Rezonance vřetene dvoukotoučové brusky

david.1
Příspěvky: 1187
Registrován: 30. 5. 2010, 11:09
Bydliště: doma

12. 1. 2022, 11:46

miv píše: 12. 1. 2022, 8:41
kenybz píše: 12. 1. 2022, 7:36 jen jestli to nemáš mimo jiné co tu bylo napsáno těsné na ložiskách ložiska použij volnější c3 hřídel na rotoru respektive průměr pro ony ložiska mívá přesah a jak tam nalisuješ ložiska co nemají dnaou vůli, tak je problém.
Jinak teda osobně už nemám chuť umravňovat žádnou brusku bo to nemá cenu a klidný chod u nich téměř není možné docílit bo je to humpolácky vyrobené.
Ta vůle na hřídeli vůči díře v ložisku byla taková, že tam to ložisko s pokojovou teplotou spadlo (hřídel byla v dílně, takže kolem 5 ti stupňů. Pojistil jsem to loctitem. Ložiska jsou 6305 SKF (standardní - nikoliv C3). Ještě jsem uvažoval náhradu za naklápěcí 1305 se shodnými rozměry. Ale moc se mi nechce, protože je to další 500 Kč a při ceně té staré potvory 2000 Kč už se mi to zdá dosti. Co se týká uchycení ložisek, tak to je tragedie. Vnější kroužky nejsou zajištěné vůbec. Vnitřní jen tím lepidlem. Ale hlavní problém je asi v mizerné geometrii štítů. Uvidím, budu zkoušet. Pro ilustraci fotka - typové štítky to nemělo - ale je to celé litinové.
Ještě měření:
Měřeno tisícinovými hodinkami.
Házivost hřídele cca 3 stovky.
Házivost opěrného kroužku brusného kotouče 3 desetiny (opravdu desetiny) na obvodu při průměru as 50 mm - takže tragedie - ten se bude muset srovnat. Je to jen hrubá bruska, ale co je moc to je příliš.
Prosím o odpověď na otázku, co vede jinak celkem rozumně píšícího člověka k tomu, aby cpal SKF do Elka,které mělo v originále ložiska CB (co bylo) dokonce originálně nezakrytá ani papírem.. Jsem z vesnice a tak tyhle novátorské metody neznám. Vím o jediném možném zdůvodnění- totiž že jsi je neplatil..Cokoli jiné je jako házet perly sviním
O rovnosti přírub nepiš, to si jen uděláš ostudu. Přece každý ví,že když tuhle (vlastně jakoukoli) brusnici ,kde jsou kotouče rovnou na hřídeli ,jednou vezmeš do paže,tak srovnat příruby a případně i zahodit matky (jsou tam obyčejné závity M20 p+l) je přece samozřejmost stejně jako opravit konce hřídelí a při té příležitosti zkontrolovat míru ohnutosti a př. napravit hlavu i té hřídeli.. Prostě je tak nějak potřeba naplánovat,že výměna ložisek,když to dobře jde ,je práce na půl dne,nestačí jen kladívkem namlátit nové lágry a jede se dál. Já si na to dávám dvakrát půl dne, ta druhá půlka je nový lak. A potom je to super..
miv
Příspěvky: 777
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

