Ostřička nástrojů ZZM-10A
Přidávám pár fotek z úpravy držáku na broušení vrtáků.
Ještě na něm někdy udélám zadní mechanický doraz, který by mě vysunul každý vrták přesně o 1mm před ten přední doraz.
Brousím vrtáky od 3mm do 13mm. Menší vrtáky už se mi brousit nechce(raději koupím nové) a větší než 13mm se mi tam nevejde.
Ta tabulka z fota je opravdu jen hrubý nástřel nastavení stupnice na držáku . Stejnak pak musím podle konkrétního vrtáku držák drobně přenastavit.
Ty držáky mají pevně daný při broušení úhel hřbetu cca 10st. a pak je jenom otázka vkusu jak moc chceme mít velký podbrus.
Myslím, že tento držák pro hobíka dobrý, ale na produktivní broušení to fakt není.
Ještě na něm někdy udélám zadní mechanický doraz, který by mě vysunul každý vrták přesně o 1mm před ten přední doraz.
Brousím vrtáky od 3mm do 13mm. Menší vrtáky už se mi brousit nechce(raději koupím nové) a větší než 13mm se mi tam nevejde.
Ta tabulka z fota je opravdu jen hrubý nástřel nastavení stupnice na držáku . Stejnak pak musím podle konkrétního vrtáku držák drobně přenastavit.
Ty držáky mají pevně daný při broušení úhel hřbetu cca 10st. a pak je jenom otázka vkusu jak moc chceme mít velký podbrus.
Myslím, že tento držák pro hobíka dobrý, ale na produktivní broušení to fakt není.
Mě se tam vešel vrták max. 11,5 mm (divný číslo, tobě 13). Tak jsem ten třmen prodloužil, teď by se tam vešel 22 mm. Ten už je zase moc velkej kvůli kotouči, ale i ten se dá koupit širší. Prodloužil jsem to o 12 mm, čímž zase vznikl problém, že to nepřitáhne vrták menší než 5 mm, leda se ten konus v třmenu podloží kouskem plechu . Chtělo by to bývalo tak o 8 mm, bylo by to akorát.
díky, dost to napoví -
těch 10st hřbetu jsi měřil, někde četl či odhadl? Beru, že je to úhel o který nejde přípravek zvednout do vodorovné pozice (vůči kolmému brusu). V mém případě naměřím tak 2-3 st a z logiky věci se mi to zdá málo. Chápu to vůbec dobře ?
Zajímavé posunutí a delší ukazovátko na stupnici - předpokládám, že je to ta původní. Mohl by jsi změřit (až ti to vyjde) při nastavené "10" zobrazenou kotu - pokud možno měřit rovnoběžně s osou vrtáku
těch 10st hřbetu jsi měřil, někde četl či odhadl? Beru, že je to úhel o který nejde přípravek zvednout do vodorovné pozice (vůči kolmému brusu). V mém případě naměřím tak 2-3 st a z logiky věci se mi to zdá málo. Chápu to vůbec dobře ?
Zajímavé posunutí a delší ukazovátko na stupnici - předpokládám, že je to ta původní. Mohl by jsi změřit (až ti to vyjde) při nastavené "10" zobrazenou kotu - pokud možno měřit rovnoběžně s osou vrtáku
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
mnoho drobných úprav přípravku na vrtáky (viz výše) a mohu zatím jen konstatovat, že to tedy brousí vrtáky pěkně, daří se je mít i symetrické ..... akorát nevrtajíexpertdb píše:Už se těším, až uděláš nějaký přehledný návod, jak s tímto přípravkem alespon trochu nabrousit vrtáky . Já přípravek občas vytáhnu, říkám si, že to musí jít, ale pak nas..aný ,ho hodím do pryč.
(čekám zda Markus pošle kotu, tím bych měl být schopen nastavit shodné nastavení jako funguje jemu ... uvidíme)
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Ten přední držák vrtáku jsem si dělal, proto se mi tam vejde pr.13mm Originál ho ten přípravek neměl.
