Negativní fotorezist

postupy vyroby a nejake zajimave navrhy
Odpovědět
lubbez
Příspěvky: 3147
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

23. 10. 2016, 11:46

Plošné spoje už dělám pěknou řádku let. Od základky se věnuju elektronice a prakticky celý profesní život mě elektronika provází. S tím je logicky spojená i výroba plošmých spojů. Po letech výroby s pozitivních rezistů se mi dostal do ruky laminovací negativní. Koupil jsem ho na Aukru za bár babek, původně na leptání různých znaků do kovů, ale nakonec upadnul trochu v zapomění. Protože dělám rozsáhlou rekonstrukci své frézky (přesněji řečeno původní zůstala jen základna, broušená 19312 tl. 32mm a čela a zbytek je kompletně novej), začal jsem hrabošit ve skladíku a našel slušné trafo a tak jsem začal dělat zdroj. Na osu X a Y mám hybridní motory od Luboše, X 4 Nm a Y 2,2Nm. Číňan píše pro menší motor doporučené napětí 36V a pro větší 64V. Trafo, co jsem našel má čtyři vinutí, které dají 60V, 38V, 27V a 13V. Původně jsem si říkal, můstky mám stejně na chladiči a tak to jenom prodrátuju. Pak jsem si vzpoměl na rezist a dal se do výroby. Namalováno v Corelu, vytisknuto na fólii na laserovce celkem tak 15 minut. Ustříhnout kousek cuprextitu s mědí, vyčistit pískem na nádobí a přes vodu přilepit ten rezist. Nejsložitější bylo odlepit krycí vrstvu, jinak pohoda a pak místo stěrky použít váleček a nechat projet laminovačkou, celkem tak 10 minut. Osvícení LED osvitkou 2!!! minuty opravdu poloviční čas proti pozitivu. Leptání v solné s peroxidem chvilka a snad nejsložitější bylo sundat ten zbytek rezistu. Kromě louhu nereaguje na nic. Určitě se dá použít jako nepájivka. Proč ale celý ten článek. Negativní rezist je sice trochu nepřívětivej při výrobě plošňáků se spojovacími liniemi, ale při použití dělících čar to v zásadě nemá chybu, taky když si budu chtít udělat třeba pěknej hliníkovej výrobní štítek, nebo cokoliv na kov, tak se hodí, protože se dá nalepit na cokoliv a hlavně je neuvěřitelně pevnej.
Uživatelský avatar
Pavka
Příspěvky: 911
Registrován: 10. 3. 2008, 8:40
Bydliště: Ronov

23. 10. 2016, 11:57

Co používáš za laminátor, že tam proleze cuprextit? Dej prosím typ.
lubbez
Příspěvky: 3147
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

23. 10. 2016, 12:33

Sigma EL142 low end z Makra.
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

23. 10. 2016, 12:35

Řekl bych, že negativní resist proti pozitivu (zvlášť stříkanému) nemá chybu za všech okolností (snad kromě ceny, ale i to jde, dokonce se to občas dá koupit i u nás levněji než na eBay).
Ochranná fólie se dobře sundává tak, že na růžek nalepím z obou stran kousek lepicí pásky. Pokud se náhodou odlepí dřív ta nesprávná fólie, tak totéž zopakuju v jiném rohu.
Při použití laminátoru je problém v tom, že tlustý tišťák (proti tenkému papíru, na které je laminátor konstruovaný) ohne přítlačné válce do soudku, takže střed nemusí být dobře zalaminovaný (samozřejmě zvlášť u širších desek). Ja dobré laminátor trochu mechanicky poladit, tj. roztáhnout ložiska válců trochu od sebe.
Případně poladit i elektricky - stáhnout teplotu z běžných 120 C pro laminaci papírů na nějakých 105 C, vhodných pro laminování resistu.
HonzaCh
Příspěvky: 289
Registrován: 21. 11. 2006, 8:57
Bydliště: Ostrava

23. 10. 2016, 5:59

Mex píše:...Ochranná fólie se dobře sundává tak, že na růžek nalepím z obou stran kousek lepicí pásky. Pokud se náhodou odlepí dřív ta nesprávná fólie...
Já vždycky hrozně přemýšlím, která je která (zvlášť, že je dělám stále více zřídka a tak to dycky zapomenu)... Máš nějakou fintu, jak poznat, která je ta pravá? Rezist mám v archších, tak se nekroutí (to by prý byla ta vnitřní).
lubbez píše:...snad nejsložitější bylo sundat ten zbytek rezistu...
Používám aceton. Měl by fungovat i roztok NaOH.
lubbez píše:...Určitě se dá použít jako nepájivka...
Dá. Např. http://www.instructables.com/id/Killer-PCBs/" onclick="window.open(this.href);return false; -- použil 2 vrstvy rezistu. Kdysi jsem to ze zvědavosti zkoušel a i jedna fungovala docela dobře.

Akorát nové eco-eco laserovky tisknou čím dále tim šeději a děravějim, ať je nastavuji jak chcu :( Nejlepší výsledek mám z prastarého monstra skener-kopírka-tiskárna od Canonu -- tenhle toner se dá ještě vylepšit pobytem v toluenových parách (naleptá se a slije). U většiny jiných to nefunguje.

Lepší je samozřejmě film z osvitky, ale je to pak na dlouhé lokte a pro obvyklou velikost pár cm² relativně nákladné (tuším kilo reklamce a skoro pade poště). Ale i s pauzákem není problém čáry 16mil a věřím, že i 12 by šlo úplně stejně, jen jsem to nepotřeboval.

