Křížový stůl (smykadlo XY)

miv
Příspěvky: 777
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

1. 3. 2020, 2:19

Mrosconi píše: 29. 2. 2020, 3:17 Není v plánu. Tak snad frézováním a pomalým strojním broušením to nezahřeju natolik, abych to musel žíhat. Nebo snad jo?

sloup.jpg

Tak nějak by mohl vypadat sloup. Nevím, ale příjde mi to rozumnější, když je osa schovaná pod úrpvní vedení. Nemusím tak navyšovat výšku smykadla a osy Z, aby motory vešly pod úroveň vozíků. Stačí pak rovná deska. Ušetří se na váze a šroubování, nebo frézování. V tomto případě by byl motor vzhůru nohama, ale to snad nevadí. Jediný problém by byl s vkládání v nízké garáži.
Však je to jen návrh a nepočítám s realizací. Jen mně to tak napadlo, zda by nešlo udělat něco jednodušeji.

Spíše mně zajímá, zda nebude málo těch 13mm pod lineáry. Profil je 14,2 a kdo ví kolik půjde dolů. Je sice fakt, že kolejnice se mají šroubovat šrouby M8x25, což je těch 12-13mm hluboko. Obrábět se to bude jak doposud, tedy nejdříve frézovat a pak hladit brusnou deskou (primitivní, ale velmi přesné). Jné možností stejně běžně nemáme, že:).

Ještě k tomu žebrování...
Není lepší mít plný profil (z hlediska vibrací určitě ano), než jen žebrování? Ty šrouby jsou podle mně lepší, protože přenášejí vibrace do celého betonu. Kdyby tam byly klasické žebra jako v případě odlítku, tak to nebude jistě propojené a beton, kterým bych to vyplnil nevytvoří souvuslý blok. Tak to obepne ty tyče a slouží jako amortizace. Mám to uděláno stejně ne malé sloupovce (hliníkové) a parádně to tlumí. Rozhodně více, než ty běžné litinové konstrukce. Bavíme se o mašině velikostí BF45, jen trochu lepší:)
Tím, že ten jekl vyřízneš, ztrácí smysl. Lepší by bylo použít nižší jekl (placatější) a to zvýšení pro motor dosáhnout třeba dalšími dvěma jekly po stranách. Bude to lacinější a na krut rozhodně lepší.
r4cv
Příspěvky: 2691
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

1. 3. 2020, 7:51

miv píše: 1. 3. 2020, 2:19 Tím, že ten jekl vyřízneš, ztrácí smysl. Lepší by bylo použít nižší jekl (placatější) a to zvýšení pro motor dosáhnout třeba dalšími dvěma jekly po stranách. Bude to lacinější a na krut rozhodně lepší.
ešte lepšie bude dať tam plný profil cca 50x50mm a do neho osadiť lineáry tak, ako doporučuje výrobca. ale to sa blížime ku bežne zaužívaným štandardom a to asi nie je cieľ.
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 1978
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

1. 3. 2020, 10:05

Přidám prvotní náčrt.

Měl bych dotaz na Františka...
Ptáš se, zda to budu propouštět. Jaky je běžný postup? V případě svařované konstrukce nejdřív nechám prohřát a pak celek obdobím. To pak má znovu propouštět? Tak se to dělá v profi třídě?

Díky
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10118
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

1. 3. 2020, 10:29

No nejdřív to celé povaříš .samozřejmě musíš mít přídavky na obrábění třeba 5mm ,potom to odvezeš do slévárny kde lejou ocelolitinu nebo litinu (tam bejvá žíhání na odstranění pnutí nejlevnější protože to většinou přihoděj k odlitkům který se žíhaj na odstranění pnutí naprosto běžně) no a pak už ti tam zůstane jen zbytkové pnutí (nulové pnutí není nikdy to by sis musel hrát ještě s vibrováním a necháním v kopřivách atd)
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 1978
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

1. 3. 2020, 11:18

OK, chápu. No dobře, pokud nepočítám se svařováním a celek bude montovaný, navíc profil je z výrovy tepelně válcovaný, což znamená že má minimum pnutí (tak mi to tvrdí prodejce), tak předpokládám, že nějákým třískovým obráběním to neprohřeju natolik, že bych to musel nechat znovu popouštět.
Já to chci udělat následovně: Jendříve se celkem smontuje (výtzuže + lehká výplň) a pak se obrobí drážka pro budoucí referenční hranu. Až to vyzraje, hodím to na frézku a srovnám nejdříve spodní plochu a pak horní. tu pak ještě budu brousit. Pak připevním referenční hranu, zakituji a nastříkám. Takže předpokládám, že žádné řpopouštění nepotřebuji.

