OPTI BF20 - opracovavanie dreva

Prestavba na cnc, provoz údržba opravy
Odpovědět
mamasiga
Příspěvky: 2
Registrován: 22. 1. 2008, 7:57

23. 1. 2008, 11:18

Ahojte, chcem sa spytat ci je OPTI BF20 vhodna na precizne opracovavanie dreva. potrebujem malu plosku dreva (10mm x 50mm) uplne hladko opracovat s presnostou 0,1 mm. Hlavne mi robia starosti otacky - maximalne 3000 ot./min je pravdepodobne dost malo. Dalo by sa to nejak jednoducho zvysit, napr. az na 6000 ot. /min ? Pripadne mi viete odporucit inu frezku? Dakujem za radu.
Tomas
Přílohy
Ta vrchna ploska je cca 11 mm, a musi byt naozaj uplne hladko opracovana.
Ta vrchna ploska je cca 11 mm, a musi byt naozaj uplne hladko opracovana.
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

24. 1. 2008, 4:54

Priznam se,ze ti moc nerozumim.To chces kupovat stroj kvuli jednomu prkynku?Pokud by se jednalo o nejakou multikusovou zakazku,tak tenhle typ frezky je na drevo vyslovene nevhodny.Hlavni duvod jsou opravdu otacky a ani celkova konstrukce stroje neni na drevo vhodna.Na drevo porebujes 25-35 tis. otacek/min,coz je cca 10x vic nez toci BF20.Dalo by se to resit tim,ze by se puvodni vreteno nahradilo vysokootackovym,ale jako elegantni reseni bych to moc nevidel.
Kup si kvalitnejsi krizovy stul a stojan na 43mm vreteno a k tomu klasiku od BOSCHe s 25 tis. otackami a mas vystarano.
Fero Cabadaj
Příspěvky: 112
Registrován: 10. 4. 2007, 6:33
Bydliště: Žabokreky nad Nitrou
Kontaktovat uživatele:

24. 1. 2008, 8:08

Otačky ktoré si spomenul sú strašne nízke a je nemožné s nimi opracovať drevo. Minimállne 25 000 a je dobré aby vreteno malo dostatočnú silu lebo keď sa zaborí do materiálu hneď poklesnú aj pri 750 W .
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22371
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

24. 1. 2008, 8:21

chudinka bfka
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8159
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

24. 1. 2008, 8:28

mamasiga píše:Ahojte, chcem sa spytat ci je OPTI BF20 vhodna na precizne opracovavanie dreva. potrebujem malu plosku dreva (10mm x 50mm) uplne hladko opracovat s presnostou 0,1 mm. Hlavne mi robia starosti otacky - maximalne 3000 ot./min je pravdepodobne dost malo. Dalo by sa to nejak jednoducho zvysit, napr. az na 6000 ot. /min ? Pripadne mi viete odporucit inu frezku? Dakujem za radu.
Tomas
Co je to u dřeva úplně hladce? Jestli je to jeden kus tak ti to ofrézuje kdokoliv kdo má jakoukoliv rozumnou frézku. U sériovky bych se vykašlal na frézování a udělal si přípravek pro řezání na truhlářské pile. Pila s dobrým kotoučem umí tvrdé dřevo uříznout tak, že je plocha doslova lesklá - to se nedá zajistit ani žádným broušením. Dobrým kotoučem myslím nový nebo nabroušený HM nebo HSS kotouč na kov, rozhodně ne žádný z těch "na dřevo". Obvodovou rychlost min. 4000 m/min.
Aleš Procháska
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22371
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

24. 1. 2008, 8:56

bezne jsou takovehle stroje na zpracovani dreva udelane uplne jinak
minimalne tam nebyvaji takoveto velke odhalene kovove plochy ale je to cele pod barvou
jiny zpusob upinani, ne Tdrazky ale milion der
celkove je ten stroj osetren proti zanaseni drevenym prachem

v tomhle pripade zalepite srouby a rybiny prachem a budete muset udelat celkovou rozborku vycisteni a zase slozeni a serizeni

BFka by potrebovala par uprav aby na to byla vhodna
primarne to vreteno jak uz zde byla rec, pak ten prach aby nemohl kam nema a nejakej nater protoze ten prach jak sedne tak strasne rad navlha a to by ten stroj sezralo rzi
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8159
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

24. 1. 2008, 9:43

robokop píše:BFka by potrebovala par uprav aby na to byla vhodna
primarne to vreteno jak uz zde byla rec, pak ten prach aby nemohl kam nema a nejakej nater protoze ten prach jak sedne tak strasne rad navlha a to by ten stroj sezralo rzi
Není to tak zlé. Mám zkušenost s klasickými soustruhy a frézkami v modelářské dílně. Ten dřevěný prach akorát krásně vyčistí vodicí plochy a když není v dílně vlhko tak se nic nestane.
Aleš Procháska
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22371
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

