STARSIE CNC SUF16 a FC16
sme stredna odborna skola stronicka a nas novy majster-strojar objavil u nas na dielni nejake starsie CNCcka z TOS KURIM, ktore uz dhlo stali zabudnute a nepouzivane. (vid. foto)... Tieto masinky boli povodne obsluhovane a programovane cez pocitac PMD85 v3...
Chcem sa spytat, ci existuje nejaka moznost (pokial mozno co najjednoduchsia), ako tieto masinky opat ozivit a obsluhovat cez pocitac typu PC (alebo PC a sw emulator) a nejaku standartnu zbernicu (LPT, COM. USB)...
fotografie oboch masiniek, co mame su v prilohe. Rovnako je tam nafotene aj rozhranie, cez ktore to komunikovalo s PMD 85.
Vopred Vam dakujem za rychlu odpoved,
Pavel Hazucha
IT koordinator SOSSBNB
Chcem sa spytat, ci existuje nejaka moznost (pokial mozno co najjednoduchsia), ako tieto masinky opat ozivit a obsluhovat cez pocitac typu PC (alebo PC a sw emulator) a nejaku standartnu zbernicu (LPT, COM. USB)...
fotografie oboch masiniek, co mame su v prilohe. Rovnako je tam nafotene aj rozhranie, cez ktore to komunikovalo s PMD 85.
Vopred Vam dakujem za rychlu odpoved,
Pavel Hazucha
IT koordinator SOSSBNB
Dobrý den, repase na řízení přes PC dělala dlouhá leta firma Eltek.
http://www.eltek-km.cz/
http://www.eltek-km.cz/
Možnost pochopitelně je, ale ne tak snadná … jak by se mohlo soudit. Bude to chtít kompletní elektro přestavbu, vyměnit motory a pokud je v tom ten motor z vysavače na vřeteni tak i vyměnit motor vřetena. Řídit to jde potom z PC Machem, EMC apod.
A z čeho ta nezbytnost elektro přestavby plyne?
Pokud to bylo nějak zkonstruováno a fungovalo to, tak to zřejmě může fungovat i dál. I když se starými pohony a motorem z vysavače to možná není žádná hitparáda.
S novými motory a asi i novými drivery to možná bude svižnější, bude to zřejmě i jednodušší na aplikaci nového řízení. Ale už to bude dost peněz navíc, a je otázkou, jestli ten přínos bude v daném nasazení vůbec k něčemu.
Zase na druhé straně pokud je to škola, tak tu přestavbu můžou řešit nějací studenti jako studentskou práci.
Pokud to bylo nějak zkonstruováno a fungovalo to, tak to zřejmě může fungovat i dál. I když se starými pohony a motorem z vysavače to možná není žádná hitparáda.
S novými motory a asi i novými drivery to možná bude svižnější, bude to zřejmě i jednodušší na aplikaci nového řízení. Ale už to bude dost peněz navíc, a je otázkou, jestli ten přínos bude v daném nasazení vůbec k něčemu.
Zase na druhé straně pokud je to škola, tak tu přestavbu můžou řešit nějací studenti jako studentskou práci.
Plyne to třeba z toho, že ty starý pohony z Mezu a vřeteno z vysavačovýho motoru jsou fakt totálně na hovno a implementovat k nim nový řízení je bez pořádný rekonstrukce škoda peněz.Mex píše: ↑6. 11. 2019, 2:45 A z čeho ta nezbytnost elektro přestavby plyne?
Pokud to bylo nějak zkonstruováno a fungovalo to, tak to zřejmě může fungovat i dál. I když se starými pohony a motorem z vysavače to možná není žádná hitparáda.
S novými motory a asi i novými drivery to možná bude svižnější, bude to zřejmě i jednodušší na aplikaci nového řízení. Ale už to bude dost peněz navíc, a je otázkou, jestli ten přínos bude v daném nasazení vůbec k něčemu.
Zase na druhé straně pokud je to škola, tak tu přestavbu můžou řešit nějací studenti jako studentskou práci.
Mechanicky je to dobrej stroj, elektricky hrůza... nicméně poplatná době vzniku a tehdejším možnostem.
