Příruba brusného kotouče
Ahoj,
na hrotové brusce mam kotouče 350x40 řada s velkým otvorem 127mm. Chtěl jsem dnes sundat kotouč s přírubou, abych zjistil jaký má vlastně vřeteno kužel (potřebuju sehnat vyvažovací trn a pak taky další příruby), ale narazil jsem, že nemam vytlačovací šroub, kterým přírubu stáhnu z kuželu.
Vypadá to tam následovně - na vřetenu je šroub M16 s levotočivým závitem, který drží přes matku s podložkou nasazenou přírubu s kotoučem na kuželu. V náboji příruby je pak vnitřní závit co mi dle měření vychází na M65x2, ten je normální pravotočivý. Pomocí tohoto závitu se má nejspíše příruba stáhnout z kuželu. Bohužel to je právě ten šroub co nemam.
Níže jsou fotky, jak to vše vypadá - jedna fotka s dotaženou levotočivou maticí M16, další s povolenou, poslední když je matice úplně sundaná.
Nevíte někdo prosím, co by mi tam mohlo pasovat? Třeba z příruby z nějaké jiné brusky, nebo polotovar, z kterého bych to snadnou úpravou udělal - mam teď soustruh poměrně komplikovaně dostupný na chatě, takže výroba od začátku je poměrně časově vzdálená, přičemž bych to chtěl relativně rychle sundat. V nejhorším by šla asi sundat přední část příruby vytočením těch 4 imbusů, sundat kotouč a zadní část pak stáhnout stahovákem, ale to rozhodím vyvážení, takže to bych dělal jen jako nouzové řešení.
Díky
na hrotové brusce mam kotouče 350x40 řada s velkým otvorem 127mm. Chtěl jsem dnes sundat kotouč s přírubou, abych zjistil jaký má vlastně vřeteno kužel (potřebuju sehnat vyvažovací trn a pak taky další příruby), ale narazil jsem, že nemam vytlačovací šroub, kterým přírubu stáhnu z kuželu.
Vypadá to tam následovně - na vřetenu je šroub M16 s levotočivým závitem, který drží přes matku s podložkou nasazenou přírubu s kotoučem na kuželu. V náboji příruby je pak vnitřní závit co mi dle měření vychází na M65x2, ten je normální pravotočivý. Pomocí tohoto závitu se má nejspíše příruba stáhnout z kuželu. Bohužel to je právě ten šroub co nemam.
Níže jsou fotky, jak to vše vypadá - jedna fotka s dotaženou levotočivou maticí M16, další s povolenou, poslední když je matice úplně sundaná.
Nevíte někdo prosím, co by mi tam mohlo pasovat? Třeba z příruby z nějaké jiné brusky, nebo polotovar, z kterého bych to snadnou úpravou udělal - mam teď soustruh poměrně komplikovaně dostupný na chatě, takže výroba od začátku je poměrně časově vzdálená, přičemž bych to chtěl relativně rychle sundat. V nejhorším by šla asi sundat přední část příruby vytočením těch 4 imbusů, sundat kotouč a zadní část pak stáhnout stahovákem, ale to rozhodím vyvážení, takže to bych dělal jen jako nouzové řešení.
Díky
- Přílohy
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Ing. Aleš Honsa
natoč tam tu matku M16 zpátky a nech ji povolenou tak jeden závit
pak vem kus nějaký kulatiny, opři ji zevnitř o přirubu kotouče a klepni do toho kladivem
kotouč ti seskočí z kuželu, matice zabrání seskočení až na zem
kužel není samosvorný, snadno to odskočí
pak vem kus nějaký kulatiny, opři ji zevnitř o přirubu kotouče a klepni do toho kladivem
kotouč ti seskočí z kuželu, matice zabrání seskočení až na zem
kužel není samosvorný, snadno to odskočí
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
No, to je výbornej nápad, pokud teda chceš rovnou měnit i přesná ložiska vřetene! Ty odhaduji dnes tak na desítku.testone píše:natoč tam tu matku M16 zpátky a nech ji povolenou tak jeden závit
pak vem kus nějaký kulatiny, opři ji zevnitř o přirubu kotouče a klepni do toho kladivem
kotouč ti seskočí z kuželu, matice zabrání seskočení až na zem
kužel není samosvorný, snadno to odskočí
To nemyslíš vážně, radit mu něco takového, to není zadní kolo na Trabantu, to se musí stáhnout za ten závit na přírubě.