24. 1. 2008, 11:07

jde hodne o to vlhko
ja v dilne vlhko mam
onehda jsem potreboval ubrat kousek dreva tak jse to taky delal na bf20
a za tyden jsem krasne videl kde vsude ten prach zustal
a to ve vrstve sotva patrne

ne ze by hneb bylo vsechno spatne
ale flekatej stul vypada hur nez cistej predtim
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22371
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

24. 1. 2008, 11:08

jinak modelarske masiny jsem videl a vypadali tak jak jsem uz popsal
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
mamasiga
Příspěvky: 2
Registrován: 22. 1. 2008, 7:57

24. 1. 2008, 6:19

Dakujem vsetkym za rady. Ide o viac kusov. nie takych istych, rozne priemery, rozne zhranene plosky atd. Na tej frezke sa nebude robit len toto, ale 95% prace je drevo. A mikro frezka je prilis mala (uvazoval som o proxxon MF70, alebo PF400), lebo na tom chceme robit aj ine veci, upinat budeme material aj 90 cm dlhy(no uzky, do 60 mm hrubky).

Ten "inkriminovany" :) vyrobok je vlastne klatik do hranovej pistaly, a postup je zvycajne nasledovny:
do gulatiny sa pod uhlom zhrani ta ploska - vyskusa sa v nastroji. odhadne sa ze treba este zobrat cca 0,2 mm, pripadne este trochu zmenit uhol, aby to bolo dobre, klatik sa vyberie a znova zhrani o 0,2 mm. znova sa vsunie do nastroja a posudi a pripadne znova zhrani... cely proces sa opakuje dookola (jemne sa mozu menit aj uhly zhranenia) az kym to nehra uplne perfektne...
Problem je hlavne v tom, ze na 1x sa to zvycajne neda - treba to skoro vzdy "doladovat" jemnym zhranovanim na viac krat. teraz to robime rucne, dlatom, no chcelo by to presnejsi a efektivnejsi system - s jemnym doladovanim.

Motor by sa dal previnut na vacsie otacky - to uz mam zistene (pripadne nahradit vysokootackovym vretenom). Horsie by to bolo asi s tym prachom, na to som vobec ani nepomyslel...

2. moznost je to co spominal Pupak: kupit si kvalitnejsi krizovy stul a stojan na 43mm vreteno a k tomu klasiku od BOSCHe s 25 tis. otackami a mas vystarano. Nemate niekto linku na nejaky kvalitny krizovy stol so stojanom ?

V prvom rade mi ide o to, aby som posudil vsetky moznosti uz hotovych masin. Az ked sa ukaze, ze taky stroj do 60 000 nezozeniem, budem rozmyslat o tom ze to nejak pozvarame sami...

Vdaka, Tomas
Naposledy upravil(a) mamasiga dne 24. 1. 2008, 11:09, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22371
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

24. 1. 2008, 9:57

ten motor nepujde previnout
je tam stejnosmerny motor s elektronickym regulatorem
toci to vysoke otacky ale je to zprevodovane dopomala
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Fero
Příspěvky: 1
Registrován: 2. 5. 2011, 8:22

2. 5. 2011, 9:05

mamasiga píše:Dakujem vsetkym za rady. Ide o viac kusov. nie takych istych, rozne priemery, rozne zhranene plosky atd. Na tej frezke sa nebude robit len toto, ale 95% prace je drevo. A mikro frezka je prilis mala (uvazoval som o proxxon MF70, alebo PF400), lebo na tom chceme robit aj ine veci, upinat budeme material aj 90 cm dlhy(no uzky, do 60 mm hrubky).

Ten "inkriminovany" :) vyrobok je vlastne klatik do hranovej pistaly, a postup je zvycajne nasledovny:
do gulatiny sa pod uhlom zhrani ta ploska - vyskusa sa v nastroji. odhadne sa ze treba este zobrat cca 0,2 mm, pripadne este trochu zmenit uhol, aby to bolo dobre, klatik sa vyberie a znova zhrani o 0,2 mm. znova sa vsunie do nastroja a posudi a pripadne znova zhrani... cely proces sa opakuje dookola (jemne sa mozu menit aj uhly zhranenia) az kym to nehra uplne perfektne...
Problem je hlavne v tom, ze na 1x sa to zvycajne neda - treba to skoro vzdy "doladovat" jemnym zhranovanim na viac krat. teraz to robime rucne, dlatom, no chcelo by to presnejsi a efektivnejsi system - s jemnym doladovanim.

Motor by sa dal previnut na vacsie otacky - to uz mam zistene (pripadne nahradit vysokootackovym vretenom). Horsie by to bolo asi s tym prachom, na to som vobec ani nepomyslel...

2. moznost je to co spominal Pupak: kupit si kvalitnejsi krizovy stul a stojan na 43mm vreteno a k tomu klasiku od BOSCHe s 25 tis. otackami a mas vystarano. Nemate niekto linku na nejaky kvalitny krizovy stol so stojanom ?