Ahoj, kdysi jsem učil na učilišti ve Škoda MB. Ty stroje jsem tam měl 3+3. Udržet je v chodu všechny prostě nešlo. Střední doba mezi poruchami byly jednotky hodin. Všechno elektronika. Později jsem spolupracoval právě s firmou Eltek a vyráběl pro ně revolverové hlavy na ty SUFy a dělal mechanické úpravy na vřetenové motory atd ... Ten původní motor není z vyssavače ale z pračky Philco. Pohon byl dvoufázovými krokáči a ztráta kroku běžná. Původní systém měl funkci "nájezd do referenčních bodů" a běžně se dávala na začátek programu. Výměna pohonů za Microcony byl obrovský posun vpřed ! Na vřeteno se dával asynchron 1,1 kW 2800 a měnič. V podstatě jediné co se nechávalo byl IRC u soustruhu. Frézka jej neměla, tam se osazoval nově Larmácký 205/305. Těch strojů mi prošlo rukama hodně, na dobu kdy vznikaly /1988+/ nejsou mechanicky špatné. Má to broušené předepnuté šrouby z Kuřimi a vřetena na kosoúhlých ložiskách. Soustruh má Z na tyčích, jinak je vše na rybinách.
Při dnešních cenách pohonů už vůbec není o čem uvažovat !
to Mex :
K té možnosti to realizovat jako žákovský projekt jsem mimořádně skeptický. Ono to vypadá že za čtyři roky by mohli žáci něco stihnout. Jenže prváci jsou k ničemu, v druháku snad někdo, třeťáci už mají praxe a stáže a čtvrtý ročník zajímá maturita. Učil jsem /obrábění programování roboty / 15 let do roku 2000. Docela pochybuji, že by to bylo dnes lepší. Pokud by to někdo zrealizoval, jednalo by se o velikou iniciativu nějakého pedagoga. Až by to dodělal byl by v těžkém podezření, že na tom chce melouchařit - PODNIKAT !! V lepším případě by mu byl nabídnut nový úvazek mimo dílny. Iniciativa se ve státním sektoru trestá s velikou důsledností.
Při dnešních cenách pohonů už vůbec není o čem uvažovat !
to Mex :
K té možnosti to realizovat jako žákovský projekt jsem mimořádně skeptický. Ono to vypadá že za čtyři roky by mohli žáci něco stihnout. Jenže prváci jsou k ničemu, v druháku snad někdo, třeťáci už mají praxe a stáže a čtvrtý ročník zajímá maturita. Učil jsem /obrábění programování roboty / 15 let do roku 2000. Docela pochybuji, že by to bylo dnes lepší. Pokud by to někdo zrealizoval, jednalo by se o velikou iniciativu nějakého pedagoga. Až by to dodělal byl by v těžkém podezření, že na tom chce melouchařit - PODNIKAT !! V lepším případě by mu byl nabídnut nový úvazek mimo dílny. Iniciativa se ve státním sektoru trestá s velikou důsledností.
Já jsem nikdy neučil, takže studentskou práci znám jen z té druhé strany. A pamatuji si, že když člověk neměl babu a dělal něco zajímavého, tak se toho dalo stihnout fakt hodně. Ale jednak to bylo dávno (to ještě skoro žili poslední dinosauři) a nebyl Facebook a další životní nezbytnosti. A druhak jsem nenapravitelný životní optimista.Milan199 píše: ↑6. 11. 2019, 4:02 ...
K té možnosti to realizovat jako žákovský projekt jsem mimořádně skeptický. Ono to vypadá že za čtyři roky by mohli žáci něco stihnout. Jenže prváci jsou k ničemu, v druháku snad někdo, třeťáci už mají praxe a stáže a čtvrtý ročník zajímá maturita. Učil jsem /obrábění programování roboty / 15 let do roku 2000. Docela pochybuji, že by to bylo dnes lepší...
Já to dělat nebudu, takže je to jen teoretizování. Ale kdyby to byla moje mašina, tak bych na to šel tak, že bych napřed vyhodil jenom to PMD a řídil to něčím jiným. To by se (asi) dalo udělat rychle a levně. No a pak podle potřeby a vlastností té mašiny bych postupně řešil zbytek.
Je to ale jen teorie od stolu. Napřed by to chtělo zjistit, jak tam jsou vlastně rozděleny role, co řídilo to PMD a co nějaká další elektronika atd.
Nicméně původní otázka zněla, lze-li to oživit novou elektronikou. A tady si troufám říct, že jsem se nespletl, a že to lze. Jestli je vhodné mimo řízení kvůli zlepšení parametrů stroje vyměnit i další komponenty už je pak druhá věc.
Mexi věř mi, že až bys sundal kryty a viděl tu elektroniku zcela nechráněnou před poletavými hliníkovými šponami, nezalakovanou, na kuprexkartu velikosti A4 zasunutém v drážkách na kraji a prohnutou pod tíhou tranzistorů ... Okamžitě bys mi dal za pravdu a kráčel k popelnici.Mex píše: ↑6. 11. 2019, 4:28
Já to dělat nebudu, takže je to jen teoretizování. Ale kdyby to byla moje mašina, tak bych na to šel tak, že bych napřed vyhodil jenom to PMD a řídil to něčím jiným. To by se (asi) dalo udělat rychle a levně. No a pak podle potřeby a vlastností té mašiny bych postupně řešil zbytek.
