Cukání osy Z po startu na Mach3 s ESS

Diskuze o softvéru MACH od tvůrců Artsoft všech verzí: dotazy, programování, skripty, poznatky atd...
Modros
Příspěvky: 1650
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

13. 1. 2022, 11:00

emi filtr umí zázraky
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 1978
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

13. 1. 2022, 11:10

Modros píše: 13. 1. 2022, 11:00 emi filtr umí zázraky
Tak prosím poraď, kde co a jak? Ale proč mi to na jednom stroji dělá a na druhkém né? Je zpnutý vždy jen jeden, protože nemám dostatek příkonu na oba. Stejná síť, stejné komponenty...

je možné že je to tím zdrojem pro brzdu? Oboje jeMeanWell, jen na menší mašině je na listě a na větší je samostatný.

Co se EMI filtry? Jak to myslíš?

Děkuji
Modros
Příspěvky: 1650
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

13. 1. 2022, 11:22

odrušovací filtry, před zdroje, před měnič, feritové cívky, usb kabely extra stíněné? Všechny kabely jsou stíněné a stínění je zapojené na kostru stroje, vše tam máš? zapojil sem na zkoušku siemens menič na čerpadlo chladící kapaliny bez emi filtru, v pulce programu přestalo načítat usb z klíčenky gcode, kousla se klávesnice, zamrznul kontrolér....

http://www.cncshop.cz/odrusovaci-filtr- ... -qlt-fyc10

vždy když se mě na stroji děje něco co neodhalím a nevím proč se tak děje nakonec skončí na rušení, naposled sepnul měnič na ventilátor topení na dílně a stroj zamrznul...v elektronice toho ventilátoru žádný filtr nebyl....když jelo topení měl sem vlny na monitoru
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 1978
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

13. 1. 2022, 11:28

EMI filty dodatečně nikde zapojené nemám. Pokud jsou ve zdroji, tak tedz mám. Jen poznámka... Mám stejný Siemens V20 3kW měnič pro vřeteno. Jede nej s filtrem a druhý bez. Doma je vš pře proudový chránič, takže na mašině kde to nedělá problém je měnič který byl původně s filtrem, ale je neukostřený, protože jinak to vyhazuje proudový chránič. V návodu je, že s filtrem pouze na sítích bey proudivých chráničů.

Může to být problém? A co kdzž není měnič zapnutý a není ani v zásuvce? to se nějak projevuje?

Sorky za blbé dotayz, aleo elektru vím ještě méně než o strojařině:)

Díky
Modros
Příspěvky: 1650
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

13. 1. 2022, 11:33

Mrosconi píše: 13. 1. 2022, 11:28 EMI filty dodatečně nikde zapojené nemám. Pokud jsou ve zdroji, tak tedz mám. Jen poznámka... Mám stejný Siemens V20 3kW měnič pro vřeteno. Jede nej s filtrem a druhý bez. Doma je vš pře proudový chránič, takže na mašině kde to nedělá problém je měnič který byl původně s filtrem, ale je neukostřený, protože jinak to vyhazuje proudový chránič. V návodu je, že s filtrem pouze na sítích bey proudivých chráničů.

Může to být problém? A co kdzž není měnič zapnutý a není ani v zásuvce? to se nějak projevuje?

Sorky za blbé dotayz, aleo elektru vím ještě méně než o strojařině:)

Díky
já nekoukám jestli ve zdroji je nebo neni filtr....filtr mám před zdrojema...na osy 60v a příslušenství 24,12,5, před měničem na 220 mám další a pak před měničem 5,5 kw na vřeteno....v návodu měniče je napsáno, jistič, stykač, emi filtr a pak měnič.......

u tebe to muže dělat cokoliv ale tohle je základ, v té mojí elektrárně bych bez nich nepustil ani kapesní kalkulačku

a první co se ozve při rušení je vždy USB...to už vím která bije
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

14. 1. 2022, 12:28

Já už někdy od dětství vím, že duchové asi neexistují. Takže když se něco děje, tak to má vždy nějaký reálný (a často dost jednoduchý) důvod. Nejsou to nadpřirozené síly.
Neporadím, jak bys to měl řešit, protože neznám tvé možnosti a vybavení. Napíšu, jak bych to zkusil já.

Já bych to řešil tak, že bych si napřed na chvilku v klidu sednul a zamyslel se.
Mám to propojené dobře? Mám správně zakončené signály? Mám všude správné napájení? Jsou země, které mají propojené, skutečně propojené?

Pak bych se snažil rozjet ten konfigurační SW. A to oba na obou počítačích. Nebo bych chtěl zjistit, proč objektivně některé kombinace nejedou.

Potom bych zkusil problém omezit na co nejmenší množinu, kde už to dělá problém. Např. připojit jenom jednu osu. Dělá to problém i tak, nebo jich musí být v systému zapojeno víc?

Neupínal bych se na nějaké anonymní rušení. To je prostě takový univerzální fackovací panák, na kterého se svede problém, když nevíme co dál. Dobře navržená a zapojená elektronika musí jet i při velkém okolním rušení. V průmyslu je často prostředí docela šílené, ale přesto tam technika a automatizace jede dlouhodobě spolehlivě.

