Dílenský jeřáb

Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4859
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

7. 5. 2020, 11:01

Na zvedání těžkejch věcí, což je u mě skoro všechno, jsem potřeboval vyřešit zvedání. Žirafa má problém s nohama dopředu, a tak bylo potřeba něco co dosáhne i za mašinu. V první fázi byla žirafa prakticky otočená a na zkrácený nohy zátěž. Dokonce jsem toto řešení později našel na netu, kde to byl vlastně paleťák, na kterým byl vršek z žirafy a na paleťáku ještě bedna na zátěž, cenovka jak za Fabii :roll: asi jako ta traverza za 70. Další upgrade byl pojízdnej vozík, ca 120x80, na velkejch kolech, kterej měl v sobě integrovaný otočný rameno. Vyřešil by se tím transport i nandávní. Problém byl v tom, že to i tak zabíralo dost prostoru. Portálovej jeřáb u sebe díky nízkýmu stropu zrealizovat nemůžu, tak se začal vymýšlet sloup. Prvně za mašinou, ale zase nedosáhl všude. Nakonec to dopadlo tak, že se na roh ponku postaví sloup, ten se bude otáčet kolem dokola, a z něj bude výsuvný rameno který dosáhne všude kam je potřeba + po obvodu dílny bude dráha na opěru ramene při větším vyložení.

První varianta byla čistě suvná záležitost, kde by se do sloupu vevařil jekl, kterým by procházel menší jekl suvně. Účel by to asi splnilo, ale jak se to ladilo, přišly na řadu rolny, tím už byl jekl zbytečný. Konečná podoba na fotkách níž.


Základna je udělaná z brzdovýho kotouče z auta. Ten je super v tom, že má v sobě integrovaný ložisko, takže při výměně obržděnýho kotouče nestojí litr, ale 3,5k :D Brzdící část se odpíchne, a zbyde litinová miska s dvojitým kuželíkovým ložiskem, takže při tlaku ze zhora se to pěkně do sebe opře. V ložisku je díra 30mm. Do toho je zalisovanej čep s distancem a na druhý straně je nalisovanej do kostky vevařený v jeklu. Jekl mám 100x60x4 v místě průchodu ramene je vypálenej plazmou a zapilovanej pilníkem. Nahoře je zase vevařená kostka a další 30mm čep, kterej je v ložisku suvně, kdyby se hejbalo s vejškou stolu. Vrchní ložisko je v domku a ten je našroubovanej do nosníku.
J0.jpg


Na sloupu je udělanej dvojitej trojúhelník, z pásoviny 15x60. Vrchní rameno 80cm, zbylý dvě 75. Ten je spojenej čepama 17mm s osazením pro rolny s vnitřkem 45mm na ložiskách za 10,- kus :D
J1.jpg
J2.jpg
J3.jpg
J4.jpg
J5.jpg
Detail spodního ložiska, je chycený do stolu 4xM10 12,9. Ta točna je super věc, pár jich mám, když se na soustruhu trochu zarovná, tak se to dá použít na cokoliv, je to hotovej domek, víceméně s ložiskem kterýmu nic není. Mělo by to udržet auto co dokáže proletět stovkou zatáčku, tak i pevnost by měla být dostatečná.
J6.jpg
detail vrchního domku, spodní pásovina je nějaká 20mm, kolmá 15, přišroubovaná do nosníku střechy dvěma M16.
J7.jpg
No a pár detailů
J8.jpg
J9.jpg
J10.jpg
J11.jpg
J12.jpg
Teď budu na to dodělávat vozík, což budou dvě rolny na cca 20cm trojůhelníku, ve spodní části pod ramenem ve třetím bodě spojeným čepem pro zavěšení zvedacího zařízení. Dva silonový dorazy, jeden na konci abych to nevytáhl celý z rolen, a jeden v prostředku, aby se na něj dalo dojet a otočit tak rameno kolem dokola aniž bych urazil třeba rozvodnou krabičku, nebo na druhý straně rozvaděč :D

