Plošňáky z koupelny

postupy vyroby a nejake zajimave navrhy
Odpovědět
Uživatelský avatar
Tukanekb8
Protřelý bazarník
Příspěvky: 903
Registrován: 19. 4. 2015, 8:05

23. 2. 2021, 2:02

Radhard píše: 23. 2. 2021, 1:37 Ten toner transfer se dá velmi kvalitně provádět i pomocí kancelářského laminátoru.
Klíčový je taky ten papír použitý na přenos toneru (barevné lepící papíry jsou the best).
S laminatorem jsem to nekde videl az kdyz jsem mel hotovej ten muj ancabl :) A take jsem videl ze si typek primo upravil starou laserovou tiskarnu, ze to tiskl primo na cuprexit...
Kazda vyroba ma sve vyhody i nevyhody, u toho prezehlovani je velky problem kdyz jsou velke plochy a tenke cesty, stava se mi ze plocha je neprezehlena nebo naopak ze cesta se uz rozpije. Resim to tak ze treba "rozlitou zem" netvorim v programu, ale necham si jen cesty a u velkych ploch si udelam pouze obrys a po prezehleni to zacmaram lihovkou :)
Soustruh Magdeburg D30, CNC frézka home-made, 3D tisk home-made,...
zverodoktor
Příspěvky: 2959
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

23. 2. 2021, 2:09

Tiež som používal trubičkovú metódu. Pred kreslením som plošák obehol zelenou stranou hubky a práškom na riad. Potom prilepil predlohu a preniesol dierky na cuprextit takým jamkárom do dlane. Plošáky som kreslil acetónkou nariedenou C6000. Fungovala výborne, neroztekala sa do šírky, na rozdiel od kalafúnového origo laku na kreslenie plošákov, ktorý vyrábala vtedy tuším Lachema Brno (taký fialový) a predával sa v papiernictvách. Vyvýšenia medi okolo jamiek na otvory po jamkáre slúžili ako šablóna, krásne sa okolo nich dalo viesť pero a spájkovací pad bol okrúhly.
Po vyleptaní som omyl farbu C6000, prebehol jemným širgľom (cca 1000) a natrel roztokom kolofónie v toluéne. Výhoda toluénu bola, že rýchlo vyprchal a kolofóniový film neostával dlho lepkavý ako pri liehu. Vŕtal som až na koniec, inak mi dierky zapchávala kolofónia. Ale to už bolo dávno :D
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
t256
Příspěvky: 2816
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

23. 2. 2021, 2:12

Ja to delam pomoci laminatoru a zluteho papiru z ebay. Nemusi se nic odmocovat, seskrabavat apod. za par sekund hned jak deska vychladne se jednoduse sloupne. Naprosto bez problemu tak delam i SSOP pouzdra. Vytisknout, zalaminovat a sup do chloridu. Cas jsem nestopoval, ale jsou to minuty, nic rychlejsiho na doma neni. Rozlitou med delam vzdy a neni s tim problem. Pokud se to maze, je moc vysoka teplota. Pokud se neprezehluje, je zase nizka, nebo laminator jede moc rychle. Pomuze desku predem zahrat, treba pustenim pres laminator bez motivu.
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

23. 2. 2021, 4:14

Taky jsem párkrát použil ty lepicí barevné papíry pro toner-transfer.
Ale po celkem krátké době mi odrovnaly toner. A bojím se, že se nějak projevily i na zapékací jednotce, protože od té doby (ale už s novým tonerem) jsou tisky hodně šedé. Přitom oba tonery byly originální, kupované v podobné době.
Takže lepicích papírů jsem se pak začal trochu bát.
Ale od doby, co dělám tišťáky zásadně s maskou, už to bylo stejně bezpředmětné.

U toner-transferu jsem měl vždy problémy s velkými plochami mědi, které pak byly občas "děravé". Tak jsem začal dělat rozlitou měď ve formě mřížky a nikoli souvislé plochy.

Byla tady zmínka o laserovém tisku přímo na měď. Taky jsem to zvažoval. Ale tahle metoda má hodně úskalí. Jednak přenos toneru je přes nabitý válec, a ten stykem s vodivou mědí rychle ztrácí náboj a tedy i toner.
Další problém je pak se zapečením toneru. Takže se používají všelijaké náhradní postupy, jako rozpuštění a přilepení toneru k mědi v toluenových parách a podobně.
Tak jsem do toho nakonec vůbec nešel.

Byl by tu někdo na pokec o masce a cínování?
Mám třeba občas takový nevysvětlitelný problém s maskou, že mi špatně drží na desce, ale příliš dobře na krycí folii. Takže ji při sundávání folie strhnu.
Zatím jsem moc nevysledoval závislosti. Deska je vždy samozřejmě dobře umytá a odmaštěná.
Buď to souvisí s teplotou (přes zimu mám v dílně kosu), nebo je to nějaké zakleté.
Chystám se zkusit napřed podřít ten tišťák ocelovou vlnou, ale ještě na to nedošlo.

