Co jste dneska bastlili?

Odpovědět
Uživatelský avatar
gekonko
Příspěvky: 334
Registrován: 24. 10. 2014, 11:23
Bydliště: Bratislava

26. 9. 2022, 9:59

pafik píše: 26. 9. 2022, 9:04 Není zbytečný dávat si na festku přehazovačku? :D
Nie je to nahodou len napinak, kvoli zadnej odpruzenej kyvke? :wink:
capajev
Příspěvky: 320
Registrován: 6. 12. 2021, 9:05
Bydliště: Praha 8 - Bohnice

26. 9. 2022, 11:36

Nie je to nahodou len napinak, kvoli zadnej odpruzenej kyvke? :wink:
Ahoj, přesně tak. Je to pouze ”napínák” řetězu. Tím že je osa otáčení zadní stavby mimo osu středového složení / předního převodníku, tak dochází při stlačovaní tlumiče k drobnému nárůstu potřebné délky řetězu. A proto je nezbytné nějaké opatření, standardně se dnes o to postará raménko prěhazovačky, já však chtěl ozkoušet i tzv. singlespeed, tak bylo nutné osadit tento specifický napínák.
Fifík
Příspěvky: 693
Registrován: 4. 4. 2013, 9:28

26. 9. 2022, 12:51

Hezký. Akorát proč je napojení na sedlovou trubku přes objímku ala Ukrajina? Svařený by to působilo mnohem čistěji. :wink:
capajev
Příspěvky: 320
Registrován: 6. 12. 2021, 9:05
Bydliště: Praha 8 - Bohnice

26. 9. 2022, 1:09

Fifík píše: 26. 9. 2022, 12:51 Hezký. Akorát proč je napojení na sedlovou trubku přes objímku ala Ukrajina? Svařený by to působilo mnohem čistěji. :wink:
To je pravda a do druhé verze už to mám v hlavě jinak. Důvod byl ten že jsem potřeboval v tomto místě sedlovou trubku vyztužit, řešení je mnoho a já šel touto cestou, při návrhu mi to přišlo jako fajn nápad, odebral se tím jeden svár, ohybání tenkostěnné trubky, lícování aby si to pěkně sedlo a i se mi to celkem líbilo. Realita byla taková, že tento spoj byl asi ten nejnáročnější na celém kole (alespoň pro mne) a v další verzi už ho nechci :-). Ale o tom to celé bylo, přijít i na věci co nefungují (i z pohledu výroby) tak dobře a ověřit si věci co fungovali.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7205
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

26. 9. 2022, 3:01

dotaz amatéra - cyklisty
Proč se poslední dobou (10??? let, zas tak to nesleduju) dělají rámy na kola z pohledu namáhání tak blbě, že "štangle" není vodorovně ale je hodně skloněná dozadu dolů?
sedlová trubka pak vychází nesmyslně dlouhá
v místě vsazení sedlové trubky do rámu je pak zbytečné namáhání a praská to tam
každou chvíli mám v dílně nějakého nešťastníka kterému tenhle konec rámu svařuju
....
jeden z nich (2 m výšky a cca 100 kg váhy, "Rambo") si kvůli tomu koupil postupně asi tři rámy (asi dost drahý), nakonec z něj vylezlo, že na tý sedlový trubce půl metru koukající z rámu vozí ještě letmo dozadu 40 cm trčící nosič a na něm batoh ....
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

26. 9. 2022, 3:12

Nevím, proč to tak je. Ale i jako uživatele mě to štve. Na šikmou trubku se špatně něco montuje, navíc pak ve středu rámu je mnohem míň místa na středový batoh nabo třeba na baterky pro e-kolo. Že bych někoho svezl na štangli už vůbec nepřipadá v úvahu.

Jestli to není nějaký genderový princip. Babská kola mívala trubku jenom dole, chlapská vodorovně. Dneska jsou mlaďoši tak něco mezi (a ještě to chtějí často střídat), tak i ty trubky jsou něco mezi.
capajev
Příspěvky: 320
Registrován: 6. 12. 2021, 9:05
Bydliště: Praha 8 - Bohnice

26. 9. 2022, 3:27

testone píše: 26. 9. 2022, 3:01 dotaz amatéra - cyklisty
Proč se poslední dobou (10??? let, zas tak to nesleduju) dělají rámy na kola z pohledu namáhání tak blbě, že "štangle" není vodorovně ale je hodně skloněná dozadu dolů?
sedlová trubka pak vychází nesmyslně dlouhá
v místě vsazení sedlové trubky do rámu je pak zbytečné namáhání a praská to tam
každou chvíli mám v dílně nějakého nešťastníka kterému tenhle konec rámu svařuju
....
jeden z nich (2 m výšky a cca 100 kg váhy, "Rambo") si kvůli tomu koupil postupně asi tři rámy (asi dost drahý), nakonec z něj vylezlo, že na tý sedlový trubce půl metru koukající z rámu vozí ještě letmo dozadu 40 cm trčící nosič a na něm batoh ....
Obecně asi odpovědět nedokážu, ale je nutné přihlédnout i k účelu kola. Tohle kolo je pro disciplínu Enduro, čili časovky z kopce s výjezdem nahoru za svý. O tom že mám jen jeden převod, který výjezdy lehce komplikuje radši nemluvím, koukejme na to jako na jistou formu sebemrskačství :-). A tomu je přizpůsobená i geometrie kola. Nižší horní rámová trubka umožní větší manévrovatelnost s kolem, je tam pak poměrne velký prostor mezi koleny, když by byla nahoře, dostává se trubka mezi stehna a prostoru tam tolik není. Předpoklad je že za jízdy dolů se stojí a a nesedí. A ten výjezd nahoru to zvládne :-). Proto tam je take ta vyztuha a sedlovka by měla být min. uložena do její úrovně.
capajev
Příspěvky: 320
Registrován: 6. 12. 2021, 9:05
Bydliště: Praha 8 - Bohnice

