Blender CAM
Zdravím, před pár měsíci jsem si na tomto fóru nechal poradit od pár lidí.
Nyní hledám lidi kteří mají zájem testovat a používat modul do Blenderu, který jsem vytvořil:
http://blendercam.blogspot.cz/p/blender ... ption.html
Sám jsem jej už použil na pár reliéfů do dřeva. Je to spíše na umělecké použití, není to totálně přesné, no zkuste sami(momentálně může být chyba na osách x a y cca 2 setiny mm, na z o něco menší).
Taky budete muset umět alespoň základy interface blenderu.
Kdybyste to někdo začal používat, taky mě můžete zasponzorovat, je tam donation button. A pamatujte při tom kolik stojí podobné softy...
Taky, export je zatím jen do Machu, a to ještě dost omezený, ale já to používám.
Vše je na blogu, tak než se pustíte do testování na mašině, tak si to pročtěte...
Ještě doplněk - nepřesnosti se týkají 3d povrchů, pro 2d křivky je myslím přesnost vyšší.
Nyní hledám lidi kteří mají zájem testovat a používat modul do Blenderu, který jsem vytvořil:
http://blendercam.blogspot.cz/p/blender ... ption.html
Sám jsem jej už použil na pár reliéfů do dřeva. Je to spíše na umělecké použití, není to totálně přesné, no zkuste sami(momentálně může být chyba na osách x a y cca 2 setiny mm, na z o něco menší).
Taky budete muset umět alespoň základy interface blenderu.
Kdybyste to někdo začal používat, taky mě můžete zasponzorovat, je tam donation button. A pamatujte při tom kolik stojí podobné softy...
Taky, export je zatím jen do Machu, a to ještě dost omezený, ale já to používám.
Vše je na blogu, tak než se pustíte do testování na mašině, tak si to pročtěte...
Ještě doplněk - nepřesnosti se týkají 3d povrchů, pro 2d křivky je myslím přesnost vyšší.
Naposledy upravil(a) iccha dne 15. 1. 2013, 5:15, celkem upraveno 1 x.
Vypadá to zajímavě. Nemohl bys udělat video nebo tutoriál?
Jak složité by to bylo naprogramovat do FreeCAD http://sourceforge.net/apps/mediawiki/f ... =Main_Page? Je taky založen na tom pythonu. Kdybys do toho měl chuť, tak bych ti přispěl 1000Kč . FreeCAD má na rozdíl od Blenderu tu výhodu, že umí dobře naimportovat 3D modely ve formátu stp nebo igs. Což je pro nás strojaře trochu (hodně) výhodnější, než stl či wrl.
Jak složité by to bylo naprogramovat do FreeCAD http://sourceforge.net/apps/mediawiki/f ... =Main_Page? Je taky založen na tom pythonu. Kdybys do toho měl chuť, tak bych ti přispěl 1000Kč . FreeCAD má na rozdíl od Blenderu tu výhodu, že umí dobře naimportovat 3D modely ve formátu stp nebo igs. Což je pro nás strojaře trochu (hodně) výhodnější, než stl či wrl.
díky za odpovědi...
popořadě odpovím:
návod se pokusím udělat formou videa, ale pár dní mi to zabere.
co se týče importu do blenderu, chápu že pro 3d modely z cadu se strácí přesnost. Křivky by se ovšem měly importovat přesně (svg nebo .dxf), a 2d řezání by tak mělo být z BlenderCAMu v pořádku. Jak ale píšu na stránkách, zatím nemůžu říct že za to ručím, i když jsem s tím už frézoval.
Verzi pro freecad nemohu udělat z více důvodů. Za prvé jsem umělec a pracuji hlavně s daty v síťovém formátu. A to často s tak velkými daty, že pochybuju že by se do freecamu vešly v jakékoli podobě. Ono se to nezdá, ale zkuste do obou těchto aplikací importovat model s pár miliony trojuhelníků a uvidíte rozdíl. Taky - zabralo by to asi o hodně víc času než pro blender, freecad má o hodně míň funkcí. Freecadu fandím, a musím uznat že je to po hodně letech první opensource CAD který zdá se funguje.
výkon byl hlavní problém u ostatních opensource CAM aplikací které jsem testoval. Výkon Blender CAMu taky není žádný zázrak, ale jak jsem říkal, zkuste třeba do heekscamu dát model jen s deseti tisíci polygony a uvidíte jak to "frčí"
jinak CAM iniciativa pro freeCAD je tady, nevypadá to uplně mrtvý:
http://sourceforge.net/apps/phpbb/free- ... m.php?f=15" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.anderswallin.net/2011/10/ope ... h-freecad/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://code.google.com/p/opencamlib/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jinak jste mě ale přivedli na dobrý nápad jak vyřešit export pro vícero mašin, když se pohrabu v HeeksCAMu měl bych to někde najít, jak to dělají...
popořadě odpovím:
návod se pokusím udělat formou videa, ale pár dní mi to zabere.
co se týče importu do blenderu, chápu že pro 3d modely z cadu se strácí přesnost. Křivky by se ovšem měly importovat přesně (svg nebo .dxf), a 2d řezání by tak mělo být z BlenderCAMu v pořádku. Jak ale píšu na stránkách, zatím nemůžu říct že za to ručím, i když jsem s tím už frézoval.