A druhý problém mám s cínováním, kdy mi nějak příliš rychle degraduje cínovací lázeň. Ale tam asi vím proč - mám ji založenou na chloridu cínatém, a ten nějak vzdušnou vlhkostí degraduje. I když to na první pohled na něm není nijak znát.
Chci zkusit lázeň na bázi síranu cínatého, ten je prý stabilnější. Tak jestli tady třeba není někdo, kdo s tím má nějaké praktické zkušenosti.
lubbez
Příspěvky: 3141
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

23. 2. 2021, 9:52

Technologii mám stejnou cca 30 let. Vždycky se nadchnu pro něco novýho a nakonec je to stejně složitější, nebo horší než původní technologie. Za ty roky jsem měl jen pár takových milníků. Změna osvitky - ze rtuťové výbojky na LEDky. Přitom se doba osvitu prodloužila pouze ze 3 minut na 5. Další obrovský krok kopředu byl sprej na zvýšení kontrastu tisku. Původně na razítka, ale na spoje též fantastickej. Vytisknu předlohu, je trochu průsvitná zlehka šplouchnu "vodičku", za několik sekund uschne a předloha je naprosto černá. Samozřejmě tisknu tak, aby barva byla na emulzi a ne naopak. Dlouhá léta jsem používal negativní červenou emulzi z VÚSTu a tam byla kreslivost excelentní. Nažehlovací fólie je vcelku docela špatná a tak ji mám pouze na leptání obrázků nebo cedulí. Poslední 3 roky používám pozitivní, už nanesenou emulzi z GM a tam je výhoda, že je ještě polepená plastem, který ji chrání. Fakt je, že pozitiv se trochu podsvěcuje a tak používání spojů slabších než 10 millsů už je problematické. Já sám mám naučeno data 16 - 20 mills a ostatní, co spoj a místo povolí. Už bych se pochlubil nepájivkou, ale udělal jsem si síto, pomocí kterého dosáhnu naprosto kompaktní nepájivou vrstvu, pak jí jenom celou vytvrdím a plošky, případně texty očistím fiber laserem. Jednotlivé kroky mám vyzkoušené, ale při pokusu o nanesení nepájivky na vyfocený plošňák jsem si nevšimnul špony zapíchnuté do gumové stěrky a hned jsem síto roztrhnul. :evil: :evil: A jak jsem byl nas....ranej, tak jsem sítem praštil o zem a prasknul i dřevěnej rámeček. Takže znovu slepit nový rámeček, přebrousit do roviny a nalepit novou síťovinu.
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

23. 2. 2021, 10:49

lubbez píše: 23. 2. 2021, 9:52 A jak jsem byl nas....ranej, tak jsem sítem praštil o zem a prasknul i dřevěnej rámeček.
Máš štěstí, že to nebylo při tenise. Tam bys za to ještě zaplatil mastnou pokutu. A to i kdybys s tím praštil sám na záchodě.

Ale jinak soustrast. Umím si představit, jak to nasere.
Mimochodem - co používáš za masku? Tu běžnou UV z Aliexpressu nebo máš něco lepšího?
doncarlos
Příspěvky: 760
Registrován: 9. 1. 2008, 9:49

24. 2. 2021, 5:01

Úplně nejjednodušší způsob pro amatéry byl k mání ještě někdy v 70-tých
létech - čáry se nakreslily tuší - trubičkovým perem na pauzák,
plošňák se natřel vývojkou z prodejny elektrosoučástek, po oschnutí
se přiložil pauzák, přitiskl sklem, to celé se chvíli podrželo na slunci
a pak se leptalo v chloridu, který jsme si sami vyráběli přidáním
železných špon z vrtačky do HCl z drogerie, profi vzhled popisek se realizoval
z obtisků Propisot, netrpělo to podleptáním, ale asi to bylo
příliš jednoduché a tak se to už dnes nedá koupit (ta vývojka),
a fajnšmekři (já ne) s tím dělali i pozitivní proces, tím že to přefotili.
lubbez
Příspěvky: 3141
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

24. 2. 2021, 7:52

Nepájivku jsem koupil na Ebay jak takové stříkačky, tak kelímek. V podstatě stejné. Tam je klíčové to síto. To přenese naprosto stejné množství nepájivky na celý prošňák a je to bez fleků. Když je řidší, tak hrany mědi jakoby prosvítají. Musí se to člověk naučit a pak to jde jak z praku. Samozřejmě na jeden plošňák je to oser, protože musíš to síto i těrku (od slova třít) perfektně umejt ředidlem.

edit: slyšel jsem, že se dá nepájivka koupit ve spreji ??
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

24. 2. 2021, 8:06

Amatérský dotaz od člověka, co sítotisk nikdy nepoužil a dokonce ani na vlastní oči neviděl.