V příštím tejdnu bych pak koupil nějakej kladkostroj, ještě si zavolám na prodejnu a trochu to proberu, Původně jsem zamejšlel Brano, alezdá se mi širší, tak jsem se díval i po tomto https://www.pavlinek.cz/rucni-kladkostr ... g-haklift/ předpokládám že s tím budou mít zkušenosti, nakonec prodávají oboje.
Naposledy upravil(a) DwPetr dne 7. 5. 2020, 11:38, celkem upraveno 1 x.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

7. 5. 2020, 11:21

nakonec hřebeny, omotorovat a udělat z toho cnc manipulátor :lol:
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7174
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

7. 5. 2020, 11:44

pěkný
akorát bych měl trochu strach, aby se to při zatížení na konci trochu neohlo, tím bude mít břemeno snahu rozjet se z kopce
bacha na to
přece jen třeba 100 kg blok na 4m páce není už úplná sranda
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4859
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

7. 5. 2020, 11:55

testone píše: 7. 5. 2020, 11:44 pěkný
akorát bych měl trochu strach, aby se to při zatížení na konci trochu neohlo, tím bude mít břemeno snahu rozjet se z kopce
bacha na to
přece jen třeba 100 kg blok na 4m páce není už úplná sranda
Tohle budu zkoušet, jak se to bude chovat, počítám s tím, že na větší vzdálenosti, což jsou tak 2m pujde druhej konec na dráhu, takže by se to prohnout nemělo. Na krátko metr od stolu je to okem bez prohybu (90kg). Mělo by to vypadat tak, že se břemeno stáhne ke sloupu, rameno se přetočí, vytáhne, tam pak přichází v úvahu třeba nějaká aretace vozíku ke sloupu, vytáhne se na požadovaný místo, tam zase zahákne do dráhy, nebo držáku, a pak teprve pojede vozík.

Další věc bude, jak se to bude chovat s barvou. Holej jekl, jezdil bez znatelnýho odporu. Barva, je zatím teda měkká, už ten odpor docela dělá.

V případě že by přecejen došlo k rozjetí, tak na obou koncích budou zarážky, na jednom špunt, na druhým upevnění rolny, který bude vystupovat nad profil, tekže vyloženě vypadnout by to nemělo.

Kdyby to ale přecejen dělalo problémy, tak by se použila brzda, což by byl silonovej špunt, kterej by se zvrchu vozíku závitem tlačil do vrchní strany jeklu, břemeno by vlastní vahou na něj působilo.

Na těch cca 4,5m ten prohyb už znatelný je, změřím ho až po zakotvení stolu.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4859
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

16. 5. 2020, 11:13

Dnešní provizorní test, cca 100kg svěrák (250mm/800mm) při volným vyložení (bez opěry) ze stolu vyvrtávačky, to je tak 2m od sloupu, propružení ramene 17mm, posouvání volně rukou. Pod zatížením jde překvapivě lehce vysouvat i rameno (břemeno je drženo ve stejné vzdálenosti od sloupu). Trochu se mi zdá že má tendenci se sloup pod zátěží natáčet (bude se muset ještě přesněji dorovnat) Tendenci ujíždět po náklonu jsem nezaznamenal, svěrák ve visu při náklonu těch 17mm stál na místě a nereagoval rozjetím ani na popostrčení. Přisuzuju to barvě která to pravděpodobně trochu brzdí. (u věcí nad 60kg se uvažuje vždy použití opěry 2 bodu) 200mm klasickej gotwald co má tak 60kg, tak ten jsem neměřil, ale viditelně se to skoro neprohne.