13. 1. 2022, 12:15

david.1 píše: 12. 1. 2022, 11:46
Prosím o odpověď na otázku, co vede jinak celkem rozumně píšícího člověka k tomu, aby cpal SKF do Elka,které mělo v originále ložiska CB (co bylo) dokonce originálně nezakrytá ani papírem.. Jsem z vesnice a tak tyhle novátorské metody neznám. Vím o jediném možném zdůvodnění- totiž že jsi je neplatil..Cokoli jiné je jako házet perly sviním
O rovnosti přírub nepiš, to si jen uděláš ostudu. Přece každý ví,že když tuhle (vlastně jakoukoli) brusnici ,kde jsou kotouče rovnou na hřídeli ,jednou vezmeš do paže,tak srovnat příruby a případně i zahodit matky (jsou tam obyčejné závity M20 p+l) je přece samozřejmost stejně jako opravit konce hřídelí a při té příležitosti zkontrolovat míru ohnutosti a př. napravit hlavu i té hřídeli.. Prostě je tak nějak potřeba naplánovat,že výměna ložisek,když to dobře jde ,je práce na půl dne,nestačí jen kladívkem namlátit nové lágry a jede se dál. Já si na to dávám dvakrát půl dne, ta druhá půlka je nový lak. A potom je to super..
Původně jsem chtěl dát ZKL, ale nechal jsem si poradit. Bohužel pro mne ty opravy, které popisuješ, nejsou dostupné. Zatím nemám soustruh a tam, kde jsem dosud tyto práce zadával, již nefungují. Takže jsem udělal, co jsem mohl. Bohužel jsem to asi neudělal s dostatečným rozhledem. Jsem elektronik-softvérář a strojařina mne sice baví, ale nemám v ní dostatečné zkušenosti. Tak se omlouvám za chyby, které asi zkušenému připadají idiotské. Člověk se prostě stále učí.
miv
Příspěvky: 777
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

13. 1. 2022, 1:07

david.1 píše: 12. 1. 2022, 11:46
Tak se to nakonec podařilo. Pootočení štítů pomohlo (a ta SKF ložiska jsem platil :) ). Takže jsou tam sice zbytečně, ale vyhazovat je již nebudu - jen mne bude mrzet, že se ty mince daly využít smysluplněji.

Jinak všem děkuji za rady i kritiku. Pomohli jste mi. Díky.
r4cv
Příspěvky: 2692
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

13. 1. 2022, 2:49

musím dať za pravdu, že tolerancie na vretenách týchto brúsok nebudú celkom v poriadku.
teraz opravujem BAD20 a tam sú ložiská 6205 nalisované na hriadeli ktorá je +0,005 až +0,015 - dokonca je do kužeľa.
tak najprv prebrúsiť plochy a potom nové ložiská. zhodou okolností mám tie CB. :D

Edit: pozerám, že mi tam zmizla jedna "0", prídavok tam bol 1,5 stotiny.
Naposledy upravil(a) r4cv dne 13. 1. 2022, 7:05, celkem upraveno 2 x.
david.1
Příspěvky: 1187
Registrován: 30. 5. 2010, 11:09
Bydliště: doma

13. 1. 2022, 7:00

miv píše: 13. 1. 2022, 1:07
david.1 píše: 12. 1. 2022, 11:46
Tak se to nakonec podařilo. Pootočení štítů pomohlo (a ta SKF ložiska jsem platil :) ). Takže jsou tam sice zbytečně, ale vyhazovat je již nebudu - jen mne bude mrzet, že se ty mince daly využít smysluplněji.

Jinak všem děkuji za rady i kritiku. Pomohli jste mi. Díky.
máš se předem zeptat.Dřív na každé dílně nebo aspoň v každé fabrice byl někdo,kdo uměl,věděl,znal. Dneska už nejsou dílny,fabriky ani ti machři.
Zbyli jsme jen my,pitomci,co sem tam něco pochytili a nepropili to v hospodách a ještě jim to nesežral Alzheimer..Jo,každému co jeho jest- já teda nejsem z těch,co by mohli radit,tolik toho neumím a neznám ,ale už jako malej kluk jsem se díval pod ruce paní,co motala motory a samozřejmě i chlapům,co na té dílně pracovali. Tím nechci říct,že umím udělat ty cesty,kterými běhají vlci co potom točí kotvou,ale něco mi v hlavě zůstalo-třeba nepřemýšlím nad tím, co a jak, prostě po těch létech dělám zmíněné věci automaticky. Jen někdy mě něco překvapí- třeba zmíněná slovbruska,kterou sice někdo vymyslel hlavou,ale ti ,co to potom vyráběli už tu hlavu nechali v šatně- navíc to dělali nohama. Naštěstí to je všechno mechanika, a dá se to doobrábět,ne bo dneska dolepit:-)
Ještě jednu věc ti poradím: když ten motor sesypeš dohromady a poutahuješ všechno,co jde, vezmeš dřevěnou,nebo plastovou paličku a omlátíš hřídel- jak v ose (z obou stran),tak vyčnívající konec(konce) proti sobě. S citem,samozřejmě!! Ložiskům to nic neudělá,ale hřídel si najde své místo v v ložisku,ložisko ve víku a celý motor v životě. pokud jsi nedělal nějaký větší zásah,tak ten motor musí fungovat !Samozřejmě prvořadé je nasypat tam všechno v pořadí a mocnosti,jako to tam bylo původně. Elektromotory všeobecně nemají rády změny.
david.1
Příspěvky: 1187
Registrován: 30. 5. 2010, 11:09
Bydliště: doma

