Kalení

exot007
Příspěvky: 171
Registrován: 3. 12. 2012, 6:47
Bydliště: 294 11

15. 12. 2015, 3:26

almac píše:11 600 by se kalit/zušlechťovat neměla (netvrdím, že to nejde). Tato ocel nemá předepsané složení (jako všechny oceli třídy 11, krom max. množství P a S), má předepsanou jenom pevnost 600 MPa. Ta může být dosažena nejenom uhlíkem, ale i jinými prvky-např. manganem (jako u oceli 11 523) a ten ke kalitelnosti moc nepřispívá. Takže pokud je této pevnosti je dosaženo pouze uhlíkem, tak kalit to lze bez problémů. Nikoliv ale asi na max. tvrdost 60HRC, odhadoval bych to spíše na 45-50 HRC. Nedávno jsem z 11 600 vyráběl hlavičkář pro nýty s půlkulovou hlavou, průměr 2mm, a dopadlo to dobře. Teploty ohřevu je možné stanovit i bez teploměru (žádný použitelný nemám), postačí dosáhnout světle třešňového žáru. Pak zakalit ve vodě. Kalením v oleji jsem dosáhl jen málo znatelného zpevnění. A.
Samozrejme protoze kalenim do oleje jsi nedosahl kriticke rychlosti(teplotniho spadu) na to aby v maretialu zacal vznikat martenzit.
Uživatelský avatar
petrgr
Příspěvky: 152
Registrován: 12. 2. 2011, 9:26

2. 1. 2016, 1:34

almac píše:11 600 by se kalit/zušlechťovat neměla (netvrdím, že to nejde). Tato ocel nemá předepsané složení (jako všechny oceli třídy 11, krom max. množství P a S), má předepsanou jenom pevnost 600 MPa. Ta může být dosažena nejenom uhlíkem, ale i jinými prvky-např. manganem (jako u oceli 11 523) a ten ke kalitelnosti moc nepřispívá. Takže pokud je této pevnosti je dosaženo pouze uhlíkem, tak kalit to lze bez problémů. Nikoliv ale asi na max. tvrdost 60HRC, odhadoval bych to spíše na 45-50 HRC. Nedávno jsem z 11 600 vyráběl hlavičkář pro nýty s půlkulovou hlavou, průměr 2mm, a dopadlo to dobře. Teploty ohřevu je možné stanovit i bez teploměru (žádný použitelný nemám), postačí dosáhnout světle třešňového žáru. Pak zakalit ve vodě. Kalením v oleji jsem dosáhl jen málo znatelného zpevnění. A.
Proč by neměla, když obsahuje tolik uhlíku, že to jde? Na kalení v oleji je potřeba zkušené oko pro určení teploty. Do vody je to malinko snažší.

11 600 – obsah prvků v %: 0,5 C

Neušlechtilá konstrukční ocel na strojní součásti namáhané staticky i dynamicky, u nichž se nevyžaduje svařitelnost. Vhodná na součásti vystavené velkému měrnému tlaku, hřídele, osy, ozubená kola, čepy, řetězová kola, páky, pístnice, kolíky, podpěry, držátka, objímky, šrouby a matice, klíny, pera, kluzné kameny, ozubené hřebeny, kladky, spojky, segmenty a vložky axiálních ložisek, distanční kroužky, různé upínací elementy, tělesa fréz apod. Pásů a pruhů se používá ke tvarování ohybem.

kování 1100 až 800 °C
normalizační žíhání 850 až 870 °C
žíhání na měkko 680 až 720 °C
kalení do vody 830 až 860 °C
kalení do oleje 840 až 870 °C
popouštění 560 až 670 °C
Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 1928
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

18. 1. 2016, 11:21

Nevíte jak se měří teplota kaleného předmětu ve vakuové peci?
Musí se používat přiložené termočlánky přímo na předmět?
sulekb
Příspěvky: 99
Registrován: 10. 12. 2015, 12:39
Bydliště: su z Prahe

18. 1. 2016, 12:43

U nějakých speciálních aplikací asi ano. Ale jinak se, co vím, pro ohřev používají výpočty (podle tvaru a rozměrů polotovaru, materiálu, hmotnosti, rozmístění), případně se to řeší empiricky. Sondy jsou pak normálně soušástí pece (uvnitř) v "ideálních" místech.
Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 1928
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

18. 1. 2016, 2:27

Není mi totiž jasný, když je to ve vakuu, teplo se tam šíří jenom sáláním, jak se to pak dá na těch „ideálních“ místech a kalené věci změřit.
Uživatelský avatar
Kratus
Příspěvky: 382
Registrován: 1. 5. 2015, 2:36
Bydliště: Příbram

18. 1. 2016, 2:49

Články se dávají přímo na kalené těleso.
QNX
Příspěvky: 2857
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

18. 1. 2016, 5:31

jova: Dnes se to asi měří bezkontaktně, ne?
kovoel
Příspěvky: 522
Registrován: 12. 2. 2014, 9:04
Bydliště: Kousek od Prahy

18. 1. 2016, 7:28

D
Naposledy upravil(a) kovoel dne 22. 7. 2018, 4:27, celkem upraveno 1 x.
V20
Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 1928
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

18. 1. 2016, 10:36

Děkuji za informace, ale nějak v tom stále plavu.
Chtěl bych zkusit to kalení ve vakuu, nic složitého, nádobu s izolací, topnou spirálu...
V záloze mám optickou kontrolu pyrometrem, ale PID regulátor s příslušným termočlánkem by byl mnohem lepší. Jde mi o to, zda když tam budu „žhavit“ tu nástrojovku a vedle bude S termočlánek v keramickém pouzdru, zda ten termočlánek ukáže v tom vakuu teplotu stejnou jako u té nástrojovky.
robyb
Příspěvky: 30
Registrován: 21. 11. 2018, 8:05

19. 1. 2019, 7:22

Bola by tu este jedna moznost NITRIDACIA.
Povrch je tvrdy do hlbky 0.2-0.5 mm a vo vnutri je to meke.
Pouziva sa to na kalnie malych ozubenych kolies.
Na material CK45 sa to bezne robi.
A z tym kalenim je to tak ako je tu uz spomenute.
Treba vediet cislo materialu inak to nevedia zakalit ani v kaliarni.
Hoffec
Příspěvky: 74
Registrován: 9. 8. 2017, 9:23

24. 1. 2019, 12:17

Taky by samozřejmě nastal problém po zakalení se změnou rozměrů... Obrábění na čisto se provádí vždy až po zušlechtění.
Odpovědět

Zpět na „povrchová úprava“