Verzi pro freecad nemohu udělat z více důvodů. Za prvé jsem umělec a pracuji hlavně s daty v síťovém formátu. A to často s tak velkými daty, že pochybuju že by se do freecamu vešly v jakékoli podobě. Ono se to nezdá, ale zkuste do obou těchto aplikací importovat model s pár miliony trojuhelníků a uvidíte rozdíl. Taky - zabralo by to asi o hodně víc času než pro blender, freecad má o hodně míň funkcí. Freecadu fandím, a musím uznat že je to po hodně letech první opensource CAD který zdá se funguje.
výkon byl hlavní problém u ostatních opensource CAM aplikací které jsem testoval. Výkon Blender CAMu taky není žádný zázrak, ale jak jsem říkal, zkuste třeba do heekscamu dát model jen s deseti tisíci polygony a uvidíte jak to "frčí"
jinak CAM iniciativa pro freeCAD je tady, nevypadá to uplně mrtvý:
http://sourceforge.net/apps/phpbb/free- ... m.php?f=15" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.anderswallin.net/2011/10/ope ... h-freecad/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://code.google.com/p/opencamlib/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jinak jste mě ale přivedli na dobrý nápad jak vyřešit export pro vícero mašin, když se pohrabu v HeeksCAMu měl bych to někde najít, jak to dělají...
Tak:
je online tutorial, a taky novejsi verze s novinkami.
instalace pro windows by mela fungovat - omlouvam se, ta stara verze jela jen na windows 64 bit, ted jsem to udelal z oficialnich blender buildu, tak snad to bude fungovat.
Pro odvazne je tam navod jak to rozchodit na linuxu ci na macu.
tutorial zde, je to v anglictine, ale je tam vpodstate videt to kde klikam, a pokud je to nainstalovany spravne, melo by to byt snadne. doporucuji si taky najit nejake zakladni tutorialy pro blender 2.6:
http://blendercam.blogspot.cz/2013/01/u ... orial.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mezitim jsem se pustil do dalsiho reliefu, co s tim rezu, tak vysledky vam ukazu az bude nekdy cas to tam dat.
Budu rad kdyz mi nekdo da vedet jestli jste to rozchodili, mam opravdu malo casu abych to stihal testovat jestli to jede na jinych masinach a tak(mam 3 stroje na kterych to jede, ale vsechny windows 7).
je online tutorial, a taky novejsi verze s novinkami.
instalace pro windows by mela fungovat - omlouvam se, ta stara verze jela jen na windows 64 bit, ted jsem to udelal z oficialnich blender buildu, tak snad to bude fungovat.
Pro odvazne je tam navod jak to rozchodit na linuxu ci na macu.
tutorial zde, je to v anglictine, ale je tam vpodstate videt to kde klikam, a pokud je to nainstalovany spravne, melo by to byt snadne. doporucuji si taky najit nejake zakladni tutorialy pro blender 2.6:
http://blendercam.blogspot.cz/2013/01/u ... orial.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mezitim jsem se pustil do dalsiho reliefu, co s tim rezu, tak vysledky vam ukazu az bude nekdy cas to tam dat.
Budu rad kdyz mi nekdo da vedet jestli jste to rozchodili, mam opravdu malo casu abych to stihal testovat jestli to jede na jinych masinach a tak(mam 3 stroje na kterych to jede, ale vsechny windows 7).
Ahoj,
takže malý, ale velmi, velmi podstatný update:
podpora směru frézování u paralelní, cross, block, spiral a cutout a pocket strategie(u cutout je to vůči výrobku),
taky pocket je teď seřazený v lepším - použitelnějším pořadí.
namotivovalo mě zbytečné zlomení kulové frézky za pětistovku, tak jsem si to nastudoval, že i do dřeva je dobré to zvážit kterým že směrem se jede...
Tak jak, rozchodil to tady někdo? Docela mě to zajímá...
takže malý, ale velmi, velmi podstatný update:
podpora směru frézování u paralelní, cross, block, spiral a cutout a pocket strategie(u cutout je to vůči výrobku),
taky pocket je teď seřazený v lepším - použitelnějším pořadí.
namotivovalo mě zbytečné zlomení kulové frézky za pětistovku, tak jsem si to nastudoval, že i do dřeva je dobré to zvážit kterým že směrem se jede...
