Nastaveni driveru

butan
Příspěvky: 36
Registrován: 27. 7. 2018, 12:29

25. 7. 2019, 6:36

Tak už vím co ta 555 dělá. Zkracuje step pulsy na 10ms. Nevím zda to má nějaký klíčový vliv na použitý budič, asi ne, ale může to odfiltrovat glitche a zákmity ze vstupní svorky. Kroky by měly mít buď střídu 1:1 nebo pulsy do zemně fixní délky cca 20ms, a 555 je v obou případech zkrátí na 10ms. Nedoporučuji budit driver kladnými pulsy fixní délky.
Platí pro "krabičku" modul do 3D tiskárny tuhle normalizaci pulsů určitě nedělá.

Teď si s budičem hraju tak že ho mám ve ful step, a puštím do něj 1sec. pulsy. Zajímavé je že motor mi v některých polohách syčí, je to pokaždé v jiné fázi 4-krokového cyklu, na osciloskopu přitom není vidět nic závadného.
Lubor

Žádné snížení proudu u zastaveného motoru se nekoná!
t256
Příspěvky: 2831
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

25. 7. 2019, 7:28

Syceni je zpusobene spatnym prubehem vystupniho proudu. Da se to nekdy odstranit nastavenim ruznych parametru spinani PWM, ale nevim jake ma ten driver moznosti. Pokud ale toto v driveru neni mozne nejak sireji nastavovat, nezbavis se toho. Muzes zkusit pohnout s parametrem decay, kdyz zvolis nejaky slow decay rezim mohlo by to prestat, zas ale muze mit motor podivny prubeh mikrokrokovani apod.
Mrkni treba tady, je to sice jiny driver, ale princip ladeni je stejny http://www.ti.com/lit/an/slva637/slva637.pdf
butan
Příspěvky: 36
Registrován: 27. 7. 2018, 12:29

26. 7. 2019, 11:00

Dík za zajímavý návod t256. Ten můj driver umí jediný režim, a to ADMD, měnit se dá jedině frekvence oscilátoru a tím i PWM.
Pohrál jsem si ještě s to mojí "krabičkou" s TB67S109 a největší podvod na ní je ten že dipswitchi se nedá nastvit větší proud vinutím než 1.6A, dle potisku má jít 3.5A.
Tím snížením proudu možná číňan reagoval na to že driver více lidem shořel???
Lubor
PS jestli někdo máte tenhle driver vyhořelý, nakreslil bych podle něj schéma...
atlan
Příspěvky: 3345
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

26. 7. 2019, 6:22

Ten driver sme tu preberali ako 4A fake....
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

26. 7. 2019, 8:48

butan píše: 26. 7. 2019, 11:00 ...
Pohrál jsem si ještě s to mojí "krabičkou" s TB67S109 a největší podvod na ní je ten že dipswitchi se nedá nastvit větší proud vinutím než 1.6A, dle potisku má jít 3.5A.
...
Jak je tam nastavené Vref? To se nadá nějak snadno zvýšit?
Jaké tam jsou měřicí odpory Rs?
Skoro mě láká si jednu tuhle krabičku koupit na pokusy. Pokud je to opravdu chip od Toshiby, tak to snad nemůže být taková sračka. Aspoň podle datasheetu.
butan
Příspěvky: 36
Registrován: 27. 7. 2018, 12:29

27. 7. 2019, 6:12

Ten Toshiba budič je nízký čtvereček s vývody pod sebou po obvodu. Proto jsem poptával vyhořelou desku, já na tom funkčním nic nezměřím. Vref tedy neznám, ale určitě půjde zvětšit.
Šváb je to hezký, ale pohledem do nabídky Toshiba dělá podobných budičů několik desítek, takže se nemusí hodit na všechno. Obecně je do kancelářské elektroniky, kopírky a spol.
Půjčil jsem si od kolegy čínskou destičku s TB6560 a k proudu budičů mám ttyto poznámky.
-Když Číňan označí nastavení pro proud 2A, myslí tím součet max. proudů obou fází
-Pro hraní jsem použil starý motor typu "SMR" z nějaké tiskárny, který sice má 2Ohmy odpor vinutí, ale velké proudy nezvládá. A vypadá to že oba budiče poznají že motor už je magneticky přesycen, a proud už dále nezvyšují, bez ohledu na uref. Vyzkouším znovu s větším motorem a poreferuji.
PS
Myslím si že fake to není, cena byla na hraní dobrá, a na mojí "krabičce" nejvíc oceňuji zelený konektor se šroubky který jde vytáhnot. Nemusím tedy stále povolovat šroubky.
atlan
Příspěvky: 3345
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

