BLDC vřeteno - druhý test - vodní chlazení

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
atlan
Příspěvky: 3341
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

2. 5. 2019, 1:17

Cinsky blcd motor s vodnym chladenim.
Vlastne kus duralu s dierov v strede a to zatesnene dvoma o kruzkami na tele motora, plus dva vyvody na vodu.
Nic co nejde doma nespravit.

[17,90€]B2040 4000KV/3000KV Inrunner Water Cooled Brushless Motor RC Parts from Toys Hobbies and Robot on banggood.com
https://banggood.app.link/j4IFp3WtmW
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2421
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

2. 5. 2019, 5:21

atlan píše: 2. 5. 2019, 1:17 Cinsky blcd motor s vodnym chladenim.
Vlastne kus duralu s dierov v strede a to zatesnene dvoma o kruzkami na tele motora, plus dva vyvody na vodu.
Nic co nejde doma nespravit.

[17,90€]B2040 4000KV/3000KV Inrunner Water Cooled Brushless Motor RC Parts from Toys Hobbies and Robot on banggood.com
https://banggood.app.link/j4IFp3WtmW
Jen mě zaráží ta cena, trochu bych se obával zda by ten motor přežil roztočení do vyšších otáček.
Ono se celkem pozná zda točím 60, 80, nebo 100 tis ot.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

2. 5. 2019, 8:13

No ale hlavně to je spíš motoreček nebo maximálně motorek, ale ne motor. Je to maličké, už jen ta hřídel 2.3mm ...
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

2. 5. 2019, 8:21

To chlazeni - to jsi prostě udělal válec s integrovanými čely s dírou pro těleso motoru? Takže voda omývá přímo to tělo motoru nebo je mezi vodou a motorem ještě plastová mezistěna? A jak jsi to prosím utěsnil (zvlášť pokud je voda přímo na motoru)? Nějaké gufero nebo O-kroužek?
Přijde mi to jako dobrý nápad, prostě se s tím nemazat a vytisknout to na 3D prn. Já se pořád nemůžu rozhoupat udělat vodní chlazení pro Atase. Udělat to takhle by bylo nakonec nejjednodušší. Jen tam je trochu problém v tom, že on má boční vývod elektriky v polovině motoru.
Díky.
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2421
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

2. 5. 2019, 8:51

Voda je přímo na motoru, mezera asi 1,5mm.
Těsnění jsem dlouho rozmýšlel, ale pak jsem na nějaké o-kroužky rezignoval, to prostě není společně s 3D povrchem funkční.
Místo toho je tam drážka s dírkami proti sobě do které jsem z jedné strany natlačil sikaflex než vylezl z druhé strany.
Těsní to 100% a pevnost není zak velká takže sundat to případně jde taky (za cenu zničení plastu).
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

2. 5. 2019, 9:04

Cjuz píše: 2. 5. 2019, 8:51 Voda je přímo na motoru, mezera asi 1,5mm.
Těsnění jsem dlouho rozmýšlel, ale pak jsem na nějaké o-kroužky rezignoval, to prostě není společně s 3D povrchem funkční.
Místo toho je tam drážka s dírkami proti sobě do které jsem z jedné strany natlačil sikaflex než vylezl z druhé strany.
Těsní to 100% a pevnost není zak velká takže sundat to případně jde taky (za cenu zničení plastu).
Díky za info.
Pěkné. Elektivní použití instalatérské technologie. ;-)
Tím jsi mě přivedl na myšlenku zkusit zjistit, jestli by průměr motoru neodpovídal nějakému systému odpadních trubek, které jsou těsněné takovým gumovým břitem. Těsní to dobře a zvládá to poměrně velké odchylky průměrů. Aspoň teda ten, co jsem měl v ruce, takové ty šedé odpadní trubky.
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

3. 5. 2019, 5:13

Cjuz píše: 17. 11. 2018, 11:59 Tak jsem zjistil že pro chlazení vzduchem by to chtělo opravdu hodně vzduchu a vozit na vřetenu velký ventilátor není úplně in.
Na zkoušku jsem vytisknul chladící pouzdro na 3D tiskárně a nabastlil to na motor.

Výsledek je super, ohřev motoru se prakticky zastavil na 60°C.
Bohužel ložiska hřídele se zahřívala dál, nezjistil jsem kam až by to vylezlo protože přestalo fungovat snímání otáček.
Z černé barvy na rotační části se začaly v otáčkách uvolňovat miniaturní kousky barvy a "zaprášili" snímač tak moc že neukazoval.
To ale nic nemění na tom, že asi budu muset doplnit nějaké malé chladící místa i k těm ložiskům.
Sice 80°C není pro ložisko nijak hrozné, ale v grafu je vidět, že teplota by lezla mnohem výš.
.
Průběh-oteplení.jpg
.
Testovací sestava:
DSC_0741.JPG
DSC_0742.JPG
Bývaly doby, kdy se tolerovalo u ložisek vysokootáčkových vřeten krátkodobé překročení 47° C :) , trvalá teplota přes 45° C se považovala za konstrukční tragedií.
To jen aby bylo jasno, co to bude dělat - jak se to bude chovat v dlouhodobém provozu (běhu).
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2421
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

3. 5. 2019, 4:37

milan584 píše: 3. 5. 2019, 5:13 Bývaly doby, kdy se tolerovalo u ložisek vysokootáčkových vřeten krátkodobé překročení 47° C :) , trvalá teplota přes 45° C se považovala za konstrukční tragedií.
To jen aby bylo jasno, co to bude dělat - jak se to bude chovat v dlouhodobém provozu (běhu).
Nebude, zde je pokračování projektu.
Vřeteno má chlazení i ložisek a teplota je stabilně na 40°C :D
viewtopic.php?f=15&t=29313&start=15
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“