oprava házejícího vrtačkového sklíčidla
Ahoj, mám doma několik vrtačkových hlavicek jak samosvorných tak na klíč na mk trnu s nějakým kuželen B.. na naražení, trn nehází, vřeteno taky nehází takže je jasné, že to je ve sklíčidle některý háže obvodově 0,3mm jiné i 0,55mm (měřeno při sevřené broušené stopce cca 10mm od kraje hlavičky)
No jak ty sklíčidla spravit?
Nestojím o rady typu: " vyhoď to a kup si nový"
Nechci nový, vím že to bude třeba víc práce, že se mi to nevyplatí a podobně, ale já bych to chtěl umět
Prostě chci zmírnit házivost ideál pod 0,1mm nemá cenu honit stovky když jde jen o vrtání
Vím tedy, že to je v hlavičkách nejsou samozřejmě nové.
Ideálně bych chtěl přebrousit čelisti (disponuju vnitřním broušením děr) tady je problém jak je zatlačit, aby držely jako kdyby svíraly stopku vrtáku.
Napadá mě jedině zajistit prstenec proti posunu lepící páskou a využít odstředivé síly vyšších otáček, kterýma otáčím hlavičkou při broušení čelistí (za předpokladu kompletního rozdělání a odstranění nečistot z hlavičky)
Ještě horší je nápad upnout hlavičku čelistma na broušený trn max. průměru hlavičky za ten upnout do sklíčidla vycentrovaného na ten trn a následně vybrousit B kužel znova. tady je zcela jasné při uvedených házivostech, že pak nebude pravděpodobně pasovat trn jde o morse kuželovitost a tam ubrání 0,1mm na průměru dělá hodně v posunu trnu v dutině (v ideálním případě by se B.. trn jen zakrátil - v to ovšem nevěřím)
Děláte to někdo? pokud ano s jakým výsledkem? Klidně dejte i inspiraci z jůtůbe
foto sklíčidel:
No jak ty sklíčidla spravit?
Nestojím o rady typu: " vyhoď to a kup si nový"
Nechci nový, vím že to bude třeba víc práce, že se mi to nevyplatí a podobně, ale já bych to chtěl umět
Prostě chci zmírnit házivost ideál pod 0,1mm nemá cenu honit stovky když jde jen o vrtání
Vím tedy, že to je v hlavičkách nejsou samozřejmě nové.
Ideálně bych chtěl přebrousit čelisti (disponuju vnitřním broušením děr) tady je problém jak je zatlačit, aby držely jako kdyby svíraly stopku vrtáku.
Napadá mě jedině zajistit prstenec proti posunu lepící páskou a využít odstředivé síly vyšších otáček, kterýma otáčím hlavičkou při broušení čelistí (za předpokladu kompletního rozdělání a odstranění nečistot z hlavičky)
Ještě horší je nápad upnout hlavičku čelistma na broušený trn max. průměru hlavičky za ten upnout do sklíčidla vycentrovaného na ten trn a následně vybrousit B kužel znova. tady je zcela jasné při uvedených házivostech, že pak nebude pravděpodobně pasovat trn jde o morse kuželovitost a tam ubrání 0,1mm na průměru dělá hodně v posunu trnu v dutině (v ideálním případě by se B.. trn jen zakrátil - v to ovšem nevěřím)
Děláte to někdo? pokud ano s jakým výsledkem? Klidně dejte i inspiraci z jůtůbe
foto sklíčidel:
Delal jsem to myslim dvakrat.
Sklicidlo na trnu jsem mel pres Me40/Mk3 vlozenou redukci upnute primo do vretena a brousil suportovou SBMT malym, myslim 8mm kotouckem.
Zkusil jsem zaprit celisti zpusobem viz obr.
Kdyz zatocis celisti dovnitr, vznikne tam u nekterych sklicidel axialne vule asi milimetr, do te mezery se daji vlozit treba brousene podlozky apod. o ktere si pak vzepres ty celisti jejich vytocenim ven. Jakmile to zapres a utahnes, tak odbrousis njdriv podlozky a pak uz jedes i ty celisti. Fotka je ilustrativni, jen abych ukazal jak to myslim. Prekvapive se to zaprelo rozumne a z nekolika desetin to slo urcite pod desetinu, presne uz nevim. Neni to uplne koser, ale muzes zkusit.
