nástrojová bruska-začínám kutit

Odpovědět
ovi-ivo
Příspěvky: 1115
Registrován: 12. 4. 2015, 9:41
Bydliště: kůsek od Hodonína

8. 10. 2016, 3:18

no takže sem se zase dostal trošku dále s broušením na kulato, odpovím si sám v jaké přesnosti se dá brousit:

měl sem problém že mi obrobek obvodově házel na hrotech po finálním obroušení( 0,03mm obvodová házovos) a to sem přímo měřil na hrotech na kterých sem brousil,nesundával a dost mě to štvalo zkoušel sem různý úběry nahrubovat vyndat ochladit před finálním broušením....nic nepomohlo, proměřával sem hodinkama hrot unašeče odchylka obvodového házení v řádu tisícin takže nic v koníku sem měl otočný hrot tak sem ho proměřil házení taky nula, pak sem došel že pinola by mohla mít vůli tak sem ji dotáh aretací co tam je....výsledek pořád stejný až sem se naštval dal sem do koníka pevný hrot a ejhle obvodové házení na krajích 0,003 v prostředu 0,005mm, no prostě ten otočný soustružnický hrot je nanic pravděpodobně při zatížení začíná házet...
jinak toto je můj první pokus.....kužel mk2
_MG_6351.JPG
je to broušeno na pracovním vřeteníku s motorem
Tak sem zase oněco chytřejší :lol:

ovšem hladkost povrchu bych chtěl lepší jaký kotouč na kalené ocely ideálně (odkaz přímo na e-shop) nebo alespoň zrnitost kotouše.
Zbýňa
Příspěvky: 1915
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

8. 10. 2016, 5:57

Ten otočný soustružnický hrot je k soustružení. :)
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

10. 10. 2016, 2:41

Jakýkoliv otočný hrot se při broušení používat nedá. Já jsem ho chtěl používat, ale naštěstí ještě předtím mě jeden strojař poučil.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

10. 10. 2016, 3:05

ovi-ivo píše: no tak sem si něco krátkýho obrousil na kulato je to dobrá hračka,ale dobudoucna budu muset vymyslet systém vany a chlazení.
Se mi stalo. že sem obrousil nahrubo nechal schládnout pak konečná tříska do 0,01mm no a pak sem nechal schládnout a poté sem zkusil bez přidání to projet znova no a ejhle ono to vepředu bralo odhadem podle jiskej cca0,01mm a vzadu nic :shock: (byl to průměr cca 12mm na délce 50mm bez podepření jen ve vřeteníku) To se stalo jak se materiál prohřál tak se prohl??? nebo je někde něco špatně?
S jakou přesností se dá na kameníčkovi nabrousit na kulato (stačí mě třeba příklad,...dělal sem tohle a házelo to tolik)??
Tj. ty jsi to brousil upnuté jen v univerzálce, tj. nikoliv mezi hroty? Univerzálka může házet až několik setin. Brusičská se má vejít do tuším cca 0,02mm (je to ještě závislé na průměru, dá se to najít na stránkách TOS Svitavy). Když to chceš přesněji tak musíš mezi hroty. Vepředu myslíš na konci dál od vřeteníku? Pak bych to že ti to tam bralo přičítal házivosti. Když se ti obrobek ohřeje, tak vlivem tepelné roztažnosti vlastně obrousíš víc, prostě brousíš větší průměr. Schválně si to zkus spočítat kolik to třeba při rozdílu 100stC dělá. Mě vyšlo více jak 0,01mm a to jsem to počítal jen jako délku, nikoliv objem.
Při broušení na kulato musíš vydatně chladit. Jinak jsou s tím problémy.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
doncarlos
Příspěvky: 760
Registrován: 9. 1. 2008, 9:49

10. 10. 2016, 5:56

Mezi hroty všechno nejde, tím se to nezachrání. U sklíčidla záleží na přesném vedení čelistí, což splňují tzv. brusičská (Superior).
Sklíčidlo je na přírubě s vůlí a doklepává se do osy, proto házivost nemá prakticky význam.
ovi-ivo
Příspěvky: 1115
Registrován: 12. 4. 2015, 9:41
Bydliště: kůsek od Hodonína