Tak jak, rozchodil to tady někdo? Docela mě to zajímá...
já si stím hrál a tváří se to docela použitelně , jen m ám problém s importem některých stl , prostě se hryzne a nejede dál , nevím možná je problem někde jinde , poreferuju až něco ztoho vyfrézuju ,
ten update je ke stažení kde ? místo toho původního?
ten update je ke stažení kde ? místo toho původního?
link na soubor je stejny, zatim tomu nedavam verze(monza bych mel, v tom pripade by to bylo neco jako 0.0.1)
s stl soubory je to zvlastni, ja je teda moc nepouzivam, ale vetsinou mi fungovaly. Jde o hodne velke soubory, nebo spis o soubory vyexportovane z ruznych - rozdilnych programu?
s stl soubory je to zvlastni, ja je teda moc nepouzivam, ale vetsinou mi fungovaly. Jde o hodne velke soubory, nebo spis o soubory vyexportovane z ruznych - rozdilnych programu?
ahoj, je online nova verze.
Opravuje nekolik chyb, ale hlavne, FUNGUJE. Omlouvam se tem co testovali, byla tam chyba, ktera zpusobovala ze nefungujou novy soubory - jen ty co uz byly spravne nastaveny(takze ja ji nenasel, testuju porad stejny soubory dokola). Zacal jsem tomu davat verze, je to zase ale ve stejnym linku na blogu. Takze verze 0.2.
v nove verzi je asi hlavni serazovani cest, ktere v nekterych pripadech zasadne zkracuje cestu .
vice o nove verzi zde:
http://blendercam.blogspot.cz/2013/01/u ... on-02.html
Opravuje nekolik chyb, ale hlavne, FUNGUJE. Omlouvam se tem co testovali, byla tam chyba, ktera zpusobovala ze nefungujou novy soubory - jen ty co uz byly spravne nastaveny(takze ja ji nenasel, testuju porad stejny soubory dokola). Zacal jsem tomu davat verze, je to zase ale ve stejnym linku na blogu. Takze verze 0.2.
v nove verzi je asi hlavni serazovani cest, ktere v nekterych pripadech zasadne zkracuje cestu .
vice o nove verzi zde:
http://blendercam.blogspot.cz/2013/01/u ... on-02.html
tak,
dalsi opravna verze on line...
Novy algoritmus na razeni cest mohl seradit vrstvy naopak, coz rozhodne nebylo dobre. Dokud je to v takovemto vyvoji, radsi pokazde cesty prozente nejakou simulaci nez je pustite na masine.
Testoval nekdo?
Pridal jsem na stranky galerii toho co s tim delam:
http://blendercam.blogspot.cz/p/gallery.html" onclick="window.open(this.href);return false;
dalsi opravna verze on line...
Novy algoritmus na razeni cest mohl seradit vrstvy naopak, coz rozhodne nebylo dobre. Dokud je to v takovemto vyvoji, radsi pokazde cesty prozente nejakou simulaci nez je pustite na masine.
Testoval nekdo?
Pridal jsem na stranky galerii toho co s tim delam:
http://blendercam.blogspot.cz/p/gallery.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dneska jsem se dostal k tomu testování, můj první dojem je pozitivní. Kdo nezvládá Blender (třeba já) může si připravit soubor v nějakém 3D CAD systému tak, aby souřadný systém pro obrábění souhlasil s absolutním souřadným systémem pracovního prostoru CADu. Pak se to vyexportuje už napolohované. Zobrazení v CADu bylo mělo být na co největší detail, on ten export do stl bere geometrii ne z geometrie dílu, ale pravděpodobně ze zobrazení přes grafickou kartu či co. Prostě když máte hrubě zobrazený díl v CADu, tak máte taky hrubší trojúhelníkovou síť v stl. Což třeba u díry může vést k tomu, že nefrézujete díru, ale třeba, přehnaně řečeno, osmiúhelník. Zatím začnu testovat jednoduché tvary, když jsem zkoušel obrobit model motýlka, tak výpočet drah nechtěl skončit, nevím jak dlouho by trval, já ho po 15 minutách schodil. U takto jednoduchého modelu o rozměrech 2x4cm výpočet trval tak 10s.
Tak další ukázka. Spirálové obrábění koule, což mi chybělo snad ve všech CAMech, co jsem zkoušel. Je vidět, že iccha je borec. Jeho dílo je docela použitelné na obrábění dřeva. Problém je, jak získat kvalitní stl. Z mého cadu byl export koule jako hrubý mnohouhelnik, i když jsem zkoušel nastavit kvalitu zobrazení na maximum. Poradil jsem si přes export stepu do prohlížeče 3DTool (lze stáhnout trial) a z tohoto prohlížeče vyleze stl mnohem jemnější.