šroub kladky drážkovaného řemene

Odpovědět
berni
Příspěvky: 250
Registrován: 24. 11. 2012, 6:56
Bydliště: Brno, Boskovice

22. 6. 2020, 10:14

Ahoj, reaguji na logickou žádost přítomných a navazuji na diskuzi započatou zde otevřením vlastního tématu https://forum.strojirenstvi.cz /viewtop ... 83#p370183

drobný výcuc z předešlého napsaného níže...podstatný je úplný závěr s dotazem na upevnění kladky na vyrobený šroub
::::
prosim o diskuzi nad vyrobkem, co jeste nevznikl :).... Jde o sroub drzici zaroven alternator a zaroven pomocnou kladku remene na aute... jiz dva mi praskly, znamemu uz trikrat.... sroub jde pres altik, pak pres matros bloku a zase do altiku kde je zasazena matice se zavitem... kladka je chycena vlastnim sroubem do hlavy sroubu...Otazka, co je spatne? Sroub je origo. Tu zabavu, jak to pak vytahnou si dovedete predstavit. ...Sroub ma 10 zavit, ale telo je jen 8,7, tzn v prvnim drzaku altiku u hlavy je dira o kus vetsi a je tam mozna vule. Muhlo by to byt duvodem k tomu uklepani, nejakym mikropohybem sroubu? Rikam si, ze vyrobeni sroubu s rezanym zavitem by mohlo byt reseni, u hlavy udelat prumer presne na otvor v altiku, tj 10, pripadne u altiku jeste milimetr vzit a udelat konec treba na 11..... Nebo tusite problem jinde? treba lze neco odvodit z toho zlomu...diky
Obrázek
Obrázek
...
berni > z te lomove plochy takhle moc poznat nejde. Ale vypada to jako by v rohu u matky nebyl zadny radius. To by potom byl typicky koncentrator napjatosti a pri dostatecnych vibracich se odtud rozjede unavova trhlina. Jestli mam pravdu, tak u noveho kusu tam vytoc par mm radius, tim tu napjatost rozneses na vetsi plochu a mohlo by to byt ok. Sice to vypada na krehky lom, ale to jen tipuju.
....
Podobný problém som mal s klobúčikmi na vypínacích páčkach spojky Zetora. Boli točené alem mal ostrý roh. Po xtej výmeme kúpených som vyrobil s 15 142 klobúky s rádiusovým prechodom a odvtedy je po probléme.
...
Nebude to nedodržaným uťahovacím momentom tej šruby? Vyrobca vždy stanovuje presnú hodnotu.
Pripadne príliš velká napínacia sila remeňa čo ide cez tú kladku.
....
Je možné že to je ostrou hranou. Nedávno som dočítal knihu ktorá sa zaoberá aj konštrukciou hriadeľov je to tam spomínané ostrá hrana = mozny bod lomu až to niekoho zaujíma mozem to nafotiť a nahrať.
...
No neviem, ale kazdy normalny sustruznik vie ze sa take hrany robit nemaju, pokial to nieje nutne.
...
To ztenčení dříku šroubu je tam právě proto, aby k tomuto problému nedošlo :-) Asi se nějak nevyvedlo, na prvním vrubu tam vzniká koncentrace napětí a pak to takhle prdne. Možná blbý materiál, špatná konstrukce, velké cyklické namáhání.
...
vypadá na bávo : https://www.bazardielov.sk/AMD2812523777/bmw/5-f10

To je tahle kladka? https://www.schmiedmann.cz/cs/bmw-f10lc ... 81-catn-ol
...
Ako kolegovci navrhujú by som doplnil urobiť driek skrutky s odľahčením aby mohol pružnosťou materiálu vstrebávať kmity.
Pod hlavou rádius alebo čelný oblý zápich na odlahčenie napätia.
Dával by som bacha na použité príliš pevné zušľachtené materiály. Síce sú pevnejšie ale klesá vrubová húževnatosť.
...
ojo, je to bawo, dobrý odhad.... 330d, (325d), e91.... je to přesně ten šroub z předchozího příspěvku... u hlavy je ještě podložka (jak v odkazu) a jak píšete, je tam ostrý úhel, žádný rádius , a je to origo díl, druhovýroba snad asi ani u tohoto není...(známý se naštval, a nechává si dělat právě s radiusem a s tělem o ten mm v průmeru víc).
Utahovací moment samo je předepsaný, ale zkoušeli jsme i na krev i naopak míň a stejně prdá (známému se to stalo hned u dvou aut, jinak je to starej fachman a celý život se živý opravováním aut, jako jeden z nemnoha udělá třebas výměnu rozvodových řetezů na těchto motorech i bez nutnosti tahat to ven k káry)...
Tak zkusím taky vyrobit, jen musím sehnat vhodný materiál, u většiny dotažených kulatin úplně netuším, co je to za ocel :c(...
...
Nešlo by to udělat naopak? Šroub strkat z druhé strany - dokážu si představit, jaký tam bude přístup :lol: . Udělat matku stejně vysokou, jako tahle hlava, jen udělat ještě uchycení do jednoho bodu - třeba do druhého šroubu toho altíku.