10. 10. 2016, 9:59

Zbýňa píše:Ten otočný soustružnický hrot je k soustružení. :)
to sem taky zjistil :lol:
ovi-ivo
Příspěvky: 1115
Registrován: 12. 4. 2015, 9:41
Bydliště: kůsek od Hodonína

10. 10. 2016, 10:11

aleshonsa píše: Tj. ty jsi to brousil upnuté jen v univerzálce, tj. nikoliv mezi hroty? Univerzálka může házet až několik setin. Brusičská se má vejít do tuším cca 0,02mm (je to ještě závislé na průměru, dá se to najít na stránkách TOS Svitavy). Když to chceš přesněji tak musíš mezi hroty. Vepředu myslíš na konci dál od vřeteníku? Pak bych to že ti to tam bralo přičítal házivosti. Když se ti obrobek ohřeje, tak vlivem tepelné roztažnosti vlastně obrousíš víc, prostě brousíš větší průměr. Schválně si to zkus spočítat kolik to třeba při rozdílu 100stC dělá. Mě vyšlo více jak 0,01mm a to jsem to počítal jen jako délku, nikoliv objem.
Při broušení na kulato musíš vydatně chladit. Jinak jsou s tím problémy.
ne v univerzálce sem nebrousil, bylo upnuté to v mk dutině přes mk redukci.
brousit přes hroty tento případ by bylo promě komplikací.
ano vpředu myslím nakonci dál od vřeteníku, když dobrousím tak sem na teplotě kterou udržím dlouhobobě v ruce...
Jo to sklíčidlo je jasné že má házivost, ale pokud se jedná o kusovku vždycky po upnutí doklepu na přírubě přes hodinky na nulu a je vyřešený, v sériovce to je neco jinýho tam se řeší opakovatelnost upnutí sklíčidla a to je myslím to cos řešil (0,02 versus 0,04mm)
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

10. 10. 2016, 12:27

I když to udržíš v ruce, tak ta roztažnost tam stejně je. Mě to vyšlo při rozdílu 100st na asi 0,015mm, takže při 1/3 teplotním rozdílu to bude 5um a už i to bude znát. Když jsi to měl v kleštině, tak mě jedině napadá, jestli to nějak tou roztažností se nehlo. Jinak netuším.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
peter1
Příspěvky: 623
Registrován: 24. 4. 2010, 8:00
Bydliště: vychodne slovensko

10. 10. 2016, 4:42

aleshonsa píše:
ovi-ivo píše: no tak sem si něco krátkýho obrousil na kulato je to dobrá hračka,ale dobudoucna budu muset vymyslet systém vany a chlazení.
Se mi stalo. že sem obrousil nahrubo nechal schládnout pak konečná tříska do 0,01mm no a pak sem nechal schládnout a poté sem zkusil bez přidání to projet znova no a ejhle ono to vepředu bralo odhadem podle jiskej cca0,01mm a vzadu nic :shock: (byl to průměr cca 12mm na délce 50mm bez podepření jen ve vřeteníku) To se stalo jak se materiál prohřál tak se prohl??? nebo je někde něco špatně?
S jakou přesností se dá na kameníčkovi nabrousit na kulato (stačí mě třeba příklad,...dělal sem tohle a házelo to tolik)??
Tj. ty jsi to brousil upnuté jen v univerzálce, tj. nikoliv mezi hroty? Univerzálka může házet až několik setin. Brusičská se má vejít do tuším cca 0,02mm (je to ještě závislé na průměru, dá se to najít na stránkách TOS Svitavy). Když to chceš přesněji tak musíš mezi hroty. Vepředu myslíš na konci dál od vřeteníku? Pak bych to že ti to tam bralo přičítal házivosti. Když se ti obrobek ohřeje, tak vlivem tepelné roztažnosti vlastně obrousíš víc, prostě brousíš větší průměr. Schválně si to zkus spočítat kolik to třeba při rozdílu 100stC dělá. Mě vyšlo více jak 0,01mm a to jsem to počítal jen jako délku, nikoliv objem.
Při broušení na kulato musíš vydatně chladit. Jinak jsou s tím problémy.
to by bylo hezky na svete kdyby univerzaly hazeli jen nekoli setin :lol:
sustruh sv18 ,vrtačka
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

