Rovinná bruska ABA
Dobrý den, potřeboval bych zjistit k čemu slouží šroub procházejí napříč vřeteníkem u rovinné brusky ABA viz foto - bohužel detailní foto šroubu nemám. Po odkolíkování podložky od šroubu a vytáhnutí šroubu druhou stranou lze vidět na šroubu šnek, ve vřeteníku část šnekového kola. Potřeboval bych vědět co se tím šteluje. Děkuji za odpovědi.
Pravděpodobně se jedná o převod pro vymezení radiální vůle některého z kluzných ložisek. Na konci kuželového ložiska bude závit a šnekové kolo tvoří matici, která se otáčením šroubu se šnekem utahuje a tím vtahuje kluzné ložisko do proti kuželu vřeteníku. Pokud se nemýlím, tak si můžeš zadělat na parádní pakárnu, protože se může ložisko rozvolnit a týden to potom budeš seřizovat
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
vůle předního ložiska - jako u všech magnetek, co to mají takto udělané - cca uprostředflahajz píše: ↑20. 12. 2019, 8:10 Dobrý den, potřeboval bych zjistit k čemu slouží šroub procházejí napříč vřeteníkem u rovinné brusky ABA viz foto - bohužel detailní foto šroubu nemám. Po odkolíkování podložky od šroubu a vytáhnutí šroubu druhou stranou lze vidět na šroubu šnek, ve vřeteníku část šnekového kola. Potřeboval bych vědět co se tím šteluje. Děkuji za odpovědi.
https://www.practicalmachinist.com/vb/a ... on-320437/
Díky za odpovědi..právě že jsme to rozebrali z důvodu občasných vibrací při broušení - rozebrán axiál u elektromotoru..radiální kluzné ložiska jsme zatím nechali. Právě že jsme to zkoušeli pootáčet tím šroubem a žádnou změnu na vřetenu jsme neregistrovali, že by vřeteno šlo ztuha nebo se objevila nějaká vůle. Asi to zkusíme znova a pořádně proměřit hodinkami.
No paráda..Sice netuším pořádně ani funkci,ale je tam díra,tak seženu něco do ní pasujícího a honem s tím zatočím sem nebo tam..Však ono to něco udělá.. Samozřejmě je to na seřizování vůle pouzder na vřeteni,ale zkoušet to stylem"už to jde ztuha,tak trošku povolím " je podle mně kravina ,která zkončí zadřením.. Zkouší se to na vůli,ta by se měla měřit tisícinovejma hodinkama na sucho a při určité teplotě ,pak na prázdno nejdřív zkusit a pak zabíhat.. Teoreticky to znám,ale prakticky si netroufám nikomu radit i když jde o starý krám. Zkus zkontaktovat "vřeteno",ten by ti mohl poradit. Když ne,tak vesele zkoušej a když se to nepovede,tak se ozvi a já ti prodám tu samou mašinu po generálce,kde tenhle problém nebudeš muset řešit..flahajz píše: ↑20. 12. 2019, 8:48 Díky za odpovědi..právě že jsme to rozebrali z důvodu občasných vibrací při broušení - rozebrán axiál u elektromotoru..radiální kluzné ložiska jsme zatím nechali. Právě že jsme to zkoušeli pootáčet tím šroubem a žádnou změnu na vřetenu jsme neregistrovali, že by vřeteno šlo ztuha nebo se objevila nějaká vůle. Asi to zkusíme znova a pořádně proměřit hodinkami.
Obvykle se to tak nedělá - protože se tím dá zjistit celkem prd.
Vezmou se tisícinové hodinky a pečlivě se nastaví vůle co tam má být - a pak se to opatrně zkusí, přičemž se velmi pečlivě hlídá teplota.
Pokud je ložisko a vřeteno geometricky v pořádku, tak to obvykle stačí, pokud i při správné vůli se to chová špatně, tak se musí příčina odstranit.
Ale zkoumat vůlí metodou "pokus/omyl" to mi připadá nepochopitelné.
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
Pár dní si pohrávám s vřetenem u brusky micromat. Při seřizování jsem měřil teplotu obou pouzder, vibrace jednotlivých částí vřeteníku...
Moje poznatky:
Měření hodinkami, natož pak tisícinovými je téměř k ničemu, protože vyběhané ložisko zatěžované pouze jedním směrem ukazuje v každém směru jinou vůli. To bych pochopil u nového kde jsou navíc k dispozici výrobcem doporučené vůle k nastavení.
