Protizávaží osy Z
No plunžr bych tomu snad ani neříkal, myslel jsem sprostě propojenej pracovní válec s externím zásobníkem plynu bez jakýchkoliv ventilů či hydrauliky ,a to jen proto aby se tak markantně neprojevilo stlačování v pracovním válci.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Mně je to jasné, jak jsi to myslel. Jde jen o to jak tomu nadávat, když je to něco mezi. Akorát, když budeš mít malý průměr toho pístu, musíš jej tlačit vysokým tlakem a u plynu s přídavnou nádobou už je to z hlediska bezpečnosti někde jinde. Pokud chceš tlak do 1 MPa, tak zase musí být velký průměr pístu a hodně velký zásobník plynu, aby to bylo jakž takž lineární. Ale to už si je tak filozofuju.
No jasně ,to už jsou jen technikálie jestli bude velkej pístek a malej tlak nebo tam hodit malej pístek a tlakovou nádobu třeba 2l do 150 atmosfer .Martin hora to má na ty viewtopic.php?t=18217 pokud si to dobře pamatuju.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mrosconi
- Příspěvky: 1978
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Ok, takže jak? Pokoušet se hledat nějaké tlumiče a nebo to nechat jak teď bez. Motor má brzdu, takže sjetí není možné. Sílu má až až až, takže pokud to nezlepší dynamiku, nevidím důvod se tím zabývat.
Díky
Díky
Nech si tam místo na případnej pracovní válec ,když bude problém dynamika Z tak ho tam pak doděláš.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mrosconi
- Příspěvky: 1978
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Díky za rady. Zeptám se ještě jinak. Co považovat za problém s dynamikou?
Moje mašina teď jezdí v Z-ku 6m/min se zrychlením 300. Asi 75% práce jsou rovinné frézování kdy se osa ani nehne. Zbytek je vrtání, kde by to mělo díky vytahování smyl, ale klidně můžu zvednou zrychlení na dvojnásobek. Mám to ověřené. Taktéž rychlost. Prostě jedu na 50% schopností mašiny. Když mi to vyhovuje a nepotřebuji více, má smysl se tím zabývat?
Nejdou tam ty vzpěry spíše z důvodu zajištění aby osa po odpojení napájení nesjela dolu?
Pokud protizávaží dynamice nepomáhá, ba naopak jak píšete, tak nevidím důvod komplikovat konstrukci. Pokud by tomu bylo jinak a pomáhalo to, tedy mohl bych dát větší zrychlení i rychlost, tak by to mělo smysl. Taktéž ten tlumič. Pakliže v horní úvratí má jiný tlak než v dolní kdy je zcela zatlačený ˇ(otázka jaký je rozdíl tlaku), bude zátěž nerovnoměrná a budu muset řešit kompromis. Na hoře mi to nebude pomáhat a dole taky ne. Jen zajíst, že osa nespadne na stůl. To ale dělá motor s brzdou, takže je to již zajištěno jinak.
Dynamiku by to ale zvednou mělo, tedy odlehčit hmotnost kterou musím držet nebo zvedat. Platí pravidlo, že když mám osu 100kg těžkou, tak když dám tlumič natlakovaný na cca 500N bude motor tahat nahoru jen 50kg? Čím menší váha, tím méně energie na její pohyb, tím efektivnější atd. to by zase dávalo smysl.
Když tedy budu uvažovat nad tlumičem, mám ho jak instalovat, tak jakou část hmotnosti redukovat? Celou? 2/3 nebo polovinu? Má smysl řešit tlumení s těmi tlakovými systémy, což asi nebude za 2.000Kč nebo tam dát pouze obyčejný tlumič jak na víko kufru Octavie a jak se časem unaví, tak se vymění? Je to amatérská mašina, která nepoběží více než 1h denně (průměr za rok).
Díky
Moje mašina teď jezdí v Z-ku 6m/min se zrychlením 300. Asi 75% práce jsou rovinné frézování kdy se osa ani nehne. Zbytek je vrtání, kde by to mělo díky vytahování smyl, ale klidně můžu zvednou zrychlení na dvojnásobek. Mám to ověřené. Taktéž rychlost. Prostě jedu na 50% schopností mašiny. Když mi to vyhovuje a nepotřebuji více, má smysl se tím zabývat?
Nejdou tam ty vzpěry spíše z důvodu zajištění aby osa po odpojení napájení nesjela dolu?
Pokud protizávaží dynamice nepomáhá, ba naopak jak píšete, tak nevidím důvod komplikovat konstrukci. Pokud by tomu bylo jinak a pomáhalo to, tedy mohl bych dát větší zrychlení i rychlost, tak by to mělo smysl. Taktéž ten tlumič. Pakliže v horní úvratí má jiný tlak než v dolní kdy je zcela zatlačený ˇ(otázka jaký je rozdíl tlaku), bude zátěž nerovnoměrná a budu muset řešit kompromis. Na hoře mi to nebude pomáhat a dole taky ne. Jen zajíst, že osa nespadne na stůl. To ale dělá motor s brzdou, takže je to již zajištěno jinak.
Dynamiku by to ale zvednou mělo, tedy odlehčit hmotnost kterou musím držet nebo zvedat. Platí pravidlo, že když mám osu 100kg těžkou, tak když dám tlumič natlakovaný na cca 500N bude motor tahat nahoru jen 50kg? Čím menší váha, tím méně energie na její pohyb, tím efektivnější atd. to by zase dávalo smysl.