Sklicidlo na trnu jsem mel pres Me40/Mk3 vlozenou redukci upnute primo do vretena a brousil suportovou SBMT malym, myslim 8mm kotouckem.
Zkusil jsem zaprit celisti zpusobem viz obr.
Kdyz zatocis celisti dovnitr, vznikne tam u nekterych sklicidel axialne vule asi milimetr, do te mezery se daji vlozit treba brousene podlozky apod. o ktere si pak vzepres ty celisti jejich vytocenim ven. Jakmile to zapres a utahnes, tak odbrousis njdriv podlozky a pak uz jedes i ty celisti. Fotka je ilustrativni, jen abych ukazal jak to myslim. Prekvapive se to zaprelo rozumne a z nekolika desetin to slo urcite pod desetinu, presne uz nevim. Neni to uplne koser, ale muzes zkusit.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Tiež mi hádzala nová hlavička do 20 mm, mal som dve, a obe upínali tak do 0,3- 0,4 mm. Vedel som, že zrovna od tohto typu nemôžem očakávať nejakú extra presnosť, no predsa som to skúsil. Stočil som nejaký čap na cca 18mm, chytil doň hlavičku čeľusťami, a prelizol kužel vopred vykloneným malým suportom (podľa upínacieho trnu myslím B22? už neviem). Zlepšilo sa to asi o 50% pri menších priemeroch upínania, a od cca17 do 20 ide jedna takmer v desatine.
Anatolij Sandimirov to tu opravuje tu hadzavosť hlavički celkom zaujimave to je..https://www.youtube.com/watch?v=FV06kkDzj1w
sustruh sv18 ,vrtačka
Typicky po ruski kladivem Už vidím jak je ta hlavička šťastná, když ji desetkrát rozklepe
Já bych zvolil tu radu, kterou nechceš slyšet
Já bych zvolil tu radu, kterou nechceš slyšet
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
Jenze je realne riziko, ze pokud sklicidla vyhodi a koupi nova, tak na tom budou podobne (pokud to nebude nejaky lepsi Rohm, Matthews apod.). Ja taky ladil uplne nova sklicidla, jedno bylo "cinske znackove" Optimum 1-16mm s cenovkou kolem 1500Kc a hazelo taky nekolik desetin. Uplny noname klidne ty 0.3mm haze. Myslim ze jsme si tu o tom uz driv psali...
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
No samo, mas pravdu, proste za kvalitu se plati, mam jednoho rohma, nejake foscani, nejake ddr, par činskych noname treba na navrtavačky do soustruhu, ktere tam mam na furt, proste co s tim chci delat, takovou kvalitu potrebuju. Ja ho chapu, ze chce opravit stavajici, me by to sra... uplne stejneDawe píše: ↑27. 11. 2022, 7:02Jenze je realne riziko, ze pokud sklicidla vyhodi a koupi nova, tak na tom budou podobne (pokud to nebude nejaky lepsi Rohm, Matthews apod.). Ja taky ladil uplne nova sklicidla, jedno bylo "cinske znackove" Optimum 1-16mm s cenovkou kolem 1500Kc a hazelo taky nekolik desetin. Uplny noname klidne ty 0.3mm haze. Myslim ze jsme si tu o tom uz driv psali...
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
Jako bych tu metodu už někde vidělpeter1 píše: ↑27. 11. 2022, 5:38 Anatolij Sandimirov to tu opravuje tu hadzavosť hlavički celkom zaujimave to je..https://www.youtube.com/watch?v=FV06kkDzj1w
https://www.youtube.com/watch?v=uX0XOcjVyz0
Sancho Panza píše: ↑27. 11. 2022, 8:04Jako bych tu metodu už někde vidělpeter1 píše: ↑27. 11. 2022, 5:38 Anatolij Sandimirov to tu opravuje tu hadzavosť hlavički celkom zaujimave to je..https://www.youtube.com/watch?v=FV06kkDzj1w
https://www.youtube.com/watch?v=uX0XOcjVyz0
Cash Rules Everything Around Me
C.R.E.A.M
C.R.E.A.M
V první řadě si ujasni jaká je to konstrukce hlavičky !
