Stránka 3 z 8

Re: Stavba frézovacího vřetena

Napsal: 23. 12. 2017, 4:21
od Mrosconi
Testone, špatně jsi mně pochopil. Já nechci stavět vřeteno. Chci nějaké koupit, ale nevím jaké a kde. Do teď jsem si vystačil se šnekovou převodovkou MR40 a motorem 180W a k tomu sklíčidlo TOS 125. To bylo ale dobré na frézování. Já to chci zkusit noži, takže potřebuji opačně alespoň 1500ot a především průchozí vřeteno. Teď mám plnou os:(

Víte o něčem? Díky

Re: Stavba frézovacího vřetena

Napsal: 23. 12. 2017, 5:15
od testone
já jsem to nečetl
jen jsem koukl na ten obrázek a přečetl název vlákna a vzpomněl si na Tvůj předchozí nápad s vřeteníkem sešroubovaným z Al desek

Re: Stavba frézovacího vřetena

Napsal: 23. 12. 2017, 5:57
od Mrosconi
2.png
1.png
...tož to je chyba, chlape:)

Vřeteník je z jednoho monobloku (modrá část), takže žádný strach. Vřeteno je čínské, ale má údajně japonské kosoúhlé ložiska. Uvidíme

Re: Stavba frézovacího vřetena

Napsal: 30. 1. 2018, 1:28
od Mrosconi
Nakonec jsem koupil toto obyčejné vřeteno. Může maximálně 8000ot, ale už jsem zkoušel více. Prodejce ujišťoval, že bez problému zvládne 12000ot, ale já jsem to omezil na těch 8000ot. Vřeteno se zdá absolutně klidné a nedá se srovnávat s tím verglem co Optimum/Bernardo... to těch BFeke montuje!

Prozatím jsem z ním zkoušel železo a zdá se to OK. Tak snad něco vydrží. Pokud tedy budete hledat levnou alternativu, možná stojí vzít v úvahu tento produkt.
HTB1Od4PjLDH8KJjy1Xcq6ApdXXaN.jpg
https://www.aliexpress.com/item/BT30-Ta ... 0.0.SxUR11" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Stavba frézovacího vřetena

Napsal: 30. 1. 2018, 2:02
od Zdenek Valter
Mariane kam jezdíš na šroťák?
Já jen abych byl ve střehu ;-)

Re: Stavba frézovacího vřetena

Napsal: 30. 1. 2018, 3:31
od vitex
Škoda,že jsem si nevšim dříve.Mám tady vřeteník z jemně vyvrtávacího stroje typu Vomag.Je trošku větší a nepoužitý.Dlouhodobě uskladněný a náležitě zaskládaný.A nyní i zadaný.

Re: Stavba frézovacího vřetena

Napsal: 31. 1. 2018, 1:53
od Mrosconi
Zdenek Valter píše:Mariane kam jezdíš na šroťák?
Já jen abych byl ve střehu ;-)
Hahahah:) Praha Ruzyně, u kolejí. Ale snad tam už nic nepovezu. Vřetenu tam už je...

Re: Stavba frézovacího vřetena

Napsal: 31. 1. 2018, 7:10
od Grad
Mrosconi píše:Nakonec jsem koupil toto obyčejné vřeteno. Může maximálně 8000ot, ale už jsem zkoušel více. Prodejce ujišťoval, že bez problému zvládne 12000ot, ale já jsem to omezil na těch 8000ot. Vřeteno se zdá absolutně klidné a nedá se srovnávat s tím verglem co Optimum/Bernardo... to těch BFeke montuje!

Prozatím jsem z ním zkoušel železo a zdá se to OK. Tak snad něco vydrží. Pokud tedy budete hledat levnou alternativu, možná stojí vzít v úvahu tento produkt.
HTB1Od4PjLDH8KJjy1Xcq6ApdXXaN.jpg
https://www.aliexpress.com/item/BT30-Ta ... 0.0.SxUR11" onclick="window.open(this.href);return false;
Pěkné a to včetně toho modelu jak zajistit pohon pomoci přírubové montáže motoru viz. výše.
Koukám už nějakou dobu na obdobné vřeteno s kuželem Morse 3 za necelých 4500,-Kč včetně dopravy.
Mám několik dotazů:
- jak proběhlo proclení a DPH o kolik to navýšilo cenu?
- jak je to s kvalitou provedení - neměřil jsi házivost čela a kužele?, jsou funkční plochy kalené a broušené?
- co montážní plochy - suosost s kuželem, kolmost, broušení?
- hlučnost ložisek a zahřívání?
Jaká je hmotnost samotného vřetena a kompletní montáže i s motorem? Jaký tam máš motor a čím řídíš otáčky?
Potěšily by nějaké fotky jak je to provozováno (viz. ten zmíněný model), ale hlavně nejaké video v pracovním nasazení. Předem díky za ochotu podělit se o zkušenosti :wink:

Re: Stavba frézovacího vřetena

Napsal: 1. 2. 2018, 8:49
od Mrosconi
DSC04778.jpg
DSC04774.jpg
DSC04768.jpg
Ahoj,

...až budu doma, tak udělám pár fotek, ale alespoň něco úvodem.
Udělal jsem to samozřejmě špatně, proto že jsem vycházel z rozměru původního vřetene a tak je ve stejné vzdáleností od sloupu jako originál. Mohl jsem zkrátit o 20mm, ale teď je už pozdě. Taky osazení pro soustružnické nože jsem udělal v blbém místě, takže další díry navíc. No a v neposlední řadě dle projektu měl motor delší hřídel a naopak kolečka měly mít menší výšku. Takže všechno je špatně.

