MIG-MAG na hliník
Chtěl bych se zeptat na vaše zkušenosti s využitím svářeček typu MIG-MAG (céóčko) pro svařování hliníku. Mám asi 15 let Küthreiber. Kdybych pořídil extra flašku s Argonem, nové kladky a hořák (četl jsem o nutné čistotě pro hliník), dává to pro domácí hobby použití smysl, nebo je lepší investovat do TIGu s AC/DC?
Paulimot PM2500 / F-205V
Pokud necilis na produktivni svarovani, tak jdi radeji do AC/DC TIGa. Mam oboji a s MIGem prakticky Al nedelam, s TIGem neresis vymeny bowdenu za PTFE, kladky podavace apod... Je to pro obcasne pouziti univerzalnejsi.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Zdar. Dawe to napsal přesně. Máme kamaráda co svařuje hliníkové lodě do celé Evropy. Ty jedině MIG metodou ale to jsou desítky metrů svárů. Na malé svěřence a různé druhy neželezných kovů zase WIG(TIG) s 99,8 Ar ochranným plynem. Ale pozor. Zdroj jedině AC/DC a nejlépe synergické řízení. Housenkám sláva.
Úplně teda nejsem profesionál, ale co jsem si svého času zjišťoval a ptal se všude svářečů, tak ne že by nešel nebo neexistovalo svařování hliníku MIGem, nebo dokonce i spešl elektrodou, ale na hliník se téměř výhradně užívá metoda TIG.
Tak jsem si koupil svářečku TIG, a musím podotknout, že to je fakt sranda. Je to něco jako autogen, krásně stabilně si řídíš místo co se má ohřívat, žádný jiskření, prskání jako u MIG či MMA, krásně tichý. Jo, chce to trošku víc cviku a najít si vyhovující nastavení, ale krása. Perfektně s tím jdou i tenký železný plechy, cca do 2mm. Často ani není třeba přidávat materiál.
Jinak hliník se nedělá pod CO2 ale pod směsí argonu, takže budeš potřebovat extra lahev na argon. Většinou ho plní tam kde CO2
ps.: Hliník se musí brát AC, protože první půlvlna odbourá oxid, druhá půlvlna vnáší teplo. ...teda aspoň tak je to prezentované. Nicméně DC to jde fakt blbě.
Tak jsem si koupil svářečku TIG, a musím podotknout, že to je fakt sranda. Je to něco jako autogen, krásně stabilně si řídíš místo co se má ohřívat, žádný jiskření, prskání jako u MIG či MMA, krásně tichý. Jo, chce to trošku víc cviku a najít si vyhovující nastavení, ale krása. Perfektně s tím jdou i tenký železný plechy, cca do 2mm. Často ani není třeba přidávat materiál.
Jinak hliník se nedělá pod CO2 ale pod směsí argonu, takže budeš potřebovat extra lahev na argon. Většinou ho plní tam kde CO2
ps.: Hliník se musí brát AC, protože první půlvlna odbourá oxid, druhá půlvlna vnáší teplo. ...teda aspoň tak je to prezentované. Nicméně DC to jde fakt blbě.
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit
Hliník vařím TIGem. Je to pomalejší, ale hezčí housenky, lepší kontrola oblouku, ... MIGem jsem to zkoušel, ale svár není tak hezkej a horší kontrola oblouku. Obvykle nemá člověk na MIG (oproti TIGu) pedál na regulaci proudu. Začátek sváru je nalepenej, konec se propaluje. Musíš regulovat vnesené teplo změnou rychlosti posuvu hořáku, což chce cvik. Já třeba se to ještě nenaučil.
MIGem se mi dobře vařilo ve sprchovém režimu, ale to je o tlustých proudech - 250A a víc. A poloha PA. Třeba hliníkovej disk auta položenej na stole, ne dva 2mm tlustý plechy natupo.
Takže jednoznačně TIG. Ten pedál k TIGu si pořiď, i kdyby stál třetinu svářečky. Rychle ho doceníš.
MIGem se mi dobře vařilo ve sprchovém režimu, ale to je o tlustých proudech - 250A a víc. A poloha PA. Třeba hliníkovej disk auta položenej na stole, ne dva 2mm tlustý plechy natupo.
Takže jednoznačně TIG. Ten pedál k TIGu si pořiď, i kdyby stál třetinu svářečky. Rychle ho doceníš.
Před lety jsem dělal hliníkové reklamní poutače, tedy já ne to kolega a já do toho cpal spoustu elektroniky. Vždy jsem mu vyčítal, že hliníkové sváry, přesto že drží, mi přidou docela prasecké. Tak mě pozval k němu do dílny, ať si to vyzkouším. Po dvou hodinách se mi podařilo "slepit" dva plechy cca na 3 centimetrech. Tak jsem se mu omluvil. Samozřejmě mluvím o MIG/MAG speciál na hliník. Ovšem už je to nějakejch 15 let.
Teď mám AC/DC tig a překvapivě po hodince zkoušení jsem svařil dva 0,8 mm silné nerezové plíšky v hezké HOBY kvalitě. Hliník byl o dost složitější, housenka je pohledově ošklivější, ale drží to. Akorát ten hliník žere argon jako kráva.
Teď mám AC/DC tig a překvapivě po hodince zkoušení jsem svařil dva 0,8 mm silné nerezové plíšky v hezké HOBY kvalitě. Hliník byl o dost složitější, housenka je pohledově ošklivější, ale drží to. Akorát ten hliník žere argon jako kráva.
Aký prietok dávaš ?lubbez píše: ↑9. 5. 2023, 7:46 Před lety jsem dělal hliníkové reklamní poutače, tedy já ne to kolega a já do toho cpal spoustu elektroniky. Vždy jsem mu vyčítal, že hliníkové sváry, přesto že drží, mi přidou docela prasecké. Tak mě pozval k němu do dílny, ať si to vyzkouším. Po dvou hodinách se mi podařilo "slepit" dva plechy cca na 3 centimetrech. Tak jsem se mu omluvil. Samozřejmě mluvím o MIG/MAG speciál na hliník. Ovšem už je to nějakejch 15 let.
Teď mám AC/DC tig a překvapivě po hodince zkoušení jsem svařil dva 0,8 mm silné nerezové plíšky v hezké HOBY kvalitě. Hliník byl o dost složitější, housenka je pohledově ošklivější, ale drží to. Akorát ten hliník žere argon jako kráva.
Cash Rules Everything Around Me
C.R.E.A.M
C.R.E.A.M
Jako základ pro nastavení průtoku se bere průměr hubice; hubice 10 > průtok 10l/min, 8 > 8l/min, atd. To v případě, že nepoužíváš plynovou čočku. S čočkou se nastavuje menší průtok. Záleží samozřejmě i na tom, co svařuješ; černá ocel může mít menší průtok, nerez vyšší, titan ještě mnohem vyšší... .
Tabulku pro hliník tam nenajdeš? By mě taky zajímala, ostatně hliník tu řešíme
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit
Já to tušil, že zas něco pokazím. Těmadle učebnicemi nás zásobují při každé recertifikaci, mám je doma. Pro úřední zkoušky pro neželezný kovy máme v práci takže, až po neděli. Eště jednou se omlouvám za scestné informace, nějak se mi vybavily dotazy pro začátečníky. Maucta.