27. 7. 2019, 6:33

No fake to je ked cakas prud 2x4A a da to tak 2x1,6A s nema23 to nevladze tocit a motor je vlazny...

viewtopic.php?t=19230
butan
Příspěvky: 36
Registrován: 27. 7. 2018, 12:29

27. 7. 2019, 6:45

Dík za ten odkaz na Driver TB6600 4A, vidím že jste před léty zkoumal to co já teď. Teprve teď jsem to vlákno přečetl.

Tím není to fake
jsem chtěl říct že ten obvod budiče je opravdu výrobek Toschiba. Okopírovat švába není úplná legrace, dělalo se to třeba u FTDI obvodů pro USB, a přitom ty kopie nebyly špatné, jen ftdichip.com je pak umrtvoval novou verzí ovladačů. U driverů na krokáče prostor na kopírovaní čipů nenalézám.
Lubor
PS naučil jsem se Čínu brát jako polotovar pro vlastní přizpůsobení, dodělání.
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

27. 7. 2019, 6:34

No, ono to bude asi trochu jinak (skoro všechno). ;-)

Že by driver této kategorie testoval "magnetické přesycení motoru" a podle toho omezoval proud, to tak tedy zřejmě nebude. Ono už vůbec nějaké přesycení u krokového motoru je pojem tak trochu mimo. Podobně jako ty Tebou dříve zmiňované ztráty vířivými proudy a podobně. Krokový motor je trochu jiné zvíře než asynchronní motor. Takže aplikovat na něho bezhlavě útržky poznatků z jiných typů motoru asi není možné.

S těmi proudy: docela jistě jsou drivery s TB6560, které dávají správné proudy podle daného nastavení. Jestli nějaký driver dává nižší proud (u TB6560), tak to můžou být špatně osazené měřicí odpory (strčili tam vyšší hodnotu). Výměna za jiný je snadná a rychlá. Tím ale samozřejmě ty Číňany neomlouvám. Mně osobně se to ještě nestalo, že bych tam měl špatné odpory.

Ono ale to měření proudu zase není tak úplně triviální. Asi nejlíp se to dá změřit osciloskopem právě na těch měřicích odporech. Samozřejmě po předchozí kontrole přesným ohmmetrem, že mají skutečně takovou hodnotu, jakou inzerují. Případně do cesty zařadit nějaký další malý měřicí odpor (třeba 0.1R) a změřit to na něm. Měřit proud jen nějakým multimetrem může, ale taky nemusí, dávat rozumné výsledky. Výstup toho driveru funguje jako výstup DC-DC měniče bez vyhlazení kondenzátorem, takže to klidně dokáže digitální multimetr zblbnout.

Dále je třeba být si jistý, že driver v okamžiku měření dodává plný proud. Většina driverů má nějaký obvod pro snížení proudu stojící osy. Takže ten je třeba buď vypnout, nebo (u některých driverů) oblbnout aktivní úrovní na pinu STEP. Ale to oblbnutí nefunguje u všech driverů, záleží na tom, jak mají udělaný ten obvod pro uspávání a případně i jak mají udělané ošetření vstupu STEP.

No a taky je třeba samozřejmě vědět, co vlastně měřím a jak to tedy má vycházet. Jestli třeba špičkový proud nebo RMS. On není proud jako proud.

I na driveru s chipem v pouzdře QFN by se mělo dát nají napětí Vref. T tomu chipu je datasheet, takže je jasné, na kterou nohu to jde. A tenkým hrotem se většinou dokonce i pod QFN dá dostat. I když tady to snad nebude nutné, bude asi vidět, co na tu nohu leze a tak to možná půjde změřit někde venku.