Nedá se to drahé síto nahradit něčím laciným spotřebním?
U běžného sítotisku asi jde hodně o to, aby oka byla malá. Aby se daly dělat i jemné motivy.
Ale tady nejde o žádný motiv, síto se používá vlastně jenom distanční prvek pro stanovení výšky vrstvy.

Tak co třeba nějaká síťovina, například do sítí proti hmyzu?
Nebo něco jiného, co by mohlo být natolik levné, že by se to dalo brát jako spotřebák, a po použití by se to prostě zahodilo.
t256
Příspěvky: 2816
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

24. 2. 2021, 8:33

Mi teda ty sita nejak zvlast drahe neprisly, uz je to nejaka doba co jsem to kupoval, ale pokud si pamatuju, cena byla kolem 100-200,-Kc/m2
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

24. 2. 2021, 8:56

Tak kdyby to opravdu bylo jen 1-2 Kč/dm2, tak není co řešit. Pak by se to klidně dalo brát jako spotřebák.
Uživatelský avatar
picom
Příspěvky: 2087
Registrován: 11. 8. 2006, 2:07
Bydliště: Praha

24. 2. 2021, 9:08

Kdysi jsem si dělal sítotisk sám. Nechal jsem si vyrobit rám a potáhnout tkaninou. Tkanina je nalepená speciálním lepidlem které odolá ředidlům a vydrží značný tah napnuté tkaniny. Tkanina vypadá jako nylon. Tím by moucha neprostrcila ani prstiček :)
lubbez
Příspěvky: 3141
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

25. 2. 2021, 7:52

Takže přátelé, sítotisk je jednoduchá metoda, kterou zvládne prakticky každý, vím co říkám, umím to i já. :D
Na většinou dřevěný rámeček je nalepená speciální tkanina, která je poměrně jemná, ale velice pevná. Hotové síto si můžete koupit v ceně okolo 500 korun 250x350 mm. Princip je jednoduchý, na jednu stranu síta vyprdneme hromádku tiskové barvy, musí být široká jako tisk a potom gumovou těrkou rovnoměrně přemázneme barvu přes celou desku. Na ní se dostane pouze to množství, které proleze oky síta a když to síto odklopíme, ty "malinkaté prdelky barvy" se slejou do vrstvy. To je ten žádaný stav, ale předchází mu naučení se celému procesu a samozřejmě docela velká preciznost. Poměrně jednoduchá technologie je ale vykoupená poměrně velkým diskomfortem - všechno je zapatlané od barevného laku a všude smrdí ředidlo C6000 a hlavně, síto a ostatní nástroje se musí perfektně vyčistit.
Protože dát 500 korun za kousek dřeva a nalepenou látkou mi přišlo drahé, koupil jsem zbytky sítoviny za cca 200 korun a rámečka si odělal z hoblovaných latí z Obi. Tak se dostanete na cenu cca 100 korun za síto. Jak jsem psal na samém začátku, že se vždy pro něco nadchnu, ale pak zjistím že to není úplně to pravé. Sítotisk sice funguje, ale je to ošklivá smradlavá práce. :|
Teď jsem zkoušel nepájivku naředit tak, aby se tam plošňák dal namočit. Po uschnutí a vytvrzení uvidím.
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2420
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

25. 2. 2021, 8:34

Sakra co vás stojí všechny ty pomůcky a materiály, čas tak za to si vyrobím desek v číně do konce života.
Je to stejný jako moje CNC, nikdy na něm neudělám tolik věcí, aby se mi zaplatilo kdybych si je nechal vyrábět.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
lubbez
Příspěvky: 3141
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

25. 2. 2021, 10:51

Kdo si hraje, neprudí a je happy. Ona ta čajna je sice fajn, ale zase taková hitparáda to není. Asi třkrát jsem to využil, pouze jednou jsem byl spokojenej na sto procent. Když si dám udělat PCB u Pragoboardu nebo v Korunní, tak mi to u kusovky vyjde dráž, ve větším množství už to zase není úplně pravda. To tu finanční úsporu utratíš na celnici jak v cle a DPH, tak v čase. Nemluvím o tom, že naprosto běžně mi z firmy klidně zavolali, že tam našli nějaký problém ať se na to podívám.
Další věcí je to, že dneska používám skladové zásoby a tak tišťák obsahuje i exotická pouzdra ....
p.s. a kdo z vás ví, jakej je nejlepší lak na plošné spoje? Kalafuna rozpuštěná v toluenu nebo xylenu !! a do 100 mm laku jedna kapka glycerinu.
Odpovědět

Zpět na „plosnaky“