Stavba frézovacího vřetena
Napsal: 16. 12. 2017, 9:15
Hezký den všem:)
Mám dilema. Po dlouhém rozhodování jsem se pustil do přestavby malé frézky ZX7045 (BF45), ale dospěl jsem k závěru, že to byla blbost. Nesplňuje mé potřeby. Musím vymyslet nějaké vřeteno, které bude vyhovovat mému stylu práce.
Požadavky:
80% práce je v hliník frézami 8mm (větší nemůžu díky tvaru, spíše bych ocenil možnost dlouhé 6ky jenže tam mám problémy, proto ta 8ka)
10% vrtání 6,5mm do 35-45mm
10% srovnání plochy a nožovou a vyvrtávací hlavou (Mám MT3 a MT4, ale sou redukce, takže nerozhoduje)
Tedy z toho plynou potřeba otáček 300-1200 pro práci s nožovými hlavami a občas s oceli.
Drtivá většina času se bude vřeteno točit 8000 a více. Je třeba ale brát v potaz to vrtání.
Mám možnost vyrobit vřeteno z toho co mám, tedy HF+měnič (24000ot) 2,2kW s ER20, jenže to mi moc nefunguje to vrtání, ať už jsem zkoušel cokoliv. Originální vřeteno tak jak je (95-3200ot s novým motorem 2,2kW) bych nechal na ty ostatní práce. Problém je, že ty hlavy musím přehazovat. Má to kolem 90kg s motorem a nemám zvedák, což samému ještě s zády po 5ti operacích... není moc fajn řešení:(
Navíc bych chtěl ty díry co dělám pro teleskopické trubky, abych po vyfrézování projel ještě tou vyvrtávací hlavou s nožem, protože ty díry jsou pak rozhodně přesnější. Tedy alespoň v mém případě.
Druhá možnost je rozebrat originální vřeteník s MT4 upínáním, které se mi moc nelíbí a jako většina retrofitu předělat na řemenový pohon. Ložiska v samotném vřetenu jaou asi OK. Vetší borsél dělá ta převodovka. Jenže to mi příide celkem na škodu a jelikož nemám pořádnou vrtačku, nechal bych to raději celé na vrtačku a koupil nějaké hotové vřeteno.
Asi nejlepší ale i nejdražší je ta třetí možnost, tedy postavit celý nový vřeteník s pořádným vřetenem. Našel jsem pár hezčích kousku a čekám na nabídky. Třeba tato: https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 0a7dmWXTgQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Motor mám 2,2kW a dokoupím vektorový měnič, protože mám k HF vřetenu jen skalární, ale ten i tak asi prodám jako set s frézkou Kompas F600.
Když bych tam dál dvě řemenice a dostal z toho poměr 1:2 a 2:1, mám přesně to, co potřebuji.
Teď otázky...
Co je lepší z hlediska ručního upínání nástrojů? BT30 nebo R8? ...nebo něco jiného? ISO30 je BT30? Co by jste si zvolili a proč? Budu měnit ručně, ale časem bych se mohl dostat i k ATC, takže vřeteno by to mělo už umět.
K tomu se váže otázka jak je to pak s nastavením Machu? Rozumím tomu dobře, když si myslím, že nadefinuji tabulku nástrojů v Cat2D, kde dělám G kód a ten se přenese do Machu, kde mám rovněž tabulku s nástroji a když v Cut2D jsem žekl, že je to D8 3zub do hliníku a má číslo 3, tak Machu rovněž řeknu, že je to na pozici 3 a on už nic neřeší, protože předtím jsem ho zkalibroval, tedy určil mu číslo a změřil výšku? Je to tak, nebo se to musí vždy znovu měřit? Jak je na tom i přesnost upnutí nástroje? Bude vtažen vždy stejně? tam by nemusely být takové odchylky, nebo jo?
...nebo jak se s tím pak pracuje.
další otázka je, jaký by jste použili řemenový převod. Maximum otáček bude 11520 na vřetenu. Krouťák nepřekročí 14,4Nm. Řemen budu měnit ručně a řemenice musí být dvojitá. Takovou asi neseženu, takže bude třeba vyrobit. Nebo víte o nějakých Potřebuji poměr 1:2 a 2:1. hřídel motoru je 25mm a totéž bude asi na vřetenu.