A mimochodem i s tím "kopírováním" obvodů FTDI je to trochu jinak. Číňan nic nekopíroval. Jen udělali chip, který se navenek choval podobně (nikoli úplně stejně) jako ten od FTDI. Tím mohli používat originální drivery od FTDI a prodávat tím osazené převodníky draze, protože uživatelé si zvykli (nevím proč) platit za značku FTDI výrazně víc, než za jiné USB/serial převodníky.
Nasadil jsem už spoustu různých převodníků USB/serial, ale pokud chci něco fakt spolehlivého, tak raději sáhnu po něčem z řady CP210x od Silabsu, který je navíc za mnohem nižší cenu.
A mimochodem i originální čínské CH34x podle mě už teď nejsou vůbec špatné. Dokonce je v poslední době cíleně kupuju, zatím jsem neměl jediný kolaps.
To FTDI má cenu snad jen kvůli široké konfigurovatelnosti handshake linek, ale to používá minimum uživatelů (většina z ostatních o tom ani neví).
butan
Příspěvky: 36
Registrován: 27. 7. 2018, 12:29

28. 7. 2019, 6:27

Mexi, máš pravdu že do stávajícího obvodu by se dal přidat smalťáček a vref si někam vytáhnout, třeba na zdířku. Ale nejsem tak zručný, a nestojí mi to za to. Prostě jsem navrhl, že z vyhořelé desky nakreslím schéma a dám ho do placu. To schéma mi přijde zajímavé, vzhledem k optickému oddělení, a použití 555 k odstranění glitchů na step vstupu. V minulostu tu někdo kuchal optrony z budičů, při pochopení skutečné funkce použitého zapojení by možná stačilo invertovat step, nebo zmenšit RC článek u 555.
Proud motorem měřím multimetrem přímo zapojeným k motoru, osciloskopem jsem to orientačně kontroloval, že mi multimetr za těchto podmínek nekecá, ale nemám přístroj s plovoucí zemí.
Měřit napětí na bočníku kde to měří i ten čip je k ničemu (pokud mě zajímá reálná střední hodnota proudu motorem), protože ten bočník je až před h můstkem, a střední hodnota na tomto bočníku tedy neodpovídá realitě na motoru. (H-můstek v jednom kroku řízeníi motor přímo zkratuje, a tehdy na tom ofiko bočníku nic neteče.)

Během hraní s driverem jsem odhalil, že při postupném zvyšovaní proudu dipswitchi, od orčité hodnoty dál prou přestává stopat. A protože se stejný úkaz projevil i na jiném, a všeobecně používaném driveru, vyslovil jsem hypotézu že na vině je je použitý poddimenzovaný motor. Až hypotézu prověřím oznámím výsledek. Ale určtě za tím není nějaká super funkce driveru, byl by to jen vedlejší efekt (vlastnost) použitého řešení PWM regulace.

Lubor
A nakonec se ukázalo že Altan si podobně hrál už před několika lety a publikoval číslo odporu kterým Vref zvednout.
butan
Příspěvky: 36
Registrován: 27. 7. 2018, 12:29

28. 7. 2019, 7:08

Postupeně zjišťuji že na fóru je spousta rozptýlených informací a názorů k používaným komponentám, stálo by za to zřídit novou sekci FAQ kde by pro každou komponentu (motor, budič, ...) byl poslední aktuální stav poznatků.
Lubor
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

28. 7. 2019, 8:39

butan píše: 28. 7. 2019, 6:27 Mexi, máš pravdu že do stávajícího obvodu by se dal přidat smalťáček a vref si někam vytáhnout, třeba na zdířku. Ale nejsem tak zručný, a nestojí mi to za to. Prostě jsem navrhl, že z vyhořelé desky nakreslím schéma a dám ho do placu. To schéma mi přijde zajímavé, vzhledem k optickému oddělení, a použití 555 k odstranění glitchů na step vstupu. V minulostu tu někdo kuchal optrony z budičů, při pochopení skutečné funkce použitého zapojení by možná stačilo invertovat step, nebo zmenšit RC článek u 555.
Proud motorem měřím multimetrem přímo zapojeným k motoru, osciloskopem jsem to orientačně kontroloval, že mi multimetr za těchto podmínek nekecá, ale nemám přístroj s plovoucí zemí.
Měřit napětí na bočníku kde to měří i ten čip je k ničemu (pokud mě zajímá reálná střední hodnota proudu motorem), protože ten bočník je až před h můstkem, a střední hodnota na tomto bočníku tedy neodpovídá realitě na motoru. (H-můstek v jednom kroku řízeníi motor přímo zkratuje, a tehdy na tom ofiko bočníku nic neteče.)