Myslím strojařsky pěkně, ne nějaký bastlení. Třeba vytočit kroužek podle průměru altíku, vyříznout část, trochu ofrézovat, aby se to vešlo kolem řemene atd. Jestli chápeš, co myslím. Popřípadě do toho kroužku říznout ty závity M10. Pak by ten šroub byl namáhanej jen na tah - jak to má být a ne na střih - vliv řemenu.
...
To by mohlo pomoct. Buď ten svorník udělat nějak takhle
http://www.beltat.com/ymello_filestorag ... c892c3.JPG
nebo takhle
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... B&usqp=CAU
...
kenybz>Nemyslim si ze by to mohlo byt prilisnym dotazenim ci jinym statickym silovym pusobenim. To by cela resp. vetsina lomove plochy , diky mechanismu plasticke deformace, vypadala jako leva spodni cast. Tady to ovsem vypada na prevazne krehky lom, pricemz se jen zbytek ulomil tvarnym lomem na konci toho deje. Coz vazne ukazuje na unavu. Lepsi pevnostni trida sroubu by zde s nejvetsi pravdepodobnosti nepomohla, jen by patrne trochu oddalila selhani. Je nutne odstranit vznik a sireni trhliny.
...
ten origo šroub je taky zušlechtěný, závit válcovaný jestli to kalí jako celek tak je to prostě křehké.
Když utahuje matici tak je šroub namáhaný tahem né krutem proto ten lom tak i vypadá.
Pravda je že ta ostrá hrana to naruší /vrub/ Jak jsem psal dal bych tam inbus a utáhl správným momentem.
Edit:
aha takže to není matice ale hlava šroubu v které je vnitřní závit a je tam ještě zašroubovaná řemenice hmm to vymyslel nějaký trubec. Takže píšu kraviny bo jsem nevěděl jak ta sestava vypadá
...
a pod tou hlavou není rádius, ale ostrý roh na přechodu na tyčku šroubu a tou zašroubovanou řemenicí je ta hlava namáhaná na ohyb ?
...
Podle té foto, to musí po čase upadnout vždycky!!! Změnil bych uchycení té řemenice. Ten šestihran bych nechal v šíři na klíč a dál bych pokračoval průměrem na otvor řemenice. A teprve pak bych závrtem a závitem zajistil řemenici. Předpokládám, že řemenice je na klínku....takže vyrobit drážku atd.
...
kládám schéma, co jsem narychlo spáchal..a průběžně děkuji všem co navrhují a radí...naposled jsem musel v autě rozpůlit altík, abych ten šroub dostal ven, prostě opruz skrz díl za pát korun. Ta řemenice je plast a uvnitř nalizované? ložisko, chycené inbusem...
Úpravu origo šroubu mám strach...jednak změním pozici kladky od altíku (mohl bych dát podložku o větší tlouštce), jednak ale myslím že hodně oslabím materiál, mezi dnem díry pro šroub kladky a dříkem je jen 2 mm a protože je díra skoro stejná jako tloušťka dříku, moc tam toho materiálu není...
Tedy...
1/šroub musí jít ze strany co leze doteď,z opačné strany nevleze ani myš.
2/ nutno uchytit kladku v přesné vzdálenosti od materiálu altíku (ale asi by šlo na hlavě šroubu udělat pokračování v půměru vnitřní díry ložiska a nahradit tak ten inbus a zajistit to zvenčí v místě hlavy inbusu, pokud to něčemu pomůže).