Pokud sebou servo nějak podivně cuká: máš možnost ho zkusit nějak úplně jinak? Buď třeba s nějakým generátorem pulzů, nebo i nějakým jiným starým PC, třeba s LPT? Nemusíš na něm trhat nějaké rychlostní rekordy, jde jen o to, jestli s jinou technikou pojede nebo ne.

Atd. Prostě podle toho, co ukáží předchozí kroky volit pak kroky další.
A pořád si připomínat, že duchové a strašidla nejsou.
Modros
Příspěvky: 1650
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

14. 1. 2022, 6:47

Mex: takovou práci sis dal s tím tohle napsat ale nepřečet sis dva řádky nad sebou že motor-krokáč na druhém stroji jede bez problému. A jestli frézku s machem, krokáčema, čínskejma zdrojema bez filtrů a windousem považuješ za průmyslový stroj nepodléhající rušení tak já už nevim co s tebou :lol:

neřekl sem že mu to vyřeší problém, řekl sem že to je základ a ty mu řekneš že nejsou duchové at hledá jinde...to mě poser
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 1978
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

14. 1. 2022, 7:23

Mexi díky. Vše co jsi popsal jsem logickz dělal. Nemám o elektronice pojetí a sbídou poznám plus a mínus, takže nějáké osciloskopy a pod u mně asi těžko najdeš. Používám eliminační model. Tedy vše odpojit a postupně připojovat a testovat.

Modrosi...
Asi to bude rušením, ale! Problém se objevuje při spojení Mach4 Hobby + Winrows + ESS. S Mach3 to sice takz občas blbne, ale daleko míně a jinak. S konfiguračním softem to děla rovněž ale zase jinak. Takže podle mně je to v softu.

Pro představu...

Spustím mašinu, nabehnou drivery pak elektronika pak PC a nakonec Mach.
Kliknu na ENABLE a stroj se zapne. Nejdřív cvakne brzda (někdy neslzšitělně, jindy značně hlučně)
a dám REFEROVAT. Někdy se to hezky povede jindy to vzpadne už při referování. Výkonu mám dostatek a nějaké mechanické problémy rovněž nejsou.
Když se to prostě špatně probudí tak to udělá toto:
Pohyb osou Z dolu rychlostí třeba 5m/min. Popojedu 200mm. Chybové, korigované kroky, co ukázuje enkoder driveru Z se pohubuje kolem 15. To je běžné. Otočím směr a jedu nahoru stejnou dráhu i rychlost. Motor začne slzšitelně pulsovat a chyba se ukazuje kolem 2000 a více až při 4000 vypne alarm driver a Mach se schodi do E-stopu.
To zda mám rychlost 5mm nemo 10m/min nehraje roli. ali nastavené zrychlení.
OK, to by logicky mohlo odpovídat slabému motoru, který neutáhne zátěž do kopečka. To ale není ten případ. Stejně se to chove i na ose X nebo třeba jen samotný mortor bez zátěže.
A te%d to příjde! Po E-stopu restartuji driver Z, protože enkoder hlásí Err020 (zastaveno z důvodu překročení max. počtu ztracených kroků) a spustím ENABLED. Situace je analogická jen otočená o 180°. Teď to nahoru jede krásně a chyby jsou v rozmezi 20-25 (nahoru mám bez pomoci vzduchového válce větší korekce) a smer dolu 2-3-4 tisííce až znovu vypadne. Po retartu zase naopak a tak do nekonečna. Někdy se to po 3 cyklu rozjede normálně a mohu běžně pracovat, jindy ne.

Když tam dám motor bez brzdy, je vše v pořádku a nikdyy jsem tento problem nezaznamenal a to jsem dělal různé zvěrstva včetně provozu motoru na 2000ot a zrychlení 1000rad/ot.

Takže ano, přikláním se k rušení od motoru. Třeba na druhém stroji, kde to nedělá a kde jsem měl ještě přrd nedávnem starý elektorrozvod (totální chaos), tak jsem zjistil, že mi při instalaci motoru 20Nm bez brzdy na ose X problikává referák. Stačilo dát filtraci 50ms a bylo to vyřešeno, ale řekl jsem si, že to předělám. Tak jsem vše přemotal a všechny kabely jsou nové. Všechny referáky maji stíněné kabely (dvojité stínění), všechnz dráty nové, nepřepletené mezi sebou, prostě hezky. Tedz alespoň podle toho co jsem měl. Ale i ředtím to fungovalo až na ten referák správně. Rušení od motoru určitě jde ale není to nic, co by Mach a ESS neuměl jednoduše odstránit.


P.S.. kdybych řešil dodatečně ty filtry, poradíš prosím nějaký pro 230V 6A (drivery) 230V 16A (vřeteno) a 230V 10A zbytek. Mohu to použit na sítí gde je proudový chránič?
S měničem Siemens V20 s filtrem mi to nefunguje a vyhazuje chránič. Nesmí se podle návdu takto provozovat, Prostě Pokud filtr, tak bez proudového chrániče.

