Zapojenie TB6560

jaké jsou rozdíly z pohledu řízení
Karya
Příspěvky: 81
Registrován: 27. 3. 2011, 3:31

10. 2. 2014, 10:06

Dobry den

Poradi mi niekdo ako to zapojit?Na povodonom driveri mam DIR GND ENA STEP +5V ale na tomto je EN CW a CLK. Obrázek
Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 2510
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

10. 2. 2014, 10:40

Na -EN, -CW, -CLK připojíš GND (to je -5V)

+CLK je pak vstup pro krok motoru
+CW určuje směr otáčení motoru
+EN vypíná motor
Karya
Příspěvky: 81
Registrován: 27. 3. 2011, 3:31

10. 2. 2014, 11:37

Takze STEP = + CLK , DIR = + CW , ENA = + EN ?
Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 2510
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

10. 2. 2014, 12:34

Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 2510
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

21. 7. 2014, 8:03

Zdravím.
Výše zobrazený driver používám na posuv stolu na frézce. Náhle začal krokový motor ztrácet kroky, chaoticky sebou škubat a driver se hřál. Měřením jsem zjistil, že jsou vyzkratované některé ochranné diody na koncových stupních. Snažím se zjistit jak k tomu mohlo dojít a jediné co mě napadá je, že jsem otáčel motorem ručně kolečkem posuvu. Driver byl buď vypnutý, nebo pod proudem, ale motor uvolněný příkazem EN. Mohlo by je poškodit napětí které se indukovalo z krokového motoru? Napájení driveru je 24V, motory velikosti cca NEMA23, převod na kolo posuvu je poměrně veliký cca 1:10.
Uživatelský avatar
R - stick
Site Admin
Příspěvky: 827
Registrován: 9. 6. 2007, 3:45
Bydliště: Vysoké Studnice 70 58821 Velký Beranov
Kontaktovat uživatele:

21. 7. 2014, 9:30

Toto se mi celkem běžně stávalo - že mi při ručním pohybu KM odešel a řídících deskách čip. Je ale fakt, že to byly staré bastly. Řešil jsem to nákupem náhradních a výměnou. To samé doporučuji i v tomto případě - ta deska stojí několik stovek.
Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 2510
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

21. 7. 2014, 9:52

Díky za informace. Nové obvody už mám objednané, ale musím to nějak vyřešit :(
Jedna alternativa je to řešit mechanicky, ozubené kolo upevnit na závitové tyči na ložisku a buď magnetickou nebo mechanickou spojkou to rozpojovat, nebo bych mohl mezi motor a driver vřadit vypínač a při ručním posuvu ho odpojit. Jak se na to bude tvářit drivery když mu přeruším při provozu vynutí motoru?
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22384
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

21. 7. 2014, 12:42

poris slusne drivery a tyhle problemy ti nevzniknou
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 2510
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

21. 7. 2014, 1:14

Tak zrovna tuhle radu jsem slyšet nechtěl :(
Zaprvé se mi tam jiné nevejdou a za druhé si nejsem jistý zda by je to neodpálilo také. :roll:
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

21. 7. 2014, 2:49

Jak jsi přišel na to, že jsou vyzkratované zrovna diody a ne ty spínací FETy? Tyhle drivery přece žádné externí ochranné diody nemají, vše je řešeno uvnitř chipu.

Když rychle hýbeš motorem, tak generuješ docela velkou energii, která se musí někde "utratit". Ochranné diody na výstupech by ji měly svést do napájení, problém ale je, když z toho napájení nemá tu energii co odebrat, což platí zejména při vypnutém stroji.

