V20
-
- Příspěvky: 788
- Registrován: 25. 10. 2009, 2:47
Ve V 20 podle mě není nic náročného na kvalitu mazání. Takže motorový olej zvládající převody rozvodů by to zvládnout měl. Spíš je dost řídký a o to více poteče a taky je otázka jak se smísí z původní náplní, ale to je tady asi také jedno.
-
- Příspěvky: 665
- Registrován: 4. 6. 2011, 7:40
- Bydliště: Poblíž Hradce Králové
- Kontaktovat uživatele:
Jaká ložiska by jste dali do vřetena ? jsou tam 2 kuličkové a jedno axiální...normální, nebo radši ve zvýšené přesnosti ?
Soustruh SV18R, Magdeburg (Poreba TR45), Frézka FH24, Vrtačka V20A, V10, Šeping noname...
Co jsem se koukal namátkově tak třeba dole na vřetenu je radiální ložisko SKF 6205 (doufám, že jsem to správně rozluštil, na schématu je to dost blbě čitelné, ale když ložiska vymontuješ tak by to mělo být na nich napsané). Specifikace ložiska jsou http://proprumysl.cz/lozisko-6205-skf/" onclick="window.open(this.href);return false; (bohužel se nemůžu dostat na stránky přímo SKF). Ložisko má normální vůli a třídu přesnosti P6. V http://www.exvalos.cz/soubory/File/Hlav ... 0udaje.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; na str. 120 se pak píše o ložiscích pro vřetena obráběcích strojů, kde se používá i P4 atd. Nicméně na výše zmíněném odkazu jsem, co se týče 6205 vyšší přesnost (P5, P4 atd.) ani menší než normální vůli nenašel (třeba C2 nebo C1), našel jsem tam jen s větší vůlí C3 a C4. Nevím, co bych našel přímo u SKF kdybych se tam dostal.
Tj. v samém důsledku pak vzniká otázka, jestli být tedy papežtější než papež a prostě tam nedat ložiska 6205 co jsou uvedena v manuálu a neřešit to.
Tj. v samém důsledku pak vzniká otázka, jestli být tedy papežtější než papež a prostě tam nedat ložiska 6205 co jsou uvedena v manuálu a neřešit to.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Ing. Aleš Honsa
-
- Příspěvky: 665
- Registrován: 4. 6. 2011, 7:40
- Bydliště: Poblíž Hradce Králové
- Kontaktovat uživatele:
Já už dlouho dávam ložiska KG bearings od Arabských šejků z Dubaie a naprostá spokojenost, tak je zejtra hodím do pinoly s vřetenem a zkusím to na kostkách změřit...pokud by to nějak házelo, tak zkusím koupit jiný...
Soustruh SV18R, Magdeburg (Poreba TR45), Frézka FH24, Vrtačka V20A, V10, Šeping noname...
-
- Příspěvky: 665
- Registrován: 4. 6. 2011, 7:40
- Bydliště: Poblíž Hradce Králové
- Kontaktovat uživatele:
Tak jsem o víkendu trochu zapracoval... měl bych ji komplet složenou, ale přemrzl mi lukopren, takže jindy...
Taky jsem složil vřeteno...nejsem moc vybavený na podobná měření a postup asi není úplně optimální, ale při měření vnitřní dutiny mi hodinky ukazovali házivost 0,01mm... u předchozího stejným systémem měření 3mm...
Taky jsem složil vřeteno...nejsem moc vybavený na podobná měření a postup asi není úplně optimální, ale při měření vnitřní dutiny mi hodinky ukazovali házivost 0,01mm... u předchozího stejným systémem měření 3mm...
Soustruh SV18R, Magdeburg (Poreba TR45), Frézka FH24, Vrtačka V20A, V10, Šeping noname...
Nemoc těchto vrtaček je, že kolem vřetene vytéká olej z převodovky z vřeteníku. Je to tak snad u všech vrtaček a narazit na vrtačku, která neteče je, by byl vcelku zázrak. Spíš jde o to, jak moc to teče, tj. jestli je to dlouhodobě snesitelné, nebo jestli je to třeba řešit. Řešení totiž obnáší sundat a rozebrat vřeteník. Třeba mě to teče, ale za rok co mam vrtačku v provozu je únik tak minimální, že jen kvůli tomu nemá cenu vřeteník rozebírat.