Je to ale jen teorie od stolu. Napřed by to chtělo zjistit, jak tam jsou vlastně rozděleny role, co řídilo to PMD a co nějaká další elektronika atd.
Nicméně původní otázka zněla, lze-li to oživit novou elektronikou. A tady si troufám říct, že jsem se nespletl, a že to lze. Jestli je vhodné mimo řízení kvůli zlepšení parametrů stroje vyměnit i další komponenty už je pak druhá věc.
To PMD řídilo všechno. Na těch deskách ve stroji bylo D/A, oddělení/zesílení. Program byl v PMD na ROM a CNC data se nahrávala z kazetopáskové paměti. Někdy se to i podařilo.
K té původní otázce :
Jistěže se to dá přestavět na jinou elektroniku. Dával jsem tam odkaz na firmu Eltek co těch strojů udělala desítky. Podle movitosti školy se buďto nechaly původní motory a dala nová elektronika, nebo nové pohony od Mikrokonu, nebo Berger-Lahr. Ovládací program má Eltek svůj /pod windows/ s fajnovou simulací - prostě pro školy. ///Teda doufám že neporušuju pravidla fora nějakou reklamou ///
Je potřeba si také uvědomit, že upravíš - li si nějaký stroj nadoma je to každému jedno i když jsi porušil asi tak milion zákonů, předpisů, nařízení, směrnic...
Pokud takový stroj budeš provozovat ve škole a nějaký blbeček si přivře prsty do pantů u dveří na hajzlíku, a řekne, že to stroj, jsi ztracen !! Vůbec nikoho nebude zajímat kolik THC, eltanolu a jinejch sraček měl dotyčný v krvi. Bude se řešit prohlášení o shodě, analýza rizik, bezpečnost na stupeň č. 5 atd... Odsereš to ! Neobhájil by ses, ani kdyby ten den nešla prokazatelně ve škole elektrika.
Milan
Pokud je to tak zlé (a evidentně víš o čem mluvíš, takže je to zlé), tak pak je výměna za nové pohony asi skutečně to pravé řešení.Milan199 píše: ↑6. 11. 2019, 5:45 ...
K té původní otázce :
Jistěže se to dá přestavět na jinou elektroniku. Dával jsem tam odkaz na firmu Eltek co těch strojů udělala desítky. Podle movitosti školy se buďto nechaly původní motory a dala nová elektronika, nebo nové pohony od Mikrokonu, nebo Berger-Lahr. Ovládací program má Eltek svůj /pod windows/ s fajnovou simulací - prostě pro školy. ///Teda doufám že neporušuju pravidla fora nějakou reklamou ///
...
Jen malá poznámka: uzavřenému řešení nějaké konkrétní firmy bych se určitě vyhnul, i kdyby byl ten SW sebelepší. Otevřené řešení (existuje-li, a zde rozhodně existuje) je vždy lepší varianta. A ve škole o to víc. Pokud to děcka chytne, tak si s otevřeným řešením třeba doma můžou postavit něco podobného.
Děcka by podle mě neměla být indoktrinována nějakým konkrétním řešením jedné komerční firmy. Jedná-li se o nepominutelný standard (což je třeba bohužel Windows), tak se s tím toho asi nedá moc dělat. Ale u produktů s možností výběru ne.
Dělal jsem si tyto stroje dva pro sebe, takže taky trochu vím o čem tu píšu … Milan má pravdu na 110%
Z původní elektriky mi tam zbyl vypínač a jeden stykač, vše ostatní šlo víme kam.
Z původní elektriky mi tam zbyl vypínač a jeden stykač, vše ostatní šlo víme kam.
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5196
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
No bohužel, protože je to ještě horší než si myslíš, tak se obávám, že pokud to má sloužit svému účelu tak se komerčnímu řešení nevyhneš a to zejména z pohledu záruk bezpečnosti a odpovědnosti.Mex píše: ↑6. 11. 2019, 6:15 ......
Pokud je to tak zlé (a evidentně víš o čem mluvíš, takže je to zlé), tak pak je výměna za nové pohony asi skutečně to pravé řešení.
Jen malá poznámka: uzavřenému řešení nějaké konkrétní firmy bych se určitě vyhnul, i kdyby byl ten SW sebelepší. Otevřené řešení (existuje-li, a zde rozhodně existuje) je vždy lepší varianta. A ve škole o to víc. Pokud to děcka chytne, tak si s otevřeným řešením třeba doma můžou postavit něco podobného.