10st úhel hřbetu by měl být dodržen výrobcem, já jsem to neměřil, ale cca při pohledu na brusný kotouč a polohu vrtáku bych řekl, že to tak je. Každopádně se to dá nastavit přímo na brusce.
Přeměřil jsem ti tu vzdálenost. Pokud nastavim rysku na "10", tak je to od předku palce k tomu litinovému tělu cca 30mm-fakt se to blbě měří.
10st úhel hřbetu by měl být dodržen výrobcem, já jsem to neměřil, ale cca při pohledu na brusný kotouč a polohu vrtáku bych řekl, že to tak je. Každopádně se to dá nastavit přímo na brusce.
Přeměřil jsem ti tu vzdálenost. Pokud nastavim rysku na "10", tak je to od předku palce k tomu litinovému tělu cca 30mm-fakt se to blbě měří.
ještě dotaz obecný a k majitelům brusky.
Čela fréz jdou brousit jen po srsti - tedy ne klasicky proti břitu, jak to všude učí. Jak moc to vadí, jak moc se liší břit takto naostřený od klasického postupu broušení ?
a na majitele, podařilo se Vám někde sehnat náhradní přírubu na brusný kotouč - přeci jen je lepší prohazovat to včetně vyvážené příruby.
Čela fréz jdou brousit jen po srsti - tedy ne klasicky proti břitu, jak to všude učí. Jak moc to vadí, jak moc se liší břit takto naostřený od klasického postupu broušení ?
a na majitele, podařilo se Vám někde sehnat náhradní přírubu na brusný kotouč - přeci jen je lepší prohazovat to včetně vyvážené příruby.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
OK, dotaz na broušení fréz dám ještě jinam
ale zpět k přípravku na vrtáky. Pokud shrnu, co jsem kde dohledal, tak existuje asi víc variant těch držáků. Budu komentovat ten svůj, který neměl přitažení vrtáku v oblasti čepu, ale jen vzadu na dorazu (silně nevyhovující) ale má stupnici. Nastavení rysky na "nulu" a vysunutí vrtáku o 1mm před plíšek na břit dá břit do středu osy otáčení. Posun přípravku po stupnici vlastně dělá posun břitu k/od špice kuželu. Vrcholový úhel kuželu je dán nastavením těch 14st (= 2x 14st) který nastavujeme úhel břitů vrtáku. Stupnice má dílky po 1,2mm a vypadá to, že vyšší čísla dají "hezčí" výsledek. Laicky řečeno, nižší číslo znamená, že hřbet břitu rychleji klesá = rychleji se zvětšuje jeho úhel, vrták působí dojmem podbroušení a křehkosti. (poznámka - pokud vrcholový úhel potřebujete 90 st, pak se už nejedná o kuželové broušení ale o válcové)
Kritické je nastavení "rovnoběžnosti" řezné hrany s osou otáčení. Je jedno, kolik břit přesahuje před plíšek (je to vlastně totéž co délkové nastavení dle stupnice) ale musí být rovnoběžný s osou. Správné nastavení se pozná podle nabroušení středu vrtáku
Úhel hřbetu ostří vrtáku. Přípravek má kulisu, která má zajistit správné kývání s dorazem pro docílení správného uhlu hřbetu. Pro snadnou montáž jsou použity čínské tolerance a otvory/drážka mají milimetrové vůle. Tato vůle dělá odhadem 1-2 st a tedy nedokáži přesně říci, co byl záměr konstruktéra. Moje varianta přípravku ale vypadá, že cílem bylo kývat do 90st a tedy požadovaný úhel hřbetu musím nastavit přímo na stupnici nakloněním celého přípravku. To ale vůbec není špatná varianta. První pokusy (zatím bez většího zkoumání vlivu posunu po stupnici) vypadají dobře, vrtáky už konečně pěkně vrtají
