DC motor

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
atlan
Příspěvky: 3345
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

11. 3. 2022, 8:18

1kohm na 1V
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5196
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

11. 3. 2022, 8:40

atlan píše: 11. 3. 2022, 8:181kohm na 1V
Jenže já jsem našel toto:
Minimální povolené hodnoty izolačního odporu podle ČSN 33 1600 jsou stanoveny podle druhu izolace:
2 MΩ pro základní izolaci,
5 MΩ pro přídavnou izolaci,
7 MΩ pro zesílenou izolaci.

Proto se ptám ze které normy čerpáš.

Podle ČSN 33 1600 je to teď na hraně. Před tím těch 790kOhm tuto normu nesplňovalo.
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
atlan
Příspěvky: 3345
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

11. 3. 2022, 8:55

Tabuľka medzných hodnôt izolačného odporu elektrických spotrebičov (STN 33 1610:2002) a ručného náradia (STN 33 1600:1996).
Ja tam vidim viac ako 1Mohm, viac ako 2Mohm a viac ako 250kohm pre III. TJ cca 1Kohm NA 1V.

Ber to tak ze nieje to 100% podla normy, ale zato overene a funkcne.
Beztak tam ma byt nekonecno :P
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5196
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

11. 3. 2022, 8:56

atlan díky!
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
atlan
Příspěvky: 3345
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

11. 3. 2022, 9:14

A ber to tak ze ked to nebolo tym prachom, urcite to casom buchne, pac ten rotor je tepelne namahany.
A hlavne ked je ten motor na h... O tak si daj pozor aby si to mal dopre porepajane PE ckom.
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5196
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

11. 3. 2022, 9:50

atlan píše: 11. 3. 2022, 9:14 A ber to tak ze ked to nebolo tym prachom, urcite to casom buchne, pac ten rotor je tepelne namahany.
A hlavne ked je ten motor na h... O tak si daj pozor aby si to mal dopre porepajane PE ckom.
Ty hele to si zase nemyslím, že by ten motor byl úplně na h... běží mi tam cca 15 let.
Co se týče PE tak to v mém případě právě to PE zafungovalo ;-)
Jinak stator je připojený žlutozeleným na vřeteník a vedle něj PE z přívodu.
CQ elektro.jpg
Motor je zakrytovaný plechovým krytem.
Přílohy
Zakrytovaný motor.jpg
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
atlan
Příspěvky: 3345
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

11. 3. 2022, 9:57

Ved prave ze uz ma 15rokov zasebou :Dtak ma narok byt zly.
Inak na Cq pekne kvapka olej na motor a uhliky, z toho krysieho plechu rovno na kryt motora a tak dalej.....
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5196
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

11. 3. 2022, 11:33

Ten kryt motoru zabrání nejhoršímu - piliny, olej, emulze přímo na motor.
Vlastní motor je taky rozumně zakrytovaný - s pračkovým nesrovnatelné ;-)
No a z pohledu na kryt - vzduch fouká ven - takže Tvůj scénář je velmi nepravděpodobný ;-)
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Dawe
Příspěvky: 2522
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

11. 3. 2022, 11:58

Zdenek Valter> Zdenku, nevim jak mas motor konkretne zapojeny, ale jestli je v ceste i proudovy chranic, tak by prece v pripade maleho svodu na kostru mel vybavit prvne ten a ne jistic? Jestli vybavuje jistic, tak muze taky jit o obcasny zkrat vinuti. Ten motor neznam, nicmene u komutatorovych motoru byva nejkritictejsi cast krcku u komutatoru, hlavne kdyz neni vinuti v te casti zalite. Takove poruseni izolace se zacina typicky projevovat zkratem pri zvysene teplote vinuti. Blbe se to diagnostikuje a jeste hur opravuje.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5196
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

12. 3. 2022, 12:55

Dawe píše: 11. 3. 2022, 11:58 Zdenek Valter> Zdenku, nevim jak mas motor konkretne zapojeny, ale jestli je v ceste i proudovy chranic, tak by prece v pripade maleho svodu na kostru mel vybavit prvne ten a ne jistic? Jestli vybavuje jistic, tak muze taky jit o obcasny zkrat vinuti. Ten motor neznam, nicmene u komutatorovych motoru byva nejkritictejsi cast krcku u komutatoru, hlavne kdyz neni vinuti v te casti zalite. Takove poruseni izolace se zacina typicky projevovat zkratem pri zvysene teplote vinuti. Blbe se to diagnostikuje a jeste hur opravuje.
Proudový chránič nemám. Nebude možná od věci ho předřadit.
Motor je zapojený na řízený tyristorový můstkový usměrňovač ze síťového napětí.
Myslím si, že pokud by to byl zkrat na vinutí pak by zareagovala ochrana regulátoru.
Regulátor funguje motor taky nevykazuje žádný mimořádný stav.
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5196
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

