Dotaz nebo námět na zamyšlení.
Provozuji lamelovou olejovou vývěvu o příkonu 1,1 kW. Upínám drobné hliníkové dílce na ocelový přípravek. Vývěva v podstatě běží celý den. Přestože motor i vývěva mají vlastní ventilátory je vývěva docela horká a spotřeba tedy nebude zanedbatelná. Dnes jsem dal před vývěvu watmetr aby byly k dispozici relevantní informace o spotřebě. Rád bych spotřebu snížil už s ohledem na blížící se léto a tedy vedro v dílně. V současné době je vývěva bez "tlakové" nádoby.
Při sepnutí ventilu (upnutí) na necelou vteřinu poklesne tlak asi na -0,8 a vzápětí se ustálí na téměř -1. Další tři minuty obrábění tedy jde vývěva "naprázdno".
Domnívám se, že se nabízejí tři řešení :
a) Doplnit tlakovou nádobu /zásobník/ vakua a vývěvu spínat ventilem jestliže podtlak poklesne pod ...
b) Před motor vývěvy dát FM a empiricky zjistit při jakém snížení otáček ještě udrží potřebný podtlak a doplnit malý zásobník pro vyrovnání "šoku" při upínání.
c) Snímat hodnotu podtlaku a v podstatě v PID smyčce regulovat provoz vývěvy.
Není mi jasné zda je z hlediska mechanicko - provozního pro vývěvu lepší :
a) trvalý provoz na nominální otáčky
b) systém start / stop
c) regulovaný provoz na nižší nežli nominální otáčky
Pokud s tím někdo máte zkušenost a jste ochotni se o ni podělit, tak předem děkuji.
Milan
Provoz lamelové vývěvy
Zkušenosti nemám.
Ale kdybych byl vývěvou, tak z nabízených možnosti bych rozhodně chtěl pracovat v režimu C.
Pak bych měl slušnost pravděpodobnost dožít se požehnaného věku.
Poznámka: v těch dvou verzích variant a b c máš nesoulad. Jen c sedí v obou případech.
Ale kdybych byl vývěvou, tak z nabízených možnosti bych rozhodně chtěl pracovat v režimu C.
Pak bych měl slušnost pravděpodobnost dožít se požehnaného věku.
Poznámka: v těch dvou verzích variant a b c máš nesoulad. Jen c sedí v obou případech.
Ahoj Mexi,
začnu odzadu. Ty dvě a b c nesouvisí. První trojice jsou možná řešení co mne napadly. Druhá trojice jsou v podstatě otázky, jejichž odpovědmi si nejsem jistý. Dostane vývěva víc "na kožich" častějšími starty kdy olej již stekl ze stěn a chvíli běží nasucho ? Nebo je pro ni horší počet motohodin a starty ji nevadí ?
Strojařský cit mi říká, že ten PID režim je to pravé, ale kde je ta mez minimálních otáček ? Lamely jsou v komoře přitlačovány odstředivou silou. Při jakých otáčkách již začne podtékat olej pod těsnicí hranou a bude se pálit ? Asi se shodneme, že pro jakoukoliv techniku je optimální stabilní režim beze změn teplot, tlaků ... Jenže ta vývěva stála 35k, druhou nemám a potřebuji vyrábět.
Proto jsem velmi pokorný při pokusech. Navíc vyhodnocení je obtížné a dlouhodobé. Proto žebrám o informace.
Loni jsem takhle "trápil" šroubový kompresor. Protože se jednalo o zrepasovaný kus bez záruky, drze jsem mu předřadil FM a postupně přecházel z režimu ZAP / VYP na režim PID. Dokonce jsem měl ambice na nějaký TEACH -IN režim, který by predikoval denní a týdenní spotřebu. To se už nestalo, ale jinak je výsledek hodně povzbudivý. Vyšel jsem z předpokladu, že při blbém režimu to prvně odskáče olej. Protože mám možnost kvalifikovaného rozboru, domnívám se, že spojitý provoz je technicky šetrnější a zdá se ( !? ) že úspora elektřiny je 40 %. Vypadá to jako blbost, ale za rok to je slušná částka.
Milan
začnu odzadu. Ty dvě a b c nesouvisí. První trojice jsou možná řešení co mne napadly. Druhá trojice jsou v podstatě otázky, jejichž odpovědmi si nejsem jistý. Dostane vývěva víc "na kožich" častějšími starty kdy olej již stekl ze stěn a chvíli běží nasucho ? Nebo je pro ni horší počet motohodin a starty ji nevadí ?
Strojařský cit mi říká, že ten PID režim je to pravé, ale kde je ta mez minimálních otáček ? Lamely jsou v komoře přitlačovány odstředivou silou. Při jakých otáčkách již začne podtékat olej pod těsnicí hranou a bude se pálit ? Asi se shodneme, že pro jakoukoliv techniku je optimální stabilní režim beze změn teplot, tlaků ... Jenže ta vývěva stála 35k, druhou nemám a potřebuji vyrábět.
Proto jsem velmi pokorný při pokusech. Navíc vyhodnocení je obtížné a dlouhodobé. Proto žebrám o informace.
