Vakuové upínání
Chtěl bych se zeptat ohledně upínání dřeva. Vakuový stůl by byl z PVC a přes to bych dal ještě Sololit silný 3mm. Stůl je velký 400x600 mm a nejčastěji budu využívat celou plochu. Frézuju dubové krabičky, které mají ve výsledku 54x54 mm. Bude na upínání stačit toto dmychadlo?
https://eshop.activair.cz/p/1-stupnove- ... ar-g-1-1-4
Děkuji za poskytnuté rady.
https://eshop.activair.cz/p/1-stupnove- ... ar-g-1-1-4
Děkuji za poskytnuté rady.
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8163
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Čistě výpočtem přídržná síla 4 kila, za jinak ideálních podmínek. Dřevo nedělám, ale přijde mi to dost málo. Spíš bys měl hledat menší čerpaný objem a větší podtlak, 0.15 baru je málo, to je jak vysavač (s tím to ostatně můžeš vyzkoušet).
Aleš Procháska
To dmychadlo dá obrovský průtok (který tolik nepotřebuješ), ale malý podtlak (a ten naopak potřebuješ).
Podtlak -0.15bar je dost málo. Nakonec to můžeš snadno zkusit. Kolik dá i běžný vysavač.
Navíc sololit by to chtělo asi vrtaný, jinak bude mít hodně velký hydraulický útlum.
No a pokud budou v nějaké fázi opracování ty krabičky už samostatně (už budou rozfrézované a nebudou tam můstky), tak plocha dna krabičky je necelých 30 cm2. Tak i kdyby všechno mělo nulový útlum (což nebude), tak přítažná síla bude při -0.15 barech ekvivalentem cca 4.5kg.
Tak zkus na tu krabičku položit závaží 4.5kg, jestli to bude pro dostatečné upnutí při obrábění stačit.
Podle mě nebude.
Navíc to v praxi bude díky útlumu té sololitové desky ještě o dost horší.
PS. Předběhl mě kolega prochaska. Ale já jsem neopisoval (i když jsme napsali skoro to samé).
Podtlak -0.15bar je dost málo. Nakonec to můžeš snadno zkusit. Kolik dá i běžný vysavač.
Navíc sololit by to chtělo asi vrtaný, jinak bude mít hodně velký hydraulický útlum.
No a pokud budou v nějaké fázi opracování ty krabičky už samostatně (už budou rozfrézované a nebudou tam můstky), tak plocha dna krabičky je necelých 30 cm2. Tak i kdyby všechno mělo nulový útlum (což nebude), tak přítažná síla bude při -0.15 barech ekvivalentem cca 4.5kg.
Tak zkus na tu krabičku položit závaží 4.5kg, jestli to bude pro dostatečné upnutí při obrábění stačit.
Podle mě nebude.
Navíc to v praxi bude díky útlumu té sololitové desky ještě o dost horší.
PS. Předběhl mě kolega prochaska. Ale já jsem neopisoval (i když jsme napsali skoro to samé).
Nemusíš používat ani průmyslový. Stačí obyčejný domácí.
Kdysi jsem to měřil na svých vysavačích:
VAX (pytlíkový) cca -0.10 bar (tj. absolutní tlak cca 0.90 bar)
malý cyklonový cca -0.17 bar (tj. absolutní tlak cca 0.83 bar)
vysavač popela cca -0.17 bar (tj. absolutní tlak cca 0.83 bar)
Pokud máš pytlíkový a vyndáš z něho při pokusu pytlík, tak výsledek ještě zlepšíš.
Kdysi jsem to měřil na svých vysavačích:
VAX (pytlíkový) cca -0.10 bar (tj. absolutní tlak cca 0.90 bar)
malý cyklonový cca -0.17 bar (tj. absolutní tlak cca 0.83 bar)
vysavač popela cca -0.17 bar (tj. absolutní tlak cca 0.83 bar)
Pokud máš pytlíkový a vyndáš z něho při pokusu pytlík, tak výsledek ještě zlepšíš.
Podtlak a průtok spolu souvisí. Záleží co a jak budeš upínat. Pokud upneš kovový díl utěsněny po obvodu gumovým těsněním tam průtok po upnutí nepotřebuješ. Pokud třeba překližku a frezuješ skrz materiál , tak je potřeba značný průtok aby se kompenzovaly ztráty
Vysavač (motor) se vzduchem chadí.
Takže by to chtělo zajistit stálý průtok, jinak se upeče.