10. 10. 2016, 10:22

peter1 píše:
aleshonsa píše:
ovi-ivo píše: no tak sem si něco krátkýho obrousil na kulato je to dobrá hračka,ale dobudoucna budu muset vymyslet systém vany a chlazení.
Se mi stalo. že sem obrousil nahrubo nechal schládnout pak konečná tříska do 0,01mm no a pak sem nechal schládnout a poté sem zkusil bez přidání to projet znova no a ejhle ono to vepředu bralo odhadem podle jiskej cca0,01mm a vzadu nic :shock: (byl to průměr cca 12mm na délce 50mm bez podepření jen ve vřeteníku) To se stalo jak se materiál prohřál tak se prohl??? nebo je někde něco špatně?
S jakou přesností se dá na kameníčkovi nabrousit na kulato (stačí mě třeba příklad,...dělal sem tohle a házelo to tolik)??
Tj. ty jsi to brousil upnuté jen v univerzálce, tj. nikoliv mezi hroty? Univerzálka může házet až několik setin. Brusičská se má vejít do tuším cca 0,02mm (je to ještě závislé na průměru, dá se to najít na stránkách TOS Svitavy). Když to chceš přesněji tak musíš mezi hroty. Vepředu myslíš na konci dál od vřeteníku? Pak bych to že ti to tam bralo přičítal házivosti. Když se ti obrobek ohřeje, tak vlivem tepelné roztažnosti vlastně obrousíš víc, prostě brousíš větší průměr. Schválně si to zkus spočítat kolik to třeba při rozdílu 100stC dělá. Mě vyšlo více jak 0,01mm a to jsem to počítal jen jako délku, nikoliv objem.
Při broušení na kulato musíš vydatně chladit. Jinak jsou s tím problémy.
to by bylo hezky na svete kdyby univerzaly hazeli jen nekoli setin :lol:
No nové podle protokolu ano, pak už to jde bohužel z kopce.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
ovi-ivo
Příspěvky: 1115
Registrován: 12. 4. 2015, 9:41
Bydliště: kůsek od Hodonína

11. 10. 2016, 12:52

Ahoj,

tak sem řešil roztrhlý plochý řemen na bn 102, byl starý a když se bruska dostala ke mě tak už napůl načatý.
vyřešil sem to následovně:
obědnal sem u firmy REKO
jelikož sem nechtěl nic rozdělávat tak sem si objednal neslepený řemen a to:

PLOCHÝ ŘEMEN GTI 2100 X 30 předpřipravený pro slepení a ktomu lepící sadu.
s dobírkou to vše 773,-kč s dph (nedělám nikomu reklamu jen píšu ať si každý může udělat představu)

no pak sem si udělal na lepení toho řemenu na místě z hliníkové pásoviny přípravek pro přesné slepení (foto nic moc)
IMG_20161011_132825.jpg
IMG_20161011_132843.jpg
šířku drážky pro řemen sem udělal + 0,1mm a při vložení řemenu do drážky trčel ven taky 0,1mm
délka formy byla cca 20cm
co sem našel z toho sem to udělal tak mě nekamenujte že sem to mohl udělat líp:D



pak už jen navlíct řemen na místo napatlat na jednoslivé vrstvy podle návodu ty lepidýlka spojit, hodit do té formy sevřel svěrkama a pak vulkanizace žehličků 45min (teplotu sem prvně měřil na žehličce v jakém rozmezí spínal termostat žekličky nastavil sem cca 95-100stupňů, dal na tu formu, formu sem podložil aby stůl kameníčka neodebíral teplo a pak čidlo pod formu a to sem měl cca na 90 stupních takže byl předpoklad že ve vnitř formy je vyšší teplota....po 45 minutách sem vypl a šel spat, ráno nasadil a funguje krásně)
fotos:
nastavení žehličky jestli to nějomu alespoň orientačně pomůže
nastavení žehličky jestli to nějomu alespoň orientačně pomůže
IMG_20160909_220557.jpg
IMG_20160909_220418.jpg
nový řemen je luxus předtím starý mě občas proklouzl a bylo to na nervy :x ale teď super.