Během hraní s driverem jsem odhalil, že při postupném zvyšovaní proudu dipswitchi, od orčité hodnoty dál prou přestává stopat. A protože se stejný úkaz projevil i na jiném, a všeobecně používaném driveru, vyslovil jsem hypotézu že na vině je je použitý poddimenzovaný motor. Až hypotézu prověřím oznámím výsledek. Ale určtě za tím není nějaká super funkce driveru, byl by to jen vedlejší efekt (vlastnost) použitého řešení PWM regulace.

Lubor
A nakonec se ukázalo že Altan si podobně hrál už před několika lety a publikoval číslo odporu kterým Vref zvednout.
Myslím, že Vref není třeba vytahovat ven. Stačí ho změřit a podle toho případně upravit dělicí poměry odporů. Pokud to teda ale půjde, je možné, že stávající měřicí odpory nedovolí jít moc vysoko s proudem. Nastavení Vref má jen omezený rozsah. Takže pak případně přidat paralelně další odpory ke stávajícím měřicím odporům.
Pokud se Vref navíc nastavuje spínači přepínáním odporů, tak na jedné straně těch odporů musí být Vref měřitelné. A tam se asi dostaneš snadno.

K měření: nevím teda jak pracují Tvé drivery a motory. Ale ty co používáme my ostatní fungují tak, že proud motoru, který nás zajímá, teče vždy přes daný měřicí odpor. Nakonec proto tam taky jen, že. Do zkratu mimo něho může téct proud jen ve fází odbuzení (decay), a to jen dynamicky (tj. jen na chvíli). Pro měření proudu, který driver dává, to není podstatné. Stejně musíš měřit v ustáleném stavu, tj. při stojícím motoru.

Pokud chceš malovat schema, tak smysl mají jen ty obvody kolem vlastního driveru. Tedy jak je udělané optické oddělaní, jestli a jak je tam udělané snižování proudu stojící osy, jak se nastavuje max. proud a případně nějaký ten tvarovač pulzů STEP (o kterém se mi skoro nechce věřit, že tam opravdu je). Možná by stačilo to jen vyfotit ve větším rozlišení, třeba bude možné zapojení poznat i jen z fotek jedné a druhé strany tišťáku.
butan
Příspěvky: 36
Registrován: 27. 7. 2018, 12:29

28. 7. 2019, 9:13

Mex píše: 28. 7. 2019, 8:39

K měření: nevím teda jak pracují Tvé drivery a motory. Ale ty co používáme my ostatní fungují tak, že proud motoru, který nás zajímá, teče vždy přes daný měřicí odpor. Nakonec proto tam taky jen, že. Do zkratu mimo něho může téct proud jen ve fází odbuzení (decay), a to jen dynamicky (tj. jen na chvíli). Pro měření proudu, který driver dává, to není podstatné. Stejně musíš měřit v ustáleném stavu, tj. při stojícím motoru.

O tom decay to právě je. Motor bez zátěže, (dynamické nebo statické) musí mít s dobrým driverem dacay fázi nejdelší že všech. Takže střední hodnota proudu referenčním bočníkem (který používá budič) bude mnohem menší než střední hodnota proudu motorem. A můj budič s (jediným) ADMD režimem má ten poměr ješte větší než obyčejný budič jako je třeba 4988 v Mixed Decay
Lubor
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

28. 7. 2019, 7:05

butan píše: 28. 7. 2019, 9:13 O tom decay to právě je. Motor bez zátěže, (dynamické nebo statické) musí mít s dobrým driverem dacay fázi nejdelší že všech. Takže střední hodnota proudu referenčním bočníkem (který používá budič) bude mnohem menší než střední hodnota proudu motorem. A můj budič s (jediným) ADMD režimem má ten poměr ješte větší než obyčejný budič jako je třeba 4988 v Mixed Decay
Lubor
No když myslíš ...
lubbez
Příspěvky: 3154
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

28. 7. 2019, 8:44

Na jedné ose laseru (driver M542 + NEMA23 2,2Nm napájení 36V) mi motor taky občas syčí. Nemá na to vliv napájení, zkoušel jsem 24V. Syčení je jenom někdy a dělá to motor. Pokud prohodím drivery, syčí stejný motor, pokud ho vyměním je ticho. Ty zvuky nemají ale žádný vliv na rychlost pohybu ani na dynamiku. Je to samozřejmě ta osa co vozí zrcátko s čočkou a tak by jakýkoliv problém byl okamžitě vidět na gravírované věci.
Odpovědět

Zpět na „Krokové motory“