M
Kužel sice není samosvorný, ale obvykle celkem "lepí", takže jakékoli rána půjde do toho kluzného axiálního ložiska brusného vřeteníku a to je fatální problém - jednak se to tomu ložisku nebude líbit, ale hlavně má "nějakou" (dost velkou) tuhost, takže rána by musela být dost velká, což je prasárna non plus ultra.testone píše:natoč tam tu matku M16 zpátky a nech ji povolenou tak jeden závit
pak vem kus nějaký kulatiny, opři ji zevnitř o přirubu kotouče a klepni do toho kladivem
kotouč ti seskočí z kuželu, matice zabrání seskočení až na zem
kužel není samosvorný, snadno to odskočí
Jde to ale sundat (v nouzi nejvyšší) opatrně jinak - se spáchá pásek s dírama pro dva protilehlé šrouby, uprostřed díra pro třeba M10, vyndají se ty dva protilehlé šrouby a přes delší šrouby se ten pásek uhlopříčně upevní, tím středním šroubem se to pak odlepí - odmáčkne oproti čelu na závitu vřetene (jde to i bez toho středního šroubu ale musí se opatrně, souměrně). Zbylé dva šrouby drží kotouč s přírubou pohromadě, takže se nic nepootočí, vývaha zůstane.
Samozřejmě je to nouzovka, ale asi milionkrát lepší než do toho mlátit.
Ten originál závitový špunt s tou pákou - klepacím držadlem se pak stejně musí udělat co nejdřív - kotouče se na brusce mění furt a bez toho přípravku to samozřejmě pořádně nejde.
No oni jsou tam kluzná ložiska tak nějaký to poklepání unesou a spadne to z kuželu bez problémů( je tam velký stoupání ) Jinak je na to stahovák ,v tý přírubě je jemný vnitřní závit jen je viditelně zasranej tím blátem z broušení (já ho odmořoval asi týden než začal bejt funkční)
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
mě se tu fakt líbí, jak na jedně straně se tu všichni každodenně a nonstop uspokojujete hyperhustýma přesnostma v tisícinách a pak tu budete mlátit do vřetene hrotové brusky (zejména když si udělat pásek k civilizovanému stažení je práce asi tak na 5 minut).
Mj, to je přesně ten rozdíl mezi obsluhou mašiny, která je prase a která má k mašině vztah.
Mj, to je přesně ten rozdíl mezi obsluhou mašiny, která je prase a která má k mašině vztah.
Tohle je přístup na prd. Co třeba sundat tu přírubu stahovákem rozebranou, vyčistit jí, oměřit, dovalit soustruh, udělat stahovák i příruby. Stejně takhle ani nevíš co je tam za kotouč, neni pořádně zkontrolovaný vřeteno a asi milion dalších věcí. Řešit teďka, že si rozhodim vyvážení je opravdu na místě. Navíc bych se podle fotek obával, že tam bude ta příruba přirezlá.
