Jakou stříkací pistoli a kompresor na menší stroje?

Odpovědět
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

14. 3. 2019, 12:25

Takže jde o jednoduchost, tj. o prachy.
Díky.
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

14. 3. 2019, 12:38

DwPetr píše: 13. 3. 2019, 11:56 Další špatnej bonus teplýho kompresoru je vzdušná vlhkost, to je ti taky jasný, co se děje, když ten prcek napolyká studenej vzduch, prožene ho vřelým válcem a foukne do studenýho vzdušníku. Když to jede půl dne, tak má odkalovač posvícení.
A má to skutečně vliv? Fyzikálně bych řekl, že se tady teplota kompresoru neuplatní.

Nasávaný vzduch má nějakou vlhkost, tj. je v něm nějaké množství molekul vody. To množství se ale zahřátím o válec kompresoru nezvýší, zůstane konstantní. Jiné by to bylo, kdyby kompresor nasával už horký vzduch zvenku. V teplém vzduchu totiž bude pravděpodobně víc vlhkosti, proto v létě je kondenzátu většinou víc než v zimě.

Ta kondenzace vlhkosti na vodu ve vzdušníku a pak i v pistoli má jinou příčinu. Ve vzdušníku jde o to, že stlačíš vzduch i s jeho obsahem vody, ale ten stlačený vzduch má n-krát menší schopnost obsahovat vzdušnou vlhkost (to 'n' je kolikrát jsi vzduch stlačil, např. pro 8-barový kompresor je to 8 ). Takže snadno přesáhneš 100% relativní vlhkost.

Kondenzace v hadici nebo pistoli pak má zase důvod v tom, že z toho stlačeného vzduchu se sice ve vzdušníku vyloučí přebytečná voda, přesahující 100% vlhkost. Ale ten tlakový vzduch má při své teplotě a tlaku právě těch 100% vlhkosti. A když se při expanzi ochladí, tak rosný bod klesá. Naštěstí proti tomu ale zase působí to, že při expanzi má vzduch schopnost udržet víc vlhkosti.
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4859
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

14. 3. 2019, 6:23

To víš že má ta teplota vliv, naprosto zásadní. Čím menší, tím lepší. V teplejším vzduchu nemáš víc vody, protože se ti odpaří. Takže v létě je situace podstatně lepší. V zimě, kdy je vlhkost daleko větší, jí odpaříš tím horkým kompresorem do vzdušníku.

Si na něj nalej vodu, uvidiš, jak se mu to bude líbit. Proč myslíš že je snaha dělat pomaloběžný?
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7174
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

14. 3. 2019, 6:52

DwPetr píše: 14. 3. 2019, 6:23 To víš že má ta teplota vliv, naprosto zásadní. Čím menší, tím lepší. V teplejším vzduchu nemáš víc vody, protože se ti odpaří. Takže v létě je situace podstatně lepší. V zimě, kdy je vlhkost daleko větší, jí odpaříš tím horkým kompresorem do vzdušníku.

Si na něj nalej vodu, uvidiš, jak se mu to bude líbit. Proč myslíš že je snaha dělat pomaloběžný?
........V teplejším vzduchu nemáš víc vody, protože se ti odpaří.......................
no, možná by sis měl něco nastudovat o relativní vlhkosti vzduchu
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4859
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

14. 3. 2019, 7:29

Takže podle tebe je v létě, když je 30 st. nepočítám teda v dešti, stejná vlhkost vzduchu jako v zimě? Tak si to zkus vyzkoušet, nech kus opískovanýho železa ležet na vzduchu měsíc v létě, a měsíc v zimě, a porovnej rozdíly. A to samý ti řekne kompresor co je venku a žere venkovní vzduch.

Já si nepotřebuju nic studovat, mě teorie nezajímá, na to nemám čas, mě stačí vyjít z toho, že když natlačím těch 6 atm. různejma kompresorama (mám 3 orlíky, jedno ČKD, jednoho Kaesera, a asi 3-5 samodělů v různým stádiu a velikosti), a porovnám to, co z nich vyliju ve vztahu k teplu který ty kompresory produkujou, tak ten co na ten objem umí pomale uhořet vydá vody víc, já ten kterej se 2x převalí. A roční období, nebo vlhkost vzduchu to násobí. Stačí když 3 dny prší.