Další co psal David a moc tomu nerozumím je měření na sucho? Jako že to rozeberu, utřu a potom měřím?
Ač jsem měřil jak jsem chtěl, tak mi jako nejlepší metoda u starého krámu vychází měřit teplotu a postupně pomalu přitahovat, zabíhat brousit a tak pořád dokola až budu spokojený. Pokud toho nedosáhnu a pouzdra už přitáhnout nepůjdou, tak Vřeteno.cz a generálka.
Moje poznatky:
Měření hodinkami, natož pak tisícinovými je téměř k ničemu, protože vyběhané ložisko zatěžované pouze jedním směrem ukazuje v každém směru jinou vůli. To bych pochopil u nového kde jsou navíc k dispozici výrobcem doporučené vůle k nastavení.
Další co psal David a moc tomu nerozumím je měření na sucho? Jako že to rozeberu, utřu a potom měřím?
Ač jsem měřil jak jsem chtěl, tak mi jako nejlepší metoda u starého krámu vychází měřit teplotu a postupně pomalu přitahovat, zabíhat brousit a tak pořád dokola až budu spokojený. Pokud toho nedosáhnu a pouzdra už přitáhnout nepůjdou, tak Vřeteno.cz a generálka.
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
Pokud je to ložisko vyběhlé tak, že naměříš v obou rovinách rozdílné hodnoty (víc než může být), tak si dotahovat a měřit teplotu můžeš měřit do aleluja - pořád to bude napikaču.Petr68 píše: ↑22. 12. 2019, 7:38 Pár dní si pohrávám s vřetenem u brusky micromat. Při seřizování jsem měřil teplotu obou pouzder, vibrace jednotlivých částí vřeteníku...
Moje poznatky:
Měření hodinkami, natož pak tisícinovými je téměř k ničemu, protože vyběhané ložisko zatěžované pouze jedním směrem ukazuje v každém směru jinou vůli. To bych pochopil u nového kde jsou navíc k dispozici výrobcem doporučené vůle k nastavení.
Další co psal David a moc tomu nerozumím je měření na sucho? Jako že to rozeberu, utřu a potom měřím?
Ač jsem měřil jak jsem chtěl, tak mi jako nejlepší metoda u starého krámu vychází měřit teplotu a postupně pomalu přitahovat, zabíhat brousit a tak pořád dokola až budu spokojený. Pokud toho nedosáhnu a pouzdra už přitáhnout nepůjdou, tak Vřeteno.cz a generálka.
O tom totiž to měření je - když naměřím tragedií, tak je ztrátou času něco se pokoušet seřizovat - z xxxxx bič nepleteš - buď to bude kmitat a nebo se to bude utahovat, neseřídíš to nikdy.
Přesný futro nejsou necky.
To sis bohužel myslel špatně. protože pokud je to vyběhlé v jedné rovině, tak kmitání (netuhost) dělá ta větší vůle, utahovaní pro změnu ta menší,
Tu malou sice můžeš (až do přidření) zmenšit sevřením, ale ta velká (v druhé rovině) furt bude velká - právě o tu šíšu.
To samozřejmě souhlasím, otázkou ovšem zůstává jaký je limit toho seřízení a co na tom vlastně chci dělat. Další jak měřit, při jaké teplotě. Pokud nastavím za studena nějaké vůle, tak při třiceti stupních už to může stát. Jaká je vlastně tolerance mezi dvěma rovinami. Navíc tyhle brusky s motorem na pevno se u zadního pouzdra měří špatně. K pouzdru se z hodinkama nedostaneš kvůli statoru a na konci vřetena kde je usazený rotor se toho příliš naměřit nedá, protože se hřídel prohýbá.
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
No,vidím,že se tu s Milanem snažíme zbytečně,je to jako házet perly skotu..
jak jsem psal,nech si poradit/nebo rovnou posloužit / od někoho,kdo se tím živí/popř. blbni tiše doma za zavřenými vraty a radši se s tím nechlub-výsledek totiž k chlubení nebude.Asi tak..
Předpokládal jsem,že jsi strojař,ne jen zámečník.. Ono vůle v pantu u vrat je krapet něco jiného,než vůle vřetena(nota bene u brusky) v přesném futru..