ti tam chybí ten kroužek kolem matice a za něj se ta matka opře a stáhne kotouč z kusu silné pásoviny si udělej stahovací přípravek v kterém budou 3 díry na krajích jen díry pro provlečení dlouhých inbusáků které zašroubuješ do příruby a ještě uděláš středovou díru se závitem a tím pak vylisuješ přírubu z hřídele
ty kotouče bívají na přírubě dobře kouslé posledně jsem musel jeden zničit po dobrém to prostě nešlo
ty kotouče bívají na přírubě dobře kouslé posledně jsem musel jeden zničit po dobrém to prostě nešlo
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
nebo si tu poodložku se závitem udělej je to mezikruží s vnějším závitem závit v přírubě si zjistíš vem papírek a strč ho do té příruby a otiskni si několik závitů pak to přeměř čím víc závitů se ti otiskne tím líp změř rozteč několika z nich poděl počtem a vyjde ti nějaké stoupání nejspíš tam bude 1,5 pak změř vnitřní průměr a podle tabulek dohledáš co je to za závit na soustruhu ta máš za pár minut hotové stejně to budeš potřebovat nemám to vyfocené jak ten kroužek vypadá ale snad to z toho popisu chápeš
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
- tumlik
- Sponzor fora
- Příspěvky: 3574
- Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
- Bydliště: já su z Moravskej :-)
- Kontaktovat uživatele:
souhlas, taky bych do toho nemlátil, pokud to tam je delší dobu tak to je fakt "přirostlé" sundával jsem to obdobně, jinak můžeš šrouby nechat a vrtnout tam pomocné díry symetricky pak jsem si na příruby dodělal matice se ségrovkou(na fotce bez matice ale zápich jde vidět), jen to tam lupneš a jak to sundáváš, límec matice se opře o ségrovku a seskočí tomilan584 píše: Kužel sice není samosvorný, ale obvykle celkem "lepí", takže jakékoli rána půjde do toho kluzného axiálního ložiska brusného vřeteníku a to je fatální problém - jednak se to tomu ložisku nebude líbit, ale hlavně má "nějakou" (dost velkou) tuhost, takže rána by musela být dost velká, což je prasárna non plus ultra.
Jde to ale sundat (v nouzi nejvyšší) opatrně jinak - se spáchá pásek s dírama pro dva protilehlé šrouby, uprostřed díra pro třeba M10, vyndají se ty dva protilehlé šrouby a přes delší šrouby se ten pásek uhlopříčně upevní, tím středním šroubem se to pak odlepí - odmáčkne oproti čelu na závitu vřetene (jde to i bez toho středního šroubu ale musí se opatrně, souměrně). Zbylé dva šrouby drží kotouč s přírubou pohromadě, takže se nic nepootočí, vývaha zůstane.
Samozřejmě je to nouzovka, ale asi milionkrát lepší než do toho mlátit.
Ten originál závitový špunt s tou pákou - klepacím držadlem se pak stejně musí udělat co nejdřív - kotouče se na brusce mění furt a bez toho přípravku to samozřejmě pořádně nejde.
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
No mlátit do toho jak hluchej do vrat nikdo neradil .Když jsem přivez brusku na repasi tak jsem nedočkavě klepnul hliníkovou paličkou a příruba byla dole ,kdyby to nešlo tak hladce tak bych do toho asi nemlátil perlíkem
Proto je problém radit.
Proto je problém radit.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Já se stejně ze zadu pořádně nedostanu, takže jakákoliv úderná metoda stejně nepřichází v úvahu.
Udělám to, jak radí Milan. Případně to můžu udělat z kusu Lprofilu kvůli tuhosti a proti středové díře přivařit matku aby byl šroub veden více závity. Když to nepomůže tak pak jedině přírubu rozebrat a zadní část stáhnout stahovákem.
Udělám to, jak radí Milan. Případně to můžu udělat z kusu Lprofilu kvůli tuhosti a proti středové díře přivařit matku aby byl šroub veden více závity. Když to nepomůže tak pak jedině přírubu rozebrat a zadní část stáhnout stahovákem.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Ing. Aleš Honsa
Já jsem dnes vyrobil z kusu L profilu stahovák, ale moc daleko jsem se s ním nedostal. Než by se příruba z kuželu utrhla, tak se raději stahovák začal kroutit. Tak jsem si řekl, že tedy nakonec oželím vyvážení, sundám kotouč a pak stáhnu zbytek příruby stahovákem. Nicméně ani tady jsem se moc daleko nedostal. Vyšrouboval jsem zbylé 2 imbusy s očekáváním, že kruh s dírami pro imbusy sundám a pak sundám kotouč. Jenomže já nehnu ani s tím kruhem.