Takže než řešit nějaké skožité mechanické konstrukce, tak bych to udělal takhle:
- pokud hýbeš osou ručně, hýbej jí jenom pomalu, a pokud možno ve chvíli, kdy je napájení zapnuto (aby aspoň někam mohla energie odcházet)
- doplň si do napájení přepěťovou ochranu, ktará přepěťové špičky spálí (převede je na spínacím FETu na teplo), je to jednoduché zapojení - komparátor a výkonový tranzistor s chladičem
- ještě mě dodatečně napadlo provizorní opatření - zapoj do toho napájení 24V žárovku na 24V, při normálním chodu ti bude dělal "kontrolku" ;-) a bohužel sežere trochu energie, ale při vypnutém stroji bude schopna pohltit přebytečnou energii, kterou tam pošleš při ručním otáčení motorem (a opět zafunguje jako "kontrolka")

P.S. Moc se mi líbí tvoje stránky.
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8907
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

21. 7. 2014, 3:22

robokop píše:poris slusne drivery a tyhle problemy ti nevzniknou
Slušné drivery to řeší jak?
Naposledy upravil(a) Thomeeque dne 21. 7. 2014, 3:33, celkem upraveno 2 x.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 2510
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

21. 7. 2014, 3:27

TO: Mex:
Ochranné diody jsou uváděny v datascheetu čipu a protože některé výstupy jsou ve zkratu a některé výstupy se chovají při měření odporu jako by na nich byla zapojena dioda, předpokládám že jsou skutečně na čipu spolu s výkonovými fety. Zda jsou skutečně ve zkratu ony nebo fety samozřejmě posoudit nedokážu. :(
Tvé řešení je zajímavé a asi ho odzkouším. Pokud by to fungovalo při zapnutém napětí a motory by byly odpojené příkazem ENABLE, tak by mi to stačilo. Co jsem měřil na motorech, tak abych z nich dostal napětí vyšší než 24V musel jsem točit posuvem opravdu abnormálně rychle, takže ta přepěťová ochrana snad ani nebude nutná. Až dorazí nové TB6560 budu laborovat dále. Zase tolik driverů na testování nemám :(
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8907
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

21. 7. 2014, 3:33

Btw. taky jsem nad tímto dumal krzeva ruční provoz mazlíka a nic triviálního jsem bohužel nevymyslel. Přijde mi, že jediné správné řešení je drivery při ručnim provozu fyzicky odpojit. Protože pokud člověk zajistí správnou funkci ochranných diod (tj. zdroj se bude chovat tvrdě i v manuálnim módu), motory půjdou ztuha. Asi na výstup zařadit nějaký relátka.. Pokud to mají profi drivery nějak vyřešený, dost by mě to zajímalo..

Btw2: označení ochranná dioda tady není úplně správný, ty diody mají i svou funkci v rámci PWM řízení (ve fast decay módu). To píšu proto, že do zdroje vrací téměř veškerou energii (kromě drobného úbytku na nich), nikoliv jen špičky.
Naposledy upravil(a) Thomeeque dne 21. 7. 2014, 3:43, celkem upraveno 2 x.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 2510
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

21. 7. 2014, 3:37

Ono není zase takový problém odpojit přívodní konektor napětí u motoru. Jde spíše o to, abych si ujasnil proč se to stalo a jak tomu pro příště předejít, eventuelně jak to upravit obvodově. Pokud by tomu driveru nevadilo to odpojení motoru při chodu, nebo při vypnutém motoru příkazem ENABLE, tak bych to mohl řešit jednoduše vypínačem přímo u motorů.
Koukám že to samém řeší Thomeeque.
PS: co vlastně přesně provádí ten příkaz ENABLE?
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8907
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

21. 7. 2014, 4:01

jova píše:Pokud by tomu driveru nevadilo to odpojení motoru při chodu, nebo při vypnutém motoru příkazem ENABLE, tak bych to mohl řešit jednoduše vypínačem přímo u motorů.
Za chodu by se to odpojovat nemělo (ani by to nemělo být odpojeno v okamžiku nastavení ENABLE na 1), já myslim. Při ENABLE=0 by to asi problém být neměl (IMHO při ENABLE=0 prostě drží řídící logika všechny FETy zavřený - jestli správně čtu datasheet, tak jsou všechny výstupy ve stavu vysoké impedance).
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Odpovědět

Zpět na „krokove unipolarni bipolarni a servomotory“