Jen pro názornost, tu kubíkovou nádrž nafouknu za 8 vteřin, a to se fakt nezahřeje. A vidim ten rozdíl v létě i v zimě, protože mám vzdušníky venku, tak odkaluju každej den, protože když to do rána zamrzne, tak je to v hajzlu. Ale klidně si teoretizujte, počítejte molekuly, vzorce, tabulky, grafy... Mě to nevadí, mě do pistolí leze dobrej vzduch. Na nějakejch vratech, nebo brance se s tím nemusíš trápit, ale když se používaj drahý čističe tak do nich potřebuješ valit bordelu co nejmíň, navíc na laku je to všechno vidět, není to záležitost za pár korun, a tam to chce víc jak nějaký studování, když chceš prodávat něco co jde okem vidět, a vidí to každej.

Ono to v provozu vyřešíš buď chemistrem, nebo sušičkou, ale budeš to mít doma? Doma tomu pomůžeš když ten vzduch nebude lítat 20-80-20. Ta voda se v tom vzdušníku zase do vzduchu nevrátí, ale valí haďicema ven.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Reinkarnace
Příspěvky: 1227
Registrován: 21. 11. 2017, 9:16

14. 3. 2019, 7:40

DwPetr píše: 14. 3. 2019, 6:23 To víš že má ta teplota vliv, naprosto zásadní. Čím menší, tím lepší. V teplejším vzduchu nemáš víc vody, protože se ti odpaří. Takže v létě je situace podstatně lepší. V zimě, kdy je vlhkost daleko větší, jí odpaříš tím horkým kompresorem do vzdušníku.
Si na něj nalej vodu, uvidiš, jak se mu to bude líbit. Proč myslíš že je snaha dělat pomaloběžný?
"V teplejším vzduchu nemáš víc vody, protože se ti odpaří" - to je aspirace na hlášku týdne. :lol:
Petře promiň, já musel. Jinak si Tě moc vážím za zveřejňování Tvých zkušeností. Obrázek S tím vzduchem je to přesně naopak, jak už tu kluci psali. Teplý vzduch saje vlhkost jako houba. Proto teplý vzduch obsahuje mnohem více vodních par (vzdušné vlhkosti) než studený a ta samozřejmě někde kondenzuje.
Namátkou třeba http://www.metamater.cz/oblaka-srazky/vlhkost-vzduchu/
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4859
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

14. 3. 2019, 7:50

Reinkarnace píše: 14. 3. 2019, 7:40
.... to je aspirace na hlášku týdne. :lol:

Namátkou třeba http://www.metamater.cz/oblaka-srazky/vlhkost-vzduchu/
Jestli to nebude tím, že jsme se trochu nepochopili, a je to vytržený z kontextu

Vždyť to stejný co říkám, se píše v tom článku co jsi postnul :roll: V ročním chodu relativní vlhkosti vzduchu bývá nejvyšší vlhkosti dosahováno v prosinci. Je to tím, že se teplota snižuje, vzduch stagnuje, jsou inverze a mlhy, takže vzduch se stává nasycenějším. Nejnižší vlhkosti připadají na duben a květen. Dochází k výraznějšímu růstu teploty a proniká k nám občas chladnější vzduch ze severu, který obsahuje málo vodní páry.

Nebudem se bavit o mraze -30, to tady u nás není ani jeden den v roce.

A teď si ten vzduch nachytej do plechovky, jednu z prosince a jednu z července, a obě plechovky zahřej na 90st a pak je otevři koukni kolik vody odpaříš z prosincový a kolik z červencový. A tohle přesně se děje v kompresoru, kterej trochu valí, a těch 80-90 st. na hlavě umí udělat, pak ten 80st. vzduch namlátí na studenou stěnu vzdušníku, ta skondenzuje, ale už se nestihne zase odpařit, protože ten vzduch tu vodu bere a letí s ní pryč, kde ti pak fluše z trysky, nebo zansírá odlučovač.

Aby to bylo ještě jednodušší, tak na stejným principu funguje pálení kořalky.

Nicméně, kalužina se v létě taky odpaří dřív, než v zimě že :wink:
Naposledy upravil(a) DwPetr dne 14. 3. 2019, 8:01, celkem upraveno 1 x.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Reinkarnace
Příspěvky: 1227
Registrován: 21. 11. 2017, 9:16

14. 3. 2019, 8:01

Já myslím, že ne.
DwPetr píše: 14. 3. 2019, 6:23 ... V teplejším vzduchu nemáš víc vody, protože se ti odpaří. Takže v létě je situace podstatně lepší. V zimě, kdy je vlhkost daleko větší, jí odpaříš tím horkým kompresorem do vzdušníku....
To je přesně naopak. V zimě je ve vzduchu méně vlhkosti, než v létě. Jenže Tobě se ve vzdušníku možná tvoří více kondenzátu, protože ho máš venku a je mnohem chladnější, než v létě.
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4859
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

14. 3. 2019, 8:10

Reinkarnace píše: 14. 3. 2019, 8:01 Já myslím, že ne.

