Ostřička nástrojů ZZM-10A
pořídil jsem si variantu - výrobní stroje - protože nejdelší vlákno k tématu je v oblasti "nákup", budu pokračovat raději zde
http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?f=7&t=19273&start=60
je to čínský strojek se vším všudy ... zpracování ... zvykejme si
bruska běží klidně bez vibrací - protože dodavatel už opravil házející řemenici
na otočný čep držáku diamantu použil čínan asi moc velké kladivo, bylo třeba to doladit
na trubce je mnoho videonávodů - ale stejně až na stole jeden pochopí - bruska umí brousit jen z čela kotouče, broušený nástroj vykonává stejný pohyb jako orovnávací diamant, jen osa je ta spodní broušená tyč. Obvod brusného kotouče není orovnaný a ani na brusce není možnost jej nějak rovnat. Jedině použít kvalitní diamantový kotouč. Nastaví se požadované úhly a nástroj se přiklopí do brusu, couvne, posune o setinky spodní tyč(nebo kotouč) a znova přiklopí do brusu. Doraz (skutečně ne moc přesný a ani tuhý) se nastavuje kolečkem pod vypínačem, slouží jen abych nepřiklopil do nebroušeného ostří. Čela fréz jdou brousit jen po "srsti"
k funkčnosti viz obrázek
- posouvá se brusný kotouč doprava, trochu ztuha, ale jde to - stupnice 0,01
- posouvá se vodící tyč - šipka doprava - myslím, že základní pohyb pro broušení, je bez vůle, stupnice 0,01, utažení tyče /přípravku je spolehlivé
- šípka dolů - úhel ostří proti čelu kotouče, nepříliš čitelná hrubá stupnice
- šipka nahoru - úhel břitu nástroje, v odkazu byla zmínka na nedostatečně tuhé ložisko - tato osa umožní broušení radiusů (zatím jsem nezkoumal)
- šipka vpravo dolů - otáčení nástroje na další břit, volba páčkou pro volný pohyb, aretace po 15st, volný pohyb 0-180st nebo 0-120 st (v místech dorazu 0-180st chybí volba 15 st)
broušené pouzdro na C5 ve frezované dutině, pootáčet po stupních není problém, plynule otáček kličkou pro broušení obvodu nástroje moc nejde, na tuhost otáčení má vliv utažení dvou tenkých nebroušených kontra matic ...
Proti originálu - má to stejné funkce a počet kliček - ale jsou použity levnější materiály a levnější opracování, kývavý pohyb do brusu to dělá dobře, plynulý otáčivý pohyb nástroje (třeba u broušení spirály frézy) tomu zatím moc nejde. Klasicky - to co se utahuje kličkou "nemusí" mít přesné pouzdro (dle číny) neb utažení odstraní vůle = potřebujete změnit úhel o 00nic - povolíte pro malý posun a ono to skoro upadne
Motor 250W je sice použitelný, ale musí se pomalu.
Nástrojárna si to asi nekoupí ....
Zkoušel jsem čela fréz - vypadá to dobře, ač po srsti
s kalkulačkou 7-břitou hvězdičku, také dobré
plošky na kulatině na klíč ... jde to, ale ... koukněte na konstrukci, není možné jednoduše nastavit výšku obráběného dílu proti kotouči a tam kde hrana kotouče hraje roli, jste dost omezeni.
to jsou zatím první dojmy, doufám, že své zkušenosti přidají i ti co strojek mají déle.