V prvom rade mi ide o to, aby som posudil vsetky moznosti uz hotovych masin. Az ked sa ukaze, ze taky stroj do 60 000 nezozeniem, budem rozmyslat o tom ze to nejak pozvarame sami...

Vdaka, Tomas
Pozdravujem, Tomáš, už je to určite neaktuálne, ale rád by som sa pridal do diskusie. Tiež sa venujem organárstvu, a plánujem si kúpiť sústruh a frézku.

Klasická stolárska frézka (my máme Rojek) má tri stupne otáčok - 3000, 6000, 9000. Potom máme ešte hornú frézku, tá má asi 13 000 otáčok, plynule regulovateľných. To sú stroje, ktoré kupoval môj otec. Čiže zasa je to podľa mňa zbytočné ísť až k otáčkam okolo 25 000, ale to zasa závisí od priemeru nástroja (čím menší, tým väčšie otáčky).
Čo sa týka drevených píšťal, tak tam potrebuješ v podstate riešiť dve veci. Prvá je horné lábium. To nie je taký problém, keď máš dobre upevnený obrobok a režeš s pokosovou pílou, alebo na stolovej píle, kde sa dá nastaviť uhol. Treba trochu experimentovať, ako to vyrobiť, aby si nemal na hrane zuby, drevo je v tom dosť zradné. Druhý problém je jadro píšťaly, ktoré je pod uhlom a navyše je tam určitá medzera. Pravdepodobne si sa toto snažil riešiť. dobrá pomoc je to zrezať na píle a potom to opatrne upraviť s hornou frézou (po naglejení do píšťaly). Iná možnosť je vyrobiť jadro presne s veľkosťou bočných stien a frézovať z predkrývky. Všetko to chce experimentovať. Jadro sa ďalej kvôli rôznym šelestom bežne vyhladzuje grafitom. Podstatné je, aby hrana horného lábia bola rovnobežná s hranou jadra.

Ja sa venujem viac kovovým píšťalám a tam by sa mi určite zišla normálna frézka, pretože presne zbrúsiť cínové jadro pilníkom nie je vôbec jednoduché. Zároveň by som chcel túto tému využiť a spýtať sa, či má niekto skúsenosti s obrábaním takýchto drobných dielov (orientačné rozmery obdĺžník 40x40 hrúbka 5 mm) z cínovo-olovenej zliatiny a taktiež potrebujem pracovať s mosadzou. Najprv sa na sústruhu vyrobí rúrka s požadovanými priemrmi, a potom sa zhora odfrézuje po celej dĺžke plocha tak, že vznikne otvor. Tá plocha však musí byť ideálne rovná a hladká (orientačné rozmery: dlžka 80 mm, vonkajší priemer 12 mm, vnútorný 9,5 mm). Je na to vhodná BF 20?

Posledná otázka: akú frézku a sústruh by ste mi odporúčali? Točná dĺžka sústruhu cca 500 mm, frézka skôr niečo menšie, ale hlavne presné. Cenovo som dosť obmedzený, cca 1500 Eur za stroj, zopár stovák ešte by šlo pohnúť, ale mašina za 3000 eur je nereálna. Ako tak pozerám, tak existujú len tri značky na trhu - Proma, Optimum a ešte nejaké CQ. Viete o niečom podobnom v dobrej kvalite? Svojho času sme kúpili nejaké stroje od Gude a je to des...
Haness
Příspěvky: 1
Registrován: 8. 6. 2012, 2:57

8. 6. 2012, 3:07

Dobrý den,

omlouvám se že píšu sem, ale nechtěl jsem zakládat nový thread když mám podobný problém. Jsem v naprostých začátcích, uvažuju o koupi frézky BF20L Vario především kvůli obrábění kovových částí, ale chci také dělat jeden typ práce se dřevem.
Protože se mé hobby týká dělání pažeb pro sportovní zbraně chci se zeptat jestli je tato frézka svými technickými parametry vhodná pro dělání inlettu - "zádlabu" pro zbraň v pažbě. Jde defakto pouze o udělání podélné drážky ve velmi tvrdém dřevě proto aby mohla být do pažby uložena vlastní zbraň. Vlastní drážka může být velmi hrubá, nemusí být nutně hladká, ani to není přímo žádoucí protože se pro pouzdro závěru dělá epoxidové lůžko.

Část celého procesu lze vidět na těchto odkazech:
http://www.youtube.com/watch?v=pGaBDrV4o78
http://www.youtube.com/watch?v=S9J1W4IqzQ4

Za každou odpověď předem děkuji.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22371
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

8. 6. 2012, 3:17

myslim ze pro obcasne zadlabani bfka vyhovi
nebo si postav jednoucelak s klasickou vrchni frezkou z nejakeho hobby marketu
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Odpovědět

Zpět na „Frézky asijské produkce - Optimum, Bernado, Warco, Sieg, Proma, Optimum, a tak dále a tak dále“