Pokud se otáčí a současně vysouvají čelisti je to provedení jako Albrecht - tedy přesnější ale nevhodné pro levé otáčky = i pro závitníky. Při reverzaci se mohou povolit.
Pokud se otáčí plášť a čelisti "stojí" - jenom se vysouvají - je to provedení méně přesné, ale umožňující reverzaci.
Další bolavé místo je montáž pláště oproti trnu. Kvalitní hlavičky jsou šroubované. Ty levnější jsou nalisované a nevím o metodě jak je nedestruktivně rozebrat. I ty šroubované jdou někdy hrozně blbě povolit a je dobré je ohřát.
Zkontroluj čelisti zda se v nich protočil nástroj a jsou vydřené / vytavené. To se vyplatí opravit.
Pokud je sklíčidlo nerozebiratelné, zadrhává, křupe v něm, je pomlácené - je asi lepší ho vyhodit.
Pokud bych měl několik shodných sklíčidel, vyplatí se udělat předepínací přípravek. Pro ty větší sklíčidla je možné ho vypálit na laseru, pro menší je nutné to "říznout" na drátku. Zítra ho zkusím pohledat a vyfotit. V principu je to plíšek se třemi drážkami zakončenými šikminkami o které opřeš / předepneš čelisti. Pak brousíš upínací plochu čelistí. Nakonec sklíčidlo rozeber // seznač si kde která čelist je !!!!! // vyčisti, namaž vazelínou // Rohm F80, nebo molyka // a smontuj.
Je to celé dost náročné - ale pokud se s tím chceš trápit ...
přeji pevné nervy
Na tom obrázku vlevo je Albrecht a vpravo Solid // DDR //. Přestože vypadají stejně každá funguje jinak !!! Pro začátek udělej zkoušku. Vezmi sklíčidlo za trn a otáčej pláštěm sklíčidla. Pokud se otáčí a současně vysouvají čelisti je to provedení jako Albrecht - tedy přesnější ale nevhodné pro levé otáčky = i pro závitníky. Při reverzaci se mohou povolit.
Pokud se otáčí plášť a čelisti "stojí" - jenom se vysouvají - je to provedení méně přesné, ale umožňující reverzaci.
Další bolavé místo je montáž pláště oproti trnu. Kvalitní hlavičky jsou šroubované. Ty levnější jsou nalisované a nevím o metodě jak je nedestruktivně rozebrat. I ty šroubované jdou někdy hrozně blbě povolit a je dobré je ohřát.
Zkontroluj čelisti zda se v nich protočil nástroj a jsou vydřené / vytavené. To se vyplatí opravit.
Pokud je sklíčidlo nerozebiratelné, zadrhává, křupe v něm, je pomlácené - je asi lepší ho vyhodit.
Pokud bych měl několik shodných sklíčidel, vyplatí se udělat předepínací přípravek. Pro ty větší sklíčidla je možné ho vypálit na laseru, pro menší je nutné to "říznout" na drátku. Zítra ho zkusím pohledat a vyfotit. V principu je to plíšek se třemi drážkami zakončenými šikminkami o které opřeš / předepneš čelisti. Pak brousíš upínací plochu čelistí. Nakonec sklíčidlo rozeber // seznač si kde která čelist je !!!!! // vyčisti, namaž vazelínou // Rohm F80, nebo molyka // a smontuj.