A kdyby někdo chtěl značku žehličky tak je to TEFAL :lol: :lol:
Zbýňa
Příspěvky: 1915
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

11. 10. 2016, 1:41

Já ti nevim, ale radši bych vytáhnul vřeteno než se s tim takhle drbat. Ono to vřeteno má ložiska v pouzdrech, takže akorát vymontuješ čep aretace vřetene, vyndáš červíky zajišťující pouzdra vřetene a celý vřeteno i s pouzdrama vysuneš do boku, nasadíš řemen a nasuneš to vřeteno zpět. Je to tak na čtvrt hodiny :) . Podle mě teda ten GTI je na brusku hrozně tvrdej. Ten dávám na frézku. Na starý nástrojovce jsem měl nějakej zelenej (taky z Reko), ale už nevim označení a ten byl o dost měkčí. Originál řemen na BN102 je úplně tenkej a měkoučkej.
ovi-ivo
Příspěvky: 1115
Registrován: 12. 4. 2015, 9:41
Bydliště: kůsek od Hodonína

11. 10. 2016, 2:50

Zbýňa píše:Já ti nevim, ale radši bych vytáhnul vřeteno než se s tim takhle drbat. Ono to vřeteno má ložiska v pouzdrech, takže akorát vymontuješ čep aretace vřetene, vyndáš červíky zajišťující pouzdra vřetene a celý vřeteno i s pouzdrama vysuneš do boku, nasadíš řemen a nasuneš to vřeteno zpět. Je to tak na čtvrt hodiny :) . Podle mě teda ten GTI je na brusku hrozně tvrdej. Ten dávám na frézku. Na starý nástrojovce jsem měl nějakej zelenej (taky z Reko), ale už nevim označení a ten byl o dost měkčí. Originál řemen na BN102 je úplně tenkej a měkoučkej.
dal sem co mi doporučili oni podle parametrů brusky jinak před tím sem tam měl řemen a to byla nějaká hnědá tkaná hadra připomínalo mě to spíš trháček od plachty na seno :lol:

Já sem nerozdělával hlavu protože sem si myslel, že si rozdrbu předepětí ložisek a pak to budu muset štelovat, no ale podle toho co píšeš tak asi se nic takovýho nekoná.
Takže ty ložiska jsou v pouzdru, který vysunu z hlavy a pak zase nasunu bez toho aniž by se cokoli změnilo (myslím tím předepnutí ložisek nebo geometrie)?
V tom případě by nebyl ani problém zkontrolovat jak se mažů ložiska z nádobky na olej?


Jinak díky za info myslím, že poučné i pro další měnitele :D
Zbýňa
Příspěvky: 1915
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

11. 10. 2016, 7:14

ovi-ivo píše:
Zbýňa píše:Já ti nevim, ale radši bych vytáhnul vřeteno než se s tim takhle drbat. Ono to vřeteno má ložiska v pouzdrech, takže akorát vymontuješ čep aretace vřetene, vyndáš červíky zajišťující pouzdra vřetene a celý vřeteno i s pouzdrama vysuneš do boku, nasadíš řemen a nasuneš to vřeteno zpět. Je to tak na čtvrt hodiny :) . Podle mě teda ten GTI je na brusku hrozně tvrdej. Ten dávám na frézku. Na starý nástrojovce jsem měl nějakej zelenej (taky z Reko), ale už nevim označení a ten byl o dost měkčí. Originál řemen na BN102 je úplně tenkej a měkoučkej.
dal sem co mi doporučili oni podle parametrů brusky jinak před tím sem tam měl řemen a to byla nějaká hnědá tkaná hadra připomínalo mě to spíš trháček od plachty na seno :lol:

Já sem nerozdělával hlavu protože sem si myslel, že si rozdrbu předepětí ložisek a pak to budu muset štelovat, no ale podle toho co píšeš tak asi se nic takovýho nekoná.
Takže ty ložiska jsou v pouzdru, který vysunu z hlavy a pak zase nasunu bez toho aniž by se cokoli změnilo (myslím tím předepnutí ložisek nebo geometrie)?
V tom případě by nebyl ani problém zkontrolovat jak se mažů ložiska z nádobky na olej?


Jinak díky za info myslím, že poučné i pro další měnitele :D
U mě to tak demontovat jde, ač to v návodu popisujou trošku jinak. No vidiš, mě zase v Reku doporučili na brusku ten zelenej. Ale oproti originálu byl taky hodně tuhej. Takovej celej pletenej jsem měl taky na kameníčku když jsem ho koupil a ještě ho mám v regálu, ale pak jsem narazil na řemeny na kameníčka který jsou tenký, hnědý nebo černý a z obou stran pogumovaný a ty jsou supr. Podobný jsou i na vnitřních broušeních a tak, kde si dobře poraděj s malejma řemenicema. Předpokládám teda, že se lišilo provedení řemenu podle roku výroby.