ale zpět k přípravku na vrtáky. Pokud shrnu, co jsem kde dohledal, tak existuje asi víc variant těch držáků. Budu komentovat ten svůj, který neměl přitažení vrtáku v oblasti čepu, ale jen vzadu na dorazu (silně nevyhovující) ale má stupnici. Nastavení rysky na "nulu" a vysunutí vrtáku o 1mm před plíšek na břit dá břit do středu osy otáčení. Posun přípravku po stupnici vlastně dělá posun břitu k/od špice kuželu. Vrcholový úhel kuželu je dán nastavením těch 14st (= 2x 14st) který nastavujeme úhel břitů vrtáku. Stupnice má dílky po 1,2mm a vypadá to, že vyšší čísla dají "hezčí" výsledek. Laicky řečeno, nižší číslo znamená, že hřbet břitu rychleji klesá = rychleji se zvětšuje jeho úhel, vrták působí dojmem podbroušení a křehkosti. (poznámka - pokud vrcholový úhel potřebujete 90 st, pak se už nejedná o kuželové broušení ale o válcové)
Kritické je nastavení "rovnoběžnosti" řezné hrany s osou otáčení. Je jedno, kolik břit přesahuje před plíšek (je to vlastně totéž co délkové nastavení dle stupnice) ale musí být rovnoběžný s osou. Správné nastavení se pozná podle nabroušení středu vrtáku
Úhel hřbetu ostří vrtáku. Přípravek má kulisu, která má zajistit správné kývání s dorazem pro docílení správného uhlu hřbetu. Pro snadnou montáž jsou použity čínské tolerance a otvory/drážka mají milimetrové vůle. Tato vůle dělá odhadem 1-2 st a tedy nedokáži přesně říci, co byl záměr konstruktéra. Moje varianta přípravku ale vypadá, že cílem bylo kývat do 90st a tedy požadovaný úhel hřbetu musím nastavit přímo na stupnici nakloněním celého přípravku. To ale vůbec není špatná varianta. První pokusy (zatím bez většího zkoumání vlivu posunu po stupnici) vypadají dobře, vrtáky už konečně pěkně vrtají
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
stupnice a k čemu tam je
odkáži se na text zde http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?f=76&t=5313&start=45
odkáži se na text zde http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?f=76&t=5313&start=45
a náčrtek, o čem je řečPo namalování dvou příkladů v Autocadu je zřejmé, že poloměrem tj. vysunutím prisma přípravku se nastavuje délka hřbetu (zlom podbroušení):
... kdy jsem zvolil délku hřbetu stejnou jako tloušťku jádra (správně by to asi měla být polovina)
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
- Kilovolt
- Sponzor fora
- Příspěvky: 829
- Registrován: 21. 10. 2009, 9:59
- Bydliště: Podřipák jak vyšitej!
Našel jsem tohle https://www.youtube.com/watch?v=_aSUdGvMByk" onclick="window.open(this.href);return false; jen mluvi po cizinsku
Elektrika je potvora-nejni vidět a kope jak divoká mula.
"Učíme se po celý život. Až na školní léta" - Gabriel Laub
"Učíme se po celý život. Až na školní léta" - Gabriel Laub
obávám se, že většina (a nemyslím jen hobby) frézek je na tom s přesností trochu hůře než specializovaná bruska. Druhé hledisko je, že brusný prah a frézka také nejdou dohromady.Grad píše:A nebylo by jednodužší pro toho kdo již má CNC frézku jít touto cestou?
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Pro doplnění možností jsem si vyrobil další přípravek na broušení vrtáků - až do 25mm
plánuji jej používat na fazetky ala TORMEK
ale je připraven i na kuželové broušení - oproti výše diskutovanému přípravku zde úhel hřbetu není dán dorazem ale posunutím vrtáku mimo osu kývání - viz tento model
plánuji jej používat na fazetky ala TORMEK
ale je připraven i na kuželové broušení - oproti výše diskutovanému přípravku zde úhel hřbetu není dán dorazem ale posunutím vrtáku mimo osu kývání - viz tento model
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů