Vrtání děr a řezání závitů do kalených tyčí

Odpovědět
Uživatelský avatar
Michal V
Příspěvky: 44
Registrován: 21. 1. 2008, 6:02
Bydliště: Olomouc/Šumperk

26. 5. 2008, 9:18

Pořídil jsem si u Matisu vodící tyče průměru 30mm a teď bych do nich potřeboval vyvrtat radiální díry a vyřezat závity M8 na podpěry. Moje představa je taková, že v místě budoucí díry odbrousím zakalenou vrstvu cca 1-2mm a následně na vytvořené plošce budu pod chladící emulzí vrtat? nebo frézovat? díru.

Co vy na to? Je nějaká lepší varianta?

Předem odpovídám, že kdybych si to nechl vrtat u výrobce tak by mě ty tyče přišly na trojnásobek až čtyřnásobek ceny.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22385
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

27. 5. 2008, 8:16

zalezi na tom jak hodne je to prokaleny s tim zavitovanim bude nejspis problem
vrtat to lze specialnimi nastroji i neodbrousene
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
kamilpetrjansta
Příspěvky: 204
Registrován: 28. 8. 2006, 11:13
Bydliště: Brno - venkov
Kontaktovat uživatele:

27. 5. 2008, 9:38

Je to povrchově kalené, podle skušeností bývá nejtvrdší vrstva tak 1,5-2,5mm do hloubky. Jde to poznat na přesoustruženém čele ( krásně je poznat přechod mezi vrstvami ). Když se dostaneš pod tuto vrstvu tak
to jde relativně dobře. Oni to dělají tvrdokovi proto taková cena.
Jde to i nástroji s HSS+Co ( popřípadě nějaký povlak ), ale chce to opatrně. Doporučuji přetočit čela, mrknout se do jaké hloubky je to prokaléné a tu napřed odfrézovat nebo odbrousit.
Engineer
Příspěvky: 2357
Registrován: 27. 12. 2006, 4:30
Kontaktovat uživatele:

27. 5. 2008, 10:06

Tvrdokovový nástroj (vrták, vrtací fréza), který provrtá vrchní prokalenou vrstvu asi bez velkých komplikací seženeš, pokud po vyvrtání otvoru pro závit provedeš zahloubení větším nástrojem (průměr o něco větší než je průměr závitníku) do hloubky té prokalené vrstvy, tak by jsi se asi měl s tím vyříznutím závitu vcelku vypořádat i běžným nástrojem. Odbroušení je asi také řešení, ale řekl bych že takové méně čisté. :wink:
kamilpetrjansta
Příspěvky: 204
Registrován: 28. 8. 2006, 11:13
Bydliště: Brno - venkov
Kontaktovat uživatele:

27. 5. 2008, 10:56

Samozřejmě Engineer má pravdu jen jde o to kolik je kdo ochotný investovat do nástrojů.
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8163
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

27. 5. 2008, 11:18

Engineer píše:Tvrdokovový nástroj (vrták, vrtací fréza), který provrtá vrchní prokalenou vrstvu asi bez velkých komplikací seženeš, pokud po vyvrtání otvoru pro závit provedeš zahloubení větším nástrojem (průměr o něco větší než je průměr závitníku) do hloubky té prokalené vrstvy, tak by jsi se asi měl s tím vyříznutím závitu vcelku vypořádat i běžným nástrojem. Odbroušení je asi také řešení, ale řekl bych že takové méně čisté. :wink:
Jenom drobnost k tomu vrtáku. S tvrdokovovým vrtákem se musí opatrně, ve stolní vrtačce se daleko snáz zlomí než v kvalitní frézce. Pokud má vrtačka strojní posuv doporučuji využít, trochu se tím zlepší naděje, že vrták vydrží.

Při řezání závitů obecně emulze nestačí, měl by se použít olej (zvlášť když je to na hranici možností závitníku).
Aleš Procháska
Engineer
Příspěvky: 2357
Registrován: 27. 12. 2006, 4:30
Kontaktovat uživatele:

27. 5. 2008, 1:45

tak, tak, jen probůh nevrtat ruční vrtačkou nebo tak nějak podobně!!! :wink:
řezný olej určitě!!!

