Jaký nastavit proud krokového motoru ?
Měl bych dotaz začínám ladit motory na své prvotině CNC gravírky. Používám motory SANIO-DENIKI se štítkovými údaji 3.9V/1.35A v půlkrokovém řízení s deskou CNC3AX. Na diskuzích jsem se dočetl že je vhodné použít tak 2,5 x násobek napájecího napětí . Použil jsem 12V zdroj nastavil proud ve fázi na 1.35A tak se motor hodně hřeje. Když ho připojím na 5V zdroj a proud ve fázi na 1.35A tak hřeje také i když méně a navíc má menší moment . Můžete mě prosím někdo poradit jak by to mělo být správně ? Děkuji Tonda
Používám taky CNC3AX , motory různé od AIRPAX (0,5A) po VEXTU (6A).
S napájením se to má asi tak že, čím vyšší napětí tím je pohom dynamičtější (zdroj musí být dostatečně tvrdý) mám zdroj 38V 10A, a proud nastavuju jako kompromis mezi kroutícím momentem a teplotou motoru . Krokový motor se vždycky zahřívá, jen je potřeba uhlídat únosnou teplotu. Nastavení začínám na 2/3 uvedené hodnoty a postupně přidávám. Zvláště u levnějších motorů platí, co kus to originál , takže pro tři "stejné" od AIRPAXu je výsledný proud pokaždé jiný.
S napájením se to má asi tak že, čím vyšší napětí tím je pohom dynamičtější (zdroj musí být dostatečně tvrdý) mám zdroj 38V 10A, a proud nastavuju jako kompromis mezi kroutícím momentem a teplotou motoru . Krokový motor se vždycky zahřívá, jen je potřeba uhlídat únosnou teplotu. Nastavení začínám na 2/3 uvedené hodnoty a postupně přidávám. Zvláště u levnějších motorů platí, co kus to originál , takže pro tři "stejné" od AIRPAXu je výsledný proud pokaždé jiný.
Naposledy upravil(a) ok1njb dne 6. 4. 2007, 3:41, celkem upraveno 1 x.
U KM plati jedno pravidlo: "pokud na motoru udrzis ruku,netreba chladit".
Paklize mas motor rozumne nadimenzovany,obvykle staci 2/3 In na rozumny moment.Daleko dulezitejsi je napeti zdroje,aby se proud vinutim protlacil i pri vyssich otackach.Pro tve motory je 12V hrozne malo. Potrebujes min. 24V a optimalne 34V. Pak ti staci i mensi proud na slusny moment pri vyssich otackach.
Paklize mas motor rozumne nadimenzovany,obvykle staci 2/3 In na rozumny moment.Daleko dulezitejsi je napeti zdroje,aby se proud vinutim protlacil i pri vyssich otackach.Pro tve motory je 12V hrozne malo. Potrebujes min. 24V a optimalne 34V. Pak ti staci i mensi proud na slusny moment pri vyssich otackach.
Ono je to s tím napěťovým přetížením trochu složitější. Štítkové napětí je DC napětí, které když na cívku motoru přivedete, tak v ní vyvolá deklarovaný proud. Tedy pokud byste používal DC (ne PWM) řízení, tak by na motoru v klidu muselo být opravdu toto malé DC napětí.
V okamžiku kdy napětí rychle přepínáte mezi cívkami motoru, už je dobré kvůli krouticímu momentu přivést třeba ten 2,5 násobek štítkového napětí. A pokud použijete pro řízení proudu v cívkách motoru PWM chopper regulátor, musíte napětí zvýšit několikanásobně. Důvodem je to, že cívka je jako dívka, napřed napětí a potom proud - známá to poučka
Tedy pokud na cívku přivedete napětí, tak v čase 0 jí neteče vůbec žádný proud. Takže nelze v daném okamžiku ani čekat žádnou změnu magnetizace vlivem přivedeného napětí. Teprve v závislosti na velikosti napájecího napětí a indukčnosti cívky motoru se po exponenciále proud vyšplhá na požadovanou hodnotu (čím vyšší napětí, tím dříve se dosáhne požadovaného proudu a také magnetizace) a v tom okamžiku se cívka od napětí zase odpojí, takže dojde k udržení požadovaného proudu na cívce.
Teoreticky můžete napájecí napětí překročit i mnohem více, ale to by musel PWM regulátor stíhat regulovat proud, musely by na to napětí být stavěné spínací prvky budiče atd...
Z uvedeného vyplívá, že se v případě PWM nejedná o žádné přetížení. Kdežto pokud byste přivedl třeba i dvojnásobek štítkového napětí na cívku motoru trvale (tedy v čase několika sekund a více), tak už lze mluvit o přetížení.
To pouze pro vysvětlení.....
V okamžiku kdy napětí rychle přepínáte mezi cívkami motoru, už je dobré kvůli krouticímu momentu přivést třeba ten 2,5 násobek štítkového napětí. A pokud použijete pro řízení proudu v cívkách motoru PWM chopper regulátor, musíte napětí zvýšit několikanásobně. Důvodem je to, že cívka je jako dívka, napřed napětí a potom proud - známá to poučka
Tedy pokud na cívku přivedete napětí, tak v čase 0 jí neteče vůbec žádný proud. Takže nelze v daném okamžiku ani čekat žádnou změnu magnetizace vlivem přivedeného napětí. Teprve v závislosti na velikosti napájecího napětí a indukčnosti cívky motoru se po exponenciále proud vyšplhá na požadovanou hodnotu (čím vyšší napětí, tím dříve se dosáhne požadovaného proudu a také magnetizace) a v tom okamžiku se cívka od napětí zase odpojí, takže dojde k udržení požadovaného proudu na cívce.
Teoreticky můžete napájecí napětí překročit i mnohem více, ale to by musel PWM regulátor stíhat regulovat proud, musely by na to napětí být stavěné spínací prvky budiče atd...
Z uvedeného vyplívá, že se v případě PWM nejedná o žádné přetížení. Kdežto pokud byste přivedl třeba i dvojnásobek štítkového napětí na cívku motoru trvale (tedy v čase několika sekund a více), tak už lze mluvit o přetížení.
To pouze pro vysvětlení.....