H.
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

23. 10. 2016, 9:37

HonzaCh píše:Já vždycky hrozně přemýšlím, která je která (zvlášť, že je dělám stále více zřídka a tak to dycky zapomenu)... Máš nějakou fintu, jak poznat, která je ta pravá? Rezist mám v archších, tak se nekroutí (to by prý byla ta vnitřní).
Vnitřní (co přijde sundat před laminací) je měkká a hůř průhledná (třeba jako igelit). Horní, přes kterou se dá svítit, je lesklá a dobře průhledná, vypadá jako celofán.
Takže mnemopomůcka je jasná - přes horní se svítí, tak musí být průhlednější.
(někdo teda před svícením sundává i horní, taky jsem to dřív dělával, ale už to nedělám)
lubbez píše:...snad nejsložitější bylo sundat ten zbytek rezistu...
NaOH funguje naprosto luxusně. Používám koncentraci cca 1.5%. Strčím to tam, tak 30 sekund se neděje nic, a pak to najednou celé sleze. Nerozpustí se to, jenom do odplave. A jako bonus mi to ještě odmastí tišťák před cínováním.
Obecně je NaOH dobrej kámoš (pokud se s ním teda nepoleptáš). Stojí pár kaček, životnost má věčnou a na odmašťování je bezva.
HonzaCh píše:Akorát nové eco-eco laserovky tisknou čím dále tim šeději a děravějim, ať je nastavuji jak chcu :( Nejlepší výsledek mám z prastarého monstra skener-kopírka-tiskárna od Canonu -- tenhle toner se dá ještě vylepšit pobytem v toluenových parách (naleptá se a slije). U většiny jiných to nefunguje.
To ani když na to kapneš kapku toluenu nebo třeba ředidla S6000, tak se to nerozmatle?
lubbez
Příspěvky: 3147
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

23. 10. 2016, 10:41

Pouze NaOH, toluen nebo C6000 si ani neškrtne.
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

23. 10. 2016, 10:58

lubbez píše:Pouze NaOH, toluen nebo C6000 si ani neškrtne.
NaOH rozpouští toner?
Tak to je teda překvápko, to by mě nenapadlo.
To snad fakt začali dělat z kukuřice nebo čeho.
HonzaCh
Příspěvky: 289
Registrován: 21. 11. 2006, 8:57
Bydliště: Ostrava

23. 10. 2016, 11:09

Mex píše:Vnitřní (co přijde sundat před laminací) je měkká a hůř průhledná (třeba jako igelit). Horní, přes kterou se dá svítit, je lesklá a dobře průhledná, vypadá jako celofán.
Takže mnemopomůcka je jasná - přes horní se svítí, tak musí být průhlednější.
(někdo teda před svícením sundává i horní, taky jsem to dřív dělával, ale už to nedělám)
Super, díky, třeba to v hlavě zůstane. Nebo aspoň vím, kde hledat. Ta horní má na osvit prý zůstat, je to (prý) snad nějaký filtr, který omezuje rozptyl paprsku při dopadu nebo co...aspoň tak nějak jsem to kdysi pochopil.
Mex píše:To ani když na to kapneš kapku toluenu nebo třeba ředidla S6000, tak se to nerozmatle?
To asi jo, někdy zkusím, ale přímo v ředidle ráchat pauzák se mi moc nezdá.

Myslím, že lubbez měl na mysli rezist, ne toner. Můj rezist taky toluenu odolává, ale NaOH i aceton to smyje.

H.
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

23. 10. 2016, 11:38

HonzaCh píše:Super, díky, třeba to v hlavě zůstane. Nebo aspoň vím, kde hledat. Ta horní má na osvit prý zůstat, je to (prý) snad nějaký filtr, který omezuje rozptyl paprsku při dopadu nebo co...aspoň tak nějak jsem to kdysi pochopil.
Tak tuhle teorii jsem ještě neslyšel.
Kdysi dávno, když jsem svítil Hg výbojkou se sundanou baňkou, tak se mi zdály výsledky s fólii horší než bez ní.
Teď svítím LEDkama a zdá se mi to stejné s i bez.
Se sundanou folii se předloha na tišťák lehce přilepí a po sundání lehce strhává toner z přelohy, takže z jedné přelohu jsem mohl udělat max. 3 tišťáky. S fólii tohle samozřejmě nehrozí.
HonzaCh píše:
Mex píše:To ani když na to kapneš kapku toluenu nebo třeba ředidla S6000, tak se to nerozmatle?
To asi jo, někdy zkusím, ale přímo v ředidle ráchat pauzák se mi moc nezdá.
Jasně, nemyslel jsem to v tom koupat. Ale když se to rozmatle při kapnutí, tak by se to mělo dřív nebo později dát nafetovat i v parách.
HonzaCh píše:Myslím, že lubbez měl na mysli rezist, ne toner. Můj rezist taky toluenu odolává, ale NaOH i aceton to smyje.
Jasně, máš pravdu. To je problém když mluvíš najednou s moc lidma.
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6935
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

24. 10. 2016, 6:07

zbytky rezistu - stačí nakapat aceton a za pár vteřin se rezist sloupne a skrablatí pak stačí otřít hadrem a je čisto .
Odpovědět

Zpět na „plosnaky“