Jen drobná úvaha, je nezbytně nutný ty podpěry přišroubovat? Nestačilo by to prostě jen podepřít např. prizmatem. Předpokládám, že zatížení půjde jedním směrem. Při současnejch cenách nástrojů, který zvládnou to provrtání a s rizikem jejich zničení bych celkem popřemýšlel nad různejma možnostma jak se vyhnout vrtání té tyče. Nevím jaký máš strojní vybajení, to riziko likvidace nástrojů možná nebude zrovna zanedbatelný? :cry:
Uživatelský avatar
digisonic
Příspěvky: 251
Registrován: 19. 11. 2006, 8:40
Bydliště: Karviná
Kontaktovat uživatele:

27. 5. 2008, 7:51

kamilpetrjansta píše:Je to povrchově kalené, podle skušeností bývá nejtvrdší vrstva tak 1,5-2,5mm do hloubky. Jde to poznat na přesoustruženém čele ( krásně je poznat přechod mezi vrstvami ). Když se dostaneš pod tuto vrstvu tak
to jde relativně dobře. Oni to dělají tvrdokovi proto taková cena.
Jde to i nástroji s HSS+Co ( popřípadě nějaký povlak ), ale chce to opatrně. Doporučuji přetočit čela, mrknout se do jaké hloubky je to prokaléné a tu napřed odfrézovat nebo odbrousit.
´


Tak nejak vypada celo kalene tyce, typ W, prumer 20mm, tvrdost 62 +/-HRC od TEAtechnik. K
Přílohy
IMG_3822.jpg
Kolman Bohuslav
Příspěvky: 26
Registrován: 30. 11. 2007, 2:32

28. 5. 2008, 5:32

Nejlepší je jestli máš po ruce nějakou nástrojárnu, nechat si to vyvrtat tam. Vrtání a závitování kalených materiálů je hodně náročné na kvalitu a tuhost stroje. Díru vyvrtáš i běžným tvrdokovovým vrtákem za snížené řezné rychlosti, aby se ti to nepřehřívalo. Na závity existují speciální závitníky, které jdou i do 62 HRC, ALE jejich cena je kolem 2000Kč a životnost cca 20-30 závitů. Je nezbytně nutné u nich dodržet řeznou rychlost a plynulost pohybu. Jinak okamžitě odcházejí do věčných lovišť.
Když jsem s nimi začínal, řekl jsem si že budu opatrný a pojedu to ručně. Jenže na jeden závit jsem spotřeboval dva závitníky. Když jsem to pak dal na mašinu bylo najednou 30 závitů na jeden závitník :-)
K.B.
atlan
Příspěvky: 3345
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

13. 2. 2017, 3:34

Aha tak to vysvetluje preco som to nemohol prevrtat. Na tyc som bez vacsich problemov narezal zavit nasruboval hlavicku do vrtacky a chcel na 12 mm gulatine vrtnut 4mm dierku zkrz pre tycku ktoru budem drzat pri rezani zavitu zavitnikom na sustruhu. Ano taka zavitorezna hlava. Vyrobil som 20mm valec 12 dieru do vnutra nastokol na tu tycku, a isiel na frezku vyvrtat dieru, islo to dobre az kym som. Neprisiel na tu tyc z linearneho vedenia. Vytiahnem vrtak tupy, nevadi saham do krabicky vyberam 2,5mm vraj cobaltovy vrtak. Prevrtal som prvu vrstvu, skrz som nepresiel, zabrusil som vrtak a presiel skrz. 4mm to iste zavrtat ,zabrusit a dovrtat.
Fukol som tam ppocas vrtania nejaky olej. Otazka znie ci tie vrtaky boly CO HSS alebo len obycajne HSS ked sa po jednej. VRstve potupili. Farbu mali inu ako bielu. Take ako keby do zlta.
Odpovědět

Zpět na „lineárni vedení“