V20

Odpovědět
Kvako1
Sponzor fora
Příspěvky: 1712
Registrován: 5. 4. 2011, 7:29
Bydliště: Praha, Čadca

26. 10. 2015, 8:06

ja mam na frezce taky jenom otvor po čerpadle a přepad. čistil jsem to vysavačem co vysaje i vodu. pak naleju tech. benzín pošmrdlam tam štětcem a pak zas vysaju..
vem manželce vysavač a hurá dotoho :lol: pak musíš na večer do hospody a pořádně se nalít pivem , aby ti to pak bylo jedno až bude po tobě řvát že jsi ji zasvinil vysavač :lol:
chb
Příspěvky: 3787
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

27. 10. 2015, 12:17

páry technického benzínu a domácí vysavač ... já ti teda nevím ...
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22371
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

27. 10. 2015, 3:04

My tady mordujem horak do pece aby vubec horel a pan tady malem neumyslne postavi 10x lepsi :D
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6935
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

27. 10. 2015, 4:46

Náhodou se v tom pořádají i závody , komu dýl a větší plamen : https://www.youtube.com/watch?v=WjSpp_7jECI" onclick="window.open(this.href);return false;
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

1. 11. 2015, 1:33

No popravdě chci vyčistit nádrž u na ulzi u VS20, nikoliv letět na Měsíc :-) S tím vysavačem a párami z benzínu to proto taky moc nevidím :-(

Dnes jsem sundal čerpadlo a v nádrži je hotové boží dopuštění. Je poloplná jakési kapaliny - přijde mi to jako směs emulze a oleje co tam natekl z nejspíše netěsnícího vřeteníku.

Jen tak mimochodem, co se týče potenciální rozborky vřeteníku, jsem narazil na jeden problém. Vrtačka má cca 2m výšku, vřeteník je vysoký nevím přesně kolik ale pře 0,5m to bude. A jediné co mam co uzvedne hmotnost vřeteníku je portálový jeřáb s výškou cca 2,5 a od toho se musí ještě odečíst výška kočky pod příčnou traverzou a vlastní kladky. Obecně vlastně nějaký prostor na sundání vřeteníku není, protože strop je vysoký 3m. Jediné, co mě napadlo, je jeřábem vrtačku položit na bok. Nicméně napadla mě de otázka, jestli tím neriskuji nějaké ohnutí stoupu? Přeci jen se nepočítá, že by byl sloup hmotností vřeteníku zatížen ve vodorovné poloze.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Uživatelský avatar
picom
Příspěvky: 2093
Registrován: 11. 8. 2006, 2:07
Bydliště: Praha

1. 11. 2015, 7:00

Nalej tam Arvu klasiku, né eko a několikrát očisti štětcem a vypláchni
capumpor
Příspěvky: 1066
Registrován: 23. 2. 2008, 10:42
Bydliště: obec Černý Vůl

2. 11. 2015, 4:28

Aleši, klidně tu vrtačku jeřábem polož, zkroucení sloupu se vůbec neboj. Dělal jsem to několikrát, akorát si sjeď stolem a vřeteníkem co nejníže kvůli těžišti a fakt dobře to zpevni, klidně gum. paličkou. Není nic lepšího než když se ti to při pokládání pootočí. Pak to, ale zase budeš muset povolit abys to rozebral. Nejlepší je to rozebírat ještě na sloupu vleže, tak to polož na stranu kde je vratidlo. jestli máš nejstarší typ a přepínačem na boku a pojistkami naproti, musíš to odpojit ještě ve stoje. A taky pinolu. Pěkně si to vypodlož dřevem jak sloup tak vřeteník, ale mysli na ten šroub zpevňování a taky rozvaděče jestli ho tam máš (typ A a B). Jinak všechno ostatní pro rozpůlení je na levé straně.
Pro roztržení tam prostě musíš surově namlátit nějaký šroubovák. Takže ne dole kde je těsnící plocha. Ideální je to u kolíků a dole kde je odlehčení odlitku pro stahování pinoly.
Je to jednoduché, dělali jsme to s výměnou ložisek za 2 hod :D
Sběratel strojů :-)
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

15. 12. 2015, 1:56

Tak nádrž jsem tak nějak vyčistil. Ještě potřebuju vyčistit odtokové kanálky a ty mřížky na nich. Bohužel jsou mřížky přichycené nějakými hřeby a budu je muset odvrtat. Nevíte někdo, jestli seženu perforovaný plech v metráži jako nějaký pásek?