Na tom mazání nevim co bys kontroloval. Otevřeš nádobku, zjistíš jestli je tam olej a knoty a pak už bys měl jenom občas vypouštět olej z rezervoárků pod vřetenem. Kdybys demontoval vřeteno s těma tubusama tak stejně uvidíš akorát dirku do tubusu a dovnitř do rezervoárku v kterým ale nic neni.
david.1
Příspěvky: 1187
Registrován: 30. 5. 2010, 11:09
Bydliště: doma

26. 10. 2016, 10:57

Zbýňa píše:
ovi-ivo píše:
Zbýňa píše:Já ti nevim, ale radši bych vytáhnul vřeteno než se s tim takhle drbat. Ono to vřeteno má ložiska v pouzdrech, takže akorát vymontuješ čep aretace vřetene, vyndáš červíky zajišťující pouzdra vřetene a celý vřeteno i s pouzdrama vysuneš do boku, nasadíš řemen a nasuneš to vřeteno zpět. Je to tak na čtvrt hodiny :) . Podle mě teda ten GTI je na brusku hrozně tvrdej. Ten dávám na frézku. Na starý nástrojovce jsem měl nějakej zelenej (taky z Reko), ale už nevim označení a ten byl o dost měkčí. Originál řemen na BN102 je úplně tenkej a měkoučkej.
dal sem co mi doporučili oni podle parametrů brusky jinak před tím sem tam měl řemen a to byla nějaká hnědá tkaná hadra připomínalo mě to spíš trháček od plachty na seno :lol:

Já sem nerozdělával hlavu protože sem si myslel, že si rozdrbu předepětí ložisek a pak to budu muset štelovat, no ale podle toho co píšeš tak asi se nic takovýho nekoná.
Takže ty ložiska jsou v pouzdru, který vysunu z hlavy a pak zase nasunu bez toho aniž by se cokoli změnilo (myslím tím předepnutí ložisek nebo geometrie)?
V tom případě by nebyl ani problém zkontrolovat jak se mažů ložiska z nádobky na olej?


Jinak díky za info myslím, že poučné i pro další měnitele :D
U mě to tak demontovat jde, ač to v návodu popisujou trošku jinak. No vidiš, mě zase v Reku doporučili na brusku ten zelenej. Ale oproti originálu byl taky hodně tuhej. Takovej celej pletenej jsem měl taky na kameníčku když jsem ho koupil a ještě ho mám v regálu, ale pak jsem narazil na řemeny na kameníčka který jsou tenký, hnědý nebo černý a z obou stran pogumovaný a ty jsou supr. Podobný jsou i na vnitřních broušeních a tak, kde si dobře poraděj s malejma řemenicema. Předpokládám teda, že se lišilo provedení řemenu podle roku výroby.

Na tom mazání nevim co bys kontroloval. Otevřeš nádobku, zjistíš jestli je tam olej a knoty a pak už bys měl jenom občas vypouštět olej z rezervoárků pod vřetenem. Kdybys demontoval vřeteno s těma tubusama tak stejně uvidíš akorát dirku do tubusu a dovnitř do rezervoárku v kterým ale nic neni.
Souhlasím-naprosto..Ty řemeny ,co jsou jen tkaný a něčím napuštěný se občas třepí a přenesou menší výkon než ty,které vypadají jako z plachtoviny.Ale jsou krásně tiché,ty pogumované se jakoby lepí,takže se nemusí tak šponovat a tím pádem míň namáhají ložiska-ale jak jsem psal,jsou hlučnější.Další výhodou těchhle řemenů je to,že se dají v případě potřeby zúžit,normálně za chodu se proříznou nožem.To se s těma tkanejma udělat nedá.Ale zase-tkané už jsem viděl normálně sešité.Co se týká toho GT řemenu,tak je podle mně blbost dávat na brusku takhle silnej řemen,Reko má v nabídce normálně řemeny pro brusky,jsou zelené a cca milimetr (možná ještě míň) silné.
Mám v dílně jejich vzorník,tak se v případě zájmu můžu podívat na označení.Jinak-ty pogumované orig na 102 mám nějaké navíc.
Odpovědět

Zpět na „Jiné stroje - vrtačky, brusky, pily atd.“