Tmel stroje

Odpovědět
vlkzhor
Příspěvky: 108
Registrován: 30. 5. 2013, 9:01

30. 12. 2019, 5:47

na SU-32 a teď vykružovacích nůžkách sundávám starý tmel, je toho vrstva, takový červenohnědý, skoro jako základovka. Nevíte někdo, jaké bylo složení, z čeho se dělal? Na soustruh jsem dával karosářský, ale přijde mi o dost měkčí, jak ten čssr původní.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7201
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

30. 12. 2019, 8:09

používal se olejový tmel, opravdu se to jmenovalo Olejový tmel
ve vrstvě to schlo několik dní
pak ještě existoval Nitrotmel
obojí je dávno překonaná historie
dnes běžný karosářský polyesterový dvousložkový je někde úplně jinde
až na ten smrad
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4874
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

30. 12. 2019, 8:26

Tenkrát se tady nic jinýho sehnat nedalo, a třeba auta se dělaly právě tímhle olejákem, vetší nerovnosti hustým, a pak se naředil, a použil se jako dnešní plnič. Ředil se buď fermeží, nebo terpentinem. Víceméně to znám jen z vyprávění ještě z učňáku, protože za mě už byly i tady k dostání materiály pro lidi.

Samozřejmě že ty tmely dlouho schly, a tak to byla fajnová práce :roll:

Když se sem začaly z Rakouska po revoluci vozit rozumný materiály, tak z toho byli lakýrníci na větvi. Polyesterový tmely se najednou daly brousit za půl hodiny, akrylátový barvy se za 2 hodiny daly odmaskovat a ráno vyhodit z dílny, zázrak :D Já už jsem na první lakovnu nastupoval v 99, a to už se dělalo dnešníma materiálama, Glasurit a BODY. Ti co mě ale zaučovali, tak mi o tom vyprávěli, jaká to byla pakárna :D
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
zverodoktor
Příspěvky: 2978
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

30. 12. 2019, 9:20

Ako píšu chlapi, bol to oleják.
Ako som spomínal v inom vlákne, pustil som sa do renovácie MN-80 z roku 1990. Na tomto stroji sa vrstva tmelu začala rozpukávať a odlupovať vo veľkých šupinách. Nie od liatiny, ale akoby medzi dvomi vrstvami tmelu. Tak som na skúšku dekel zo sústruhu namočil do teplého lúhu s Mafrasolom a ten červenohnedý tmel spod farby sa za hodinu úplne rozpustil.
Pohľadal som v knižnici knižku "Lepíme, tmelíme, lakujeme" z roku pána 1984 a tam pán Škeřík uvádza na kov v červenohnedom odtieni iba dva tmely: Olejový brúsny tmel GRANIT O5004 a TMEL SYNTETICKÝ BRUSNÝ S5015.
Naposledy upravil(a) zverodoktor dne 30. 12. 2019, 9:25, celkem upraveno 1 x.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
ssmak3050
Příspěvky: 773
Registrován: 20. 12. 2016, 9:09

30. 12. 2019, 9:25

Ti co mě ale zaučovali, tak mi o tom vyprávěli, jaká to byla pakárna :D

tak ředily jsme to fermezi... vobcas to upadlo ze špachtle,nebo z vyrobku :D ..a než to voschlo tak sis skočíl na 1 pivko nebo 8... :) žadnej stres.... takze trochu pakarna...
horsi bylo kdyz jsi šopoval...bo si nejdriv udelal kamaráádum vyfuky na ziguliky ,120,embecka ..a kdyz se melo jit zinkovat most tak došel drat .. :D :D :shock: .
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3579
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

30. 12. 2019, 9:28

testone píše: 30. 12. 2019, 8:09 používal se olejový tmel, opravdu se to jmenovalo Olejový tmel
ve vrstvě to schlo několik dní
pak ještě existoval Nitrotmel
obojí je dávno překonaná historie
dnes běžný karosářský polyesterový dvousložkový je někde úplně jinde
až na ten smrad
ten červenohnědý se taky nějak jmenoval, určitě :wink: takový známý název, mám to na jazyku, ale nemůžu si vzpomenout :D
kytoval jsem s tím hodně od 85´jako mladej modelář trupy lodí, schlo to klidně i den a skoro vůbec to nešlo brousit, bylo to hodně tvrdé, zajímavé je, že tu vůni mám pořád v rypáku :D
....však já si vzpomenu
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4874
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

30. 12. 2019, 9:28

Nitro ten tmel rozpouští.