Do převodovky jsem nalil nový olej a v neděli jsem i zkoušel vrtat. Zatím nic nikde neteče. Resp. jedině se mi objevuje únik kolem olejoznaku, ale to nebude problém přetěsnit.

Horší problém je, že mi vřeteno hází +/- 0,05mm od osy. Zkoušel jsem za něj chytat a v rovině kde to hází těch 0,05mm je cca shodná vůle. Tj. zatím to vypadá optimisticky, že to jsou "jen" ložiska a nikoliv prohnuté vřeteno. To by bylo v pohodě, protože to jsou vady, které i u starých strojů očekávám a jsou odstranitelné repasí ložisek. Tak snad to tak skutečně je. Nebo máte někdo k tomu jiný poznatek?
Jak vřeteno i s pinolou vyndám - stačí sundat matice na dorazu a prostě ho vysunout úplně dolů až vyklouzne? Podle výkresů mi to tak přijde.

Díky
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10101
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

15. 12. 2015, 2:07

tyhle nádrže a celou mašinu čistím real profi R100 a odmášťuju R220 vyráběj to u nás jako profi v Zenitu maj e shop
http://www.zeniteshop.cz/gener%C3%A1ln% ... 78316.html#" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4861
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

15. 12. 2015, 4:54

To Ales: tebe clovece ta honba za presnosti privede do blazince :-) Ale vazne: ty nyty urcite neodvrtavej, jen si udelas pakarnu a ve finale tam budem mit zalomeny vrtak a diru jako krava. Nabrus si stary sroubovak, trosku si je bocne podsekni a nadzdvihni a potom je vytahni klestema. V te litine moc na krev nedrzi. Cela operace par minut vsechny. Derovane plechy idealne odstrizky Ferona nebo nejaky soudruh v dilne.
Borin
Příspěvky: 665
Registrován: 4. 6. 2011, 7:40
Bydliště: Poblíž Hradce Králové
Kontaktovat uživatele:

15. 12. 2015, 6:04

aleshonsa píše:Tak nádrž jsem tak nějak vyčistil. Ještě potřebuju vyčistit odtokové kanálky a ty mřížky na nich. Bohužel jsou mřížky přichycené nějakými hřeby a budu je muset odvrtat. Nevíte někdo, jestli seženu perforovaný plech v metráži jako nějaký pásek?

Do převodovky jsem nalil nový olej a v neděli jsem i zkoušel vrtat. Zatím nic nikde neteče. Resp. jedině se mi objevuje únik kolem olejoznaku, ale to nebude problém přetěsnit.

Horší problém je, že mi vřeteno hází +/- 0,05mm od osy. Zkoušel jsem za něj chytat a v rovině kde to hází těch 0,05mm je cca shodná vůle. Tj. zatím to vypadá optimisticky, že to jsou "jen" ložiska a nikoliv prohnuté vřeteno. To by bylo v pohodě, protože to jsou vady, které i u starých strojů očekávám a jsou odstranitelné repasí ložisek. Tak snad to tak skutečně je. Nebo máte někdo k tomu jiný poznatek?
Jak vřeteno i s pinolou vyndám - stačí sundat matice na dorazu a prostě ho vysunout úplně dolů až vyklouzne? Podle výkresů mi to tak přijde.

