BLDC motor vyrobený na 3D tiskárně

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22384
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

9. 5. 2017, 2:49

soudim podle toho co vidim
tohle by solidni motorar preci nemohl myslet vazne aby pustil do vyroby
uz treba tech 80% je naprosty zoufalstvy, vsak dnes motory tesne lizou skoro 100% schazi nejaky procenticko
tady je cela rada zaseku uz od pohledu to nikdo nemusel vyrabet na to aby prisel na to kde jsou
celkove je to extremne neekonomicky neefektivni a v konecnem dusledku vpodstate nefunkcni prototyp (nenasaditelny bez uplne zasadnich zmen)

z toho proste na vsechny strany cisi ze to byl dalsi z mnoha pokusu neco za kazdou cenu udeat na 3d tiskarne bez ohledu na znacna omezeni ktera z toho plynou

ono vpodstate to same vyplyvalo z dnesni navstevy pavilonu 3d tiskaren na for industry
jen jedna firma tam vpodstate ukazovala nejake solidnejsi vyuziti teto technologie dotazene do konce a to vytavitelne/vypalitelne modely pro zlatniky
vsechno ostatni budilo spis dojem technickych kuriozit, velmi malo kde lezel nejaky skutecny dil, socast stroje cokoli a uz vubec byl problem najit neco co by melo skutecne mechanicke vlastnosti zamyslene soucasti
ale jinak firem nabizejicich cosi, spousta, sachovych figurek, kralicku a jinych zviratek taky
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

9. 5. 2017, 2:58

milan584 píše:A on pro letecký motory ohmův zákon neplatí? :mrgreen:
Zřejmě platí. I když tady půjde spíš o zákon zachování energie, než Ohmův.
Ale taky tam platí, že obrovský průtok vzduchu má hodně velký chladicí účinek.
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

9. 5. 2017, 3:04

robokop píše:tohle by solidni motorar preci nemohl myslet vazne aby pustil do vyroby
uz treba tech 80% je naprosty zoufalstvy, vsak dnes motory tesne lizou skoro 100% schazi nejaky procenticko
No smyslem asi není hromadná výroba, ale spíš nějaká kusovka na míru, řekl bych.
Docela by mě zajímalo, jestli má Luboš nějak seriózně změřenou účinnost jeho motorů včetně regulace u nějakých srovnatelně velkých motorů. Samozřejmě pokud to není tajný údaj (součást know-how).
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22384
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

9. 5. 2017, 4:31

Nekde to tu psal a bylo to o sakra hodne vic nez tenhle pokus
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
Andy V
Příspěvky: 186
Registrován: 17. 8. 2016, 11:46
Bydliště: Rakovnicko

9. 5. 2017, 5:26

robokop píše:soudim podle toho co vidim
tohle by solidni motorar preci nemohl myslet vazne aby pustil do vyroby
uz treba tech 80% je naprosty zoufalstvy, vsak dnes motory tesne lizou skoro 100% schazi nejaky procenticko
tady je cela rada zaseku uz od pohledu to nikdo nemusel vyrabet na to aby prisel na to kde jsou
celkove je to extremne neekonomicky neefektivni a v konecnem dusledku vpodstate nefunkcni prototyp (nenasaditelny bez uplne zasadnich zmen)

z toho proste na vsechny strany cisi ze to byl dalsi z mnoha pokusu neco za kazdou cenu udeat na 3d tiskarne bez ohledu na znacna omezeni ktera z toho plynou

ono vpodstate to same vyplyvalo z dnesni navstevy pavilonu 3d tiskaren na for industry
jen jedna firma tam vpodstate ukazovala nejake solidnejsi vyuziti teto technologie dotazene do konce a to vytavitelne/vypalitelne modely pro zlatniky
vsechno ostatni budilo spis dojem technickych kuriozit, velmi malo kde lezel nejaky skutecny dil, socast stroje cokoli a uz vubec byl problem najit neco co by melo skutecne mechanicke vlastnosti zamyslene soucasti
ale jinak firem nabizejicich cosi, spousta, sachovych figurek, kralicku a jinych zviratek taky
Koenigsegg tiskne díly pro svoje auta včetně turbodmychadel.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22384
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

9. 5. 2017, 5:37

Jo to jsou trosku jine tiskarny
To na tom veletrhu nebylo
Asi proto ze v low cost verzi jsou od 14 mega
A takovy ty normalni od 20 mega
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
Andy V
Příspěvky: 186
Registrován: 17. 8. 2016, 11:46
Bydliště: Rakovnicko

9. 5. 2017, 5:44

Tak to jo. Já na For Industry nebyl, tak nevím, co tam měli.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22384
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

9. 5. 2017, 6:12

obecne to byla bida
co se tyce tisku krom tech hodinarskejch 3d tiskaren spis takovy ty hracky na tisic zpusobu
coz vpodstate potvrzuje ze to do urcite miry je spis modni zalezitost
ostatne o tom svedci i uroven prodejcu
nedavno jsem tu daval odkaz na jeden eshop myslim do hospudky kde nejakej prodejce radil pripojit mpg kolecko primo na krokovy motor s tim ze teda pro silnejsi krokace uz je dobre pouzit mezi to driver
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6940
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

9. 5. 2017, 6:55

no nato jaký tam má regulátor a že je to bezsenzor tak si myslím že 80% není špatný výkon.
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