Že to teče, poznáš podle stop oleje na konci pinoly. Problém je poznat na místě jak moc to teče (když to tedy neteče až tak, že olej utřeš a za chvíli tam bude zase, ale to by zase byla převodovka už dávno na suchu). Jedině to vydedukovat jestli je v převodovce nějaký olej (to bych si kontroloval vůbec, jestli s tím dotyčný netočil na sucho - občas se takový idiot taky najde).
Další věc co bych asi udělal je, zatáhnout aretaci vřeteníku a zkusit jestli to drží proti otočení kolem sloupu. Oni totiž, jak jsem se dozvěděl, ve fabrikách měli zlozvyk u těchto vrtaček zatahovat páku aretace přes trubku, aby to více drželo proti otočení třeba řezným odporem. Jenomže čím víc to takto dělali, tím hůř to pak drželo zatažené jen rukou. V extrémním případě pak celá ta objímka na zadku vřeteníku praskla a vrtačka šla do šrotu. V souvislosti s tím bych si i zkontroloval, jestli to tam třeba není už nějak načaté. Celkově bych zkontroloval, jestli vůbec není sloup v nějakých místech vydřený.
Jinak pak samozřejmě zkontrolovat klasické věci jako u každého stroje. Zkusit jestli jdou všechny otáčky, jestli jdou všechny rychlosti strojního výsunu pinoly, zkusit jestli se pinola z plného vysunutí sama vrací (aby třeba nebyla prasklá pružina), přeměřit si jak hází vřeteno (tj. mít s sebou stojánek s indikátorem a ideálně i nějaký kontrolní trn), prohlédnout a osahat dutinu jestli není nějaká odřená a ideálně zkusit jak tam sedí nástroj (nebo vůbec mít s sebou kalibr).
Že to teče, poznáš podle stop oleje na konci pinoly. Problém je poznat na místě jak moc to teče (když to tedy neteče až tak, že olej utřeš a za chvíli tam bude zase, ale to by zase byla převodovka už dávno na suchu). Jedině to vydedukovat jestli je v převodovce nějaký olej (to bych si kontroloval vůbec, jestli s tím dotyčný netočil na sucho - občas se takový idiot taky najde).
Další věc co bych asi udělal je, zatáhnout aretaci vřeteníku a zkusit jestli to drží proti otočení kolem sloupu. Oni totiž, jak jsem se dozvěděl, ve fabrikách měli zlozvyk u těchto vrtaček zatahovat páku aretace přes trubku, aby to více drželo proti otočení třeba řezným odporem. Jenomže čím víc to takto dělali, tím hůř to pak drželo zatažené jen rukou. V extrémním případě pak celá ta objímka na zadku vřeteníku praskla a vrtačka šla do šrotu. V souvislosti s tím bych si i zkontroloval, jestli to tam třeba není už nějak načaté. Celkově bych zkontroloval, jestli vůbec není sloup v nějakých místech vydřený.
Jinak pak samozřejmě zkontrolovat klasické věci jako u každého stroje. Zkusit jestli jdou všechny otáčky, jestli jdou všechny rychlosti strojního výsunu pinoly, zkusit jestli se pinola z plného vysunutí sama vrací (aby třeba nebyla prasklá pružina), přeměřit si jak hází vřeteno (tj. mít s sebou stojánek s indikátorem a ideálně i nějaký kontrolní trn), prohlédnout a osahat dutinu jestli není nějaká odřená a ideálně zkusit jak tam sedí nástroj (nebo vůbec mít s sebou kalibr).
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Ing. Aleš Honsa
Ďakujem za info utorok ju idem pozreť a mam v plane ju aj zobrať.Kazdopadne magnet s indikatorom a trnom mam nachystany.Tak uvidim v akom bude stave kedze majitel uvadza ze v bezchybnom stave.Ale podla mojich odhad bude bez oleja kedze neni vidiet nanej ziadne uniki uvidim na mieste.Z ponuky na slovensku vyzera schopne tak uvidim.Cena je na nej 850eur tak podla chýb budem vidiet ci to bude stat zato.Hádam to neni nejaky špekulant.s pozdravom Peto
Únik oleje je nejvíc vidět když vysuneš pinolu. Jak je na konci takový talíř (co asi funguje jako doraz pinoly směrem nahoru a zároveň jako štít aby nelétaly špony do vedení pinoly), tak na něm je to pak natečené.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Ing. Aleš Honsa