Díky
Musíš sundat boční kryt u zapínání autoposuvu, povolit vratnou pružinu pinoly a pak ti celá pinola vyjede ven, hlavně bacha, už při povolení pružiny ti vlastní vahou vyjede, takže podepřít... co je týká 0,05 házivosti u takhle starýho stroje, tak mi připadá, že máš nějakou úchylku...pochybuju, že i když bys koupil novou vrtačku od Heltosu, tak by to bylo lepší a že by u ní byla házivost tebou akceptovatelnou hodnotou max 0,00001mm... podle mě tvoje vrtačka je výhra v loterii, já když koupil svoji, tak byla 2x vysypaná z kontejneru a vřeteno házelo asi 3mm...
Soustruh SV18R, Magdeburg (Poreba TR45), Frézka FH24, Vrtačka V20A, V10, Šeping noname...
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

16. 12. 2015, 1:14

Díky za popis postupu.
Tak přesnost 10nm určitě nechci. Nikde jsem nenašel k VS20 nějakou tabulku co a jak se má měřit a jaké jsou tolerované hodnoty jako u jiných strojů, ale nějak bych očekával hodnotu do 10um. 0,05mm je prostě moc, na průměru je to 0,1mm. Když vyvrtám díru 10mm vrtákem tak mam 10,1. To by mi ještě nevadilo, protože vrtání beru jako hrubovací operaci. Nicméně otázka je jak by dopadlo vyhrubování a vystružování, tj. jestli místo třeba 10H7 bych neměl 10,1H7 (nebo vůbec něco šišatého bez rozumné tolerance), jak by dopadlo řezání závitu atd.
Že je stroj starý je pravda (o čemž svědčí rok výroby tuším 1964 - resp. 1960 a něco to určitě je), nicméně i nejlepší ložiska nejsou součástka s neomezenou životností a po určitých odpracovaných hodinách se prostě musí vyměnit. V manuálu se píše něco o vymezení vůle vzniklé opotřebením ložisek. Otázka je, zda by vymezení pomohlo i v tomto případě, protože když chytnu za vřeteno tak citelná vůle je jen v jedné rovině, v kolmé je to OK.
Mam podezření, jestli se vrtačka někomu někdy nepřevrhla, nebo jí někdo nějak nenaboural. Držák chladící trubice je rozbitý a páka strojního posuvu byla ohnutá - oboje je na levé straně. Při tom mohlo vřeteno dostat ránu a nakopnout se v jednom směru ložiska. Samotné vřeteno se snad neohnulo. Samozřejmě vysypání z kontejneru a asi i z výšky je extrém. To je štěstí, že se ohnulo "jen" vřeteno a neprasknul třeba vřeteník nebo podstava.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3574
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

16. 12. 2015, 3:34

aleshonsa píše:...........Nicméně otázka je jak by dopadlo vyhrubování a vystružování, tj. jestli místo třeba 10H7 bych neměl 10,1H7 (nebo vůbec něco šišatého bez rozumné tolerance)
To, o kolik ti vyvrtá ta vrtačka větší otvor než je nom. průměr vrtáku má největší vliv nestejnoměrné nabroušení břitů vrtáku jak házivost vřetene, při velkém posuvu pak ten vrták na konci vyjede klidně o milimetr i více mimo osu

že jsou ty svátky :)
sloupové vrtačky kontrolní měření.pdf
(595.94 KiB) Staženo 756 x
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

16. 12. 2015, 10:00

Díky za manuál. Kontrolní trn sice nemam, měřil jsem to na konci trn B18 co mi koukal z vrtačkové hlavičky - předpokládám, že ten je dostatečně přesný. Nicméně naměřená hodnota by měla být max. 0,02mm, takže evidentně špatně. Kolik by to dělalo ve vzdálenosti 300mm můžu jen hádat.

To s nabroušením vrtáku beru. Ale evidentně dle manuálu je obvodové házení špatně, kvalitě vrtání to určitě nepřidá, a zvětšení jsem naměřil u díry v 25mm silné tyči.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
NextClick
Příspěvky: 124
Registrován: 3. 1. 2010, 1:22

18. 12. 2015, 9:55

Taky mám V20tku a kape rychlostí 1 kapka za minutu (když se olej provozem zahřeje). Kape od doby co jsem vyměnil všechna ložiska a gufera :/. Zatím to řeším kouskem hadru ala stírátko. Musím ale doplnit olej. A netuším jaký tam mám dát. Mám tu spoustu nepoužitého syntetického motorového oleje. Asi ho do toho nemůžu najet což?
Fakt se omlouvám a raději už mlčim, abych nerušil vaše profesní kruhy.
Odpovědět

Zpět na „Jiné stroje - vrtačky, brusky, pily atd.“