http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?f=7&t=19273&start=60
je to čínský strojek se vším všudy ... zpracování ... zvykejme si
bruska běží klidně bez vibrací - protože dodavatel už opravil házející řemenici
na otočný čep držáku diamantu použil čínan asi moc velké kladivo, bylo třeba to doladit
na trubce je mnoho videonávodů - ale stejně až na stole jeden pochopí - bruska umí brousit jen z čela kotouče, broušený nástroj vykonává stejný pohyb jako orovnávací diamant, jen osa je ta spodní broušená tyč. Obvod brusného kotouče není orovnaný a ani na brusce není možnost jej nějak rovnat. Jedině použít kvalitní diamantový kotouč. Nastaví se požadované úhly a nástroj se přiklopí do brusu, couvne, posune o setinky spodní tyč(nebo kotouč) a znova přiklopí do brusu. Doraz (skutečně ne moc přesný a ani tuhý) se nastavuje kolečkem pod vypínačem, slouží jen abych nepřiklopil do nebroušeného ostří. Čela fréz jdou brousit jen po "srsti"
k funkčnosti viz obrázek
- posouvá se brusný kotouč doprava, trochu ztuha, ale jde to - stupnice 0,01
- posouvá se vodící tyč - šipka doprava - myslím, že základní pohyb pro broušení, je bez vůle, stupnice 0,01, utažení tyče /přípravku je spolehlivé
- šípka dolů - úhel ostří proti čelu kotouče, nepříliš čitelná hrubá stupnice
- šipka nahoru - úhel břitu nástroje, v odkazu byla zmínka na nedostatečně tuhé ložisko - tato osa umožní broušení radiusů (zatím jsem nezkoumal)
- šipka vpravo dolů - otáčení nástroje na další břit, volba páčkou pro volný pohyb, aretace po 15st, volný pohyb 0-180st nebo 0-120 st (v místech dorazu 0-180st chybí volba 15 st)
broušené pouzdro na C5 ve frezované dutině, pootáčet po stupních není problém, plynule otáček kličkou pro broušení obvodu nástroje moc nejde, na tuhost otáčení má vliv utažení dvou tenkých nebroušených kontra matic ...
Proti originálu - má to stejné funkce a počet kliček - ale jsou použity levnější materiály a levnější opracování, kývavý pohyb do brusu to dělá dobře, plynulý otáčivý pohyb nástroje (třeba u broušení spirály frézy) tomu zatím moc nejde. Klasicky - to co se utahuje kličkou "nemusí" mít přesné pouzdro (dle číny) neb utažení odstraní vůle = potřebujete změnit úhel o 00nic - povolíte pro malý posun a ono to skoro upadne
Motor 250W je sice použitelný, ale musí se pomalu.
Nástrojárna si to asi nekoupí ....
Zkoušel jsem čela fréz - vypadá to dobře, ač po srsti
s kalkulačkou 7-břitou hvězdičku, také dobré
plošky na kulatině na klíč ... jde to, ale ... koukněte na konstrukci, není možné jednoduše nastavit výšku obráběného dílu proti kotouči a tam kde hrana kotouče hraje roli, jste dost omezeni.
to jsou zatím první dojmy, doufám, že své zkušenosti přidají i ti co strojek mají déle.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5189
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
Pokračování z inzerce:
Co se týče kleštin, je u 5C výhoda, že se dají pořídit i tvarové kleštiny pro upnutí čtyrhranu či šestihranu
Jo tak to se těším na recenze - mně se líbila ta samá ostřička od MarkAgro /teď o 6 Kč levnějšíchb píše:pořídil jsem si variantu - výrobní stroje
zatím se s ní seznamuji ...
dost se zde diskutuje o kleštinách ER <-> 5C
Pro broušení fréz potřebuji umět přesně nastavit úhel pootočení na další břit = přesně i frézu upnout s ohledem na aretaci/nulu upínacího bazmeku. To mi kleština 5C dovolí, protože má drážku proti pootočení při utahování - nebude jednoduché upínat uhlově přesně frézu, když se mi při utahování ER kleština může protáčet. ER je prostě určena na něco jiného ...
Co se týče kleštin, je u 5C výhoda, že se dají pořídit i tvarové kleštiny pro upnutí čtyrhranu či šestihranu
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
souhlas, tvary (a ceny) u 5C jsou různé. Zahlédl jsem na trubce, že si kleštiny (pro méně náročné použití ?) dělali i z plastu.
úvaha/dotaz - drážka/čep 5C je pevně spojena s aretací upínače. Pochopil to číňan při výrobě aby 5C čtyř/šestihranné kleštiny seděly na aretaci ?
(pouzdro 5C kleštiny má dovnitř čep pro 5C a zvenku pero pro kroužek s aretačními otvory, nad ním je otočný nonius)
úvaha/dotaz - drážka/čep 5C je pevně spojena s aretací upínače. Pochopil to číňan při výrobě aby 5C čtyř/šestihranné kleštiny seděly na aretaci ?