Jinak tady je první návrh...
Sloupova - finalni verze.jpg
Pohon je klasicky nahoře a bloky jsou na straně vozíčků.
Milan199
Příspěvky: 2925
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

1. 3. 2020, 11:36

Mrosconi píše: 1. 3. 2020, 11:18 což znamená že má minimum pnutí (tak mi to tvrdí prodejce), tak předpokládám, že nějákým třískovým obráběním to neprohřeju natolik, že bych to musel nechat znovu popouštět
V těchto profilech je pnutí až až ... Nejde o teplotu při obrábění, ale o odebraný materiál. Tím se pnutí uvolní a zkroutí se ti to. Zkus si to na menším jeklu ať nevyhazuješ tak velké kusy.
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

1. 3. 2020, 11:49

Mrosconi píše: 1. 3. 2020, 11:18 OK, chápu. No dobře, pokud nepočítám se svařováním a celek bude montovaný, navíc profil je z výrovy tepelně válcovaný, což znamená že má minimum pnutí (tak mi to tvrdí prodejce), tak předpokládám, že nějákým třískovým obráběním to neprohřeju natolik, že bych to musel nechat znovu popouštět.
Já to chci udělat následovně: Jendříve se celkem smontuje (výtzuže + lehká výplň) a pak se obrobí drážka pro budoucí referenční hranu. Až to vyzraje, hodím to na frézku a srovnám nejdříve spodní plochu a pak horní. tu pak ještě budu brousit. Pak připevním referenční hranu, zakituji a nastříkám. Takže předpokládám, že žádné řpopouštění nepotřebuji.

Jinak tady je první návrh...
Sloupova - finalni verze.jpg
Pohon je klasicky nahoře a bloky jsou na straně vozíčků.
Možná by to chtělo si zkusit zjistit, jak se takový profily vyrábějí a prodejce (s takovou "odborností" :mrgreen: poslat tam, kam patří.
ten profil je totiž obvykle z silnostěnného plechu a má podélný svár - viz třeba
https://www.kondor.cz/jekly-silnostenne ... ove/c-1541 (máš to napsaný hned nahoře)
Takže pokud je tam svár (je) a není to vyžíhané (není), tak se to při obrábění kroutí jako se to vždy kroutí.
Samozřejmě existují profily bez podélného sváru - ty ale budeš shánět extra těžko, a protože opět nejsou vyžíhaný (pro obvyklé použití to není třeba), tak samozřejmě v sobě to pnutí po tváření taky mají - akorát menší.
Prostě z xxxxxx bič neupleteš, tečka.
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 1978
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

1. 3. 2020, 12:08

Atest dle EN 10204



Uzavřené válcované profily dle EN 10210-1 a EN 10210-2 čtvercového nebo obdélníkového přířezu jsou určené především pro výrobky, kde je požadované velké dynamické namáhání nebo statické zatížení. Profily jsou tvářeny za normalizační teploty. Velké výhody přináší jednotná struktura materiálu v oblasti svaru a odstraněné vnitřní pnutí. Svarový spoj je u profilů válcovaných za tepla je vhodný k vrtání. Ostřejší vnitřní rádius ve srovnání s profily válcovanými za studena dle EN 10219 znamená při svařování menší spotřebu svařovacího materiálu a z toho plynoucí značné finanční úspory.

Materiál v jakosti S355J2H je většinou certifikován i jako S355NH. Profil z jakosti S355NH je 100% zbaven vnitřního pnutí po celém obvodu trubky. Materiál je běžně skladován v délkách 12m a je možné z něj koupit různě dlouhé přířezy či fixní délky.
HonzaHorka
Příspěvky: 1012
Registrován: 15. 11. 2009, 2:17

1. 3. 2020, 12:10

Milan199 píše: 1. 3. 2020, 11:36
Mrosconi píše: 1. 3. 2020, 11:18 což znamená že má minimum pnutí (tak mi to tvrdí prodejce), tak předpokládám, že nějákým třískovým obráběním to neprohřeju natolik, že bych to musel nechat znovu popouštět
V těchto profilech je pnutí až až ... Nejde o teplotu při obrábění, ale o odebraný materiál. Tím se pnutí uvolní a zkroutí se ti to. Zkus si to na menším jeklu ať nevyhazuješ tak velké kusy.
Nejsem žádnej velkej odborník ale s tím vnitřním pnutím je to svatá pravda. Jakmile z toho materiálu ubereš změní se to. Někdy neznatelně a někdy až tomu nechce člověk vůbec věřit. Vyzkoušej si to a uvidíš. Jednou je to svařovaný profil.
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 1978
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

1. 3. 2020, 12:15

V návrhu žádné velké odebírání není. Bavíme se o tom, že budu muset srovnat rovinu, takže potřebé minimum. V tom mvčerejším návrhu byly díry, ale tak jak jsem napsal již včera, byl to jen pokus jak to udělat jinak. Vycouval jsem z toho ještě dříve než jste začali reagovat. Takže berte prosím v úvahu pouze odebírání 0,1-1,5mm vrstvu. V profilu pro osu X bude jen výřez pro motor a to se bavíme o 120x120mm déře zboku.
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