Díky
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

14. 1. 2022, 12:41

Modros píše: 14. 1. 2022, 6:47 Mex: takovou práci sis dal s tím tohle napsat ale nepřečet sis dva řádky nad sebou že motor-krokáč na druhém stroji jede bez problému. A jestli frézku s machem, krokáčema, čínskejma zdrojema bez filtrů a windousem považuješ za průmyslový stroj nepodléhající rušení tak já už nevim co s tebou :lol:

neřekl sem že mu to vyřeší problém, řekl sem že to je základ a ty mu řekneš že nejsou duchové at hledá jinde...to mě poser
Nebuď vztahovačnej.
Mrosconi se ptal, tak jsem Mrosconimu odpovídal.
To nemá s nějakým tvým postem nic společného.
Já rady typu "dej tam filtr" pouštím jedním okem tam a druhým ven, takže jsem tvůj post vůbec neřešil.

K rušení: já už jsem jsem nějakou tu elektroniku do průmyslu za svůj život dělal. Ne nasazoval, ale vyvíjel. A nikdy u žádné jsem nedával do podmínek, že by se k ní musel instalovat nějaký dodatečný filtr. Pokud by některý můj výrobek bez externího filtru nejel, tak bych se postavil před zrcadlo a pořádně si nafackoval (a pak to předělal).
Ono to s tím rušením (zvlášť po napájení) zase není tak horké. Ale nikoho o tom přesvědčovat nebudu. Co si o tom myslíš je mi upřímně řečeno značně fuk.

Mrosconimu jsem napsal, že takhle bych to dělal já. Jestli on to chce dělat jinak a vršit na sebe nějaké filtry, tak je to jeho boj.
Netvrdím, že rušení nemůže způsobit problém. Ale když cokoli dělám, tak chci vědět proč to dělám a mít předem změřeno/ověřeno, že to může k něčemu vést.
Modros
Příspěvky: 1650
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

14. 1. 2022, 1:21

Konečně si napsal něco rozumného :wink:
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
Lukas_2
Příspěvky: 523
Registrován: 6. 11. 2017, 3:58
Kontaktovat uživatele:

14. 1. 2022, 1:22

Dopředu se omlouvám, nečetl jsem uplně pečlivě všechen text předtím...
Ve všech strojích máme před drivery filtry.
K driverům vše taháno stíněnými kabely.
V driveru může být brzda špatně konfigurována, ovl. pin brzdy omylem propojený s nějakým jiným...

A žádné problémy nikdy nebyly. Není nad to to dělat poctivě.

Poslední zkušnosti:
Když Mach posílá víc pulzů než je driver schopen pobrat (steps per unit moc vysoké), neudrží rychlost ani pozici > motor se uplně ztratí. ( controller pracuje s vyšší frekvencí než drivery, u nás > CSmio pracuje s 8MHz, drivery delta s 4MHz > controller posílá víc dat než je driver schopen pobrat, zdánlivě neřešitelný problém je na světě... ) Alespoň lajcky řečeno :lol:

Na posledním stroji aktuálně nemůžeme hejbat s osami X,Y protože motor nemají udělaný tuning, a při pojezdu to kvičí, piští, řve jak ďas...

Pak tu byl taky vadný koncák co náhodně problikával, a to na tak malou chvíli že controller to zaregistroval, zastavil mašinu, ale error už neposlal protože to už zase koncák aktivní nebyl...

Jinak doporučuju se obracet na podporu od ESS, výrobců driverů atd... než fóra. udělat video, poslat podklady, pořádně popsat problém. Jestli někdo bude vědět, tak oni. My takhle vyřešili už dost věcí.
BF30 přestavěná, Optimum F100 přestavěná
Kamodel.cz
Mach4
chb
Příspěvky: 3787
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

14. 1. 2022, 2:31

ono to může být nečekaně i někde jinde
rozvaděč jsem důsledně drátoval aby se datové a silové rozvody nepotkaly - Mach3 + ESS, spolehlivě pracoval za normálního provozu okolo.
pak odešla USB klávesnice - nahradil jsem ji jinou USB a ... stačilo vedle zapnout vysavač a Mach se zbláznil.
Tak jsem tu novou klávesnici vyhodil, dal jinou a od té doby to šlape zase v pohodě.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 1978
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

16. 1. 2022, 6:26

Jojo, je to mezi nebem a zemi. Na stroji s fakt brutálně smotanými kabelz bez stínění to jelo norálně. Na pečlivě zastíněným to nejede.
To je ale polovina problému. Kdzbz to bylo jen rušení ma ne Mache, tak se to snad jak řízení Machem tak i ProTunnerem chove stejně. Na stejném stroji.
Když jsem připojený jen pomocí seriového portu, sice to pulsuje ale rozhodně méně. Spíše minimálně. ukazuje to jen 300-400 chyb. Tatéž operace prostřednictvím Machu motor vypně, protože chzb je 10x více. Prostě je to záhada:( Ale dík za snahu
Odpovědět

Zpět na „MACH všech verzí“