to chvění celého řemene je věc druhá, ale v originále se volnoběžka nemontovala (a nemám ji tam) a řemenice kliky se "neozývá" (čímž nechci říct že je v super kondici, ale mám zkušenost že odchází hodně rychle a je to hodně šlyšet pokud tak činí)
Obrázek
...
Co ten imbus co drží kladku o pár mm zkrátit a udělat šroub, co bude mít více 'masa' mezi koncem dříku a začátkem závitu + ten rádius na přechodu?
Ale asi nejlepší by bylo tím původním šroubem hnípnout držák, na kterém bude ta kladka, pokud je tam možnost ji umístit trochu vedle...
...
Toho bych se tolik nebál, tomu šroubu stačí k funkci úplně malý zbytek původního průřezu, jak je vidět na té lomové ploše, ten lasturový lom z něj většinu sežral a pořád to drželo. To vyloučení vrubu udělá hodně.
...
bern> Neni treba odebirat tolik materialu jak vyznacuje cerna barva.. Taky je vyhodnejsi ekvidistantne zajet do obou ploch. Viz modre oznaceni. Vzal bych si ostry 4mm kulaty pilnik a na soustruhu to pri 800rpm bude za minutu hotove.
Obrázek
...
ta červená část co tam máš může být klidně větší, pokud ten altík vytáhneš a to ucho snížíš o kupř 3mm, pak dáš kratší imbus co drží kladku a hned máš místo 2mm 8 :wink: případně tu díru v altíku udělat na větší průměr a tu "šestihranou hlavu" taky
jinak potom ultimativní řešení oprav straších aut dělají na Vídeňské v Brně, znají to tam všichni nešťastní majitelé starších bavoráků
...
Nevím jestli pilník, tam by měla být dodržená co nejvyšší kvalita povrchu (klidně i následně brousit a leštit) ale principiálně bych souhlasil s tím jak píše Dawe. Hlavně tam nesmí zbýt stopa po tom původním ostrém koutu.
...
...
...
ten šroub asi nepraská na čistý tah, ale na ohybové namáhání od kladky - pokud bych to vyráběl, snažil bych se tu hlavu udělat co největší pro eliminaci toho ohybového namáhání. Pak by asi šlo i kvalitou materiálu jít trochu dolů. Alternátor to dle nákresu namáhá na střih a je duralový - takže většinu problému působí kladka a našponovaný řemen.
...
vracím se ještě ke šroubu na kladku řemene... starý šroub mi oměřili v profi kalírně na tvrdost a dodali i matroš na nový, včetně domluvy zušlechtění... Jen proím ještě o radu- v originále je kladka přidělána osmičkou inbusem do závitu v hlavě šroubu, uvažuji, zda neudělat šroub v hlavě s prodložením na průměr 8 mm a na konci závit na matku...tedy vše v jednom a kladka by se nasadila na prodloužení šroubu a zajistila matkou....o můj dotaz-nezadělám si zase na problém, že to bude v tom dříku kladky u hlavy šroubu namáháno? Nejspíš je z hlediska pevnosti lepší udělat díru do hlavy šroubu a zajistit to tím inbusem, že? v principu by u toho dříku na straně kladky mohl být taky rádius, pokud bych jej zvolil...Teď mám šroub uplý v soustruhu a z poloviny hotový a zvažuji jak dál, zda díra či dřík :c)
Cvičně jsem si mezitím rozebral opět předek káry, vyměnil napínák a dal na altík volnoběžku, tak třeba už ani změna šroubu není třeba...
( a ještě jsem vylepšil šroub tím, že na konci dříku procházejícího altíkem je za závitem na konci šestihran pro pootočení a uvolnění v závitu v případě zalomení, plochý klíč se za altík při demontáži vleze)
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7205
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

22. 6. 2020, 12:05

ještě jedna poznámka kromě doporučení použít volnoběžku
teď jsem si všimnul z popisu obrázku, že v hlavě toho šroubu je mezi dříkem za hlavou a dnem díry M8 jen 2 mm místa
to je podle mně taky zásadně špatně
tam by mělo být na můj vkus tak 1 násobek průměru dříku, tj. nějakých 8 mm a víc, ale ne 2mm
ten imbus M8 by měl zalézat do vnitřního závitu tak 8-10mm, víc nemá snysl
tj. díra pod závitem by měla být tak max. 13mm hluboká
pak by to asi vycházelo (odhadnuto podle fotek)
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
berni
Příspěvky: 250
Registrován: 24. 11. 2012, 6:56
Bydliště: Brno, Boskovice

22. 6. 2020, 1:14

doporučení volnoběžky jsem si vzal k srdci a již jsem ji tam namontoval, a když už jsem to měl rozhozené, dal jsem novou i napínací kladku včetně napínáku (zde řešeno pružinou). S tím materiálem mezi dříkem a dnem o tlouštce 2 mm máš pravdu, známému se to vylomilo dokonce tak, že se mohl podívat skrz hlavu šroubu :c) (již na foru padly i návrhy, jak toto řešit... hodlám použít kratší šroub)
berni
Příspěvky: 250
Registrován: 24. 11. 2012, 6:56
Bydliště: Brno, Boskovice

25. 6. 2020, 8:17

Obrázek

dám zušlechtit a uvidím...radius, víc matroše v průměru dříku, více matroše mezi dříkem a dnem závitu v hlavě... minimálně by měl jít lépe ven když uletí hlava díky tomu šestihranu na konci za závitem :c)
HellGrip
Příspěvky: 1282
Registrován: 21. 5. 2019, 10:26

25. 6. 2020, 1:53

Nazdar,
škoda, že podľa mňa si sem neprebral práve tie rady kde to bolo s pozdĺžnym odľahčením drieku svorníka.
Uživatelský avatar
stanik84
Příspěvky: 2264
Registrován: 3. 8. 2016, 9:29

27. 6. 2020, 5:55

Dneska jsem si na Tebe vzpomněl. Hřídel signovačky...
15932766957187402033479628867887.jpg
15932767522848460665008114651111.jpg
15932768289384593497440655167088.jpg
Je tam přechod průměrů..
Odpovědět

Zpět na „výrobky a obrobky“