Provoz 3f motoru na nízké frekvenci.

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
Odpovědět
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

5. 3. 2020, 10:31

milan584 píše: 5. 3. 2020, 10:20 Hm, tak to teda bude bombastický :lol: výkon a nepopsatelná :mrgreen: účinnost.
A co třeba fyzika z I stupně ZDŠ?
Tou fyzikou myslíš to, že je jedno jestli se se pohybuje rotor v poli nebo pole kolem rotoru?

Jistě, že to nebude velký výkon. Protože třeba já z té fyziky vím, že výkon rotačniho stroje je moment krát otáčky (pro puristy, což ty jistě jsi, tak buď ve vhodně zvolených jednotkách, případně při obvyklých jednotkách ještě krát konstanta).
Takže při otáčkách, odpovídajících 0.5Hz, výkon jistě nemůže být velký. Při velmi nízkých otáčkách bude mít malý výkon i lokomotiva. Ale to neznamená, že tam nebude velký moment.

O účinnosti tady myslím řeč nešla. Ale když už jsi to zmínil, tak právě čím lepší je měnič a tedy autotuningem spočtený model motoru, tím lepší ta účinnost může být. Ale jistě převratná nebude.

No ale to všechno ty jistě dobře víš. Jen jsi zřejmě měl neodolatelnou potřebu si takhle při večeru zaprudit.
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

5. 3. 2020, 10:32

Cjuz píše: 5. 3. 2020, 10:25
milan584 píše: 5. 3. 2020, 10:20
Mex píše: 5. 3. 2020, 10:11 Slušní výrobci měničů zaručují při 0.5Hz dvojnásobek jmenovitého momentu.
Hm, tak to teda bude bombastický :lol: výkon a nepopsatelná :mrgreen: účinnost.
A co třeba fyzika z I stupně ZDŠ?
záběrový moment má asynchronní motor mnohem vyšší než jmenovitý a toho dovedou měniče využít.
jen je problém to někdy uchladit
Dovolím si pouze upozornit, že v této galaxií, odpovídá objem obrobeného materiálu výkonu a ne momentu.
To jen v čem je rozdíl mezi obráběním v praxi a diskuzí o nesmyslech na internetu.
Milan199
Příspěvky: 2926
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

5. 3. 2020, 10:38

Mex píše: 5. 3. 2020, 10:11 Slušní výrobci měničů zaručují při 0.5Hz dvojnásobek jmenovitého momentu.

Pokud jsem udělal vtip desetiletí hned takhle na začátku tohodle desetiletí, tak je to slušný výsledek.
Dle mého bude záležet nejen na měniči, ale také na motoru.

Konkrétně z motoru 1LA7 2800ot, nominální krouťák 3,7 Nm, "tahám" 1,4 Nm při 0,5 Hz a musím to chladit externím ventilátorem //a je to tak tak //. Měnič je Yaskava 3,7 kW ve V/F režimu. Vektorový režim fungoval skvěle tak asi do 10 Hz, pak už jsem to nedokázal naladit.

Zdá se mi že mnohem lepší na tyto oblasti použití jsou asynchronny se zvýšenou účinností 1LE,ale neměl jsem čas se s tím nějak hlouběji zabývat.
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

5. 3. 2020, 10:41

milan584 píše: 5. 3. 2020, 10:32 Dovolím si pouze upozornit, že v této galaxií, odpovídá objem obrobeného materiálu výkonu a ne momentu.
To jen v čem je rozdíl mezi obráběním v praxi a diskuzí o nesmyslech na internetu.
Jojo, jistě máš pravdu. Sice se bavíme o něčem jiném a řeč šla o momentu, ale koho by to zajímalo, že. :lol: :lol:
Pěkný večer přeji.
Hyblos
Příspěvky: 58
Registrován: 23. 10. 2019, 6:30