No pakárna, ono se tak nespěchalo jako dneska. Dneska si to nedovedu představit. Plno lidí by nejraději ráno přistavila, a po práci odvážela.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
HellGrip
Příspěvky: 1282
Registrován: 21. 5. 2019, 10:26

30. 12. 2019, 9:30

Kto by rád sentimentálne zaspomínal môže: http://www.movychem.sk/ostatne-tmely/35 ... el-plastol
ssmak3050
Příspěvky: 773
Registrován: 20. 12. 2016, 9:09

30. 12. 2019, 9:33

jj jak pise tumlik ..kdyz zatvrd tak to byl ocistec...a divne smrdel.(a nak se tomu nadavalo)..pak byl jeste takovy sedivy.ten jak zatvrdnul tak byl pruser..
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

31. 12. 2019, 1:00

tumlik píše: 30. 12. 2019, 9:28
testone píše: 30. 12. 2019, 8:09 používal se olejový tmel, opravdu se to jmenovalo Olejový tmel
ve vrstvě to schlo několik dní
pak ještě existoval Nitrotmel
obojí je dávno překonaná historie
dnes běžný karosářský polyesterový dvousložkový je někde úplně jinde
až na ten smrad
ten červenohnědý se taky nějak jmenoval, určitě :wink: takový známý název, mám to na jazyku, ale nemůžu si vzpomenout :D
kytoval jsem s tím hodně od 85´jako mladej modelář trupy lodí, schlo to klidně i den a skoro vůbec to nešlo brousit, bylo to hodně tvrdé, zajímavé je, že tu vůni mám pořád v rypáku :D
....však já si vzpomenu
máš snad na mysli slavný, "tmel olejový brusný O 5004 Granit"?
kdo nepoužíval, neuvěří. :mrgreen: :shock:
v práci bych asi našel i originál lakovací předpis z Gottwaldova (MAS) tuším na R5, asi tak z roku 1950
soustružník
Příspěvky: 790
Registrován: 25. 10. 2009, 2:47

1. 1. 2020, 4:33

Ještě byl O 5001 Plastol, olejový tmel lakový. Byl spíš tak na nábytek, ale při 20 stupních Celsia šel brousit už za 10 hodin, takže byl rychloschnoucí. Ani ten nitrocelulózový nebyl pro nedočkavce, B5/10 hodin.
Zrovna nedávno jsem natíral regál olejovým lakem na lodě O 1109 a říkal si, jak by se dnes lidé a průmysl tvářili na barvu, která proti prachu schne 48 hodin. Ale zase pleška je ze 70. let a stále s tím jde natírat s lepším výsledkem než s některým dnešním Industrolem.
trnkav
Příspěvky: 981
Registrován: 12. 8. 2006, 9:45

12. 7. 2020, 8:14

Zdravím.
Můžete někdo napsat určitý typ se kterým pracujete?
Je jich dost, ale při mé smůle výběru sáhnu po tom, co je nejvíc na prd.
MN 80, R 12, Mazak QT8, VR2, V20, LR2, UME 200-2x, KV-250,
zverodoktor
Příspěvky: 2978
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

12. 7. 2020, 4:28

Ak to budeš striekať, mne sa výborne osvedčil tento:
https://www.farlesk.sk/c/auto-moto-tmel ... gJA3PD_BwE
Dá sa na jeden šup nastriekať vo vrstve hrubej aj 2-3 mm a perfektne sa brúsi krásne do hladka.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
Odpovědět

Zpět na „povrchová úprava“