(pouzdro 5C kleštiny má dovnitř čep pro 5C a zvenku pero pro kroužek s aretačními otvory, nad ním je otočný nonius)
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
přípravek na broušení fréz po obvodu -
originální "palec" je jen atrapa, nenechme se odradit - už vyrábím něco použitelného.
pod čely s drážkou je vložen O-kroužek, spolehlivě vymezuje vůle nicméně současně znemožňuje jakýkoliv plynulý pohyb
Pokud to někdo používáte, jak to máte vyřešeno ? případně čím to mažete pro lehký pohyb ?
originální "palec" je jen atrapa, nenechme se odradit - už vyrábím něco použitelného.
pod čely s drážkou je vložen O-kroužek, spolehlivě vymezuje vůle nicméně současně znemožňuje jakýkoliv plynulý pohyb
Pokud to někdo používáte, jak to máte vyřešeno ? případně čím to mažete pro lehký pohyb ?
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
mizerné video, mizerná angličtina, ale postup nastavení pro různé operace je docela vypovídající
https://www.youtube.com/watch?v=xzX4MFdi9sI
https://www.youtube.com/watch?v=xzX4MFdi9sI
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
k brusce je návod zhruba popisující ... názvy páček. Podrobnější návod co a jak se hledá dost těžko, sice je na trubce mnoho videí, ale konkrétními informacemi tedy neoplývají.
přípravek na ostření vrtáků - třeba toto shrnutí někomu pomůže
na trubce je k vidění mnoho variant, ta nyní dostupná verze přípravku nastavuje/upíná vrták takto. Spodním šroubkem nastavíte délku, horním přitáhnete vrták - obojí jedním kusem kovu - po povolení horního k otočení vrtáku se mi uvolní i dolní a sjede dolů
dřívější modely to měly lépe vyřešené -
K nastavení - spirálu vrtáku opřete o hranu s přesahem břitu 1-2 mm (někdy obtížně, trojúhelníček je malý a ke spirále nedosáhne )
úhel břitu se nastavuje zde - přípravek má 45st - požadujeme třeba 118st /2= 59 st - 45 = na stupnici nastavím 14st
Trochu záhada je tato stupnice, většina videí ji nezmiňuje/nenastavuje, případně zobrazený model ji ani nemá. Někdy je proti stupnici ryska, někdy ji nastavují k horní hraně. Zde by se měl nastavit průměr broušeného vrtáku, pokud dobře chápu, ovlivním tim radius, po kterém se ostří pohybuje. (má to někdo vykoumané ?)
přípravek má druhý čep / drážku, kterou je omezen úhel kývání
přípravek na ostření vrtáků - třeba toto shrnutí někomu pomůže
na trubce je k vidění mnoho variant, ta nyní dostupná verze přípravku nastavuje/upíná vrták takto. Spodním šroubkem nastavíte délku, horním přitáhnete vrták - obojí jedním kusem kovu - po povolení horního k otočení vrtáku se mi uvolní i dolní a sjede dolů
dřívější modely to měly lépe vyřešené -
K nastavení - spirálu vrtáku opřete o hranu s přesahem břitu 1-2 mm (někdy obtížně, trojúhelníček je malý a ke spirále nedosáhne )
úhel břitu se nastavuje zde - přípravek má 45st - požadujeme třeba 118st /2= 59 st - 45 = na stupnici nastavím 14st
Trochu záhada je tato stupnice, většina videí ji nezmiňuje/nenastavuje, případně zobrazený model ji ani nemá. Někdy je proti stupnici ryska, někdy ji nastavují k horní hraně. Zde by se měl nastavit průměr broušeného vrtáku, pokud dobře chápu, ovlivním tim radius, po kterém se ostří pohybuje. (má to někdo vykoumané ?)
přípravek má druhý čep / drážku, kterou je omezen úhel kývání
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
vše už tady jednou bylo ... pěkně popsané od Francotirador
http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?f=76&t=5313&start=30
http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?f=76&t=5313&start=30
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
ještě k přípravku na vrtáky
druhý čep + drážka určují úhel břitu - je to doraz pro kývání při broušení. Doladit to asi půjde náklonem celého těla ?
hledal jsem geometrii celého přípravku - takto to vypadá při nastavení "0" na stupnici (ponechání osy kývání kolmo k brusu, tedy ne s korekcí 14st pro vrták 118 st)
podle návodu má vrták přesahovat 1-2 mm před nastavovací plíšek = břit broušeného vrtáku je v ose kývání - pozor - při nastavené "0" na stupnici.
