Provoz 3f motoru na nízké frekvenci.
Když na něm udržíš ruku - je to dobré. Musíš si uvědomit že to teplo leze z motoru / cívek / nějakou rychlostí takže to má trochu zpoždění.
Pro motory 2800 ot je optimální převod 1/2,2 do pomala. Pro ten motor 1400ot co máš bych volil převod 1/1,3 tedy v tvém případě spíše AC2. To ti praxe ukáže a taky záleží na tom co děláš. Jinak ty frekvence od 5 do 120 Hz jsou reálné. Dá se do 200 Hz výše už ne. Pod 5 Hz je to hodně sporadické.
Problémy s teplem jsou pod 10 Hz dlouhodobě. Třebas kdybys řezal dlouhý šroub.
Tak to mám vyřešené. Využil jsem převod AC1 = 500ot/min (ty nejčastěji používám). Je to bez předlohy, přímo motor-vřeteno. Tím mě navíc odpadl i problém kalibrace stupnice potenciometru (stačí si na displeji odmyslet desetinou tečku a mám zobrazeny naprosto přesné otáčky), tzn. 50.0Hz = 500 ot/min. 25.0Hz = 250 ot/min. Šlape to perfektně a rozsah jsem nastavil 5Hz-100Hz. Mezi 95- 100Hz se už soustruh trochu chvěje na nějaké rezonanční frekvenci a otáčky do 1000 mě bohatě stačí. Děkuji všem za cenné rady!
No doufám že teď nepřileju olej do ohně nastavuju měnič a našel jsem si že lépe v nízkých frekvencích pracuje Vector control, než V/f control. V měniči jsem ho aktivoval, konkrétně "Vector torque control" , bezsenzorový režim, chci spustit autotune, ale potřebuju zadat parametr "motor power factor": 0.5-1.0. Pokud někdo v tomto režimu obrábíte, jakou hodnotu používáte pro motor do 1,5kW ? Zvažuju dát 0,7 podle grafů co jsem našel... možná 0,75 (?). Vlastně by to měl být účinník cos fí ne?
A pak parametr maximum kroutící moment 0-200%, nechal bych 200% (?)
A pak parametr maximum kroutící moment 0-200%, nechal bych 200% (?)
Nějak mi uniká v jakých grafech to chceš pro ten konkrétní motor hledat.Hyblos píše: ↑5. 3. 2020, 7:28 No doufám že teď nepřileju olej do ohně nastavuju měnič a našel jsem si že lépe v nízkých frekvencích pracuje Vector control, než V/f control. V měniči jsem ho aktivoval, konkrétně "Vector torque control" , bezsenzorový režim, chci spustit autotune, ale potřebuju zadat parametr "motor power factor": 0.5-1.0. Pokud někdo v tomto režimu obrábíte, jakou hodnotu používáte pro motor do 1,5kW ? Zvažuju dát 0,7 podle grafů co jsem našel... možná 0,75 (?). Vlastně by to měl být účinník cos fí ne?
A pak parametr maximum kroutící moment 0-200%, nechal bych 200% (?)
Zkusil bych to opsat z štítku motoru
Ne že by vektor nebyl lepší, ale má i nevýhody
měnič se snaží držet otáčky dost křečovitě což můře znamenat nárust proudu = oteplení motoru.
a autotuning skoro nepoužívám, on totiž moc spásný není, pokud motor dobře neběží s výchozím nastavením pro vektor tak to tuning nezachrání.
tunil jsem motory 5,5kw co zvedali a spouštěli 5t zátěž (i s převodem to bylo na hraně motoru) a žádné výrazné zlepšení tam nebylo.
měnič si doladí indukčnosti a odpor vinutí a šmitec, snad u motoru který není pro měnič úplně vhodný tak ten tuning může pomoci více.
naopak pokud je motor dobře dimenzovaný, dá se nastavit v/f poměr kdy snížíš napětí na motoru v nízkých otáčkách více než dělá měnič ve standartu.
tím se zmenší odběr a sníží oteplení. nesmí se to přehnat, pak se již neudrží motor v otáčkách a systém spadne do poruchy
měnič se snaží držet otáčky dost křečovitě což můře znamenat nárust proudu = oteplení motoru.
a autotuning skoro nepoužívám, on totiž moc spásný není, pokud motor dobře neběží s výchozím nastavením pro vektor tak to tuning nezachrání.
tunil jsem motory 5,5kw co zvedali a spouštěli 5t zátěž (i s převodem to bylo na hraně motoru) a žádné výrazné zlepšení tam nebylo.
měnič si doladí indukčnosti a odpor vinutí a šmitec, snad u motoru který není pro měnič úplně vhodný tak ten tuning může pomoci více.
naopak pokud je motor dobře dimenzovaný, dá se nastavit v/f poměr kdy snížíš napětí na motoru v nízkých otáčkách více než dělá měnič ve standartu.
tím se zmenší odběr a sníží oteplení. nesmí se to přehnat, pak se již neudrží motor v otáčkách a systém spadne do poruchy
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Tedy většinou s Tebou souhlasím. Ale tentokrát tedy vůbec ne.
Autotuning je proklatě důležitý, pokud máš od pohonu dostat rozumné parametry. Na slušných měničích ten autotuning udělá velmi reálný virtuální model toho motoru. Takže pak z něho dostane skoro i to, co v něm není.
Oteplení tam jistě může být. Ale to závisí na zátěži motoru, ne na režimu, ve kterém jede. Pokud budu chtít provozovat motor na 0.5Hz a budu od něho chtít brutální krouťák, tak ho jistě zahřeju. Proto každý rozumný konstruktér u pohonu, kde se předpokládá vysoká zátěž při nízkých otáčkách, dá na motor samozřejmě nezávislé chlazení. Pokud tam těch 0.5Hz budu pouštět bez zátěže, tak bude motor studeny. *)
Udělat skalární měnič dneska umí kde kdo. Ale právě na tom, jak dobře je udělané vektorové řízení, tam se poznají chlapci a chlapi.