Takže by to chtělo zajistit stálý průtok, jinak se upeče.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Tak postupně :
Sololit není pro daný účel vhodný - spodní strana je lisovaná přes síto, horní je zase ,,zapečená´´. Nápad to však není špatný, frézování do MDF podkladu se dnes běžně používá na nestingových strojích. Ovšem místo Sololitu rozhodně doporučuji MDF, klidně síly 10mm, přičemž u každého takového stroje provádím zfrézování povrchu podkladní desky. Tím se jednak deska perfektnš zarovná, což je nutné, jelikož výrobní tolerance techto desek jsou dost velké -klidně okolo 0,5mm. Navíc zfrézováním se deska ,,otevře´´ je prodyšnější, lépe drží obrobky.
Co se týče dmýchadla - to není pro tento účel vhodné, jak už psali kolegové, má malý podtlak a velký objem nasávaného vzduchu. Proto je nejlepší použít vývěvu. U profi mašin se používají lamelové, nebo zobákové - ovšem ty jsou poměrně drahé. Ale velmi dobře vyhoví třeba bazarové dojení - používají se tam lamelové vývěvy typu SVL, které dosahují velmi pozoruhodných hodnot podtlaku. Bazarové se dají koupit i velmi levně
http://sonux.cz/show-75/page-17/Chovate ... ojeni.html
Ale je tu ještě jedna věc - obrobky 50x50 mm jsou dost výzva, rozhodně jednodušší je upínání a obrábění větších kusů. Pro takto malé kusy je osvědčená technologie frézovat po vrstvách klasickou, pozitivní frézou s tím, že se nechá tenká slupka, okolo 0.2mm, ta se pak odfrézuje negativní frézou, která nezvedá obrobek od stolu.
Sololit není pro daný účel vhodný - spodní strana je lisovaná přes síto, horní je zase ,,zapečená´´. Nápad to však není špatný, frézování do MDF podkladu se dnes běžně používá na nestingových strojích. Ovšem místo Sololitu rozhodně doporučuji MDF, klidně síly 10mm, přičemž u každého takového stroje provádím zfrézování povrchu podkladní desky. Tím se jednak deska perfektnš zarovná, což je nutné, jelikož výrobní tolerance techto desek jsou dost velké -klidně okolo 0,5mm. Navíc zfrézováním se deska ,,otevře´´ je prodyšnější, lépe drží obrobky.
Co se týče dmýchadla - to není pro tento účel vhodné, jak už psali kolegové, má malý podtlak a velký objem nasávaného vzduchu. Proto je nejlepší použít vývěvu. U profi mašin se používají lamelové, nebo zobákové - ovšem ty jsou poměrně drahé. Ale velmi dobře vyhoví třeba bazarové dojení - používají se tam lamelové vývěvy typu SVL, které dosahují velmi pozoruhodných hodnot podtlaku. Bazarové se dají koupit i velmi levně
http://sonux.cz/show-75/page-17/Chovate ... ojeni.html
Ale je tu ještě jedna věc - obrobky 50x50 mm jsou dost výzva, rozhodně jednodušší je upínání a obrábění větších kusů. Pro takto malé kusy je osvědčená technologie frézovat po vrstvách klasickou, pozitivní frézou s tím, že se nechá tenká slupka, okolo 0.2mm, ta se pak odfrézuje negativní frézou, která nezvedá obrobek od stolu.
Trochu jsem hledal a přemýšlel nad jinou strategií frézování a nakonec jsem našel tuhle pumpu.
Šlo by jen o upevnění a následnou konturu výsledného tvaru, tudíž by nikde nemělo docházet k přisávání vzduchu.
https://www.ebay.com/itm/174422557911?h ... SwPEFfSy-D
Šlo by jen o upevnění a následnou konturu výsledného tvaru, tudíž by nikde nemělo docházet k přisávání vzduchu.
https://www.ebay.com/itm/174422557911?h ... SwPEFfSy-D
Nechci Ti kazit iluze, píšu jen ze zkušenosti. Několik mých zákazníků na CNC obrábí plasty, tedy zcela neprodyšný materiál, přesto je třeba rozhodně větší výkon vývěvy, než o jakém uvažujete. Přisávání vzduchu totiž nezabráníte, zejména na styku přísavky a obrobku. No a výkon vývěvy je třeba hlavně při přisávání materiálu - aby se to ,,přicuclo´´Lukas55 píše: ↑20. 11. 2021, 2:47 Trochu jsem hledal a přemýšlel nad jinou strategií frézování a nakonec jsem našel tuhle pumpu.
Šlo by jen o upevnění a následnou konturu výsledného tvaru, tudíž by nikde nemělo docházet k přisávání vzduchu.
https://www.ebay.com/itm/174422557911?h ... SwPEFfSy-D
Pokud se Ti zdá průmyslová, nebo dojící vývěva příliš výkonná, tak pro inspiraci - modeláři pro laminování/vakuování používají jako zdroj podtlaku benzínové čerpadlo ze škodovek 1000-120