Podrobnější meření a test udělám až dojde váha, a kladkostroj. Hupcuk na kterým jsem to zkusil je naprd, to pumpování je dost hrubý a má to tendenci s tím houpat. Hlavně pouštění dolů, to první přemožení rohatky je dost nepříjemný, a pro mě uplně nepoužitelný. Tak doufám že ty kladkostroje se umí plynule rozjíždět při povolování.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
nellospeed
Příspěvky: 217
Registrován: 14. 3. 2018, 4:52

17. 5. 2020, 12:09

co je to za horizontku? takovou bych si časem taky představoval.
joke25
Příspěvky: 68
Registrován: 9. 10. 2017, 10:40
Bydliště: Skalica okolie

17. 5. 2020, 8:03

Myslim že to je TOS H63 Varnsdorf - šikovná mašinka.
Milan199
Příspěvky: 2906
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

17. 5. 2020, 10:13

DwPetr píše: 16. 5. 2020, 11:13 ...
Tak doufám že ty kladkostroje se umí plynule rozjíždět při povolování.
Ty klasické řetězáky mají třecí brzdu a když ji seřídíš, dá se s tím manipulovat velice citlivě.

Dva podněty :

Možná bych zvážil si na konec // nebo jinam // dát sundavací a zastamdací podpěru /muří nohu/ kdybys potřeboval zavěsit něco těžšího. Kdysi jsem dělal závěs hodně podobný na bodovku /150kg/ a na vyložení 2,5m jsem si myslel že jekl 100/50 //síla 8// musí být OK. Když jsem to vyzkoušel a následně přepočítal tak jsem to upravoval na příhradovou konstrukci. Dneska to mám u stejné horizontky / hlavně na úhelníky a svislou hlavu /

Druhá věc.
Ona ta kočka okolo tuny bude mít i se závěsem a hákem dobře přes půl metru délky a zas tak vysoké stropy nemáš. Kámoš na to udělal dobrou vychytávku. Kočku má trochu bokem vodorovně a řetěz jde přes kladku. Má to dvě výhody - můžeš stát trochu bokem a pak ta "stavební" výška.
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4859
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

17. 5. 2020, 11:08

Podpěra by u mě moc nešla, nám to tam natěsnaný, neměl bych ji kam postavit, proto se na konec jeklu našroubuje rolna (ve výrobě) a ta se pověsí na dráhu která bude pod stropem víceméně kolem dílny, ne sice uzavřenej okruh, ale za mašinama. Zacvakneš a jezdíš si s ramenem na 2 bodech. S podpěrou bych se musel pořád přemísťovat, takhle mám radius na volno 4,80 a třeba 40ti kg sklíčidlo si vytáhneš rovnou ze skříňe, a dojedeš si s ním na druhou stranu dílny přímo do bajonetu😉

Těch 100kg max. Je nejčastější hmotnost a zvládne to i tak, takže účel na kterej to je funguje perfektně. Výška mě moc nevadí, pod ramenem mám cca 2m, a nakládat se bude stůl horizontky, případně dávat něco na ponk, a to je do 90cm výšky max. Víc není potřeba. Co bude těžší bude stejně položený za mašinou nad kterou bude dráha, takže pod 2 bodem, jen se to přizvedne, buď pojede stůl, nebo popojede rameno.

Kladka a kočka bokem u mě použít nejde, všechno je posuvný takže by se musela aretovat k ramenu, musel by se aretovat i vozík a pak přijdeš o tu pěknou manipulaci, kdy víc síly věnuješ tomu abys břemeno brzdil, než někam posunul.

Příhradová konstrukce by u mě neměla smysl, na tu výšku aby měla účinnek nemám výšku podhledů, a pak se samotnou výrobou by bylo dost práce abych ji udržel po sváření nepokroucenou a v rovině tak, aby mi projížděla volně v rolnách, který jsou docela natěsno, aby tam nebyly vůle. Takže příhrada by ve stejné velikosti měla menší nosnost než ten jekl. Příhrada má smysl až tam, kde by stejná výška profilu u plnýho materiálů byla už zbytečně těžká. A to bych pod tím nemohl chodit, už by to bylo moc na sloup.

