stroja. Tento samospád by pravda fungoval a j v mojom prípade, len by to nesmelo nasávať vzduch. Zatiaľ to mám vymyslené takto: Ale nie som moc spokojný s tým väčším zásobníkom, lebo asi bude trochu zavadzať pri obrábaní a okrem toho je stále dosť malý.filla píše:to mazani by bylo nejlepsi primo z vany na spodku skrine, vackovou pumpickou a rozvodem trubickami a skapnutim do loziska a ozubeni, v podstate tak, jak je to vetsine stroju
Poznámka: Tie dva zásobníky majú byť, samozrejme, prepojené hadičkou.
Naposledy upravil(a) Oliver Rovný dne 5. 8. 2014, 5:53, celkem upraveno 1 x.
- Oliver Rovný
- Příspěvky: 283
- Registrován: 23. 11. 2010, 2:55
- Bydliště: Okres Malacky, SK
Asi ho trochu zabijem, čo sa dá robiť, keď za jedno vretenové ložisko SKF 7010-B chcú 200 Ečok a ja potrebujem 2 kusyRaS píše:ty ten celej vřeteník zabiješ normálníma ložiskama? proč tam nedáš přesná vřetenová, ty snesou cca 24000 v oleji..
co použiješ za řemeny že je chceš máchat v oleji? já kdysi takovej řemen sháněl a nikdo mě nenabídl HTDčkovej řemen kterej můžu koupat v oleji, co tam máš?
Samozrejme, že by som najradšej dal vretenové, sú aj kompaktnejšie.
K tým remeňom, no myslel som že napr. silikónový olej by im až tak neuškodil, keď sa s ním môže mazať guma. Musím sa priznať, že toto som moc nezisťoval, len som počul, že sa to zvykne mazať mydlom, ak sa nemýlim
Remene zatiaľ nemám, ale asi by som chcel tie obyč.
Naposledy upravil(a) Oliver Rovný dne 4. 8. 2014, 5:40, celkem upraveno 2 x.
čerpadlo do ostřikovačů je stavěné na obrovský výkon po krátkou dobu. trvalý chod nevydrží, jen kdyby se snížilo napětí.
jinak často odejde guferko k motoru a pak olej zničí komutátor (vyhoří)
Možná bych udělal mazání vzduchové s olejovou "mlhou".
Nic se nehýbe, nic se neopotřebovává. Množství se dá nastavit hodně veliké i když to nebude jako z kohoutku. A přebytečný olej tlak vzduchu vytlačí spodní hadičkou zase ven.
Případně to zkombinovat. Olej do vřetene tlačit zubovkou a vzduch cca 0,2bar jej vrátí i malou hadičkou kamkoliv.
Pokud nebude vadit že je ve vřeteni nějaký přetlak.
jinak často odejde guferko k motoru a pak olej zničí komutátor (vyhoří)
Možná bych udělal mazání vzduchové s olejovou "mlhou".
Nic se nehýbe, nic se neopotřebovává. Množství se dá nastavit hodně veliké i když to nebude jako z kohoutku. A přebytečný olej tlak vzduchu vytlačí spodní hadičkou zase ven.
Případně to zkombinovat. Olej do vřetene tlačit zubovkou a vzduch cca 0,2bar jej vrátí i malou hadičkou kamkoliv.
Pokud nebude vadit že je ve vřeteni nějaký přetlak.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
- Oliver Rovný
- Příspěvky: 283
- Registrován: 23. 11. 2010, 2:55
- Bydliště: Okres Malacky, SK
Znížiť napätie na tom čerpadle od ostrekovačov som skúšal, zdalo sa mi že pri 6 V to už nemá výkon.
S tým vzduchom to neznie zle, možno by som sa na to dal. Ale s pretlakom to asi nepôjde, lebo hore sú prechody pre tiahla, ktoré ovládajú vidlice radenia a prechody pre hadičky a káble atď. a okolo vretena je zasa štrbina, tam by to unikalo. Ale možno by nebolo od veci použiť na odsávanie podtlak vzduchu. Keby som použil tenkú hadičku, prípadne viac, možno by to ani nechrchlalo.
No ešte sa uvidí, lebo som sa dozvedel, že asi nenájdem olej, čo by sa kamošil s remeňmi.