Díky a prosím pokud vás napadá lepší řešení, sem s ním:)
Mám dilema. Po dlouhém rozhodování jsem se pustil do přestavby malé frézky ZX7045 (BF45), ale dospěl jsem k závěru, že to byla blbost. Nesplňuje mé potřeby. Musím vymyslet nějaké vřeteno, které bude vyhovovat mému stylu práce.
Požadavky:
80% práce je v hliník frézami 8mm (větší nemůžu díky tvaru, spíše bych ocenil možnost dlouhé 6ky jenže tam mám problémy, proto ta 8ka)
10% vrtání 6,5mm do 35-45mm
10% srovnání plochy a nožovou a vyvrtávací hlavou (Mám MT3 a MT4, ale sou redukce, takže nerozhoduje)
Tedy z toho plynou potřeba otáček 300-1200 pro práci s nožovými hlavami a občas s oceli.
Drtivá většina času se bude vřeteno točit 8000 a více. Je třeba ale brát v potaz to vrtání.
Mám možnost vyrobit vřeteno z toho co mám, tedy HF+měnič (24000ot) 2,2kW s ER20, jenže to mi moc nefunguje to vrtání, ať už jsem zkoušel cokoliv. Originální vřeteno tak jak je (95-3200ot s novým motorem 2,2kW) bych nechal na ty ostatní práce. Problém je, že ty hlavy musím přehazovat. Má to kolem 90kg s motorem a nemám zvedák, což samému ještě s zády po 5ti operacích... není moc fajn řešení:(
Navíc bych chtěl ty díry co dělám pro teleskopické trubky, abych po vyfrézování projel ještě tou vyvrtávací hlavou s nožem, protože ty díry jsou pak rozhodně přesnější. Tedy alespoň v mém případě.
Druhá možnost je rozebrat originální vřeteník s MT4 upínáním, které se mi moc nelíbí a jako většina retrofitu předělat na řemenový pohon. Ložiska v samotném vřetenu jaou asi OK. Vetší borsél dělá ta převodovka. Jenže to mi příide celkem na škodu a jelikož nemám pořádnou vrtačku, nechal bych to raději celé na vrtačku a koupil nějaké hotové vřeteno.
Asi nejlepší ale i nejdražší je ta třetí možnost, tedy postavit celý nový vřeteník s pořádným vřetenem. Našel jsem pár hezčích kousku a čekám na nabídky. Třeba tato: https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 0a7dmWXTgQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Motor mám 2,2kW a dokoupím vektorový měnič, protože mám k HF vřetenu jen skalární, ale ten i tak asi prodám jako set s frézkou Kompas F600.
Když bych tam dál dvě řemenice a dostal z toho poměr 1:2 a 2:1, mám přesně to, co potřebuji.
Teď otázky...
Co je lepší z hlediska ručního upínání nástrojů? BT30 nebo R8? ...nebo něco jiného? ISO30 je BT30? Co by jste si zvolili a proč? Budu měnit ručně, ale časem bych se mohl dostat i k ATC, takže vřeteno by to mělo už umět.
K tomu se váže otázka jak je to pak s nastavením Machu? Rozumím tomu dobře, když si myslím, že nadefinuji tabulku nástrojů v Cat2D, kde dělám G kód a ten se přenese do Machu, kde mám rovněž tabulku s nástroji a když v Cut2D jsem žekl, že je to D8 3zub do hliníku a má číslo 3, tak Machu rovněž řeknu, že je to na pozici 3 a on už nic neřeší, protože předtím jsem ho zkalibroval, tedy určil mu číslo a změřil výšku? Je to tak, nebo se to musí vždy znovu měřit? Jak je na tom i přesnost upnutí nástroje? Bude vtažen vždy stejně? tam by nemusely být takové odchylky, nebo jo?
...nebo jak se s tím pak pracuje.
další otázka je, jaký by jste použili řemenový převod. Maximum otáček bude 11520 na vřetenu. Krouťák nepřekročí 14,4Nm. Řemen budu měnit ručně a řemenice musí být dvojitá. Takovou asi neseženu, takže bude třeba vyrobit. Nebo víte o nějakých Potřebuji poměr 1:2 a 2:1. hřídel motoru je 25mm a totéž bude asi na vřetenu.
Díky a prosím pokud vás napadá lepší řešení, sem s ním:)