6. 3. 2020, 2:56

No podle toho co jsem studoval tak vektorový režim do 1Hz by měl chodit bez problémů, podstatně lépe než Voltage/Frequenci režim.
----------------------------------------------------
Pro milan584:
nemyslím si, že cívky jsou buzeny čistou sinusovkou 0,5Hz. Buzeny jsou spínaným proudem na frekvenci měniče (8kHz-16kHz) a obalová křivka amplitudy těchto pulzů je frekvence 0,5Hz. Takže přenos přes vzduchovou mezeru je bezproblémový a výsledný reakční moment kotvy na krátko je dán energií naakumulovanou v kotvě, tedy teplo+magnetizační proud. Myslím že toto jsi opomenul.

Plná čistá sinusovka 0,5Hz by byl nesmysl a cívky by to nevydržely, v podstatě by to byl zkrat a vše by se proměnilo v teplo, o účinnosti nemluvě - ale takto spínaný měnič nefunguje. Tvoje úvaha je správná, ale vstupní informace které jsi použil jsou mylné :-)

Kdyby ses podíval na štítek motoru který jsem sem vložil o pár řádků výše, tak tam účiník napsaný není, takže je třeba hledat v grafech. Zkus víc číst než psát, nepruď ty, kteří mi svými zkušenostmi cenně pomáhají rozjet ten můj stroj :|
---------------------------------------------------------

Použil jsem vektor režim a v záběru to jede plynule, tak to nechám tak. Parametry jsem nechal tak jak jsem napsal. Vycházel jsem z křívek obecně elektromotorů, kde čím vyšší výkon, tím vyšší účinník. I nastavení tomu odpovídá: 0,5-1, do toho pasuje právě ten účinník. A motory pod 5kW jsou někde na 0,75.

Jestli se na to dostanu tak si na motor přidělám starý termostat z bojleru, ať mě nad 80°C rozsvítí červenou kontrolku.
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

6. 3. 2020, 4:03

Je zajímavé, že autotuning po Tobě chtěl zadat účiník. Pokud si správně vzpomínám, tak to snad po mě žádný měnič nechtěl.

Ono to s tím účiníkem není tak jednoduché. Není to jedno číslo. Resp. je, ale to pak platí jen pro jmenovité zatížení. Kdežto motor naprázdno nebo s poloviční zátěží bude mít účiník úplně jiný.
Takže ani není úplně jednoduché ho změřit, protože to vyžaduje motor zatížit tak, aby pracoval se jmenovitým výkonem (tj. zatížit ho fest).
Hyblos
Příspěvky: 58
Registrován: 23. 10. 2019, 6:30

6. 3. 2020, 4:13

Já musím ten autotuning spouštět ručně. A ve vektor režimu musí být zadaný právě ten účiník před autotuningem.

Motor power factor
0.50 to 1.00
-
Motor nameplate power factor, which must be entered for Vector operation (P4-01 = 0 or 1)

Na štítku to neni tak jsem nechal co jsem našel. Máš pravdu v tom, že se to mění se zátěží (od 0,2 po cca 0,8). O tom mým motoru stejně asi nic kloudnýho nezjistím tak uvidím časem, co to bude dělat.
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

6. 3. 2020, 4:26

No já bych tam taky asi zadal něco jako 0.75.
Jen mě udivuje, k čemu to ten autotuning potřebuje, když se to stejně podle zatížení motoru silně mění.

Máš tam nezávislé chlazení nebo to budeš chladit jen vrtulí v motoru? Pokud tam máš nezávislé, tak bych se přehřátí nebál.
Hyblos
Příspěvky: 58
Registrován: 23. 10. 2019, 6:30

8. 3. 2020, 5:16

Externí chlazení jsem neřešil, mám jen originální motor s originální vrtulí. Vyzkouším při zátěži a uvidí se. Spíš osadím jen kontrolku přehřátí a pak bych to případně řešil.
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