To je přesně naopak. V zimě je ve vzduchu méně vlhkosti, než v létě. Jenže Tobě se ve vzdušníku možná tvoří více kondenzátu, protože ho máš venku a je mnohem chladnější, než v létě.
Jaktože?

Ty odpařuješ na kompresoru vstupní vzduch, a ten v létě obsahuje tý vody přece míň jak v zimě, psali to v tom článku, kterej si mi odkázal, (teorie, studium) poznáš to (v praxi) i na tom kusu železa, v létě vydrží venku tejden, a v zimě ani ne do rána, co jinýho jak vzdušná vlhkost tohle způsobuje? Na hlavě toho kompresoru je ta teplota víceméně stejná, a vzdušník, je stejnej jako okolní teplota, takže tak ke schlazení dojde vždycky. Ale v zimě toho tou hlavou odpaříš víc, protože když se budem bavit o naší zimě, kde jsou teploty kolem nuly až +10 jako u nás, tak tam prostě tý vlhkosti je víc. Podívej se pod nohy, samý bláto, a podívej se v létě, ani tráva pořádně neroste. Tak z čeho by se ta vlhkost do vzduchu dostávala..

Tu vlhkost v nějakým procentu budeš mít ve vzduchu vždycky, a u kompresoru jde o to, že čím míň ten vzduch ohřeješ na hlavě, tím míň bude kondenzátu ve vzdušníku, a o to celý šlo.

Až budeš pálit meruňky, tak je zkus vypálit při teplotě vařáku 40st, a při teplotě 99st. a uvidíš, kdy ti ten kondenzát poteče. Místo kolony si dosaď kompresor, a máš stejnej princip, jen jinej systém. Jenže u kolony potřebuješ kondenzát získat, a u kompresoru jej nechceš.

Víc k tý vzdušný vlhkosti asi není v mejch časovejch možnostech řešit, protože mě to přijde jako že modrá není modrá, a zelená není zelená, v létě není sucho, a v zimě není vlhko.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Reinkarnace
Příspěvky: 1227
Registrován: 21. 11. 2017, 9:16

14. 3. 2019, 8:25

DwPetr píše: 14. 3. 2019, 8:10
Jaktože?

Ty odpařuješ na kompresoru vstupní vzduch, a ten v létě obsahuje tý vody přece míň jak v zimě, psali to v tom článku, kterej si mi odkázal, (teorie, studium) poznáš to (v praxi) i na tom kusu železa, v létě vydrží venku tejden, a v zimě ani ne do rána, co jinýho jak vzdušná vlhkost tohle způsobuje? ...
Vlhkost se do vzduchu v létě dostává odpařováním z vodních ploch. A schopnost udržet určité množství odpařené vody ve vzduchu roste s jeho teplotou. Vždyť to tam máš. 1m3 vzduchu teplý 30°C může pojmout nejvíce 30g vodní páry. 1m3 vzduchu studený -30°C může pojmout nejvíce 0,3g vodní páry. "Při maximální vlhkosti velmi teplého vzduchu tedy může být v ovzduší 100x větší množství vodní páry, než při maximální vlhkosti velmi studeného vzduchu." Možná máš ale specifické podmínky. Máš pravdu, že zimy už nejsou co bývaly a tam u vás na jihu to je ještě markantnější. Třeba u vás často prší a aerosol se dostává až k sání, dělají se mlhy a já nevím co ještě. Prostě si praktickým provozem vypozoroval, že se v "zimním" období tvoří v Tvém kompresoru více vlhkosti než v létě. To samozřejmě může být. :)
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4859
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

14. 3. 2019, 8:36

Ale to je akademická úvaha. Ta vlhkost v tom vzduchu nelevituje metr nad zemí a není tam navěky. Zkus se nad tím ještě jednou zamyslet a prakticky si to vyzkoušej.

Dej v zimě, ven litinu, soustruh pod plachu, a udělej to i v létě, kde je podle akademickejch výpočtů, 100x větší objem vody ve vzduchu, bude ti to po 14ti dnech stačit jako dostatečnej důkaz?

Prostě to není tak, že v mém kompresoru, tak nějak může být, a někdo z rozprašovačem mi solí do sání. To tak prakticky je všude. :wink: O přímořskejch oblastech se doufám bavit nebudem, takový vodní plochy tu nemáme.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Reinkarnace
Příspěvky: 1227
Registrován: 21. 11. 2017, 9:16

14. 3. 2019, 8:40

Tam hraje roli hlavně "rosný bod", - kondenzace vzdušných par při určité teplotě :wink:
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4859
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

14. 3. 2019, 8:56

Nemusíš čekat až na rosnej bod. Stačí z jara, nebo napodzim.