1. 3. 2020, 12:47

Mrosconi píše: 1. 3. 2020, 12:15 V návrhu žádné velké odebírání není. Bavíme se o tom, že budu muset srovnat rovinu, takže potřebé minimum. V tom mvčerejším návrhu byly díry, ale tak jak jsem napsal již včera, byl to jen pokus jak to udělat jinak. Vycouval jsem z toho ještě dříve než jste začali reagovat. Takže berte prosím v úvahu pouze odebírání 0,1-1,5mm vrstvu. V profilu pro osu X bude jen výřez pro motor a to se bavíme o 120x120mm déře zboku.
Podle mě je nejlepší si to sám (a za svý peníze :) ) doopravdy zkusit - mj. by mě zajímalo PROČ se teda ptáš - když víš, že se ty profily při obrábění nekroutí - když je to teda na 100 :mrgreen: % zbavené toho pnutí.
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 1978
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

1. 3. 2020, 12:49

No já se na pnutí neptal. To jste začali vy. Dotaz byl jiný.
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

1. 3. 2020, 12:50

HonzaHorka píše: 1. 3. 2020, 12:10
Milan199 píše: 1. 3. 2020, 11:36
Mrosconi píše: 1. 3. 2020, 11:18 což znamená že má minimum pnutí (tak mi to tvrdí prodejce), tak předpokládám, že nějákým třískovým obráběním to neprohřeju natolik, že bych to musel nechat znovu popouštět
V těchto profilech je pnutí až až ... Nejde o teplotu při obrábění, ale o odebraný materiál. Tím se pnutí uvolní a zkroutí se ti to. Zkus si to na menším jeklu ať nevyhazuješ tak velké kusy.
Nejsem žádnej velkej odborník ale s tím vnitřním pnutím je to svatá pravda. Jakmile z toho materiálu ubereš změní se to. Někdy neznatelně a někdy až tomu nechce člověk vůbec věřit. Vyzkoušej si to a uvidíš. Jednou je to svařovaný profil.
To je marný - on chce slyšet, že se to nekroutí, tak se to prostě nekroutí. A kdyby se to náhodou kroutilo, tak platí bod č.1 - se to prostě nekroutí.
Tečka. :mrgreen:
Engineer
Příspěvky: 2354
Registrován: 27. 12. 2006, 4:30
Kontaktovat uživatele:

1. 3. 2020, 1:22

milan584 píše: 1. 3. 2020, 12:47
Mrosconi píše: 1. 3. 2020, 12:15 V návrhu žádné velké odebírání není. Bavíme se o tom, že budu muset srovnat rovinu, takže potřebé minimum. V tom mvčerejším návrhu byly díry, ale tak jak jsem napsal již včera, byl to jen pokus jak to udělat jinak. Vycouval jsem z toho ještě dříve než jste začali reagovat. Takže berte prosím v úvahu pouze odebírání 0,1-1,5mm vrstvu. V profilu pro osu X bude jen výřez pro motor a to se bavíme o 120x120mm déře zboku.
Podle mě je nejlepší si to sám (a za svý peníze :) ) doopravdy zkusit - mj. by mě zajímalo PROČ se teda ptáš - když víš, že se ty profily při obrábění nekroutí - když je to teda na 100 :mrgreen: % zbavené toho pnutí.
Je to marný, je to marný, je to marný .. :lol:
už se mi tahle zbytečná vlákna pana fotografa ani nechce číst, natož přispět nějakou radou .. stále stejný scenář. Dotaz a na dobře míněné rady lidí co vědí o čem píšou se prakticky vždy sere jak na placatej šutr, a pan fotograf si i přes desítky argumentů mele tu svou. :roll: Tak proč se vlastně pan kolega na něco ptá. Nesmyslná konstrukce, nesmyslná volba materiálů, nesmyslný technologický postupy... nesmyslnej výsledek. Projebaný prachy, čas, energie. Ale komu není rady, tomu není pomoci, prošustruje si svoje prachy. :wink:
Engineer
Příspěvky: 2354
Registrován: 27. 12. 2006, 4:30
Kontaktovat uživatele:

1. 3. 2020, 1:32

Mrosconi píše: 1. 3. 2020, 12:49 No já se na pnutí neptal. To jste začali vy. Dotaz byl jiný.
To pnutí v jeklu je alfa a omega všeho, jakejkoliv dotaz na obrobení jeklu totiž musí vždy pokračovat nebo spíš začínat otázkou jakej jekl to je, jak je tepelně odladěnej. Dám Ti poslední radu ... vyser se na debilní jekly, na polymerberon a kup si bloky kontilitiny, nech si je někde kvalitně obrobit a přebrousit a postav to na tom. A hlavně si nejdřív přečti nějaký knížky o konstrukci strojů. Ten Tvůj šílený koncept jsou projebaný prachy ... jen naznačím ... pokud na takto navrženej stroj upneš svěrák a do něj obrobek na kterej bude působit nějaká řezná síla (nemusí bejt vůbec malá) na jaký páce ta síla působí na ty nejspodnější vozejky? Myslíš, že ta konstrukce bude i přes prolití nějakou směsí epoxygranitu tuhá aby Ti to nevibrovalo při frézování jak svině? Myslíš, že ty vozejky vůbec vydržej? Toť ode mne vše. :)
Odpovědět

Zpět na „lineárni vedení“