Ahoj,
...až budu doma, tak udělám pár fotek, ale alespoň něco úvodem.
Udělal jsem to samozřejmě špatně, proto že jsem vycházel z rozměru původního vřetene a tak je ve stejné vzdáleností od sloupu jako originál. Mohl jsem zkrátit o 20mm, ale teď je už pozdě. Taky osazení pro soustružnické nože jsem udělal v blbém místě, takže další díry navíc. No a v neposlední řadě dle projektu měl motor delší hřídel a naopak kolečka měly mít menší výšku. Takže všechno je špatně.
Vřeteno samo má kolem 9,5kg, vřeteník (základna) má 11kg a motor 14kg. Kolečka asi další kilo. Tedy ani ne polovinu oproti originálu. Jde to poznat, protože teď umí krokáč 8,5Nm na šroubech 2505 jezdit 4000mm/min se zrychlením 250. Předtím se mi při polovičních hodnotách a ještě mírnějším zrychleném vypínal.
Vřeteno je tiché. Při maximum 8120ot (omezil jsem motor na 70Hz, protože mi to nakonec tak stačí), slyším větrák motoru a samotný převod. Vřeteno nejde téměř slyšet. Po chvíli frézování do železa (nízké otáčky) jsem žádnou změnu teploty nezaznamenal. Možná má 35st. Prostě studené. V garáži mám teď 15st.
Vřeteno vypadá celkem masivně. Dosedací plochy jsou broušené. O kalení nevím, nepoznám. Ložiska jsou podle popisu dole tři a nahoře dvě. Měly by tam být kosoúhlé, a nahoře snad kuželíkové, ale to si možná pletu. Jedině rozebrat, protože v popisu jsou sice 6006 a 6007, ale jak to je. Napsal jsem to samo co prodejce... tedy "kvalitní japonské" ložiska. Uvidíme časem.
Zkoušel jsem něco naměřit, ale podle mně se mi to nepovedlo, protože mi to ukazovalo tak 0,02 +/- koloběžka. Nějak si na ty setinky a menší netroufám. Každopádně díru stejnou frézou jsme udělal přesněji, než na BF25ce, BF45ce i na Kompasu F600, takže pro mně dobrý:)
Určitě to půjde ještě vylepšit, protože mám stoprocentně křivou, tedy ne kolmou polohu vřetene vůči stolu. V ose X jsem se držel těch broušených okrajů na vřetenu, což doufám, že jsou rovnoběžná s hřídeli. Vzhledem k ose Y se mi to hůře měří. Není tam nic broušeného a mám k dispozici jen tyč ze stojánku na hodinky a netuším, jak je křivá. Musím pořídit nějakou kalibrovanou tyč, ať se je čeho chytit.
Originál byl na tom špatně. Při frézování čelní frézou průměru 80mm jsem při 75% bočním úběru po 1mm narazil na nepřesnost. Vzniknul tam schodek asi 0,2mm. Myslím, že tomu pomohlo i neustále se povolující vřeteno, ale rovněž špatně osazená nebo křivý celá vřetenová hlava. Samozřejmě tu kostku pro vřeteník jsem dělal na tom, takže to zrovna nejpřesnější není, ale to asi nějak doladím. Pokud je čelí /zelená plocha na vřetenu rovnoběžná s hřídeli vřetene, tak se mám čeho chytit a zkusím to nějak doladit. Možná bude stačit trochu alobalu:)
Video a fotky udělám a pošlu.
Cenu jsem už psal. Nějakých 217EUR + dph a clo a celní deklarace. Celkem tedy 7.000Kč. Dá se ale koupit rozhodně levněji. Mně navíc DHL "zkáslo" 550Kč za celní deklaraci. Kupil jsem tento konkrétní typ (8000rpm):
https://www.aliexpress.com/item/BT30-Ta ... 0.0.n5Ge0R" onclick="window.open(this.href);return false;