Na stupnici se nastavuje průměr vrtáku, v mém případě je stupnice od 0 do 11, kdy dílek má 1,25 mm
druhý čep + drážka určují úhel břitu - je to doraz pro kývání při broušení. Doladit to asi půjde náklonem celého těla ?
hledal jsem geometrii celého přípravku - takto to vypadá při nastavení "0" na stupnici (ponechání osy kývání kolmo k brusu, tedy ne s korekcí 14st pro vrták 118 st)
podle návodu má vrták přesahovat 1-2 mm před nastavovací plíšek = břit broušeného vrtáku je v ose kývání - pozor - při nastavené "0" na stupnici.
Na stupnici se nastavuje průměr vrtáku, v mém případě je stupnice od 0 do 11, kdy dílek má 1,25 mm
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
- robokop
- Site Admin
- Příspěvky: 22371
- Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Jo vzal jsem nabrousenej vrtak soupnul do klestiny volne
Natocil a nastavil uhel pro prvni par fazetek poznamenal udaje
Pro druhy par udelal to same
Pak dal nenabrouseny kousek a liznul ho
Natocil a nastavil uhel pro prvni par fazetek poznamenal udaje
Pro druhy par udelal to same
Pak dal nenabrouseny kousek a liznul ho
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Testovací broušení vrtáků 10 a 13 mm a za mne spokojenost, vypadá to dobře.
princip přípravku je funkční postup broušení pokud umíme dodržet/zajistit přesnou pozici vrtáku po otočení na druhý břit.
Otáčení přípravku zajišťuje uchycení kleštiny, to by mělo být OK (i když čep přípravku je jen hrubovaný a mám pocit, že v kleštině nesedí moc dobře a protáčí se mi)
Délku vysunutí vrtáku po otočení na druhý břit zajišťuje doraz, to jsem upravoval
Přimáčknutí vrtáku do drážky je také opakovatelné, i toto jsem trochu vylepšil
zbývá nejktritičtější místo - správné natočení vrtáku, to zajišťuje opěrka pro břit.
Měl jsem v ruce či viděl na trubce mnoho podobných přípravků a u většiny bylo právě toto slabé místo, je to slabé místo i tohoto přípravku. Zatím jsem to vyřešil posunutím trojúhelníčku výš aby se vrták měl o co opřít. Je třeba to očistit od prachu při otáčení.
Vrták se brousí poměrně vysoko na kotouči - tedy šikmo a tak šířka brusné části je dostatečná, tam problém není. Problémem u 13mm vrtáku je však už nedostatečná síla motoru. Občas jeden kus to zvládne, produktivní broušení ani náhodou.
princip přípravku je funkční postup broušení pokud umíme dodržet/zajistit přesnou pozici vrtáku po otočení na druhý břit.
Otáčení přípravku zajišťuje uchycení kleštiny, to by mělo být OK (i když čep přípravku je jen hrubovaný a mám pocit, že v kleštině nesedí moc dobře a protáčí se mi)
Délku vysunutí vrtáku po otočení na druhý břit zajišťuje doraz, to jsem upravoval
Přimáčknutí vrtáku do drážky je také opakovatelné, i toto jsem trochu vylepšil
zbývá nejktritičtější místo - správné natočení vrtáku, to zajišťuje opěrka pro břit.
Měl jsem v ruce či viděl na trubce mnoho podobných přípravků a u většiny bylo právě toto slabé místo, je to slabé místo i tohoto přípravku. Zatím jsem to vyřešil posunutím trojúhelníčku výš aby se vrták měl o co opřít. Je třeba to očistit od prachu při otáčení.
Vrták se brousí poměrně vysoko na kotouči - tedy šikmo a tak šířka brusné části je dostatečná, tam problém není. Problémem u 13mm vrtáku je však už nedostatečná síla motoru. Občas jeden kus to zvládne, produktivní broušení ani náhodou.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
-
- Příspěvky: 2970
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Mám maďarský klon tejto brúsky a vrtáky brúsim podľa tohoto návodu. Je to síce bez prípravku a 4 facet, ale funguje to k spokojnosti:
http://modelenginenews.org/meng/quorn/SixStepFF-3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ináč, má to 4-facet brúsenie nejaké vážne nevýhody oproti tomu s kývavým prípravkom?
http://modelenginenews.org/meng/quorn/SixStepFF-3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ináč, má to 4-facet brúsenie nejaké vážne nevýhody oproti tomu s kývavým prípravkom?
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...