13. 1. 2022, 7:03

r4cv píše: 13. 1. 2022, 2:49 musím dať za pravdu, že tolerancie na vretenách týchto brúsok nebudú celkom v poriadku.
teraz opravujem BAD20 a tam sú ložiská 6205 nalisované na hriadeli ktorá je +0,005 až +0,15 - dokonca je do kužeľa.
tak najprv prebrúsiť plochy a potom nové ložiská. zhodou okolností mám tie CB. :D
Děkuju,potěšil jsi mě. Evidentně jsem nekápnul na chybnou sérii.
Prostě tenkrát se zaučovali, na fabrikách ještě nezaschla omítka,stroje jsme taky dodali nové,ale ty ruce nebyly zvyklé na takové titěrné rozměry..
Brusiť plochy- předpokládám,že tím myslíš tu operaci,že to nacpeš do soustruhu a přejedeš to šmirglem? Protože já to řešil tímhle způsobem- i když brusku mám blíž než ten soustruh,ale nestojí to za to..
Změř taky díry ve víkách!Ty ložiska CB jsou nejlepší,obvykle to na to funguje líp,než na ty draze koupený. Já mám ještě pár lož. značených razítkem MN- ( mimo normu- bylo to v podstatě kvalitou a tolerancemi o něco lepší,než dnešní čínská ložiska), byly určené pro zemědělské stroje ,normálně se prodávaly- já je tedy nekupoval,přitáhl jsem je kdysi ze šrotu-a ty fungují perfektně na tyhle aplikace- velká hřídel,těsná díra- prostě se vymezí ta velká vůle roztažením nebo stažením jednoho kroužku a jede to. Ale jestli se to dneska ještě někde sežene..to netuším.
Naposledy upravil(a) david.1 dne 13. 1. 2022, 7:13, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3296
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

13. 1. 2022, 7:12

s tím mlácením opatrně slovně se to přesně vyjádřit nedá kolik je moc a kolik málo, každopádně je lepší to třeba stáhnout svěrkou než bacit kladivrm, když nemám tu zkušenost kolik je na danou sestavo ješte nedestruktivní pro valivé elementy. Raději horkovzduškou nahřeji víka jen v místě kde dosedá vnější kroužek ložiska a pak to tam spadne samo.
u elektromotorů obecně je vnější uložení ve víkách suvné s mírným odporem, mělo by to jít rukou natlačit pokud ne můžpu být uvnitř rýhy od předchozí nebo i prvotní montáže ve fabrice. Před montáží ložisek i na něčem zdánlivě tak triviálním jako je brusk je třeba příprava.
tzn všechny montážní plochy očistit případné rýhy odstranit klidně ručně
180-kou smirkem...ještě líp je to udělat škrabákem.....vůbec nejlepší je vše změřit mikrometrem a dutinoměrem a udělat patřičné úpravy před montáží, než koupit ložiska a valit je tam co to dá.... to samozřejmě přeháním a vím, že by to snad nikdo z fóra takto neprasil.
vzhledem k výrobní nesouososti opravdu dopuručuju ložiska C3 i když budou po montáži lehce nesouose při provozu si najdou svoji dráhu.
Po demontáži takové lehce nepřesné sestavy se nikdy nepodaří ji opět smontovat tak jak byla a před tím tiché ložiska začnou hučet, protože běží "v jiné dráze"
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
david.1
Příspěvky: 1187
Registrován: 30. 5. 2010, 11:09
Bydliště: doma