Když je futro šiškaté,tak se zaškrabává na barvu. To je základ,myslel jsem,že o tom se zmiňovat nemusím. Pokud je to hodně jetý,tak se obvykle přerovnává i vřeteno,a až pak se škrábe. Potom je skoro daný,že vůle bude ve fšech směrech stejná.Hodinky se na to lepí dvoje,po čtvrt otáčce.Důvody nebudu rozepisovat,stejně jako to,co znamená "na sucho" Odborník pozná,patlal domácí si to stejně utáhne na krev a bude zkoumat,kdy se mu to mázne a pak si tu udělá nový téma o mazání vřetene,kdy ,jak a čím....
jak jsem psal,nech si poradit/nebo rovnou posloužit / od někoho,kdo se tím živí/popř. blbni tiše doma za zavřenými vraty a radši se s tím nechlub-výsledek totiž k chlubení nebude.Asi tak..
Předpokládal jsem,že jsi strojař,ne jen zámečník.. Ono vůle v pantu u vrat je krapet něco jiného,než vůle vřetena(nota bene u brusky) v přesném futru..
Když je futro šiškaté,tak se zaškrabává na barvu. To je základ,myslel jsem,že o tom se zmiňovat nemusím. Pokud je to hodně jetý,tak se obvykle přerovnává i vřeteno,a až pak se škrábe. Potom je skoro daný,že vůle bude ve fšech směrech stejná.Hodinky se na to lepí dvoje,po čtvrt otáčce.Důvody nebudu rozepisovat,stejně jako to,co znamená "na sucho" Odborník pozná,patlal domácí si to stejně utáhne na krev a bude zkoumat,kdy se mu to mázne a pak si tu udělá nový téma o mazání vřetene,kdy ,jak a čím....
Tak odborníků teoretiků znám už celkem dost. Bohužel si k tomu žádný nestoupne. Nějaké to pouzdro jsem si už zaškrábal, takže +/- si dovedu představit, o čem je řeč.david.1 píše: ↑23. 12. 2019, 10:43 No,vidím,že se tu s Milanem snažíme zbytečně,je to jako házet perly skotu..
jak jsem psal,nech si poradit/nebo rovnou posloužit / od někoho,kdo se tím živí/popř. blbni tiše doma za zavřenými vraty a radši se s tím nechlub-výsledek totiž k chlubení nebude.Asi tak..
Předpokládal jsem,že jsi strojař,ne jen zámečník.. Ono vůle v pantu u vrat je krapet něco jiného,než vůle vřetena(nota bene u brusky) v přesném futru..
Když je futro šiškaté,tak se zaškrabává na barvu. To je základ,myslel jsem,že o tom se zmiňovat nemusím. Pokud je to hodně jetý,tak se obvykle přerovnává i vřeteno,a až pak se škrábe. Potom je skoro daný,že vůle bude ve fšech směrech stejná.Hodinky se na to lepí dvoje,po čtvrt otáčce.Důvody nebudu rozepisovat,stejně jako to,co znamená "na sucho" Odborník pozná,patlal domácí si to stejně utáhne na krev a bude zkoumat,kdy se mu to mázne a pak si tu udělá nový téma o mazání vřetene,kdy ,jak a čím....
Udivuje mě jen, že pokud někdo vznese dotaz tak se musí hned uzemnit, jak všechno dělá na hovno a rada zní "to tady nebudu rozepisovat"
Relevantní informací přispěl milan584, ovšem pokud se budeme bavit o generálce celého hodně projetého vřeteníku.
Ukaž mi brusku, nebo jakýkoliv vřeteník, který má za sebou 30 let práce a nemá pouzdro do šišky, kdo to pravidelně dotahuje? Asi nikdo že.
Jenže než přistoupím ke kompletní GO tak logicky nejprve přistoupím k přitažení šálek a v tuhle chvíli toho hodinkami prostě moc nenaměříš, nebo alespoň já nenaměřil.
Pokud si důkladně přečteš ve výše zmiňovaném vlákně příspěvek od vřetena tak je jasné proč a jak na nastavení. U šálek které se dají pouze utahovat (bez kontra matice) přímo uvádí postupné utahování v před záběhu a hlavně trpělivost.
A- dotáhneš to tak, že ti to stačí, nebude se to hřát a nekousne se to.
B- dotáhneš to tak, že ti to stačí, ale po ohřátí se to hryzne a potom nastupuje generálka
Já to takhle udělal a zatím je to OK
Tím jen píšu jak jsem to dělal já a nikoho nepřemlouvám aby to dělal stejně.
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II