12. 3. 2022, 12:59

Opravit rotor znamená - ho nechat převinout.
Tady nemám představu kolik by to koštovalo.
Popřípadě koupit nový:
https://www.aliexpress.com/item/3305029 ... 2e0eiYfYfN
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Dawe
Příspěvky: 2522
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

12. 3. 2022, 1:24

Zdenek Valter píše: 12. 3. 2022, 12:55 ...Myslím si, že pokud by to byl zkrat na vinutí pak by zareagovala ochrana regulátoru...
Urcite je to mozne, neznam ani tento regulator, jen jsem chtel nastinit i jine moznosti, nez jen ten uvazovany svod na kostru.
Opravu potencialne vadneho vinuti motoru jsi trefil. Predtim bych urcite jeste stocil komutator, vycstil mu drazky a promeril pres zarovku za tepla. Jako prvni vec bych ale zkusil vymenit ten jistic.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

12. 3. 2022, 7:30

Já jsem to vlákno nesledoval a až teď jsem ho rychle prolítnul.
Úplný souhlas s Dawem - honíš tady megaohmy, ale lítá Ti 10A jistič.
Motor je navíc zapojený přes regulátor. Kdyby měl motor zkrat, který by vyhodil 10A jistič (tedy tekl by asi více než 10x větší než max. běžný proud), tak by to zřejmě jako první odskákal ten regulátor.

Pro první přiblížení bych to prodlužovačkou připojil na jinou zásuvku, která je jištěná fyzicky jiným jističem. A případně tomu ještě předřadil nějaký menší rychlý jistič, třeba 4A nebo možná dokonce jen 2A. Já právě na podobné pokusy používám hodně slabý 2A jistič.

Vyfoukáním bordelu a kontrolou uhlíků jsi nic nepokazil, ale zřejmě ani neopravil.
Nemůže být problém v kabeláži ještě před elektronikou? To by byl ten nejlepší případ, kdy sice jistič vylítne, ale nic neodejde. Což by odpovídalo tomu Tvému.
lubbez
Příspěvky: 3154
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

12. 3. 2022, 8:28

Já se v tom moc nevyznám, ale pokud by byl problém v motoru, tak shoří regulátor (na 100%) a motor bude zničenej. Pro ilustraci vem dva drátky připoj je do sítě a křísni s nima o sebe :D - a takhle by to mělo vypadat i v tom motoru.
Pokud chceš mít jistotu, tak si zapoj přímo do stroje chránič a posekáno. Instalací do mašiny eliminuješ problémy v rozvodu a budeš si hlídat jenom soustruh.
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5196
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

12. 3. 2022, 12:07

Dawe píše: 12. 3. 2022, 1:24
Zdenek Valter píše: 12. 3. 2022, 12:55 ...Myslím si, že pokud by to byl zkrat na vinutí pak by zareagovala ochrana regulátoru...
Urcite je to mozne, neznam ani tento regulator, jen jsem chtel nastinit i jine moznosti, nez jen ten uvazovany svod na kostru.
Opravu potencialne vadneho vinuti motoru jsi trefil. Predtim bych urcite jeste stocil komutator, vycstil mu drazky a promeril pres zarovku za tepla. Jako prvni vec bych ale zkusil vymenit ten jistic.
;-)
Ten komutátor je dobře zajetý - nemyslím si že je vždy nutné ho stáčet. Taky je problém že bych to musel stáčet jinde ;-)
Drážky jsou vyčištěné na vyfoukané.
Výměna jističe - dobrá rada nad zlato - ne že by to nešlo, ale je to jistič pro jeden zásuvkový okruh bytě - já jsem totiž panelákovej ;-)
Test s tou žárovkou jsi myslel jak?
Ohřát motor na cca 70 stupňů a pak změřit?
To ale můžu měřit i tím měřákem na izolační odpor ne?
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“