13. 1. 2022, 7:24

kenybz píše: 13. 1. 2022, 7:12 s tím mlácením opatrně slovně se to přesně vyjádřit nedá kolik je moc a kolik málo, každopádně je lepší to třeba stáhnout svěrkou než bacit kladivrm, když nemám tu zkušenost kolik je na danou sestavo ješte nedestruktivní pro valivé elementy. Raději horkovzduškou nahřeji víka jen v místě kde dosedá vnější kroužek ložiska a pak to tam spadne samo.
u elektromotorů obecně je vnější uložení ve víkách suvné s mírným odporem, mělo by to jít rukou natlačit pokud ne můžpu být uvnitř rýhy od předchozí nebo i prvotní montáže ve fabrice. Před montáží ložisek i na něčem zdánlivě tak triviálním jako je brusk je třeba příprava.
tzn všechny montážní plochy očistit případné rýhy odstranit klidně ručně
180-kou smirkem...ještě líp je to udělat škrabákem.....vůbec nejlepší je vše změřit mikrometrem a dutinoměrem a udělat patřičné úpravy před montáží, než koupit ložiska a valit je tam co to dá.... to samozřejmě přeháním a vím, že by to snad nikdo z fóra takto neprasil.
vzhledem k výrobní nesouososti opravdu dopuručuju ložiska C3 i když budou po montáži lehce nesouose při provozu si najdou svoji dráhu.
Po demontáži takové lehce nepřesné sestavy se nikdy nepodaří ji opět smontovat tak jak byla a před tím tiché ložiska začnou hučet, protože běží "v jiné dráze"
Sasmozřejmě, nepřu se a netvrdím,že je to správná montáž. Ale je to z praxe a je to osvědčené.. Nahřívání horkovzduškou- představuju si,jak bys nahříval takové víko z 20kW motoru. To už bys nesháněl ani tu dřevěnou paličku,ale rovnou velký kladivo :D . Ad měření. Samozřejmě,to je nutné,hlavně u motorů neznámé kvality( zde typicky brusky Elko a BAD), jinak u motorů MEZ jsem problém nikdy nestretol. Pravděpodobně už za Siemense (před válkou) používali při výrobě takové věci,jako kalibry -což zmíněným firmám nikdo neporadil-tam skončili u šupléry po dědovi- a tu ještě měli jen mistři. Jinak,když jsme u toho,tak do motoru patří lož. P6 (někdy P66) a ne C3! :)
Uživatelský avatar
pavlík
Příspěvky: 896
Registrován: 16. 12. 2018, 10:00
Bydliště: Praha 5

13. 1. 2022, 7:36

No přidám svůj postřeh - před pár lety jsem řešil nákup dvoukotoučové brusky a říkal jsem si, že už tedy něco na úrovni a po výběru jsem skončil u Metabo DS175. Po dodání a spuštění nastalo zděšení, bruska cestovala po stole a poskakovala, po srovnání kotoučů se to zlepšilo, ale stále bruska měla silné vibrace. Přetočil jsem na soustruhu příložky, to byly sprosté hrubé obrobky, zjistil jsem, že i potom záleží na jejich vzájemném natočení. Po výměně kotoučů a po jejich dalším srovnání a po všech úpravách (týkaly se ale i bubnů, které byly křivé, atd.) bruska běží jen přede, mám na ní položenou podložku a při rozběhu, běhu i doběhu se podložka ani nehne. Stálo mě to ale dost času a nadávání. A to je, prosím, značka Metabo...
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3296
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

13. 1. 2022, 8:00

davide podívejse řeším to tak co tam dal výrobce to tam dám...když upravím uložení můžu tam dát i P4 TBA a bude slyšet jen vzduch, který to okolo víří...já bych to zbytečne tu diskuzi nekomplikoval tazateli bylo řečeno, že SKF jsou zbytečně vyhozené peníze a dostáváme se k úplně jiným cifrám za ložiska na obyčejnou brusku spáchanou jak se kdy podařilo
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3296
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