9. 5. 2017, 7:11

Mex píše:
milan584 píše:A on pro letecký motory ohmův zákon neplatí? :mrgreen:
Zřejmě platí. I když tady půjde spíš o zákon zachování energie, než Ohmův.
Ale taky tam platí, že obrovský průtok vzduchu má hodně velký chladicí účinek.
Blbý ovšem je, že to by ten obrovský :mrgreen: průtok vzduchu musel mít kudy obrovsky :D protékat. Protože takhle jak to má udělaný, tak jediný místo kudy by to mohlo téct (aby se mu chladily ty nesmyslný polový nástavce a cívky mezi nima, tak je mezera mezi rotorem a statorem. Tu v první řadě má minimální (musí mít, protože jinak by s tím PLA měj ještě menší než nepatrný :mrgreen: tok v tý mezeře), navíc v mezeře když se to točí, tak je navíc 2x mezní vrstva - nic nového pod sluncem - to je totiž největší slabost všech oběžek, že to mezerou neprojde nic nebo skoro nic. On navíc tím, jak má ten halbach a separátory, tak nemá ani sebemenší mezery mezi magnety.
Takže mezi rotorem a statorem mu neprojde obrovské množství, ale naopak nulové.
U "normální" oběžky je to samozřejmě lepší - jednak má v mezeře podstatně větší sycení (díky použití smysluplného materiálu na pólové nástavce), ale hlavně ty plechy alespoň trochu vedou teplo, takže teplo se dostane do náboje a odtud se pak ofukem odvede pryč.
Tohle je klasická ukázka, pokusu uplést z ....... 3D :D rapidprototyping :D bič.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22384
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

10. 5. 2017, 6:54

jak u snedenyho kramu :-(
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
lubbez
Příspěvky: 3154
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

10. 5. 2017, 8:23

Jako ukázka toho, co vše ještě lze, je to dobrý, ale kdyby měl být stylovej, tak vytiskne i tu měď, ložiska a osu. 3D tisk je sice módní a i nesmyslné prezentace jsou všude, na druhou stranu otvírá neuvěřitelné možnosti. Poslední rok se vcelku velmi úspěšně věnuju aplikaci 3D tisku v průmyslu. Největší problém je, přesvědčit zákazníka, že to bude fungovat. :-) Takovej meziprostor mezi hobby a profi tiskárnama je např. MARKFORGED MARK TWO, jistě stojí řádově půl mega, ale !!! Za poslední měsíc kolega realizoval zakázky za víc jak 100 litrů. Bohužel půlka toho zisku jde majiteli tiskárny. V červenci ale bude mít svou. Mě ale zajímají ty ještě dražší mašinky a ty fakt umí. Když jsem viděl výtisky poprvé, tak jsem si opravdu sednul na zadek. A takovou tiskárnu už nemusíš vlastnit, prostě si díl objednáš a fakt to není drahé. Koho to zajímá, může mě navštívit v Modřanech (Praha 12) a rád mu vše ukážu, poblikovat na web nic nebudu, neb jsou v tom opravdu pěkné peníze. A až se člověk nasytí plastu, může přejít na kov. Mé první setkání s kovem bylo před třemi lety a to v totální protéze spodních zubů mé huby. Tehdá se to tisklo někde v Německu. Výhodou má být naprostá tvarová stálost. Problém toho tisku byl, že kovový prášek bouchá a proto požadavky na čistotu extrémní. Dnes už mají být tiskárny, které tisknou kov jinou technologií a jejich cena je někde o 15-20mega. Já sám jsem nic takového neviděl (kromě mejch zubů), ale kolega se v tom dost pohybuje a ty "výtisky" sedí na setinu mm.
Grad
Příspěvky: 2073
Registrován: 13. 7. 2014, 9:32

20. 2. 2019, 7:33

Co soudí místní experti, šel by motor upravit pro použití na pohon malého vřetene v případě doplnění konstrukce o vodní chlazení?
Tento DIY bezkartáčový stejnosměrný elektromotor vytištěný na 3D tiskárně se mne docela líbí viz. technické i obchodní info k projektu DIY 600 W ss motor.
Na mne autor působí, že ví co dělá http://www.laimer.ch/, až na to, že jsem zatím nenarazil na info o vyvažování rotoru kromě tohoto :wink:
https://www.youtube.com/watch?v=WEEDJiC ... e=youtu.be
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22384
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

20. 2. 2019, 8:23

autor umi akorat paradni PR
neveri ze to bude mit ucinnost srovnatelnou s klasickou konstrukci motoru protoze "vzduchova mezera"
presnost a tuhost materialu to neumozni
a ten 3d tisk vubec nic navic v tomhle pripade neprinasi

zeptam se jinak
kdybys nasel super video kdesi typek vytiknul novej motor do auta a psal o tom superlativy
mel bys z toho jaky dojem?
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2422
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

20. 2. 2019, 8:37

No myslím že vyrábět i motor je už za hranicí.
Modelářský motor koupíte snadno, je funkční včetně regulátoru a stačí dodělat jen chlazení.
U vřetene je celkově komplikace udělat všechno "správně".
Já si tím prošel, byla to zajímavá zkušenost, ale že by to bylo zase nějak extra výhodné, tak to ne (tedy pokud nepočítáte práci tak ano).
Nic jsem nevyvažoval, jen vše vyráběl na jedno upnutí na malém číňanovi.

Motor EZRUN 3660SL 4000kV hřeje jako blázen, pokud do něj pouštím 20V a 10A je to 200W a to jede teplota nahoru pěkně svižně.
Taky hřejí i ložiska, je to logické, jsou jen na vazelíně a v motoru prakticky nemají žádný masivní obal který by teplo odvedl.
Vzduchové chlazení nemělo šanci, vodní to udrží na 40°C (teplota na vinutí motoru)
Účinnost je psaná nad 90%, ale to nic neznamená.

Vřeteno o průměru 37mm, maximální otáčky 100.000 (točil jsem zatím jen 80.000).
A cenově materiál asi 10.000,- za což takové vřeteno nepořídím ani ve snu.
.
fIMG_20190101_162959.jpg
.
sestava.PNG
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“