Když tedy budu uvažovat nad tlumičem, mám ho jak instalovat, tak jakou část hmotnosti redukovat? Celou? 2/3 nebo polovinu? Má smysl řešit tlumení s těmi tlakovými systémy, což asi nebude za 2.000Kč nebo tam dát pouze obyčejný tlumič jak na víko kufru Octavie a jak se časem unaví, tak se vymění? Je to amatérská mašina, která nepoběží více než 1h denně (průměr za rok).
Díky
No hlavně bych tomu říkal plunžr když to plunžr je a ne když není - rozlišoval bych plunžr a píst.Josef píše: ↑20. 1. 2020, 8:59Mně je to jasné, jak jsi to myslel. Jde jen o to jak tomu nadávat, když je to něco mezi. Akorát, když budeš mít malý průměr toho pístu, musíš jej tlačit vysokým tlakem a u plynu s přídavnou nádobou už je to z hlediska bezpečnosti někde jinde. Pokud chceš tlak do 1 MPa, tak zase musí být velký průměr pístu a hodně velký zásobník plynu, aby to bylo jakž takž lineární. Ale to už si je tak filozofuju.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... r_Pump.png
Vzhledem k tomu jak to popisuješ tak se na tlumič vykašli ,
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
gumolano
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Vyvažování osy Z se nepoužívá ani tak z důvodu že by krokáč, nebo servo nedokázaly s rozumnou dynamikou hýbat osou Z, ale hlavně pro snížení zatížení šroubu dané osy. Ono totiž ostatní osy jsou v situaci kdy se stroj nepohybuje bez zatížení, zatímco osy Z drží stále celou váhu. A ta bývá o profi mašin i několik metráků. V praxi se potkávám prakticky jen s pneumatickým systémem ( servisuji dřevoobráběcí mašiny) - třeba Sahosy používaly systém se vzdušníky a písty, u Dynamicu byly dokonce písty ve dvojici vodorovně a tahaly Zetko přes řetězy, Taliáni vzdušníky nepoužívají a plní píst přímo z pneusystému mašiny.
Ovšem dnes už Sahos není a Taliáni už taky tyto systémy opustili a tak celou hmotnost u dnešních mašin tahá jen šroub. Výrobně je to jednodušší - no a my, servisáci měníme daleko víc šrouby. A to se vyplatí (nám určitě, zákazník na to má možná jiný názor)
Ovšem dnes už Sahos není a Taliáni už taky tyto systémy opustili a tak celou hmotnost u dnešních mašin tahá jen šroub. Výrobně je to jednodušší - no a my, servisáci měníme daleko víc šrouby. A to se vyplatí (nám určitě, zákazník na to má možná jiný názor)
- Mrosconi
- Příspěvky: 1978
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Díky Pánové. Když to tedy shrnu, vychází mi...
1. Dynamiku nezlepším tím, že přidám protizávaží, jelikož zároveň zvedám setrvačnost sestavy.
2. Lepší jsou plynové vzpěry než protizávaží a to i z důvodu jednoduchostí konstrukce.
3. U běžné plynové vzpěry (jak z víka kufru u auta) nebude konstantní síla, takže váha osy nahoře bude jiná než dole. Bude tedy nerovnoměrné zatížení pohonu.
4. Pokud používat plynové vzpěry, tak jedině se systémem regulace tlaku, který vyrovnává síly (viz bod 4.).
5. Pokud mám pohon s brzdou (ať už vozíky, matice nebo motor) a váha osy není překážkou pro motor, tedy je patřičně dimenzovaný, rovněž nemá smysl navrhovat protizávaží nebo tlumení.
6. Tlumení pomáhá odlehčit šroubu/matici, aby nemusely držet celou hmotnost osy. To dává asi největší smysl.
Konkrétně v mém případě, kdy mám 12Nm EasyServo, které má rádo 0-1000ot, relativně malé šrouby průměru 25mm a stoupání 5mm, váho osy cca 100kg... si myslím, že dynamiku nezlepším (ani mi o to nejde), protože jsem počítal s max 6m/min. Osa je dlouhá, takže rozdíl v zatížení nahoře a dole s užitím obyčejné dlouhé vzpěry bude rovněž velký.
Jediné co mi to dá je "ochrana" šroubu/matice díky částečnému odlehčení.
Na něco jsme zapomněl?
Díky
1. Dynamiku nezlepším tím, že přidám protizávaží, jelikož zároveň zvedám setrvačnost sestavy.
2. Lepší jsou plynové vzpěry než protizávaží a to i z důvodu jednoduchostí konstrukce.
3. U běžné plynové vzpěry (jak z víka kufru u auta) nebude konstantní síla, takže váha osy nahoře bude jiná než dole. Bude tedy nerovnoměrné zatížení pohonu.
4. Pokud používat plynové vzpěry, tak jedině se systémem regulace tlaku, který vyrovnává síly (viz bod 4.).
5. Pokud mám pohon s brzdou (ať už vozíky, matice nebo motor) a váha osy není překážkou pro motor, tedy je patřičně dimenzovaný, rovněž nemá smysl navrhovat protizávaží nebo tlumení.
6. Tlumení pomáhá odlehčit šroubu/matici, aby nemusely držet celou hmotnost osy. To dává asi největší smysl.
Konkrétně v mém případě, kdy mám 12Nm EasyServo, které má rádo 0-1000ot, relativně malé šrouby průměru 25mm a stoupání 5mm, váho osy cca 100kg... si myslím, že dynamiku nezlepším (ani mi o to nejde), protože jsem počítal s max 6m/min. Osa je dlouhá, takže rozdíl v zatížení nahoře a dole s užitím obyčejné dlouhé vzpěry bude rovněž velký.
Jediné co mi to dá je "ochrana" šroubu/matice díky částečnému odlehčení.
Na něco jsme zapomněl?
Díky