S tým vzduchom to neznie zle, možno by som sa na to dal. Ale s pretlakom to asi nepôjde, lebo hore sú prechody pre tiahla, ktoré ovládajú vidlice radenia a prechody pre hadičky a káble atď. a okolo vretena je zasa štrbina, tam by to unikalo. Ale možno by nebolo od veci použiť na odsávanie podtlak vzduchu. Keby som použil tenkú hadičku, prípadne viac, možno by to ani nechrchlalo.
No ešte sa uvidí, lebo som sa dozvedel, že asi nenájdem olej, čo by sa kamošil s remeňmi.
mel jsem na mysli dole na hrideli ve vreteniku excentr, nebo polygon kvuli vyvazeni, jehoz vrcholy pri otaceni vretene budou mackat pumpicku, ktera dopravi trubickami olej nahoru na mazana mista a ten gravitaci stece a vse se opakuje, stejny pricip jeky je u benzinovych sekacek, uz jen kvuli spolehlivosti,Oliver Rovný píše:Asi máš na mysli, že to je tak riešené na väčšine klasických strojov. Lenže na klasických strojoch bol vretenník obyčajne pevný a olej z vretenníka mohol byť relatívne bezproblému samospádom zvedený do zásobníka kdesi v podstavci stroja.filla píše:to mazani by bylo nejlepsi primo z vany na spodku skrine, vackovou pumpickou a rozvodem trubickami a skapnutim do loziska a ozubeni, v podstate tak, jak je to vetsine stroju
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
200E za ložisko vřetene jednu z nejdůležitějších částí na frézce.. kolik je to z celkové ceny 3-5%?? já bych to oddělil, převodovku mazanou olejem s ozubenejma kolama a pak řemenice na vřeteník mazanej tukem celoživotní náplň s pořádnejma ložiskama..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
- Oliver Rovný
- Příspěvky: 283
- Registrován: 23. 11. 2010, 2:55
- Bydliště: Okres Malacky, SK
200E za jedno, 200 za druhé... no to je min. 10% nákladov na materiál. Ja nehovorím, že by nebolo dobré tam dať vretenové ložiská. Človek sa môže len takou perinou zakrývať, na akú má. Stále je tu možnosť, že to zatiaľ spravím s obyč. SKF ložiskami 7210, alebo lowendovými vretenovými ložiskami 7010 a potom, ak by mi mašinka náhodou čosi zarobila, tak by som ich vždy mohol vymeniť za tie profi ložiská, nebol by to problém.
Takže otázka je teraz takáto: Dať tam teraz radšej obyč. SKF ložiská, alebo čínske vretenové? Ak by som tam dal čínske vretenové ložiská, tak výhoda by bola v tom, že potom pri eventuelnej výmene by som nemusel vyrábať nový domček.
Aký je vlastne rozdiel medzi vretenovými a obyč. ložiskami s kosouhlým stykom? Teda okrem menovitých rozmerov a ceny. Pýtam sa úplne vážne, bez irónie. Je to v presnosti? Čiže ložisko 7210 za 50E je vlastne nepresné a hádže dajmetomu 5 stoviek?
Takže otázka je teraz takáto: Dať tam teraz radšej obyč. SKF ložiská, alebo čínske vretenové? Ak by som tam dal čínske vretenové ložiská, tak výhoda by bola v tom, že potom pri eventuelnej výmene by som nemusel vyrábať nový domček.
Aký je vlastne rozdiel medzi vretenovými a obyč. ložiskami s kosouhlým stykom? Teda okrem menovitých rozmerov a ceny. Pýtam sa úplne vážne, bez irónie. Je to v presnosti? Čiže ložisko 7210 za 50E je vlastne nepresné a hádže dajmetomu 5 stoviek?
Naposledy upravil(a) Oliver Rovný dne 5. 8. 2014, 5:51, celkem upraveno 3 x.
- Oliver Rovný
- Příspěvky: 283
- Registrován: 23. 11. 2010, 2:55
- Bydliště: Okres Malacky, SK
To oddelenie mazania vretena od mazania zbytku vretenníka by nebol taký problém, vidím to reálne.RaS píše: já bych to oddělil, převodovku mazanou olejem s ozubenejma kolama a pak řemenice na vřeteník mazanej tukem celoživotní náplň s pořádnejma ložiskama..
Ostaňme ale ešte pri remeňoch, ozubené kolá by som nerád. Myslíš že aj silikonový olej by poškodil obyč. HTD remene?