13. 1. 2022, 8:07

u těch velkých ložisek mám takový postřeh ...ve fabrice kde montovali pojezdové i kočkové převodovky na jeřáby, tak to bych přál každému vidět jak to probíhalo...
malá oddělená dílnička na konci haly tam pár lidí a všichni tak nějak v klidu....chlapík dal ozubené kolo snad 50kg na vařič a čekal...občas dlaní přiblíženou ke kolu změřil teplotu, pak až byla teplota ok, tak vzal kolco do azbestových rukavic a lehce ho šoupnul na hřídel. To samé s ložiskama
no a to je praxe tehdy mě bylo 16 a byl jsem na praxi na montáži plošin a vedle oné dílničky probíhalo krytovaní plošin nalakovanýmy díly.
je to asi 33 roků si pamatuju jak jsem komisňákama pošlapal bílou střechu požární plošiny no ta barva ještě nebyla uplně zaschlá to byl řev lakýrníka...no kdyby mě neznal tak mě jednu vrazí a byl bych součástí plošiny ....
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
miv
Příspěvky: 777
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

13. 1. 2022, 8:47

kenybz píše: 13. 1. 2022, 7:12 s tím mlácením opatrně slovně se to přesně vyjádřit nedá kolik je moc a kolik málo, každopádně je lepší to třeba stáhnout svěrkou než bacit kladivrm, když nemám tu zkušenost kolik je na danou sestavo ješte nedestruktivní pro valivé elementy. Raději horkovzduškou nahřeji víka jen v místě kde dosedá vnější kroužek ložiska a pak to tam spadne samo.
u elektromotorů obecně je vnější uložení ve víkách suvné s mírným odporem, mělo by to jít rukou natlačit pokud ne můžpu být uvnitř rýhy od předchozí nebo i prvotní montáže ve fabrice. Před montáží ložisek i na něčem zdánlivě tak triviálním jako je brusk je třeba příprava.
tzn všechny montážní plochy očistit případné rýhy odstranit klidně ručně
180-kou smirkem...ještě líp je to udělat škrabákem.....vůbec nejlepší je vše změřit mikrometrem a dutinoměrem a udělat patřičné úpravy před montáží, než koupit ložiska a valit je tam co to dá.... to samozřejmě přeháním a vím, že by to snad nikdo z fóra takto neprasil.
vzhledem k výrobní nesouososti opravdu dopuručuju ložiska C3 i když budou po montáži lehce nesouose při provozu si najdou svoji dráhu.
Po demontáži takové lehce nepřesné sestavy se nikdy nepodaří ji opět smontovat tak jak byla a před tím tiché ložiska začnou hučet, protože běží "v jiné dráze"
Popsals to naprosto přesně. Tak se to opravdu chová. Ta ložiska se standardní vůlí tam opravdu nedělají dobrotu. Stačí lehce klepnout gumovou paličkou a to, co dosud běželo lehce bez vibrací, začne rezonovat. Asi to dopadne tak, že budu měnit ještě jednou. Co takhle naklápěcí dvouřadá ložiska ? Pomůže to? Cena je podobná a rozměry totožné. Ta by případnou nesouosost měla vyrovnat.
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3296
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

13. 1. 2022, 9:13

někdy se vytvoří v místě styku vnějšího kroužku ložiska velká vůle proč se to stane je důvodů více popišu příště.
každopádně před tímto "vyčvachatným" průměrem je průměr menší /materiál se v podstatě vytváří vibracema/ , než je průměr vnějšího kroužku ložiska a brání to snadné nenásilné montáži. Asi tak jak už tu bylo psáno vše zkontrolovat očistit třeba i smirkem líznout a případná "vyčvachtaná" vůle se vymezí LOCTITE, nebo podobným přípravkem.
Tak jak mě to učili ve škole montáž ložisek musí probíhat hladce a to tak, aby montážní síla nebyla přenášená přes valivé elementy.
To je definice postup je vždy individuální a záleží na konstrukci, zkušenostech a pečlivosti každého mechanika.
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
miv
Příspěvky: 777
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