26. 9. 2022, 3:28

Mex píše: 26. 9. 2022, 3:12 Jestli to není nějaký genderový princip. Babská kola mívala trubku jenom dole, chlapská vodorovně. Dneska jsou mlaďoši tak něco mezi (a ještě to chtějí často střídat), tak i ty trubky jsou něco mezi.
Na tom třeba taky něco bude :-D
Uživatelský avatar
gekonko
Příspěvky: 334
Registrován: 24. 10. 2014, 11:23
Bydliště: Bratislava

26. 9. 2022, 3:48

Pri DH = ceste dole kopcom sa dava dole sedanka co to da, pri vodorovnej trubke by bola stale vysoko.

Aj ja by som radsej zlomil tri ramy ako jedny gulky.
kiko01
Příspěvky: 1594
Registrován: 27. 10. 2008, 9:06
Bydliště: Martin,Slovakia
Kontaktovat uživatele:

26. 9. 2022, 4:02

Neviem co to ma za divny bajk, ale ja mam trailovy giant a sedlovka mi pevna cast (teleskopicka) trci ledva 5cm... a na 2metre vysky by mu mozno sadol ram XL tak bud ma ram mensi alebo ten vyrobca ma na xl-kovy ram blbe rozmery trojuholnika... a to stou batozinou na sedlkove asi tiez nieje uplne košer 🤣
Uživatelský avatar
filla
Příspěvky: 3536
Registrován: 1. 12. 2013, 12:55
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

26. 9. 2022, 6:55

a kdyz si tu batozinu misto na sedlovku na zada, tak uz to bude koser?
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
kiko01
Příspěvky: 1594
Registrován: 27. 10. 2008, 9:06
Bydliště: Martin,Slovakia
Kontaktovat uživatele:

26. 9. 2022, 8:12

filla píše: 26. 9. 2022, 6:55 a kdyz si tu batozinu misto na sedlovku na zada, tak uz to bude koser?
No co myslis... ked pise ze ma dlhu sedlovu trubku, ktomu 40cm vysunutu batozinu, este ak stym chodi dost po terene/zlej ceste, tak idealne na cyklicke namahanie...
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7205
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

26. 9. 2022, 10:02

filla píše: 26. 9. 2022, 6:55 a kdyz si tu batozinu misto na sedlovku na zada, tak uz to bude koser?
z hlediska namáhání uzlu sedlovka - rám ohybem to bude výrazně lepší
jestli to bude košer to neumím posoudit
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
miv
Příspěvky: 777
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

26. 9. 2022, 11:25

testone píše: 26. 9. 2022, 10:02
filla píše: 26. 9. 2022, 6:55 a kdyz si tu batozinu misto na sedlovku na zada, tak uz to bude koser?
z hlediska namáhání uzlu sedlovka - rám ohybem to bude výrazně lepší
jestli to bude košer to neumím posoudit
Jen tehdy, bude-li mít notářsky ověřené písemné svolení s touto pozicí. :)
Uživatelský avatar
pafik
Příspěvky: 2688
Registrován: 10. 2. 2013, 5:07
Bydliště: Praha 4

27. 9. 2022, 8:20

testone píše: 26. 9. 2022, 3:01 dotaz amatéra - cyklisty
Proč se poslední dobou (10??? let, zas tak to nesleduju) dělají rámy na kola z pohledu namáhání tak blbě, že "štangle" není vodorovně ale je hodně skloněná dozadu dolů?
sedlová trubka pak vychází nesmyslně dlouhá
v místě vsazení sedlové trubky do rámu je pak zbytečné namáhání a praská to tam
každou chvíli mám v dílně nějakého nešťastníka kterému tenhle konec rámu svařuju
....
jeden z nich (2 m výšky a cca 100 kg váhy, "Rambo") si kvůli tomu koupil postupně asi tři rámy (asi dost drahý), nakonec z něj vylezlo, že na tý sedlový trubce půl metru koukající z rámu vozí ještě letmo dozadu 40 cm trčící nosič a na něm batoh ....
Takhle je to tužší (menší trojúhelník) a lehčí. A rám má být tak velký, aby sedlovka zasahovala co nejníž až k tomu spojení. Když šlapeš v sedle, tak není nijak extra namáhaná, pokud na tom neposkakuješ jak koza. A pokud zabereš pořádně, tak jdeš obvykle ze sedla, to také není namáhaná.
Pokud si nějakej moula koupí malý kolo (malej rám), ať už z důvodu, že větší velikost v tý hezký modrý neměli, nebo že narostl tak, že větší rám nesežene, a pak vytáhne sedlovku na doraz a ještě jí zatíží batohem, jak píšeš, tak to jinak dopadnout nemůže.
Odpovědět

Zpět na „výrobky a obrobky“