8. 3. 2020, 6:05

Hyblos píše: 6. 3. 2020, 2:56 No podle toho co jsem studoval tak vektorový režim do 1Hz by měl chodit bez problémů, podstatně lépe než Voltage/Frequenci režim.
----------------------------------------------------
Pro milan584:
nemyslím si, že cívky jsou buzeny čistou sinusovkou 0,5Hz. Buzeny jsou spínaným proudem na frekvenci měniče (8kHz-16kHz) a obalová křivka amplitudy těchto pulzů je frekvence 0,5Hz. Takže přenos přes vzduchovou mezeru je bezproblémový a výsledný reakční moment kotvy na krátko je dán energií naakumulovanou v kotvě, tedy teplo+magnetizační proud. Myslím že toto jsi opomenul.

Plná čistá sinusovka 0,5Hz by byl nesmysl a cívky by to nevydržely, v podstatě by to byl zkrat a vše by se proměnilo v teplo, o účinnosti nemluvě - ale takto spínaný měnič nefunguje. Tvoje úvaha je správná, ale vstupní informace které jsi použil jsou mylné :-)

Kdyby ses podíval na štítek motoru který jsem sem vložil o pár řádků výše, tak tam účiník napsaný není, takže je třeba hledat v grafech. Zkus víc číst než psát, nepruď ty, kteří mi svými zkušenostmi cenně pomáhají rozjet ten můj stroj :|
---------------------------------------------------------

Použil jsem vektor režim a v záběru to jede plynule, tak to nechám tak. Parametry jsem nechal tak jak jsem napsal. Vycházel jsem z křívek obecně elektromotorů, kde čím vyšší výkon, tím vyšší účinník. I nastavení tomu odpovídá: 0,5-1, do toho pasuje právě ten účinník. A motory pod 5kW jsou někde na 0,75.


Jestli se na to dostanu tak si na motor přidělám starý termostat z bojleru, ať mě nad 80°C rozsvítí červenou kontrolku.
Myslím, že nejjednodušší, by bylo aby si někdo konečně zkusil změřit KOLIK má při těch 0.5Hz ten motor příkon (kolik tam po těch drátech teče) a kolik :mrgreen: z toho pak skutečně vyleze ven po té hřídeli (viz moment a otáčky).
Tím ani nic nanaznačuji, neboť to je zjevně zcela :roll: zbytečné.
Prostě jaký má výkon 1kW asynchronní elektromotor, když běží z měniče na 0.5Hz a Kolik W v tomto režimu v něm "zmizí".
A uniká mi PROČ tu furt řešíte ten moment - žárovka taky překvapivě nesvítí na napětí :mrgreen:
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

8. 3. 2020, 6:23

Mne zasa uniká, prečo ty jediný riešiš nejaký výkon. Ty by si snáď chcel pri 0,5Hz od motora menovitý výkon? To by bol taký moment, že by odstrihlo pero na remenici.
Tos C45-2000
trnkav
Příspěvky: 981
Registrován: 12. 8. 2006, 9:45

12. 3. 2021, 7:01

Jak zde již bylo napsáno. Pokud není od motoru vyžadován jmenovitý výkon, s chlazením není problém. 3f motor s hliníkovým tělem, a výkonem 0.75 kW přestavěný na vibrátor se nezahřál ani po 3 hodinách provozu.
MN 80, R 12, Mazak QT8, VR2, V20, LR2, UME 200-2x, KV-250,
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8912
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

12. 3. 2021, 7:29

Na jakém kmitočtu? :)
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
trnkav
Příspěvky: 981
Registrován: 12. 8. 2006, 9:45

12. 3. 2021, 7:41

70 Hz.
MN 80, R 12, Mazak QT8, VR2, V20, LR2, UME 200-2x, KV-250,
Zv.Petr
Příspěvky: 337
Registrován: 16. 7. 2018, 7:10
Bydliště: Slaný
Kontaktovat uživatele:

12. 3. 2021, 7:41

Pokud motor nemá v provozu alespoň 30% otáček, je doporučeno vždy nucené chlazení. A důvod to samozřejmě má...
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“