Je to celé dost náročné - ale pokud se s tím chceš trápit ...
přeji pevné nervy
-
- Příspěvky: 2984
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Ako tak pozerám, on ten sváko vlastne všetko opravuje pilníkom... hlavičky, klieštiny, vedenia...Sancho Panza píše: ↑27. 11. 2022, 8:04Jako bych tu metodu už někde vidělpeter1 píše: ↑27. 11. 2022, 5:38 Anatolij Sandimirov to tu opravuje tu hadzavosť hlavički celkom zaujimave to je..https://www.youtube.com/watch?v=FV06kkDzj1w
https://www.youtube.com/watch?v=uX0XOcjVyz0
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
Jo, děláme. A s výsledkem odpovídajícím stavu sklíčidla. Třeba letos v letě - kdy s další mašinou jsem přivezl 3 ks dederonských ručních Solid 0-3mm a byly v celkem dobrém stavu, teda kromě toho, že házely (tak 0.2).
V prvním kole je třeba je opatrně rozebrat a skutečně pečlivě umejt (v ultrazvuku, rozebrané - žádné, že se mejou štětkou v nějakém bordelišti v pixle v celku).
Pak už stačí zjistit co je v xxxxx (obvykle jsou protočený - navařený - ušoupaný čelisti), takže se ty čelisti jedna po druhé musí upnout na přebrousit na magnetce (nebo brusce na nástroje) tak, aby opět byly stejný a měly geometrií těch plošek tak jak mají mít. Šmudlat to v celku je obvykle naprosto napikaču, protože jednak nabrousíš na čelisti radius, ale hlavně zkopíruješ šmajdání toho zbytku. Pak sklíčidlo šmajdá na každém upnutém průměru jinak a hlavně drží píp.
Pokud je mizerná ta kuželová plocha, nebo to béčko tak obvykle se s tím nedá dělat nic - maximálně to zkusit v místě poškození (navaření) opatrně očistit.
Takže: rozebrat, umejt, změřit CO je špatně a to pak konkrétně opravit.
To jsi ale předpokládám nechtěl slyšet, že?
Mj, při výrobě taky ty čelisti nikdo nebrousí v sestaveným stavu.
ps. "bruska na nástroje" se nemyslí v ruce na ELKO B150 ani ne na ELKO B175 či dokonce Párekshite PDOS 200 C
Díky všem za rady a podněty.
Tu třetí možnost co píše Sancho Panza sem tušil, ale raději nepsal...chtěl sem se jí vyhnout Asi vyberu to nejhorší sklíčidlo, kerýho mě nebude líto, kdyby to nevyšlo a půjdu cestou nejmenšího odporu směrem k přebroušení po jednotlivých čelistech.
Pilníkovat nebudu to je brutus (ikdyž výsledek není špatný ale....), magnetku nemám, postačí mě na ty malý čelisti bn102 s magnetem.
Ono u bezklíčkových sklíčidel bude taky záležet v jakým stavu je kuželová plocha co stahuje čelisti a v kterých místech je vydřená a jak moc nestanovil sem si vysokou laťku házivosti tak snad budu spokojený jak udělám poreferuju
Tu třetí možnost co píše Sancho Panza sem tušil, ale raději nepsal...chtěl sem se jí vyhnout Asi vyberu to nejhorší sklíčidlo, kerýho mě nebude líto, kdyby to nevyšlo a půjdu cestou nejmenšího odporu směrem k přebroušení po jednotlivých čelistech.
Pilníkovat nebudu to je brutus (ikdyž výsledek není špatný ale....), magnetku nemám, postačí mě na ty malý čelisti bn102 s magnetem.
Ono u bezklíčkových sklíčidel bude taky záležet v jakým stavu je kuželová plocha co stahuje čelisti a v kterých místech je vydřená a jak moc nestanovil sem si vysokou laťku házivosti tak snad budu spokojený jak udělám poreferuju
https://www.youtube.com/watch?v=zejnPXx6Gug
to rozoberanie hlavički je tiež zaujimave sergej alexandrovič ako to ukazuje na 1.51min..ti hoši ze sovetskeho zvazu jsou tak šikovní to už snad ani nejde víc
to rozoberanie hlavički je tiež zaujimave sergej alexandrovič ako to ukazuje na 1.51min..ti hoši ze sovetskeho zvazu jsou tak šikovní to už snad ani nejde víc
sustruh sv18 ,vrtačka