Loni jsem takhle "trápil" šroubový kompresor. Protože se jednalo o zrepasovaný kus bez záruky, drze jsem mu předřadil FM a postupně přecházel z režimu ZAP / VYP na režim PID. Dokonce jsem měl ambice na nějaký TEACH -IN režim, který by predikoval denní a týdenní spotřebu. To se už nestalo, ale jinak je výsledek hodně povzbudivý. Vyšel jsem z předpokladu, že při blbém režimu to prvně odskáče olej. Protože mám možnost kvalifikovaného rozboru, domnívám se, že spojitý provoz je technicky šetrnější a zdá se ( !? ) že úspora elektřiny je 40 %. Vypadá to jako blbost, ale za rok to je slušná částka.
Milan
U kompresoru se dá režim ON/OFF dělat docela slušně, protože vzdušník zajistí rozumný poměr střídání těch fází ON a OFF (máš-li dostatečný rozdíl mezi max. tlakem z kompresoru a požadavaným tlakem na výstupu).
Ale u vývěvy, kde máš z principu velmi malý polštář pro krytí ztrát, by ti pro rozumnou práci vyšel v režimu ON/OFF vzdušník nesmyslně velký.
Ale u vývěvy, kde máš z principu velmi malý polštář pro krytí ztrát, by ti pro rozumnou práci vyšel v režimu ON/OFF vzdušník nesmyslně velký.
Ono bude hodně záležet na konkrétním použití. V daném případě upínám dvě velmi přesné plochy a ztráty jsou prakticky nulové. Význam by také asi měl zpětný ventil. U aplikací kde se upíná na nějakou univerzální desku a okolo to je nějak ucpané placičkama gumy, budou ztráty mnohem vyšší a je nutno je dorovnat. Další problém bude např. upínání výlisku, kdy není zaručeno přesné dosednutí na kopyto. Tam je nutné mít předimenzovaný výkon a ještě rezervu ve vzdušníku. Tohle všechno jasně hovoří pro regulovaný režim, ale otázka zní jaký je regulační rozsah a jeho ekonomika.
Regulovat výkon změnou frekvence moc nejde. Odstředivá síla roste s mocninou otáček. Pokud snížíš otáčky třeba na 40Hz moc energie neušetříš a při nižší frekvenci asi přestane vývěva fungovat. Vývěvy jsou dělané na trvalý provoz. Někdy se používají třeba tři vývěvy, vždy jedna běží trvale a další se zapínají podle potřeby.
S vývěvami mám celkem bohaté zkušenosti, ovšem ne s lamelovkami s olejem, běžně pracuji s lamelovkami Becker a Rietschle, poslední dobou se taky dost prosazují zobákové vývěvy Busch.
Zásobník podltaku má význam tak maximálně u nestingových mašin, používaly se před 10-15lety, ale postupem času se přišlo na to, že je to celkem bezúčelné a dnes se nepoužívají - tedy v dřevoobráběcích strojích.
Co se týče frekvenčáku - ano, to řešení se používá už dost dlouho, to, co znám se jmenuje Becker VariAir
https://www.becker-international.com/in ... hop_index=
a funguje to. Jde o to, že běžná lamelová vývěva má přivzdušňovací ventil, který se otevírá v situaci, kdy by podtlak šel pod - 780mBar. Takže třeba v situaci, kdy obsluha mění obrobky jede vývěva tak, že nasává vzduch z okolí, aby nepřekročila max podtlak. Lamelové vývěvy jsou konstruovány na trvalý provoz a tudíž není dobré je vypínat při každé výměně obrobku.
No a ten VariAir systém má v sání čidlo, které snímá podtlak na vstupu do vývěvy a podle něj řídí otáčky motoru a to v dost velkém rozsahu - poprvé když jsem to spustil, tak jsem se lekl, že snad někde upadla jedna fáze, ten motor se sotva točil.
Samozřejmě ten motor pak musí mít externí a výkonný větrák, jinak se neuchladí
Zásobník podltaku má význam tak maximálně u nestingových mašin, používaly se před 10-15lety, ale postupem času se přišlo na to, že je to celkem bezúčelné a dnes se nepoužívají - tedy v dřevoobráběcích strojích.
Co se týče frekvenčáku - ano, to řešení se používá už dost dlouho, to, co znám se jmenuje Becker VariAir
https://www.becker-international.com/in ... hop_index=
a funguje to. Jde o to, že běžná lamelová vývěva má přivzdušňovací ventil, který se otevírá v situaci, kdy by podtlak šel pod - 780mBar. Takže třeba v situaci, kdy obsluha mění obrobky jede vývěva tak, že nasává vzduch z okolí, aby nepřekročila max podtlak. Lamelové vývěvy jsou konstruovány na trvalý provoz a tudíž není dobré je vypínat při každé výměně obrobku.
No a ten VariAir systém má v sání čidlo, které snímá podtlak na vstupu do vývěvy a podle něj řídí otáčky motoru a to v dost velkém rozsahu - poprvé když jsem to spustil, tak jsem se lekl, že snad někde upadla jedna fáze, ten motor se sotva točil.
Samozřejmě ten motor pak musí mít externí a výkonný větrák, jinak se neuchladí