On už ten samotnej jekl je křivej, domlácenej, zprohýbanej. Takhle to není vidět, ale když se to protáhne vozíkem, tak je to vidět, nebo když se zalakuje..

Se závěsem ten kladkostroj bude tak nějak pod těch 50cm.

Je to Toska H63.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
nellospeed
Příspěvky: 217
Registrován: 14. 3. 2018, 4:52

17. 5. 2020, 5:21

neni to špatný, ale mě by se víc líbilo kdyby to jezdilo po stranách zdi dílny a mezitím jeřáb tak jak to maji třeba klasicky v halách, ale asi nato vždy neni místo. Stavim si další dílnu a budu se snažit něco takovýho tam zaintegrovat.
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4859
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

17. 5. 2020, 5:32

Tak to by se líbilo samozřejmě i mě, ale s tím se musí počítat už od základů až po výšku podhledu. Novou dílnu bych bez portálu ani neuvažoval. Zajeřábovaná dílna je úplně jinej level práce, už ty normální velikosti sklíčidel, děliček, svěráků, úhelníků, a kolikrát i obrobků jeřáb potřebujou, protože sice se to dá nahodit, odnýst, sundat, ale je to otrava. Tohle původně dílna nikdy nebyla, nikdy se tady nepočítalo s žádným strojem, natož s jeřábem :)
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Mart_68
Trol
Příspěvky: 1625
Registrován: 15. 2. 2015, 4:36

17. 5. 2020, 7:42

ten princip jsi vymyslel ze své hlavy, nebo jsi to odněkud "kopnul" :D.. ? je to pro dané podmínky a účel docela důvtipné :roll:
edit: aha už to čtu..na netu:)
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4859
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

17. 5. 2020, 7:54

Na netu bylo to řešení otočení žirafy, tohle je originál z naší patentované laboratoře :D . Nápad to byl víceméně ze strany mého otce, protože já jsem se zabýval myšlenkou na pojizdný vozík (stolek s umístěným otočným jeřábkem) Zvítězila ale tato varianta, akorát jsem to trochu přepracoval v nějakejch detailech (původně měl být jekl v podepřeném jeklu na otočném sloupu), což jsem změnil na trojúhelníky s rolnami a tím podstatně zlepšil výsuv i během zatížení. Taky jsem byl původně proti umístění na stůl ale až na zem. Nicméně takto složený kompromis nakonec funguje znamenitě.

Na tom pojízdném stolku by to vypadalo nějak takto, samozřjemně váha vozíku by limitovala hmotnost zdvihu https://www.hobynaradi.cz/dilensky-jera ... g-mar-pol/

Ta žirafa je vidět třeba tady https://nastroje-naradi.hyperinzerce.cz ... a-liberec/ další z inspirací https://www.sbazar.cz/gruniverpal/detai ... rpal-gb750 nebo https://hird.co.uk/products/wienold/min ... e-mfc750k/ nebo https://uplifter.cz/products/opet-v-nas ... hydrobull/

všechno by to ale zabíralo místo, muselo by to někde parkovat a bylo by to v některých místech neohrabaný.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4859
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

17. 5. 2020, 8:26

Ten obrácenej paleťák nemůžu nějak najít, ale třeba tady ta cenovka je taky super https://www.denios.cz/shop/vyvazeny-jer ... s3=138048W
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Mart_68
Trol
Příspěvky: 1625
Registrován: 15. 2. 2015, 4:36

17. 5. 2020, 9:02

já to mám v garáži jednoznačný, dvě stojny přivrtané do zdi + hrazda ze dvou kolejniček a vozík s ráčnou co bude jezdit zleva doprava (asi 200 kg zátěž by to mohlo udržet),nic víc v garáži nevymyslím, potřebuji akorát na přizvednutí těžších věcí, hodit na vozík a popojet ven nebo složit vevnitř.
Odpovědět

Zpět na „výrobky a obrobky“