*) Poznámka: Tohle platí u dobře navržených motorů. V poslední době jsem se ale už víckrát setkal s hrozně blbě navrženými motory, které topily jako o život. Bez zátěže klidně 60 C. A to i přímo na síť, takže bez případného vlivu měniče. Stížnosti na teplotu prodejce těch motorů odbyl tím, že jsou dělané pro provoz až snad do 100 C, takže je všechno OK.
Nebylo to mé řešení ani můj motor, tak jsem sice brblal, ale nic mi do toho nebylo. Kdyby to bylo moje, tak bych napřed doma natrénoval vrh motorem, a pak bych mu to s gustem hodil na hlavu.
Autotuning je proklatě důležitý, pokud máš od pohonu dostat rozumné parametry. Na slušných měničích ten autotuning udělá velmi reálný virtuální model toho motoru. Takže pak z něho dostane skoro i to, co v něm není.
Oteplení tam jistě může být. Ale to závisí na zátěži motoru, ne na režimu, ve kterém jede. Pokud budu chtít provozovat motor na 0.5Hz a budu od něho chtít brutální krouťák, tak ho jistě zahřeju. Proto každý rozumný konstruktér u pohonu, kde se předpokládá vysoká zátěž při nízkých otáčkách, dá na motor samozřejmě nezávislé chlazení. Pokud tam těch 0.5Hz budu pouštět bez zátěže, tak bude motor studeny. *)
Udělat skalární měnič dneska umí kde kdo. Ale právě na tom, jak dobře je udělané vektorové řízení, tam se poznají chlapci a chlapi.
*) Poznámka: Tohle platí u dobře navržených motorů. V poslední době jsem se ale už víckrát setkal s hrozně blbě navrženými motory, které topily jako o život. Bez zátěže klidně 60 C. A to i přímo na síť, takže bez případného vlivu měniče. Stížnosti na teplotu prodejce těch motorů odbyl tím, že jsou dělané pro provoz až snad do 100 C, takže je všechno OK.
Nebylo to mé řešení ani můj motor, tak jsem sice brblal, ale nic mi do toho nebylo. Kdyby to bylo moje, tak bych napřed doma natrénoval vrh motorem, a pak bych mu to s gustem hodil na hlavu.
Pokud někdo chce provozovat asynchronní motor konstruovaný na 50Hz na 0,5 Hz a chce od toho "brutální krouťák"Mex píše: ↑5. 3. 2020, 10:00 Tedy většinou s Tebou souhlasím. Ale tentokrát tedy vůbec ne.
Autotuning je proklatě důležitý, pokud máš od pohonu dostat rozumné parametry. Na slušných měničích ten autotuning udělá velmi reálný virtuální model toho motoru. Takže pak z něho dostane skoro i to, co v něm není.
Oteplení tam jistě může být. Ale to závisí na zátěži motoru, ne na režimu, ve kterém jede. Pokud budu chtít provozovat motor na 0.5Hz a budu od něho chtít brutální krouťák, tak ho jistě zahřeju. Proto každý rozumný konstruktér u pohonu, kde se předpokládá vysoká zátěž při nízkých otáčkách, dá na motor samozřejmě nezávislé chlazení. Pokud tam těch 0.5Hz budu pouštět bez zátěže, tak bude motor studeny. *)
Udělat skalární měnič dneska umí kde kdo. Ale právě na tom, jak dobře je udělané vektorové řízení, tam se poznají chlapci a chlapi.
*) Poznámka: Tohle platí u dobře navržených motorů. V poslední době jsem se ale už víckrát setkal s hrozně blbě navrženými motory, které topily jako o život. Bez zátěže klidně 60 C. A to i přímo na síť, takže bez případného vlivu měniče. Stížnosti na teplotu prodejce těch motorů odbyl tím, že jsou dělané pro provoz až snad do 100 C, takže je všechno OK.
Nebylo to mé řešení ani můj motor, tak jsem sice brblal, ale nic mi do toho nebylo. Kdyby to bylo moje, tak bych napřed doma natrénoval vrh motorem, a pak bych mu to s gustem hodil na hlavu.
tak mě napadá pouze jediné.
Hlasuji o vtip minimálně desetiletí.
Možná tu bude tím, že používáme řadu RX z OMRONU a tam je to tak vyladěné že prostě zásadní rozdíl nepoznám. A stejně mluví i technici kteří se s návrhem pohonů živí a dělají to roky. Ale beru že nastavím k měniči xkW motor xkW, otáčky a autotuning výchozí parametry pro nastavení trochu zkoriguje. Fakticky to jsou jednotky procent - zkušenosti u stovek měničů za 15let.Mex píše: ↑5. 3. 2020, 10:00 Tedy většinou s Tebou souhlasím. Ale tentokrát tedy vůbec ne.
Autotuning je proklatě důležitý, pokud máš od pohonu dostat rozumné parametry. Na slušných měničích ten autotuning udělá velmi reálný virtuální model toho motoru. Takže pak z něho dostane skoro i to, co v něm není.
U SEWu je to ještě méně, tam si měnič rovnou najde svůj připojený motor a jen se tě zeptá zda to sedí ze štítkem. Ale zase se moc nekamarádí s motory jiných výrobců.
Ovšem možná u měniče, který je kvalitativně jinde tak tam to může být významné.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
záběrový moment má asynchronní motor mnohem vyšší než jmenovitý a toho dovedou měniče využít.
jen je problém to někdy uchladit
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.