V létě můžu nechat opískovaný věci tejden ležet, s podzimem musej ten den buď do nafty, nebo u lakování do základu. A jsou kovy, který když opískuješ, tak na nich korozi vidíš už večer. Takže je hážu do nafty hned po opískování, jsou to věci z veteránů, takže nevim složení, ale rozdíl léto/zima/vlhkost tady neoddiskutovatelně je, jen to prostě poznáš na praktickejch věcech.

A tady prostě teorie s praxí nesouhlasí, protože ta teorie je hodně obecná.

Možná bych místo pojmu relativní vlhkost použil pojem reálná vlhkost. Protože můžeš argumetovat relativní vlhostí vzduchu, ale já tu reálnou vlhkost odkaluju, a musím ji řešit na opískovanejch kovech.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Uživatelský avatar
picom
Příspěvky: 2093
Registrován: 11. 8. 2006, 2:07
Bydliště: Praha

14. 3. 2019, 8:59

Reinkarnace píše: 14. 3. 2019, 8:40 Tam hraje roli hlavně "rosný bod", - kondenzace vzdušných par při určité teplotě :wink:
Bingo
DwPetr ujasni si pojmy relativní/absolutní vlhkost a rosný bod.
Pokud expanduje horký vzduch do studeného zásobníku tak ti voda zkondenzuje, sníží se vlhkost a to je dobře.
Musíš ale zajistit aby ti odtekla a aby se kapičky nestrhly proudem vzduchu do pistole.
Pokud do zásobníku proudí pouze vlažný vzduch, skoro nic ti nezkondenzuje a vzduch zůstane nasycený na vysokou relativní vlhkost.
Naposledy upravil(a) picom dne 14. 3. 2019, 9:34, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4859
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

14. 3. 2019, 9:23

picom píše: 14. 3. 2019, 8:59
Pokud expanduje horký vzduch do studeného zásobníku tak ti voda zkondenzuje, sníží se vlhkost a to je dobře.
Musíš ale zajistit aby ti odtekla a aby se kapičky nestrhly proudem vzduch do pistole.
Pokud do zásobníku proudí pouze vlažný vzduch, skoro nic ti nezkondenzuje a vzduch zůstane nasycený na vysokou relativní vlhkost.
No a tohle je přesně to, co vám tady snažím říct, akorát se to strhlo úplně jinam. Ty jsi to vystihl ve třech větách.

To oč mě tady celou dobu jde, je to, že se vyjadřuju v tématu "Jakou stříkací pistoli a kompresor na menší stroje" a řeším vlhkost ve vztahu k LAKOVÁNÍ. Ještě jednou pro pořádek, mě jako lakýrnikovi neškodí obsah vlhkosti na pistoli obsaženým ve vzduchu. Ona ta vlhkost je všude kolem, pokud ji teda nevysmaží hořák na sání do kabiny.

Pro mě je naopak fatální když se mi k pistoli dostane voda v kapalným stavu. Mě osobně je to jedno, já mám zařízení aby se to nestalo, ale když jsme v tématu "Jakou stříkací pistoli a kompresor na menší stroje" tak předpokládám, že se nebavíme o zařízení profi lakovny, ale o domácím použití.

A tam jde o to, že stejne jako ta kolona na kořalku, ti horkej kompresor oddělí vodu a vzduch, a sice dostanete vzduch krásně suchej (na tomhle principou fungujou sušičky vzduchu), ale ten krásně suchej vzduch z toho vzdušníku sebou nabere i tu zkapalněnou vlhkost, a tu vyfluše hadicí ven, a už se nestihne odpařit, aby ti nenaplivala do laku.

A tohle je to co jsem chtěl světu sdělit, že se děje, a je rozdíl v tom, jestli tím kompresorem jedu nonstop, a topím jak blázen, odlučuju vodu a pak ji flušu ven, nebo když se ten kompresor sem tam pootočí, a mám sice vzduch s nějakým procentem vody, ale zato v plynným stavu, která mě jako lakýrníkovi neškodí.

Pokud bude jednou za rok stříkat blatník z fechtla, tak si toho ani nevšimne. Pokud to začne dělat častěji, tak na problém kterej jsem napsal v tom prvotním příspěvku o teplotě kompresoru narazí určitě. Ale když počká do zimy, kdy žádná vlhkost podle vás skoro není, tak to bude dobrý no :wink:

O tom jestli je v létě sucho a na podzim, v zimě, na jaře vlhko, povedeme spory asi ještě dlouho.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Odpovědět

Zpět na „povrchová úprava“