Vřeteno samo má kolem 9,5kg, vřeteník (základna) má 11kg a motor 14kg. Kolečka asi další kilo. Tedy ani ne polovinu oproti originálu. Jde to poznat, protože teď umí krokáč 8,5Nm na šroubech 2505 jezdit 4000mm/min se zrychlením 250. Předtím se mi při polovičních hodnotách a ještě mírnějším zrychleném vypínal.

Vřeteno je tiché. Při maximum 8120ot (omezil jsem motor na 70Hz, protože mi to nakonec tak stačí), slyším větrák motoru a samotný převod. Vřeteno nejde téměř slyšet. Po chvíli frézování do železa (nízké otáčky) jsem žádnou změnu teploty nezaznamenal. Možná má 35st. Prostě studené. V garáži mám teď 15st.
Vřeteno vypadá celkem masivně. Dosedací plochy jsou broušené. O kalení nevím, nepoznám. Ložiska jsou podle popisu dole tři a nahoře dvě. Měly by tam být kosoúhlé, a nahoře snad kuželíkové, ale to si možná pletu. Jedině rozebrat, protože v popisu jsou sice 6006 a 6007, ale jak to je. Napsal jsem to samo co prodejce... tedy "kvalitní japonské" ložiska. Uvidíme časem.

Zkoušel jsem něco naměřit, ale podle mně se mi to nepovedlo, protože mi to ukazovalo tak 0,02 +/- koloběžka. Nějak si na ty setinky a menší netroufám. Každopádně díru stejnou frézou jsme udělal přesněji, než na BF25ce, BF45ce i na Kompasu F600, takže pro mně dobrý:)

Určitě to půjde ještě vylepšit, protože mám stoprocentně křivou, tedy ne kolmou polohu vřetene vůči stolu. V ose X jsem se držel těch broušených okrajů na vřetenu, což doufám, že jsou rovnoběžná s hřídeli. Vzhledem k ose Y se mi to hůře měří. Není tam nic broušeného a mám k dispozici jen tyč ze stojánku na hodinky a netuším, jak je křivá. Musím pořídit nějakou kalibrovanou tyč, ať se je čeho chytit.

Originál byl na tom špatně. Při frézování čelní frézou průměru 80mm jsem při 75% bočním úběru po 1mm narazil na nepřesnost. Vzniknul tam schodek asi 0,2mm. Myslím, že tomu pomohlo i neustále se povolující vřeteno, ale rovněž špatně osazená nebo křivý celá vřetenová hlava. Samozřejmě tu kostku pro vřeteník jsem dělal na tom, takže to zrovna nejpřesnější není, ale to asi nějak doladím. Pokud je čelí /zelená plocha na vřetenu rovnoběžná s hřídeli vřetene, tak se mám čeho chytit a zkusím to nějak doladit. Možná bude stačit trochu alobalu:)

Video a fotky udělám a pošlu.

Cenu jsem už psal. Nějakých 217EUR + dph a clo a celní deklarace. Celkem tedy 7.000Kč. Dá se ale koupit rozhodně levněji. Mně navíc DHL "zkáslo" 550Kč za celní deklaraci. Kupil jsem tento konkrétní typ (8000rpm): https://www.aliexpress.com/item/BT30-Ta ... 0.0.n5Ge0R" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Stavba frézovacího vřetena

Napsal: 1. 2. 2018, 3:19
od Mart76
to Grad:

Taky jsem uvažoval o MK3.
Škoda, že není stejné poštovné pro více kusů, dalo by se ušetřit.

A pak jsem ještě uvažoval o zakoupení http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... 84-Spindle a následném dodělání okolí.
Po dlouhé době se jim zase objevila MT3 varianta.

Re: Stavba frézovacího vřetena

Napsal: 1. 2. 2018, 6:20
od Mrosconi
Já nechci Mk kužel ani vidět! Debilní vynález. Možná na vrtačku, ale abych musel mlátit přes závit těžkým kladivem abych vybil kužel, to je pěkná hovadina. ISO/DIN/BT/SK je super. Tedy prozatím se mi líbí daleko více.

Re: Stavba frézovacího vřetena

Napsal: 1. 2. 2018, 8:56
od Kilovolt
Proč mlátit kladivem? Já mám na předválečný frézce MK2 a upínací tyč má jeden hrubej a jeden jemnej závit-jejich rozdíl stoupání při otáčení pohodlně nástroj uvolní bez větší námahy.

Re: Stavba frézovacího vřetena

Napsal: 1. 2. 2018, 8:58
od RaS
kladivo je standartní postup pro člověka, který dokáže demontovat vřeteník tak, že jde do šrotu a motoru urazí přírubu :D

Re: Stavba frézovacího vřetena

Napsal: 1. 2. 2018, 10:08
od origosch
Bez kladiva bez majzlu, můžeme jí do h..... :)

Re: Stavba frézovacího vřetena

Napsal: 2. 2. 2018, 12:24
od fmodel
jj ruský všeklíč dokáže všechno.