Mezitím jsme v dílně našli nějaký stahovák, co se používal jako přípravek u aut a který jde adaptovat. Ten je nesrovnatelně masivnější než co jsem udělal já. Zítra to s ním zkusím, ale jestli to nepůjde ani s ním tak už nevím. Mam podezření, že ani originál stahovák se závitem M65x2 by tady nepomohl.
Já jsem mezitím chtěl alespoň sundat kotouč z magnetky ABAwerk co jsem v listopadu koupil. Kotouč je 200x25 díra nejspíše 51. Situace je podobná, ale místo 4 imbusů drží přední část příruby velký kroužek s vnitřním závitem našroubovaný na náboji příruby (na foto je to ten vnitřní závit úplně nejvíce venku) se 4 otvory pro klíč s kolíky. Vlastní příruba je držená levotočivým šroubem (mam dojem, že M20, ale zatím jsem to neměřil, protože to teď není důležité) co se taky povoluje klíčem s kolíky. Šroub se zašroubovává do otvoru ve vřetenu (na foto ten dlouhý vnitřní závit nejvíce uvnitř). Vytlačení příruby se dělá obdobně jako u hrotové brusky. Je tu na to v náboji vnitřní závit (na foto ten prostřední).
Tady mi tedy metoda jako u hrotové brusky nepomůže, protože nemam improvizovaný stahovák za co chytnout. Budu tedy muset stahovák vyrobit, nebo oželet vyvážení a přírubu rozebrat (to snad půjde, středovou matici jsem povolil v porovnání s hrotovou bruskou snadno, vůbec to tam nebylo zarvané).
Co mě ale zaráží – vychází mi, že je tam dle měření (stoupání jsem měřil měrkou, malý průměr jsem naměřil 32,5, což by interpolací odpovídalo právě M34 dle toho kolik je obdobná hodnota u M33 a M35) závit M34x1,5, který jsem v tabulkách nenašel. Je možné, že by v německé normě existoval, nebo je to nějaká specialita výrobce?
Mezitím jsme v dílně našli nějaký stahovák, co se používal jako přípravek u aut a který jde adaptovat. Ten je nesrovnatelně masivnější než co jsem udělal já. Zítra to s ním zkusím, ale jestli to nepůjde ani s ním tak už nevím. Mam podezření, že ani originál stahovák se závitem M65x2 by tady nepomohl.
Já jsem mezitím chtěl alespoň sundat kotouč z magnetky ABAwerk co jsem v listopadu koupil. Kotouč je 200x25 díra nejspíše 51. Situace je podobná, ale místo 4 imbusů drží přední část příruby velký kroužek s vnitřním závitem našroubovaný na náboji příruby (na foto je to ten vnitřní závit úplně nejvíce venku) se 4 otvory pro klíč s kolíky. Vlastní příruba je držená levotočivým šroubem (mam dojem, že M20, ale zatím jsem to neměřil, protože to teď není důležité) co se taky povoluje klíčem s kolíky. Šroub se zašroubovává do otvoru ve vřetenu (na foto ten dlouhý vnitřní závit nejvíce uvnitř). Vytlačení příruby se dělá obdobně jako u hrotové brusky. Je tu na to v náboji vnitřní závit (na foto ten prostřední).
Tady mi tedy metoda jako u hrotové brusky nepomůže, protože nemam improvizovaný stahovák za co chytnout. Budu tedy muset stahovák vyrobit, nebo oželet vyvážení a přírubu rozebrat (to snad půjde, středovou matici jsem povolil v porovnání s hrotovou bruskou snadno, vůbec to tam nebylo zarvané).
Co mě ale zaráží – vychází mi, že je tam dle měření (stoupání jsem měřil měrkou, malý průměr jsem naměřil 32,5, což by interpolací odpovídalo právě M34 dle toho kolik je obdobná hodnota u M33 a M35) závit M34x1,5, který jsem v tabulkách nenašel. Je možné, že by v německé normě existoval, nebo je to nějaká specialita výrobce?
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Ing. Aleš Honsa