13. 1. 2022, 10:16

kenybz píše: 13. 1. 2022, 9:13 někdy se vytvoří v místě styku vnějšího kroužku ložiska velká vůle proč se to stane je důvodů více popišu příště.
každopádně před tímto "vyčvachatným" průměrem je průměr menší /materiál se v podstatě vytváří vibracema/ , než je průměr vnějšího kroužku ložiska a brání to snadné nenásilné montáži. Asi tak jak už tu bylo psáno vše zkontrolovat očistit třeba i smirkem líznout a případná "vyčvachtaná" vůle se vymezí LOCTITE, nebo podobným přípravkem.
Tak jak mě to učili ve škole montáž ložisek musí probíhat hladce a to tak, aby montážní síla nebyla přenášená přes valivé elementy.
To je definice postup je vždy individuální a záleží na konstrukci, zkušenostech a pečlivosti každého mechanika.
To zní zajímavě. To by mohlo vysvětlovat, proč mi to běží hladce až do okamžiku, kdy začnu nasazovat vnitřní opěrnou přírubu brusného kotouče. Jedna lze nasunout rukou, druhou je nutné doklepnout - sice lehce, ale gumovým kladívkem. Poté to vždy začne rezonovat. To doklepnutí určitě posune vnější kroužek ložiska v uložení víka motoru. Pokud je vyčvachtané způsobem, o němž mluvíš, pak se může posunout do místa s větší vůlí a je to. Vntřní kroužky ložisek jsou na hřídeli nalepené Loctitem 603, takže ty se neposunou ani náhodou. U těch bude spíše problém při případné demontáži - to půjde jenom hodně za tepla.
david.1
Příspěvky: 1187
Registrován: 30. 5. 2010, 11:09
Bydliště: doma

13. 1. 2022, 11:22

miv píše: 13. 1. 2022, 10:16
kenybz píše: 13. 1. 2022, 9:13 někdy se vytvoří v místě styku vnějšího kroužku ložiska velká vůle proč se to stane je důvodů více popišu příště.
každopádně před tímto "vyčvachatným" průměrem je průměr menší /materiál se v podstatě vytváří vibracema/ , než je průměr vnějšího kroužku ložiska a brání to snadné nenásilné montáži. Asi tak jak už tu bylo psáno vše zkontrolovat očistit třeba i smirkem líznout a případná "vyčvachtaná" vůle se vymezí LOCTITE, nebo podobným přípravkem.
Tak jak mě to učili ve škole montáž ložisek musí probíhat hladce a to tak, aby montážní síla nebyla přenášená přes valivé elementy.
To je definice postup je vždy individuální a záleží na konstrukci, zkušenostech a pečlivosti každého mechanika.
To zní zajímavě. To by mohlo vysvětlovat, proč mi to běží hladce až do okamžiku, kdy začnu nasazovat vnitřní opěrnou přírubu brusného kotouče. Jedna lze nasunout rukou, druhou je nutné doklepnout - sice lehce, ale gumovým kladívkem. Poté to vždy začne rezonovat. To doklepnutí určitě posune vnější kroužek ložiska v uložení víka motoru. Pokud je vyčvachtané způsobem, o němž mluvíš, pak se může posunout do místa s větší vůlí a je to. Vntřní kroužky ložisek jsou na hřídeli nalepené Loctitem 603, takže ty se neposunou ani náhodou. U těch bude spíše problém při případné demontáži - to půjde jenom hodně za tepla.
Mne život naučil,že pokud lepím ložiska do věcí,které mají vůli vlivem opotřebení nebo propasování-a jsou axiálně zajištěná-tak odmastím vždycky jen jednu stranu,tu druhou jen otřu. V provozu to drží dostatečně a hlavně- dá se to rozebrat..
Odpovědět

Zpět na „Jiné stroje - vrtačky, brusky, pily atd.“