Pokud by to mělo sloužit jako demo pro přestavbu tak máš možná pravdu, ale i když jsem jen pedagog volného času tak se obávám že to dopadne jak psal Milan, nadšený pedagog to odnese a nedejbože kdyby se nějakému děcku něco stalo.....
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Mexi - technicky s tebou souhlasím. Ale... Ten učitel má taky nějaké osnovy a na ně omezený čas. Do toho se mu prděj prázdniny, svátky, ředitelské dny, dobrovolně povinné akce, atd... Jedno z mouder praví, že školní rok končí před vánocema. Má pár PC na simulaci a jeden, dva /???/ stroje na kterých si mohou žáci zkusit co to je obrábět dle vlastního programu. Na některých školách se obrábí parafin a pak se ze "špon" zase ulijí válečky. Kus hliníku jim nikdo nekoupí. Na té dílenské učebně musí především vyložit BEZPEČNOST, pak až to ostatní. Z těch 12 žáků /učební skupina/ je to 6 u prdele, 4 naprosto nechápou co to tam učitel plácá a vykládáš to dvěma. Vyhodit /propadnout/ je nelze protože peníze jsou "na žáka". Když se za několik let setkáš se dvěma/třemi žáky co to baví a zajímá, tak to máš fakt kliku. No a když ti po dvaceti letech zavolá žáček, co má dnes firmu s pár zaměstnanci, jestli bys jim nepřijel proškolit parametrické programování - tak to už tě pámbu fakt má rád.Mex píše: ↑6. 11. 2019, 6:15 Jen malá poznámka: uzavřenému řešení nějaké konkrétní firmy bych se určitě vyhnul, i kdyby byl ten SW sebelepší. Otevřené řešení (existuje-li, a zde rozhodně existuje) je vždy lepší varianta. A ve škole o to víc. Pokud to děcka chytne, tak si s otevřeným řešením třeba doma můžou postavit něco podobného.
Děcka by podle mě neměla být indoktrinována nějakým konkrétním řešením jedné komerční firmy. Jedná-li se o nepominutelný standard (což je třeba bohužel Windows), tak se s tím toho asi nedá moc dělat. Ale u produktů s možností výběru ne.
Jako celoživotní fanda CNC bych taky viděl optimální, aby na škole byl systém povinný //nauč se základy// a otevřený pro ty co mají zájem. Vždyť to jde provozovat na stejném hardware. Velmi nerad bych se někoho dotkl. Setkal jsem se s učiteli fantastickými, mechanickými, lemply a těmi co tam vůbec nemají co dělat. Kolik odborných pedagogů by bylo schopno nastudovat, nainstalovat a nakonfigurovat Linux CNC ? A kolik jich by bylo ochotných tam zůstat "po šichtě" pro ty dva co to zajímá ?
Když jsem začínal jako mist odborné výchovy, vyfasoval jsem "dvouleťáky". Tedy děti co si musely dodělat desetiletou povinnou školní docházku i když byly v postatě nevzdělavatelné.
Většina z těch dětí co jsem měl ve "skupině" byly dívky. 14-15 let. Tenkrát jsem je vodil jako housata z odpolední směny na autobusák a čekal až odjely domů. Ve fabrice bylo tehdy dost hnusných, temných míst, kde neměl dobrý pocit ani dospělý chlap. Dneska bych se prostě bál, že mne někdo nařkne, že jim někde hladim buchtu a tak bych je asi vykopl z učebny a starej se. No a rizknul bych si zůstat tam odpoledne s těmi dvěma nadšenci ? Nevím, jsem dost velkej magor, ale v dnešní gender- korektní společnosti ... ???
Tak se omlouvám, že jsem z odborného dotazu udělal hospůdku, ale nežijeme v dílně - bohužel.
Milan
Chalani, ani som nedufal ze len za den tu najdem tolko podnetnych odpovedi... posuvam to majstrom Strojarovi a Mechatronikovi...
inak musim povedat, ze MAJSTER MECHATRONIK mi povedal presne to, co tu odporuca vacsina: Teda vymenit pohony a drivery a potom to jednoducho ovladat napr. aj ze arduino, ci iny system.
Zaver ale je, ze zrejme bez vyznamnej penaznej investicie to asi nepojde...
inak musim povedat, ze MAJSTER MECHATRONIK mi povedal presne to, co tu odporuca vacsina: Teda vymenit pohony a drivery a potom to jednoducho ovladat napr. aj ze arduino, ci iny system.
Zaver ale je, ze zrejme bez vyznamnej penaznej investicie to asi nepojde...